Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

 

Tar ikke det for gitt at det ikke finnes tyskere her, for jeg hører stadig vekk en eller annen, men mine forsøk på å snakke tysk til dem har som regel blitt halvveis ignorert; den ene har til og med korrigert meg når jeg sa Bayern istedet for "Bavaria".

 

 

Så, snakker du også denne dialekten når du snakker med folk fra andre steder? Hørte en gang at mange tyskere tyr til Hochdeutsch når de er i andre deler av landet, noe som neppe er tilfelle i Norge.

 

Når noen ville korrigerer deg for å si Bayern istedet for Bavaria her i tyskland, så er denne person sikkert fra selve sted. Så la os ta denne dialekten for eksempel. Når du snakker Bayrisch (og ikke Bavarisch :p ) på andre steder så er sjansen veldig høy at de ikke kan forstår alt du snakker om.

 

Når du snakker, f. eks., Dialekten mitt, så er det meste ganger lett å forstår overalt, det høres bare feil ut for andre (grammar wise [Dativ und Akkusativ??? who cares? ^^ = Gib mich den Tee.]). Kanksje vi har noen ord som ikke ble forstått, men meste tiden går det bra. Men jeg var bare på nord tyskland og dialekten mitt har, ifølge av språkforskerne samme likheten som nord-tysk og noen nederlanske har. Så jeg vet ikke hvordan det er i sør.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg kan jo gjøre det, jeg er sikker på at den ikke settes ned. Men jeg skrev en dårlig eksamen, det er ikke så mye å gjøre med det akkurat nå. Jeg er en av 5 uheldige sjeler på skolen som ble trukket opp i tysk. Hadde jeg endt opp med et hvilket som helt annet fag er jeg rimelig sikker på at alt ville gått vesentlig bedre. Fysikk hadde gått galtt, ikke like godt på kjemi, men fortsatt bedre enn 3. Hvorfor er det slik at de må smerte noen av oss med dette? Burde være opp til sannsynligheten hva som ender opp på vitnemålet. Snittet på karakterer ved eksamen i tysk ligger jo et sted i nærheten av 2, så det er jo ikke akkurat noe de mener de fleste burde klare........

Lenke til kommentar

Strengt tatt så er jo tilfeldig eksamen til for at man skal lese på alle fag. Jeg ser ikke det urettferdige i det. Det kan slå ut feil, og det kan slå ut bra. Med tanke på at du allerede visste at du lå dårlig an i tysk, så kan du vel ikke klandre noen andre enn deg selv. Å klandre systemet blir litt fjernt. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har vel egentlig ikke tilfeldig eksamen på vanlig måte.. Ledelsen velger å ta opp elever til forskjellige fag for at ingen skal komme opp i to fag. Fysikk og Kjemi har en "tendens" til å bare ha elever med 5 eller 6 i faget som kommer opp. De gir enkelte elever gode muligheter, og andre elever går det rett til helvette for.

 

Er jo heller ikke slik at man enkelt kan lære seg opp til å kunne tysk så lett. Ikke det at jeg har valgt å ha faget heller. Jeg valgte faget i 8. klasse fordi det gikk helt greit der og da, og etter det har det ikke vært mulighet for å bytte. Da jeg begynte på VGS ble det en stor strøm av mennesker som gikk over til spansk, men det var ikke plass til meg. Jeg fortsatte med tysk II fordi jeg måtte, men har fortsatt knapt lært noe mer enn de som har gått tysk I i to år nå.

 

Eer heller ikke så innmari lett å øve på noe man hater, om man skal øve matte, kjemi, fysikk og teknologi og forskjningslære heller. Ei heller å øve til tysk eksamen (sammen med alle andre fag) etter en to ukers skoletur til Florida med Teknologiklassen ikke lenge før eksamen..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Men nå ble jeg veldig usikker.. Kan man skrive: Den Menschen, der Menschen osv? I ordboka er Menschen flertall for Mensch? men læreren min sa man ikke skal bruke Mensch :S vet nå ikke hvorfor??

 

Edit:

 

Fant ut at man skal skrive Mensch når det er nominativ.

 

F.eks.

 

Der Mensch steht in der Strasse..

 

Mens Menschen brukes i de resterende?

 

F.eks. Sie ist ein Menschen

Men nå ble jeg veldig usikker.. Kan man skrive: Den Menschen, der Menschen osv? I ordboka er Menschen flertall for Mensch? men læreren min sa man ikke skal bruke Mensch :S vet nå ikke hvorfor??

 

 

F.eks. Sie ist ein Menschen

 

Den Menschen, ikke der Menschen

Sie ist ein Mensch, ikke Menschen. Menschen er i flertall :)

 

Jeg er tysk så jeg er 100% sikker :p

Lenke til kommentar

Å bruke preteritum er ikke en feil i seg selv, men er definitivt ikke måten en tysker ville ordlagt seg.

Dette står det om her, her, her, her og her.

 

Mens man på norsk gjerne sier:

Jeg sprang.

 

Sier man på tysk:

Ich bin gelaufen.

Ikke:

Ich lief.

 

På norsk:

Jeg var i Hellas.

 

Muntlig tysk:

Ich bin in Griechenland gewesen.

Ikke:

Ich war in Griechenland.

 

-------------

 

Det er ikke noen forskjell i betydning, men det er ikke godt muntlig språk. Hvorvidt det er grunn for trekk kan jeg ikke uttale meg om, men det er definitivt ikke et pluss å holde seg til preteritum.

 

Perfektum blir man uansett prøvd i på den muntlige delen, og da er det kanskje like greit å øve inn preferanse for perfektum når man snakker - i og med at det også er riktig. :)

 

Nå har jeg bodd en måned i Tyskland. Jeg kan fortsatt ikke si at jeg har lagt merke til at tyskerne bruker perfektum på bekostning av preteritum noe oftere enn nordmenn gjør, verken når jeg ser på TV eller når jeg snakker med tyskere selv. Det kan selvsagt være at jeg ikke har vært oppmerksom nok, men jeg har jo lagt merke til andre muntlige uttrykksformer som jeg ikke er vant med fra tidligere.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bodd en måned i Tyskland. Jeg kan fortsatt ikke si at jeg har lagt merke til at tyskerne bruker perfektum på bekostning av preteritum noe oftere enn nordmenn gjør, verken når jeg ser på TV eller når jeg snakker med tyskere selv. Det kan selvsagt være at jeg ikke har vært oppmerksom nok, men jeg har jo lagt merke til andre muntlige uttrykksformer som jeg ikke er vant med fra tidligere.

 

Mja, jeg forholder meg egentlig bare til det jeg har blitt lært og det som pensum sier. Kan jo være lokale variasjoner. I Berlin er det muntlige språket mildt sagt lite grammatisk korrekt. :p

 

Nå har ikke jeg sett noe særlig på tysk TV, men har hørt en del på radio. Tysken som snakkes der er ikke i nærheten av det som snakkes her i Baden-Württemberg. I og med at de snakker standardisert høgtysk, vet jeg ikke hvor nært dette ligger den gjengse manns talemål?

 

Jeg må spørre noen med peiling. :p

Lenke til kommentar

Fikk svar nå fra hun som underviser oss i tysk. :)

In der Tat gibt es eine Tendenz, das Präteritum in der mündlichen Sprache durch das Perfekt zu ersetzen (Präteritumsschwund). Es ist jedoch nicht so, dass das Präteritum nur im schriftlichen Deutsch Verwendung findet oder etwa vom Aussterben bedroht wäre.

Så det er ikke noen bastant regel, men mer en tendens at perfekt erstatter preteritum i muntlig tysk.

Lenke til kommentar

 

Men nå ble jeg veldig usikker.. Kan man skrive: Den Menschen, der Menschen osv? I ordboka er Menschen flertall for Mensch? men læreren min sa man ikke skal bruke Mensch :S vet nå ikke hvorfor??

 

 

F.eks. Sie ist ein Menschen

 

Den Menschen, ikke der Menschen

Sie ist ein Mensch, ikke Menschen. Menschen er i flertall :)

 

Jeg er tysk så jeg er 100% sikker :p

 

Hehe, takk for svar =) Ferdig med tysk nå! Fikk 6er i både muntlig og skriftlig tysk nivå II, så tror jeg skjønte poenget ganske greit!

 

Tusen takk uansett!

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Futuredoctor:

 

Feil.

 

Det er nå det begynner med tysk...

 

(Litt mer seriøst sagt: IKKE slutt med å bruke tysk ved anledning - de har bla megen faglitteratur ang. realfag, og et ekstra sprog er ikke noe man bare kaster vekk!)

 

Og ang. lege/doktorat planene som ligger innbakt i brukernavnet: Lykke til!

Lenke til kommentar

Futuredoctor:

 

Feil.

 

Det er nå det begynner med tysk...

 

(Litt mer seriøst sagt: IKKE slutt med å bruke tysk ved anledning - de har bla megen faglitteratur ang. realfag, og et ekstra sprog er ikke noe man bare kaster vekk!)

 

Og ang. lege/doktorat planene som ligger innbakt i brukernavnet: Lykke til!

Hahha. Er ikke ferdig med tysk som språk nei! :) det er først nå jeg koser meg med det. Tenker å ta utveksling i Tyskland om jeg får utvikla språkkunnskapene! For min del setter ikke en god karakter stopper for videreutvikling, det er nå jeg skal ha det gøy med drt jeg kan!

 

Tusen takk ?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...