Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jeg fikk stryk på en velskrevet eksamen! (Vedlagt)


Anbefalte innlegg

Det blir spennensde å se hvordan dette ender. Hvis det eventuelt ikke skulle holde, så kan man jo henvede seg til eksamensstedet og henvise til fra forskriftens paragraf 3-10:

Det skal vere tilgjengeleg for privatistar kva som er måla for opplæringa og kva som blir lagt vekt på i vurderinga av hennar eller hans kompetanse.

Eksamensstedet bør da kunne forklare hvordan de bedømmer en slik oppgave og hvordan man skal vektlegge og gå fram ved et eventuelt neste forsøk for å få en god karakter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-290544

 

Ja læreboken er jo mye blabla, da dette er fag som utdanner en til arbeid som man egentlig ellers kan få uten noe vgs. Det skal være et enkelt fag.

 

 

Man kan ikke jobbe som for eksempel ambulansearbeider, helsesekretær eller tannhelsesekretær uten vgs.

 

Er dette eksamen i faget helsefremmende arbeid?

 

Tok selv et par fag gjennom en nettskole der jeg fikk 5 på de fleste innleveringene. Strøk på eksamen, så tror ikke man skal stole så altfor mye på tilbakemeldingene derfra.

Lenke til kommentar

 

Ja læreboken er jo mye blabla, da dette er fag som utdanner en til arbeid som man egentlig ellers kan få uten noe vgs. Det skal være et enkelt fag.

 

Man kan ikke jobbe som for eksempel ambulansearbeider, helsesekretær eller tannhelsesekretær uten vgs.

 

Er dette eksamen i faget helsefremmende arbeid?

 

Tok selv et par fag gjennom en nettskole der jeg fikk 5 på de fleste innleveringene. Strøk på eksamen, så tror ikke man skal stole så altfor mye på tilbakemeldingene derfra.

Jo det finnes folk som jobber som tannhelsesekretær osv uten å ha utdanning. Men det er jo mest utbredt på eldrehjem, barnehage osv.

 

Ja dette var eksamen i helsefremmende arbeid vg1

 

Da er det nesten ikke poeng å følge nettskole da... Når man blir totalt overvurdert så får man et skjokk...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-290544

 

 

Ja læreboken er jo mye blabla, da dette er fag som utdanner en til arbeid som man egentlig ellers kan få uten noe vgs. Det skal være et enkelt fag.

Man kan ikke jobbe som for eksempel ambulansearbeider, helsesekretær eller tannhelsesekretær uten vgs.

 

Er dette eksamen i faget helsefremmende arbeid?

 

Tok selv et par fag gjennom en nettskole der jeg fikk 5 på de fleste innleveringene. Strøk på eksamen, så tror ikke man skal stole så altfor mye på tilbakemeldingene derfra.

Jo det finnes folk som jobber som tannhelsesekretær osv uten å ha utdanning. Men det er jo mest utbredt på eldrehjem, barnehage osv.

 

Ja dette var eksamen i helsefremmende arbeid vg1

 

Da er det nesten ikke poeng å følge nettskole da... Når man blir totalt overvurdert så får man et skjokk...

 

 

Ja, på eldrehjem og i barnehage, men når det gjelder blant andre de tre jeg nevnte må man jo ha utdanning :)

 

Kan være vi bare har vært uheldige med eksamen eller noe sånt, men det er merkelig å få bare gode tilbakemeldinger fra nettskolen og så ende opp med stryk. Bortkastet penger og tid. Vanlig videregående er faktisk bedre etter min mening.

 

Vi måtte bruke mye mer faguttrykk i oppgaver vi skrev i helsefremmende arbeid, men det kan virke som du har hatt et annet pensum enn vi hadde? Hva heter boka og forfatteren?

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja læreboken er jo mye blabla, da dette er fag som utdanner en til arbeid som man egentlig ellers kan få uten noe vgs. Det skal være et enkelt fag.

 

Man kan ikke jobbe som for eksempel ambulansearbeider, helsesekretær eller tannhelsesekretær uten vgs.

 

Er dette eksamen i faget helsefremmende arbeid?

 

Tok selv et par fag gjennom en nettskole der jeg fikk 5 på de fleste innleveringene. Strøk på eksamen, så tror ikke man skal stole så altfor mye på tilbakemeldingene derfra.

Jo det finnes folk som jobber som tannhelsesekretær osv uten å ha utdanning. Men det er jo mest utbredt på eldrehjem, barnehage osv.

Ja dette var eksamen i helsefremmende arbeid vg1

Da er det nesten ikke poeng å følge nettskole da... Når man blir totalt overvurdert så får man et skjokk...

Ja, på eldrehjem og i barnehage, men når det gjelder blant andre de tre jeg nevnte må man jo ha utdanning :)

 

Kan være vi bare har vært uheldige med eksamen eller noe sånt, men det er merkelig å få bare gode tilbakemeldinger fra nettskolen og så ende opp med stryk. Bortkastet penger og tid. Vanlig videregående er faktisk bedre etter min mening.

 

Vi måtte bruke mye mer faguttrykk i oppgaver vi skrev i helsefremmende arbeid, men det kan virke som du har hatt et annet pensum enn vi hadde? Hva heter boka og forfatteren?

Jeg trodde at det å utdype alle nødvendig stikkord med noen setninger (egne ord) ville holde for å bestå! Jeg ante ikke at de kunne være så strenge på vg1 nivå, for som sagt så var de IKKE så strenge på innleveringene i det hele tatt. Da var det en god del 5'ere og 6'ere for å si det sånn, og det er jo disse oppgavene jeg har gått ut i fra.

 

HELSE heter boken, forfatteren er Lillevi Berg Kristoffersen.

 

Som sagt stod det kun noen setninger om "søvn" i boken, så at det skal forventes at jeg skal utdype det enda mer i form av andre kilder er urimelig. Boken skal være en god kilde.

Lenke til kommentar

Heisann Hoppsann! Jeg fikk stryk på alle tre. Altså ingen endring i karakterene. Svaret på klagene var ting som " du har ikke nevnt flere av de nevnte begrepene" - noe som bare var tull. Det var også mye " minimalt, kortfattig, ser ikke sammenheng, vet ikke hva redegjøre betyr osv"

 

Med andre ord svarene fra klageskjema hjalp ingenting, men jeg har en lærer som skal hjelpe meg med å bestå denne høsten!

Lenke til kommentar

Eksamensstedet har i henhold til forvaltningsloven en alminnelig veiledningsplikt og også så vidt jeg kan bedømme det, u i fra opplæringsloven en plikt til å informere om hvordan man kan gå fram for å lære seg stoffet på en god nok måte, dvs hvordan eksamensstedet tolker og veklegger læreplanenes innhold, hvilke bøker man bruker, osv.

Lenke til kommentar

Synd det ikke gikk gjennom for deg. Du får ha lykke til når du tar de opp.

 

Stusser litt her. Skal ikke ny sensor rette og gi karakter uten å vite hva som var original karakter/vurdering? Trodde det var slik det foregikk ved klage; at man fikk en uavhengig vurdering av besvarelsen. Her høres det ut som de bare støtter oppunder hverandre...

Lenke til kommentar

Synd det ikke gikk gjennom for deg. Du får ha lykke til når du tar de opp.

 

Stusser litt her. Skal ikke ny sensor rette og gi karakter uten å vite hva som var original karakter/vurdering? Trodde det var slik det foregikk ved klage; at man fikk en uavhengig vurdering av besvarelsen. Her høres det ut som de bare støtter oppunder hverandre...

Hehe.. Ikkesant. Dessverre er det ikke sånn. Derfor tror jeg det er veldig lett for dem å ikke endre på karakteren siden de visste den i utgangspunktet. Dessuten besvarelsene jeg fikk gav absolutt ingen veiledning eller "svar" på det jeg gjorde feil. Det så mer ut som ren kritikk i mine øyne, hvor alt det jeg gjorde rett ble totalt oversett!;) Heldigvis har jeg gode lærere som skal følge meg opp. Glad jeg bestod på muntlig hvert fall, så får jeg bare ta til meg at jeg tydeligvis har en helt "gal" måte å skrive ting på, i og med at jeg bestod den muntlige delen med grei karakter og basale feil.

 

Takk.

 

NB. JEG tror lærere i mange tilfeller setter karakter ut i fra sitt eget humør;) Ikke ut i fra "lærefagplanen" som de sier ;) Derfor mener jeg også videre at skole på den ene siden er noe piss, men ganske fint å ha på papiret :) OG ganske lurt (som jeg stadig får høre)

Endret av Xoxoxoxoxo
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Heisann hoppsann:) ts her.

 

Ville bare legge til en oppdatering i og med at jeg tok opp alle tre eksamenene som det har vært snakk om i denne tråden derav den ene ble postet her av meg. Klagene gikk som sagt IKKE gjennom uten noen god begrunnelse(Litt spess da jeg trodde at man skulle få en BEGRUNNELSE i en klagebegrunnelse.) Dette stemmer altså ikke. Det man får istedenfor er et lite stykke halvt a4-ark med noen setninger som ikke forklarer noenting i posten som skal få det til å se ut som de "liksom" har rettet den over igjen. Dette beviser bare at de "nye" sensorene som "LIKSOM"sitter i fylkeskommunen (og mest sannsynligvis spiser donuts istedenfor - bare en antagelse, ikke anklagelse;)..)og skal "rette" prøven om igjen var i viten om at jeg hadde fått 1'ere på alle sammen

og av den grunn ikke ønsket å heve karakteren med vilje. (Tips til kommunen: Ved en ny karaktersetting eller vurdering grunnet klage bør det gjøres på et grunnlag der sensoren IKKE vet den karakteren som først ble satt -kun da vil den bli rettferdig)

 

Videre vil jeg si at jeg gav ikke opp og tok de på nytt ved siden av flere (kostbart - men verdt det). Jeg kan avsløre at en av de nye karakterene som ble satt var altså 6 og det får meg til å undre litt hvor grensen mellom 1 og 6 er. For ja; mellom de er det noe som heter 2,3,4 og 5. Vel,vel. Jeg fikk SEKSER? Hurra!? Med samme kunnskap - kun litt bedre oppgaveteknikk altså. Ingen 1'ere og ingen 2'ere her i gården. Alt i alt fikk jeg over gjennomsnittlig gode karakterer på alle tre. Byttet kommune vel og merke og en følger av det; nye sensorer. Forsatt som privatist.

 

Synes fortsatt (for å bygge videre på det jeg påstod om sensorer som "liksom-retter ") at det er absurd at kun oppgaveteknikk kan skille på karakteren mellom 1 og 6. Står fortsatt for at det var noen bitre mennesker som rettet den første gangen og at klagebegrunnelsene var skrevet av en 3-åring. Kunne like gjerne skrevet "jeg er en bæsj" ville vært akkurat like ulogisk og barnslig.(Enda et tips til kommunen: En begrunnelse for ny karaktersetting burde være godt utdypet slik at en eventuelt strykkarakter faktisk kan begrunnes. Kanskje det var vanskelig - da de tre eksamenene egentlig aldri var fortjent en strykkarakter)

 

Jeg tror og kommer alltid til å mene at karakterer er totalt p**s bortsett fra at de er gode å ha på papiret i og med at der fører til vitnemål.

 

Dette beviser også at en skal aldri la en/flere karakter(er) definere én som menneske. Så til alle de som stryker i fag husk at da har man kanskje vært så uheldig som meg og at hvis dere tar den opp igjen uten mye videre arbeid kan dere få sekser.. Tilfeldig karaktersetting der sensorer har bind for øynene tror jeg foregår i ny og ne..? Ganske ofte, tror jeg faktisk? De forholder seg sjelden til det som heter kompetanse og læringsmål:) Husk; de er missfornøyde med lønna si og noen må de la det gå utover. Eller kanskje de rett og slett setter etter dagsform. Eks: "I dag var jeg sur.. Da skriver vi 1 her:-D"

 

Avslutter dette med å si at det rett og slett er mangel på sensorer med bein i nesa nok til å kunne se kritisk på ting og ikke bare dømme videre på grunnlag av hva en annen sensor gjorde. Kjipt å ha sensorer som er så bitre og usikker på sin egen kompetanse, og at systemet er så urettferdig!

 

For å få poengtert det igjen: Jeg gikk fra stryk til sekser med akkurat den samme kunnskapen, kun var litt flinkere til å referere til kilder og eksempler på sistnevnte - men det burde være MER som skiller en strykkarakter og toppkarakter. Som sagt noen sensorer evner ikke å se en mellomting.

 

Eksamene er i boks anyways..?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Videre vil jeg si at jeg gav ikke opp og tok de på nytt ved siden av flere (kostbart - men verdt det). Jeg kan avsløre at en av de nye karakterene som ble satt var altså 6 og det får meg til å undre litt hvor grensen mellom 1 og 6 er. For ja; mellom de er det noe som heter 2,3,4 og 5. Vel,vel. Jeg fikk SEKSER Hurra!? Med samme kunnskap - kun litt bedre oppgaveteknikk altså. Ingen 1'ere og ingen 2'ere her i gården. Alt i alt fikk jeg over gjennomsnittlig gode karakterer på alle tre. Byttet kommune vel og merke og en følger av det; nye sensorer. Forsatt som privatist.

 

Nå er det lenge sidan eg las denne tråden, men var ikkje hovedårsaken til at du fikk stryk at du bomma på oppgåva?

Det hjelper lite med mykje kunnskap om eit tema dersom du ikkje er i stand til å svare på det som det faktisk blir spurt om.

 

Sidan du no fekk toppkarakter så betyr vell det fyrst og fremst at denne gangen svarte på oppgåva, og ikkje berre brukte kunnskapen din på å legge ut om noke heilt anna.

Lenke til kommentar

 

 

Videre vil jeg si at jeg gav ikke opp og tok de på nytt ved siden av flere (kostbart - men verdt det). Jeg kan avsløre at en av de nye karakterene som ble satt var altså 6 og det får meg til å undre litt hvor grensen mellom 1 og 6 er. For ja; mellom de er det noe som heter 2,3,4 og 5. Vel,vel. Jeg fikk SEKSER Hurra!? Med samme kunnskap - kun litt bedre oppgaveteknikk altså. Ingen 1'ere og ingen 2'ere her i gården. Alt i alt fikk jeg over gjennomsnittlig gode karakterer på alle tre. Byttet kommune vel og merke og en følger av det; nye sensorer. Forsatt som privatist.

Nå er det lenge sidan eg las denne tråden, men var ikkje hovedårsaken til at du fikk stryk at du bomma på oppgåva?

Det hjelper lite med mykje kunnskap om eit tema dersom du ikkje er i stand til å svare på det som det faktisk blir spurt om.

 

Sidan du no fekk toppkarakter så betyr vell det fyrst og fremst at denne gangen svarte på oppgåva, og ikkje berre brukte kunnskapen din på å legge ut om noke heilt anna.

Stemmer ikke. Jeg har alltid svart på oppgaven. Det er å gå litt utenfor oppgaven gjør ingenting så lenge man drar det inn på en sånn måte at man svarer direkte på det de spør om! Det gjorde jeg på de jeg fikk stryk på og de jeg fikk toppkarakter på. Let's face it - karaktersystemet er ikke fair ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...