Gå til innhold

Den store skreddertråden


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg driver på med en kortfilm satt i andre verdenskrig, og har fått tak i en reproduksjon jakke for en tysk offiser. Men denne var litt for vid i skuldre, litt lange ermer og midjen var bred også. Jakken er av vadmel (ull) med bomullsfor inni.

 

Jeg tok kontakt med en skredder i Oslo som ga et prisanslag på 1500-2000kr. Er den prisen i et vanlig sjikte for den jobben?

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hørtes mye ut, men det kommer selvsagt an på hvordan skredderen velger å løse oppgaven. 

Det enkleste er å legge opp ermer og ta inn i livet, det bør koste et par hundre.

Det som nok er problemet er skuldrene.

Hvis skredderen må løsne ermene i skulderen og klippe vekk stoff for å gjøre skuldrene smalere, for så å sy ermene på igjen; da går det fort timer. Det er komplisert skredderkunst, for det er to runde sømmer som skal passe fint sammen. 

 

Det kan også være at jakken kan tas inn i ryggen, og at skuldrene da vil følge tilstrekkelig etter. Det er enkelt og bør ikke koste mer enn et par hundre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mulig det jeg spør om er langt utenfor min økonomiske evne. Men tror jeg har kommet fram til at jeg har sansen for italiensk dress, kun av å ha sett på bilder tho. 
Og siden jeg likevel har planer om en ferie til Italia, så er spørsmålet: 

Er det mulig å få skreddersydd en dress der uten å bli ruinert? Eller er prisene stort sett det samme som her? Og hva får man for pengene, i forhold til her til lands? Skjønner selvfølgelig at jeg må ut med litt, men synes 20 lapper og opp er vell stivt.

Eller tar jeg heller en ferietur til et annet sted i den hensikt, da minus den italienske biten. Hørte noen nevnte Hong kong? 

Noen tanker og tips rundt dette? Evt erfaringer? Mange takk. 

Lenke til kommentar

Tror neppe du får skreddersøm til under 20 000. De gode skredderne er like dyre i Italia som andre steder.

 

Men hvorfor ikke gå for en ferdigdress, og heller så den rettet i en systue om den ikke sitter godt nok?

 

Har ingen erfaring med Hong Kong, men etter det jeg leser er de mer britiske; ikke så rart med tanke på kolonitiden.

 

Hvor i Italia skal du?

Lenke til kommentar

Roma blir du ALDRI ferdig med. Heller ikke Italia som sådan. Uutømmelig på opplevelser, historie og kultur så det tyter ut både her og der - over alt.

Det er mange gode butikker i Roma, sjekk i gatene som går ut fra Spansketrappene f eks via Condotti. Mye snadder for menn med velfylt konto. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan noen anbefale en oppegående skredder i Stavanger?

Jeg bor i Stavanger og søkte etter noen som kunne legge opp beina og ermene på dressen min, fikk høre at det var 2 systuer i byen: Bernina og M&Y. I tillegg er det en på Kvadrat kjøpesenter, men det er i Sandnes. Søk på nett tyder på at førstnevnte har sure ansatte og dårlig service. Derfor besøkte jeg M&Y istedet. Her ble jeg møtt av noen stressa thaidamer som mente det var omfattende arbeid som ville koste 640kr. Samme jobben kostet meg 200kr i Oslo. Samme dress var det også, men annen farge. Jeg kommer muligens til å ta med dressene mine til Oslo for justeringer, gjerne via en klesbutikk om mulig. Tungvint ja, men jeg stoler ikke helt på de lokale systuene.

Lenke til kommentar

M&Y er flinke, men har i perioder alt for mye å gjøre. Skygg unna tiden før konfirmasjon, 17.mai og jul. Og vær veldig tydelig på hva du vil de skal gjøre. Om du lar dem bestemme, så blir det enkleste løsning.

 

Bernina er frekke og dårlige, og på Kvadrat (som er drevet av folk som tidligere jobbet hos M&Y) har jeg heller ikke fått god kvalitet.

 

Og, de er fra Vietnam. :-)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hva er en fair pris for å sy opp ermene på en jakke i norge? Jeg har tre blazere jeg skal sy opp i ermene, og fått 1500kr som pris. Evt noen som kan anbefale en skredder/systue i Oslo? Jakkene har ikke funksjonelle knapper.

500 per arm synes jeg virket litt dyrt. Vanligvis ligger det på 300-400, og noe mer enn det synes jeg ikke skal være nødvendig. Kan anbefale Lee skredder og renseri i Nedre Slottsgate.
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...