Gå til innhold

Gammelt kamera som nytt med ny lukker?


Anbefalte innlegg

Ikke helt nytt selvsagt, men hvor "nytt" blir et 5D mk ii om man leverer det til service og får lukkeren erstattet med en ny? Det aktuelle kameraet har gått 181 000 ganger, så det er jo andre deler som også har jobbet ganske lenge og mye. Er det verdt 8000 for eksempel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo flere slitedeler på et speilreflekskamera enn bare lukkeren, selv om lukkeren som oftest er den som ryker først.

 

- Speilmekanismen er også en mekanisk komponent som slites for hver eneste eksponering

- På værtettede kameraer blir pakningene dårligere over tid, spesielt om kameraet har vært brukt mye utendørs

- Minnekortleseren slites hver gang minnekortet taes inn og ut. Kameraer med Compact Flash er spesielt utsatt, siden det fysiske grensesnittet til Compact Flash med mange små pinner er mer utsatt enn f.eks. SD.

- Objektivfatningen kan utvikle slark dersom det har vært byttet objektiv mange ganger. Dette kan medføre unøyaktig fokus og i verste fall skjevt fokusplan

 

I tillegg har du åpenbare ting som riper i skjerm/søkervindu og eventuelle fysiske skader.

Endret av ventle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo flere slitedeler på et speilreflekskamera enn bare lukkeren, selv om lukkeren som oftest er den som ryker først.

 

- Speilmekanismen er også en mekanisk komponent som slites for hver eneste eksponering

- På værtettede kameraer blir pakningene dårligere over tid, spesielt om kameraet har vært brukt mye utendørs

- Minnekortleseren slites hver gang minnekortet taes inn og ut. Kameraer med Compact Flash er spesielt utsatt, siden det fysiske grensesnittet til Compact Flash med mange små pinner er mer utsatt enn f.eks. SD.

- Objektivfatningen kan utvikle slark dersom det har vært byttet objektiv mange ganger. Dette kan medføre unøyaktig fokus og i verste fall skjevt fokusplan

 

I tillegg har du åpenbare ting som riper i skjerm/søkervindu og eventuelle fysiske skader.

Takk så mye. Alle veldig gode poeng, og verdifullt for meg å vite (som leter mye på bruktmarkedet). Og ekstra bra å bli påminnet CF-problematikken. SD er så uendelig mye tryggere å bruke over lengre tid.

Lenke til kommentar

Abonnerer du på denne tråden så får du tips om gode kjøp på bruktmarkedet: 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1270856&page=128&do=findComment&comment=23220300

 

For en måned siden ble det tipset der om et 5D Mk II til kr 4500 med 170 000 eksponeringer.

Er du på vakt på Finn og Foto.no bør du kunne finne et kanera rundt kr 7000 med få eksponeringer.

Takk for veldig bra tips, abonnerte sporenstreks.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du ikke har fått tak i et brukt 5D Mk II i rett prisklasse ennå så selger Stavanger Foto et brukt til kr 6000 med 106892 eksponeringer, da gir de i tillegg 3 måneders bruktgaranti: 

http://www.stavangerfoto.no/Nettbutikk/Brukt/Kamera/Speilrefleks/Canon-EOS-5D-Mark-II-BRUKT-BRUKT-God-106892-eksponeringer115394-p0000045349

Tusen takk for tips.

 

Og kjapp quiz: Denne 5D2-en til 6000 eller et D7100 til 5200 kroner, inkludert 35mm, og med under 1000 eksponeringer. Ikke tenk på hvilket system jeg har, det har ingenting å si i dette regnestykket. Det er så utrolig mye bra med D7100-en, men den høye ISO-en og fullformatet til 5D-en sikler jeg etter når prisen er så lav.

Endret av SamNyn
Lenke til kommentar

Og kjapp quiz: Denne 5D2-en til 6000 eller et D7100 til 5200 kroner,

Det er to vidt forskjellige kameraer så preferansene er forskjellige, blir som og spørre om hva man skal bruke når man skal flytte en varebil eller en lastebil.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke har fått tak i et brukt 5D Mk II i rett prisklasse ennå så selger Stavanger Foto et brukt til kr 6000 med 106892 eksponeringer, da gir de i tillegg 3 måneders bruktgaranti: 

http://www.stavangerfoto.no/Nettbutikk/Brukt/Kamera/Speilrefleks/Canon-EOS-5D-Mark-II-BRUKT-BRUKT-God-106892-eksponeringer115394-p0000045349

Tusen takk for tips.

 

Og kjapp quiz: Denne 5D2-en til 6000 eller et D7100 til 5200 kroner, inkludert 35mm, og med under 1000 eksponeringer. Ikke tenk på hvilket system jeg har, det har ingenting å si i dette regnestykket. Det er så utrolig mye bra med D7100-en, men den høye ISO-en og fullformatet til 5D-en sikler jeg etter når prisen er så lav.

 

 

Enkelt svar: D700. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og kjapp quiz: Denne 5D2-en til 6000 eller et D7100 til 5200 kroner,

Det er to vidt forskjellige kameraer så preferansene er forskjellige, blir som og spørre om hva man skal bruke når man skal flytte en varebil eller en lastebil.

 

Dette er noe absolutt alle mennesker vet, fra de dummeste til de mindre dumme av oss, fra by til grend, fra Vest-Sahara til Luxemburg, og dermed hundre prosent unyttig å påpeke. Det hadde vært mye mer verdt å heller få høre din mening (som alle, meg selv, min fire år gamle niese og min mormor inkludert, vet baserer seg på visse preferanser). Prøv igjen, takk.

 

(Ingen, inkludert deg og meg selv, vet heller alt om alle kameraer. Spørsmålet ble også stilt med det i tankene, fordi jeg kanskje hadde fått inn andre synspunkter som jeg selv ikke har tenkt på (tross at jeg kjenner kameraverden rimelig godt, og tross all research jeg har gjort). Man kan alltid lære mer, og det gjør man ved å få inn synspunkter fra folk som har ulike preferanser. Og jeg kalte det "kjapp quiz" for å markere at jeg ikke behøver en full innføring i noen av kameraene, men gjerne tar imot en tanke eller to. Ikke engang det ville du. Jeg beklager om det var et forvirrende stilt spørsmål, men jeg lover at jeg gjorde mitt beste.)

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du ikke har fått tak i et brukt 5D Mk II i rett prisklasse ennå så selger Stavanger Foto et brukt til kr 6000 med 106892 eksponeringer, da gir de i tillegg 3 måneders bruktgaranti: 

http://www.stavangerfoto.no/Nettbutikk/Brukt/Kamera/Speilrefleks/Canon-EOS-5D-Mark-II-BRUKT-BRUKT-God-106892-eksponeringer115394-p0000045349

Tusen takk for tips.

 

Og kjapp quiz: Denne 5D2-en til 6000 eller et D7100 til 5200 kroner, inkludert 35mm, og med under 1000 eksponeringer. Ikke tenk på hvilket system jeg har, det har ingenting å si i dette regnestykket. Det er så utrolig mye bra med D7100-en, men den høye ISO-en og fullformatet til 5D-en sikler jeg etter når prisen er så lav.

 

 

Enkelt svar: D700. 

 

Hah! Du fikk meg til å google i det minste. (Lite på bruktmarkedet i Norge dog, foruten en godt brukt hos Stavanger Foto, men to (ganske billige med rundt 10k shutter count) i Sverige.) Er det verdt fullformat og høy ISO-prestasjon, synes du, mot alt som gjennom årene har blitt teknisk bedre (?) på en D7100? Det jeg helt konkret liker med D7100 er to-minnekort-muligheten, søker som dekker 100 % og værtettingen. D700 har "bare" sistnevnte, men det er til gjengjeld kanskje det viktigste (jeg tar mye bilder på steder som ikke er så vennlige, verken når det gjelder kilma, mentalitet eller oppkobling (derfor er to minnekort bra)). Størrelsen passer meg kanskje ikke bedre, men vekta! 400 gram i forskjell er fryktelig mye for såpass liten størrelseforskjell.

 

Jeg tenker bare at på så mange år så må vel noe ha blitt bedre? Eventuelt at vi snur på det og sier at slitasje på ulike deler (ikke bare lukkeren) er et mye større risikopunkt for D700?

 

(Batterikapasiteten virker å være ganske mye bedre på et D7100, som også er viktig for meg. Jeg foretrekker også SD-kort, da jeg ikke bryr meg om det lille ekstra som CF gir.)

 

Men ofte tenker jeg at alt jeg behøver er noe lyssterkt. At ikke engang rask autofokus eller burst på mer enn to bilder i sekundet er viktig, så lenge jeg har noe lyssterkt, solid, nøyaktig og som varer lenge. Og da forsvinner gleden ved å finne et utrolig lite brukt D7100 til en utrolig bra pris :)

 

Takk for digresjonen!

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte DSLR  for 12 år siden så var det Canon som ble regnet som best, og jeg hadde litt optikk fra analoge EOS-kamera fra før.

I dag virker det som om det er Nikon som driver utviklingen i DSLR fremover, og det virker som om mange har byttet system fra Canon til Nikon. (For mitt bruk så synes jeg speilløse er på vei til å ta igjen forspranget eller er gått forbi på noen områder, derfor har jeg pakket ned Canon-utsyret mitt).

 

Det er ikke lett å velge i dagens fotomarked, og med systemkamera må man investere mye penger. Etter man har kjøpt noe nytt bør man lukke øynene for alle de ennå kjekkere nyere modellene som kommer, og heller fokusere på hvordan man kan utnytte sitt eget utstyr på best mulig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig, kloke ord. Men jeg er klar for noe mer lyssterkt og mer solid enn det jeg har (som er et bra begynner-kamera jeg har hatt i over fire år). Det jeg kjøper denne gangen skal holde i minst fem år, minst. Rent teknisk holder alle de kameraene jeg vurderer mye lenger enn fem år, fotografen tatt i betraktning. Så da blir det andre, mer praktiske ting (som batteri, antall minnekort, værtetting og så videre).

 

Mitt lille hjertesukk var også genuin nysjerrighet. Er det ikke sånn at en fem år nyere modell er mer robust bygget, rent elektronisk? Mellom fullformat og ikke-fullformat er det typisk en (ganske stor) forskjell i byggkvalitet og material, men er det ikke sånn at det er elektronikken som typisk ryker først? Og nettopp elektronikken skulle jeg tro holder litt lenger på et kamera som har fått fem år med teknisk utvikling å støtte seg på (og mellom D700 og D7100 så gjør vel lik værtetting at de stiller ganske likt når det kommer til å beskytte elektronikken?).

 

Beklager at det blir mye frem og tilbake, men takk for engasjementet.

Endret av SamNyn
Lenke til kommentar

Det har vært liten utvikling i måten elektronikk blir produsert på de siste ti årene. Den siste store forandringen var i 2006, da innføringen av RoHS-direktivet gjorde det forbudt å bruke bly i loddetinnet. Elektronikken var faktisk mer holdbar med bly i loddetinnet, forbudet kom av miljøhensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og kjapp quiz: Denne 5D2-en til 6000 eller et D7100 til 5200 kroner,

Det er to vidt forskjellige kameraer så preferansene er forskjellige, blir som og spørre om hva man skal bruke når man skal flytte en varebil eller en lastebil.

 

Dette er noe absolutt alle mennesker vet, fra de dummeste til de mindre dumme av oss, fra by til grend, fra Vest-Sahara til Luxemburg, og dermed hundre prosent unyttig å påpeke.

Det er vel like unyttig og vite som å vite hva man velger av de to kameraene ?

 

Man kan foreksempel velge D7100 siden det passer i vesken, eller 5D2 som en kul penis-forlenger, så det er helt uvesentlig hva man velger sålenge du ikke ønsker og vite preferansene.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, så lenge du påstår at 5D2-kjøpet er best fordi det forlenger din penis, så godtar jeg det, så godtar jeg det, og jeg er fornøyd med det som svar. Kanskje jeg velger å legge mer vekt på andre meninger, men jeg forlanger ikke mer, nei.

Jepp, som sagt komplett unyttig og uten interesse for vi som har fotografering som hobby og frekventerer et forum for fotografering, men det er kanskje vanskelig og forstå.

 

På et forum for fotografering er det normal at man vil ha relevans til spesifikke produkter og ikke "hvem er best" uten preferanser, så beklager at du oppfattet mitt første svar som totalt meningsløst siden jeg prøvde å forklare at man trenger relevans for og kunne gi en anbefaling av et kamerer, men forstår at det kan være vanskelig og forstå tekniske termer så det er nok lettere for deg å kunne foreksempel favorisere et kamera utifra hvor lang din penis kan bli hvis du kjøper det kameraet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...