Gå til innhold

Hvor finner jeg den billigste iPhonen? 4s? Pre-owned?


Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

 

Hadde en noe utslitt iPhone 4s som jeg byttet ut med en Samsung Galaxy jeg fikk av et familiemedlem. Denne er meget pent brukt, men har hatt noen små problemer med den i tillegg til at jeg synes brukergrensesnittet er elendig i forhold til iPhone som jeg er vant med

 

Så, jeg må tilbake igjen, men er student, så kan ikke bruke mer enn nødvendig.

 

Ser at El-Kjøp selger iPhone 4 "pre-owned" til 1995:

 

http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/APPIP48BKNDR/iphone-4-8-gb-apple-certified-pre-owned-sort?scid=Pricecomparison2990&scid=SEM55031&gclid=CL7BgvjA4MECFaILcwodW5QAVA

 

CD-ON selger iPhone 4S til 2489:

 

http://cdon.no/elektronikk/apple/iphone-4s-8gb-white-p25506023?gclid=COWC2f3A4MECFeLFcgodlokARA

 

Denne er så vidt jeg kan se helt ny og også modellen over, så kanskje verdt å fleske til med denne?

 

iPhone 5 regner jeg med uansett blir for dyrt. Er vel ikke mulig å finne en sweet deal til 3000? Det er nok min absolutte limit. Ser ut som de ligger over 4000 og nærmere 5000 de fleste plasser.

 

Takk for svar! :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pre-owned er vel enheter som er blitt levert inn igjen. Det Apple har gjort er å bytte den innmaten de mener ikke stiller de kravene som Apple har satt.

 

Så det er en pre-owned enhet, men byttet innmat.

 

Dette er info fra Elkjøp:

NB! Apple Certified Pre-owned betyr at produktet tidligere har blitt brukt, men er gjenopprettet med utvendige deler, tilbehør og programvare. Enheten er testet og sertifisert av Apple og dekkes av garantien.

Endret av -lemoncake
Lenke til kommentar

Siden dere ser ut til å kunne norsk vil jeg bare tipse om at det finnes et norsk ord for det: brukt.

 

Trådstarter: Trål deg gjennom de 1370 annonsene på finn til du kommer forbi deksel-selgerne.

 

Jeg ville styrt unna finn.no, og andre brukte telefoner som selges av privatpersoner. Pre-owned gir deg garanti fra en seriøs aktør som noen andre her er inne på, og er således et MYE tryggere valg.

Lenke til kommentar

Pre-owned gir ingen garanti. Pre owned betyr bare at den er brukt, som alle andre brukte telefoner.

 

Garanti er noe som eventuelt kommer i tillegg hvis selger ønsker det. Uansett om man prater engelsk eller norsk.

 

Kjøper man telefonen i Norge som privatperson, så har man også forbrukerkjøpsloven i ryggen, uansett hvilket språk man velger og om man kjøper fra bedrift eller en privatperson.

Lenke til kommentar

Pre-owned gir ingen garanti. Pre owned betyr bare at den er brukt, som alle andre brukte telefoner.

 

Garanti er noe som eventuelt kommer i tillegg hvis selger ønsker det. Uansett om man prater engelsk eller norsk.

 

Kjøper man telefonen i Norge som privatperson, så har man også forbrukerkjøpsloven i ryggen, uansett hvilket språk man velger og om man kjøper fra bedrift eller en privatperson.

 

http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/APPIP516BLNDR/iphone-5-16-gb-apple-certified-pre-owned-sort

 

"NB! Apple Certified Pre-owned betyr at produktet tidligere har blitt brukt, men er gjenopprettet med utvendige deler, tilbehør og programvare. Enheten er testet og sertifisert av Apple og dekkes av garantien."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp! Legg merke til "dekkes av garantien", noe jeg antar betyr at det dekkes av Apples normale garantivilkår (det burde vært mye bedre presisert). Hadde de ikke skrevet spesifikt at det er garanti på "pre owned"-produktet så hadde det ikke vært det.

 

Pre owned er enkelt og greit brukt skrevet på fremmedspråk.

 

Garantien trer inn med helt andre formuleringer. Her er det "dekkes av garantien" som gjør at man får garanti.

 

Hva de legger i "Apple certified" er dårlig presisert. Å bytte defekte/slitte deler og nullstille programvaren har lite med sertifisering å gjøre. Det høres mer ut som en selvfølgelighet at alt skal fungere. Hvis ikke så burde produktene merkes tydelig at de selges med knust skjerm, defekt batteri eller hva nå det feiler dem.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Pre-owned er like bra som en ny en ja. spesielt om budsjettet er noe stramt.

 

Reklamasjonen på 5 år er absolutt en god ting, så man er i forsåvidt trygge hender.

Nei, brukt er brukt. Du risikerer at telefonen ikke er i like god stand som en helt ny. Det kan være alt fra fuktskader til varmeskader eller at batteriet er et stykke ute i levetiden sin. Elkjøp/Apple har riktignok sjekket og eventuelt utbedret telefonene, men de har ikke nødvendigvis oppdaget eller utbedret alle slitasjer og skader. Dette tar de høyde for i garantien. De regner nok med litt høyere returrate på disse enn på hel nye produkter.

 

Reklamasjon på 5 år får du selvsagt uansett om telefonen er såkalt CPO. CPO handler om garanti. Garanti og reklamasjon er ikke det samme. Garanti er en frivillig utvidelse av rettighetene man har i vanlig reklamasjon. Utvidelsen kan gå på enten antall år eller ennå gunstigere betingelser. Hva det er i dette tilfellet aner jeg ikke, men det er ulovlig å kalle noe garanti dersom det ikke er noe ut over de lovfestede reklamasjonsrettighetene. Du må gjerne spørre Elkjøp hva rettighetsutvidelsen går ut på.

Lenke til kommentar

Pre-owned swappede Refurbished.

Hva er det med ungdommen og manglende norskopplæring for tida?

 

Her er en ordliste:

Pre owned - tidligere eid. En sminket måte å si at telefonen er brukt. (Hvem eier vel en telefon uten å bruke den?)

swappede - byttet

Refurbished - renovert, pusset opp, satt i stand.

 

At en telefon er brukt betyr ikke at den er satt i stand. Pre owned og refurbished er altså ikke det samme, selv om det lar seg kombinere. I Elkjøps tilfelle ser det i følge resten av beskrivelsen ut til at de kombinerer dette.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann,

 

Hadde en noe utslitt iPhone 4s som jeg byttet ut med en Samsung Galaxy jeg fikk av et familiemedlem. Denne er meget pent brukt, men har hatt noen små problemer med den i tillegg til at jeg synes brukergrensesnittet er elendig i forhold til iPhone som jeg er vant med

 

Så, jeg må tilbake igjen, men er student, så kan ikke bruke mer enn nødvendig.

 

Ser at El-Kjøp selger iPhone 4 "pre-owned" til 1995:

 

http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/APPIP48BKNDR/iphone-4-8-gb-apple-certified-pre-owned-sort?scid=Pricecomparison2990&scid=SEM55031&gclid=CL7BgvjA4MECFaILcwodW5QAVA

 

CD-ON selger iPhone 4S til 2489:

 

http://cdon.no/elektronikk/apple/iphone-4s-8gb-white-p25506023?gclid=COWC2f3A4MECFeLFcgodlokARA

 

Denne er så vidt jeg kan se helt ny og også modellen over, så kanskje verdt å fleske til med denne?

 

iPhone 5 regner jeg med uansett blir for dyrt. Er vel ikke mulig å finne en sweet deal til 3000? Det er nok min absolutte limit. Ser ut som de ligger over 4000 og nærmere 5000 de fleste plasser.

 

Takk for svar! :)

 

 

Elkjøp har Pre-owned Iphone 5 til 2995 i dag :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...