Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Kom opp i tysk skriftlig idag og lurer litt på hvordan ting funker med tema og sånt? Får man et tema når man kommer på eksamensdagen som det blir et hovedfokus på? Noen som har peiling?

Det er noen kortsvarsoppgaver og en langsvarsoppgave. Noe spesielt tema pleier det ikke å være, men på min eksamen var mange av spørsmålene relatert til eventyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kom opp i tysk skriftlig idag og lurer litt på hvordan ting funker med tema og sånt? Får man et tema når man kommer på eksamensdagen som det blir et hovedfokus på? Noen som har peiling?

Det er noen kortsvarsoppgaver og en langsvarsoppgave. Noe spesielt tema pleier det ikke å være, men på min eksamen var mange av spørsmålene relatert til eventyr.

 

Flott! Så jeg berger hvis jeg har kontroll på språket? Er bare redd for at noen tyske dagsaktuelle saker skal dukke opp, da jeg ikke aner hva som foregår i landet for tida... :)

Lenke til kommentar

Du har vel sett på gamle eksamensoppgaver? Eller fått no info av læreren din? Pleier å være en første oppgave som er veldig generell, kort og enkel, slik at alle skal klare å svare på den. Kan være alt fra hva synes du om kvinnefotball til dine fremtidsplaner osv. Se på dem ;-) Så er det vanligvis 1-2 kortere oppgaver, en er oftest der tekstforståelsen testes, altså du må svare på norsk. Pass på her! Mange pleier å svare på tysk, og det er feil. Skal svare på norsk;-) også til slutt en langsvarsoppgave.

 

Dette kan du se på alle tidligere eksamensoppgaver!

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Eksempelet ditt er et eksempel der preteritum er mest aktuelt.

 

I perfektum blir det som du skrev:

Willy Brandt ist der Regierenden Bürgermeister von Berlin gewesen.

 

Den muntlige eksamenen jeg hadde var om mye mer dagligdagse temaer. At du selv merker når preteritum/perfektum høres snodig ut er jo et positivt tegn. :D

Åhja, hvordan gikk det da? Hvor hadde du det, når og hvordan? Hehe. Flere fra min klasse (går på privatistskole) har hatt tysk muntlig, og utførelsen har vært ulik fra hver. Noen ble trukket ned for feil kasus, mens andre for lite kunnskap om tyske historiske personer. Vet nesten ikke hvordan jeg skal forberede meg, så jeg sikrer en OM karakter.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tysk nivå I-eksamen i fjor høst. Fikk først en lytteoppgave der jeg kunne bruke alle hjelpemidler og fikk ett notatark til å ta notater på. Når jeg kom inn til sensorene fikk jeg spørsmål om det jeg hadde hørt.

 

Etter at vi hadde snakket om dette gikk vi over til generell prat. For dem var det snodig at jeg tok opp tysk I siden jeg allerede er på universitetet. Så vi snakket mye om det, samt om fremtidsplanene mine.

 

De som hadde tysk nivå II hadde samme fremgangsmåte, men jeg kan tenke meg at mer samfunnskunnskap om Tyskland er forventet på nivå II.

 

Jeg tok eksamen i tysk pga. 8 gratis "studiepoeng" i og med at jeg kan språket tålelig greit uansett.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Kom opp i tysk skriftlig idag og lurer litt på hvordan ting funker med tema og sånt? Får man et tema når man kommer på eksamensdagen som det blir et hovedfokus på? Noen som har peiling?

 

Det er noen kortsvarsoppgaver og en langsvarsoppgave. Noe spesielt tema pleier det ikke å være, men på min eksamen var mange av spørsmålene relatert til eventyr.

Flott! Så jeg berger hvis jeg har kontroll på språket? Er bare redd for at noen tyske dagsaktuelle saker skal dukke opp, da jeg ikke aner hva som foregår i landet for tida... :)
For ordens skyld: Jeg kjenner ikke denne eksamenen spesielt - jeg kommenterer generelt.

 

F., det ville være direkte idiotisk for skolesystemet å forutsette at elevene skulle ha medie-basert kunnskap som ikke er en aktivt undervist del av pensum. (På den annen side av denne observasjon har vi selvfølgelig det faktum at vi snakker om en norsk skole...) Så det jeg tror om temaene er at de vil være ting som elevene kan forutsettes å vite litt om, evt i verste fall være i stand til å "tørrskrive" rundt...

 

Altså forutsatt at denne eksamenen skal prøve dine tysk-kunnskaper som sådanne...

Lenke til kommentar

Fra læreplanen:

 

Eleven skal kunne:

 

  • drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
  • drøfte sider ved livsvilkår og aktuelle samfunnsforhold i språkområdet
  • gjøre rede for sider ved geografi og historie i språkområdet
  • beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur og gi uttrykk for opplevelser knyttet til dette
  • drøfte hvordan språkkunnskaper og kulturinnsikt kan fremme flerkulturelt samarbeid og forståelse
Lenke til kommentar

Vet at flere sliter med rekkefølge på ord. Her kommer noen regler:

 

Pronomen kommer før substantiv:

Er hat ihr heute Wein mitgebracht.

 

Rekkefølge på substantiv: nominativ - dativ - akkusativ - genitiv:

Heute hat Andreas seiner Frau Wein mitgebracht.

 

Rekkefølge på pronomen: nominativ - akkusativ - dativ:

Gerade hat sie sich die Hände gewaschen.

 

Direkte-/indirekte-objekt før preposisjonsobjekter:

Gestern hat sie einen Brief an ihren Freund geschrieben.

 

Rekkefølge på kvalifiserende adverb/adjektiv: tid - årsak - måte - sted (eller når - hvorfor - hvordan - hvor):

Gestern bin ich um 8.00 Uhr in Frankfurt angekommen.

Typisk er det veldig mange som glemmer regelen om at tid alltid går før sted.

 

Kjent informasjon kommer alltid før ukjent informasjon!

 

 

Lenke til kommentar

Synes denne er veldig bra =) http://kebl.weebly.com/uploads/7/0/0/6/700663/tyske_gramatikkregler.pdf

 

Laster det ned som pdf, så kan jeg bare søke kjapt på f.eks. über og finne regelen om kasus osv. Veldig kjekt og greit. Jeg har lært meg mye av det, og prøver å lære meg mer, sånn i forhold til muntlig tysk. Men greit med dette som en "regelbok" hvis man ikke har noen regler =) Har egentlig boka "Differensiert grammatikk" elno sånt, men når man er stressa på skriftlig eksamen finner man ikke alltid det man trenger fort nok. Man kan jo bruke pc som oppslagsverk, så hvorfor ikke utnytte det! =)

Lenke til kommentar

Synes denne er veldig bra =) http://kebl.weebly.com/uploads/7/0/0/6/700663/tyske_gramatikkregler.pdf

 

Laster det ned som pdf, så kan jeg bare søke kjapt på f.eks. über og finne regelen om kasus osv. Veldig kjekt og greit. Jeg har lært meg mye av det, og prøver å lære meg mer, sånn i forhold til muntlig tysk. Men greit med dette som en "regelbok" hvis man ikke har noen regler =) Har egentlig boka "Differensiert grammatikk" elno sånt, men når man er stressa på skriftlig eksamen finner man ikke alltid det man trenger fort nok. Man kan jo bruke pc som oppslagsverk, så hvorfor ikke utnytte det! =)

Yipp. Differensiert grammatikk er en helt kurant bok, men synes den kanskje skulle hatt bedre eksempler. Linken din har jeg også brukt, den er særdeles nyttig. :D

Lenke til kommentar

Trodde jeg hadde dekket det meste. Men hvordan bøyer jeg adjektivet foran dies/-er/-e/-es? Er det bare som man bøyer foran bestemte artiklene der, die osv? Det er jo logisk fordi dies betyr jo denne osv. Tror jeg har lest så mye at jeg bare forvirrer meg selv nå. Men arghh. må dekke alt! hehe. Jeg kommer personlig til å unngå sånne setniger som: denne fine buksen er min osv. Men satt og gjorde noen grammatikkoppgaver og da kom jeg over dette? Helfen mir?=/

Lenke til kommentar

Dieses rote Auto gehört mir.

Diese schicken Jeans gehören mir.

Dies sind meine schicken Jeans.

 

Jeg er litt usikker på hva regelen er.

 

For øvrig, *hilf mir*. Imperativ. :)

 

Tysk er alt for komplisert -.-´får bare unngå bruken av dies da!

 

Takk for korreksjon =P jo mer jeg leser, jo mindre kan jeg -.-´

Lenke til kommentar

Hei, jeg kom opp i tysk.. Noe som jeg ikke er veldig glad for, noen tips til hva jeg bør øve på? Sliter veldig i tysk, så all hjelp er bra :). Noen som har noe notater som jeg kunne sett på? :)

 

Jeg er privatist, så all undervisningen min er eksamensrettet. Vet ikke helt hva slags råd jeg skal gi deg.

 

Men mitt råd er, les og skriv masse. Tren deg på å skrive korte tekster om alt. Alt fra hverdagen din, til hva du vil bli når du blir stor osv. Nå er jo tiden litt knapp, men se på gamle eksamensoppgaver. Du har jo hatt undervisning på skolen og dermed mange innleveringer. Se på feilene du gjør, skriv opp en liste med feilene og lær av dem. Jeg har laget et eget dokument med slike feil jeg har gjort + tatt med viktige regler, sånn som f.eks. ved bestemt tidsledd brukes akkusativ osv. Bruk den linken jeg la over, veldig mye bra der =) Men TREN. Mange av mine "gode" tekster inneholder setninger som er inspirert av ting jeg har lest på tysk eller hørt ;)

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Nytt problem! Hva er forskjellen på verheiratet og geheiratet?=S flott at jeg oppdager først nå at det finnes to former for fortid?

 

Hat verheiratet og hat geheiratet. Læreren min har alltid brukt verheiratet, aldri hørt han si geheiratet. F.eks.

Käthe Kollowitz hat mit einem Arzt verheiratet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...