Gå til innhold

Oppklaring rundt båtførerbevis og lovlig kjøring


Gissan

Anbefalte innlegg

Noen som har tatt kurset nå nylig?

Jeg tok eksamen 1. desember, bestått og alt var god potet, men har fortsatt ikke fått beviset.. Bør jeg ringe å høre hva som skjer?

...

Også gikk vi gjennom begge prøvene vi kunne få på eksamen uken før vi skulle ha eksamen :p Seriøst?? ehnei..

 

Har holdt kurs nå nylig :) En drøy måned ventetid er ikke spesielt ille, det går aldri raskere enn 2-3 uker hos produsenten. Er sensor litt treg med å rapportere inn til produsenten går det naturlig nok enda mer tid, og nå som vi har hatt juleferie i tillegg... Du kan sikkert ringe å høre, sensor kan logge inn via en nettløsning og se hvor i prosessen du er.

 

Denslags er så vanvittig irriterende å høre! Det er langt fra å være første gang jeg hører om at kursstedet jukser, andre klassikere er at eksamen går som gruppearbeid eller med åpen bok. Jeg har forsåvidt elever nok, så jeg føler ikke at de useriøse kursstedene stjeler elever og dermed inntekt jeg kunne hatt, men det er trist å se når båtførerbevisets verdi og anseelse undergraves av kursholdere som av ulike grunner jukser. Synes de det er vondt å stryke noen? Anser de en kunstig lav strykprosent som reklame som skaffer dem flere kunder? Ikke vet jeg, men irriterende er det uansett.

 

For da slipper alle i stortinget å skaffe seg båtførerevis :p

 

Virker som det er tankegangen ja. Såvidt jeg husker leverte arbeidsgruppen, med fagfolk fra sjøfartsdirektoratet, redningstjeneste osv. (de som faktisk ser ulykkene blant fritidsbåter og hvem de skyldes), innstilling om at grensen burde gå ved 1950. Eldre folk enn dette raser i liten grad rundt i høy fart uten å ha peiling på hva de driver med, stort sett går det sakte. Min oppfatning er at mye av galskapen skyldes de litt yngre voksne født på 60- og 70-tallet, med gode inntekter og "need for speed". Folk født 1980 og senere har sjelden god nok økonomi til å ha stor og rask båt, så selv om de ofte har minst like lite peiling som de litt eldre er de på grunn av mindre/saktere båt en mindre trussel mot alle andre.

 

Problemet kan bunne i valgdeltakelsen. Folk født før 1980 er ivrige velgere, og det partiet som tvinger dem til å ta båtførerbeviset er det partiet som ikke får stemmene deres i neste omgang. Valgdeltakelsen hos oss unge er markert lavere enn hos voksne, dermed er det "trygt" å gjøre noe upopulært mot oss. Jeg ser hvertfall ikke noen andre gode grunner til at politikere skal velge å blåse fullstendig i faggruppens konklusjon og sette grensen slik at den ikke rammer de båtførerne som er farligst samtidig som de er ivrige velgere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8974354
Da var båtførerbeviset kommet i posten :)

Men, er det ikke mulig å få vite hvor mange feil man hadde?

 

Hvis du tok den på PC skal det ha stått der, eller vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Problemet kan bunne i valgdeltakelsen. Folk født før 1980 er ivrige velgere, og det partiet som tvinger dem til å ta båtførerbeviset er det partiet som ikke får stemmene deres i neste omgang. Valgdeltakelsen hos oss unge er markert lavere enn hos voksne, dermed er det "trygt" å gjøre noe upopulært mot oss. Jeg ser hvertfall ikke noen andre gode grunner til at politikere skal velge å blåse fullstendig i faggruppens konklusjon og sette grensen slik at den ikke rammer de båtførerne som er farligst samtidig som de er ivrige velgere.

 

For det første tviler jeg sterkt på at folk flest lar båtførerbevis bety noe som helst når de skal stemme frem en ny regjering :p

 

For det andre så det ikke slik at de gjør noe som er "upoulært" blant oss unge, derimot at de gjør noe som er mer populært blant de eldre.

At det skulle være sertifikat for å kjøre båt skulle faen meg bare mangle, så mange ulykker det skjer til sjøs.

Nordmenn kan alt for lite om å kjøre båt, meg selv inkludert. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei kjære båtfolk.

Jeg er blant i den gruppen som må ha båtførerebevis fra og med i år for å kunne fortsette å nyte livet til sjøs alene og lovlig. Men i den forbindelse har jeg noen spørsmål:

Jeg har forstått det sånn at jeg ikke tenger å delta på noe kurs, at det holder at jeg får godkjent på prøven. Men vil dere anbefale å ta et kurs, eller er det greit nok å bare lese en bok, også kunnes svare. Jeg har hatt erfaring med båtkjøring siden jeg var omtrent syv, åtte år, så føler egentlig jeg er ganske habil på vannet, men må nok lese meg opp litt før jeg er klar til prøva. For min del er det nok et nettkurs som er mest aktuelt. Er det noen som erfaring med dette, eller noen anbefalinger angående hvilket kurs som er best?

Har i hovedsak sett på tre ulike:

http://www.livredd.no/

http://batkurs.no/

http://www.batforerproven.com/

Det bringer meg over på neste spørsmål, om det er sånn at jeg bare vil lese på egenhånd tror jeg at jeg har lyst på en bok som dekker hele pensum til den nåvernde eksamen, slik at jeg kan lese den å føle meg realtiv sikker på at jeg har fått med meg det som trengs for å stå. Er det da noen anbefalinger av bøker, som er ganske greie å komme gjennom, og tilpasset dagens ordning?

Har sett at http://www.livredd.no/ også tilbyr en bok sammen med kurset, men som kan kjøpes seperat. Noen som har erfaringer med den, eller andre bøker som er å annbefale?

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar

Jeg leser boken "Båtførerboka - Lærebok til båtførerprøven" av Harald Engheim. Forfatter forsøker å gjøre alt så lettfattelig som overhode mulig ved hjelp av masse bilder og illustrasjoner. Slik at boken også vil være grei å lese for både yngre og uerfarne båtførere, men samtidig så feiler forfatter litt. Dette skyldes et noe klumsete språk og til tider dårlige forklaringer. I noen tilfeller ingen forklaring på enkelte uttrykk. Derfor kan det lønne seg å ha en god ordbok ved sin side mens man leser. Kunnskapsmessig er boken god, selv om hans juridiske forståelse svikter bittelitt. Det er ingen tvil om at forfatter vet hva han prater om og kan sitt fag, men klumsete språk og til dels dårlige forklaringer gjør boken litt vanskelig å forstå. Enkle ting må leses 2-3 ganger før du fatter hva som er ment.

 

Denne boken er så langt jeg har undersøkt, den boken som har minst sideantall. Kombinert med masse illustrasjoner så vil denne boken på forståelig vis friste mange. Jeg valgte boken på grunnlag av sideantallet og det grunnlaget at boken fikk en brukbar leseromtale hos bokkilden.

 

Jeg har ikke tatt prøven enda, men har forsøkt meg på noen kunnskapstester på nettet. Der sitter formen greit, men jeg har noen problemer når det kommer til navigasjon.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

19/4 braker det løs på Folketshus i Trondheim for min del. Inntil da skal jeg fosøke å komme så forberedt som mulig. På fakturaen blir man opplyst om at dersom man feiler, så må man vente 14 dager før man får lov til å avlegge prøven på nytt. Derfor gjelder det å holde tungen godt i munnen.

 

Harald Engheims bok var et greit pensum å lese, men nå har jeg også fått fatt på en annen bok som jeg tenker å lese. Boken "Båtførerprøven - Kort og godt" av Tor-Anders Puck og Eirik Skare. Denne boken ble jeg spesielt anbefalt å lese av en slektning. Nå har jeg bare bladd litt i den for å danne et lite førsteinntrykk av heftet. På lik linje som Harald Engheims bok virker den veldig lettfattelig og gøy å lese.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hallo.

 

Jeg er 16 år og skal kjøre båt aleine i sommer. Har en 16 fots båt med en 50 Hk på. Båten står på Mjøsa. Jeg har lest at jeg kan få en bot på 5000 kr uten lappen, kan jeg forvente meg dette? er de veldig nøye på båtkjøring i innsjøer? :thumbup:

 

Ingen problem for meg å ta lappen, men gidder ikke fordi jeg blir så forbanna for at man må ta et førekort på BÅT?? hallo sier nå jeg..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...