Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ehlers Danlos Syndrom


Linalool

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg er nærmeste pårørende for en som nettopp har fått EDS diagnosen. Er det noen her som har noen erfaringer med EDS? Som har det selv eller kjenner noen? Jeg har ikke hørt om det før nå nylig. Driver og leser meg opp rundt på nettet, men må ærlig talt si at det er ikke mye å finne. Mange faglige artikler, men lite fra andre EDS-pasienter.

 

Håper å høre fra noen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en venninne før som hadde EDS. En av de mildere formene så det var kun leddene som plaget henne, men det er/var ikke noe stort problem for henne til daglig. Mener å huske at hun var hyppig innom revmatismeavdelingen på sykehuset for behandling/trening osv. Husker hun drev å tok skulderen ut og inn av ledd som "partytriks"...

Lenke til kommentar

Vil i det minste sjekke ut B12-injeksjoner eller smeltetabletter (sublinguale). Hold dere i så fall unna cyanocobalamin. Hydroxycobalamin og metylcobalamin er greit.

 

http://www.naturalnews.com/032766_cyanocobalamin_vitamin_b-12.html

Okay. Tenker at det medisinske lar vi sykehuset ta seg av, da jeg virkelig ikke er inne på sånt, men skal ha det i minnet.

 

Hadde en venninne før som hadde EDS. En av de mildere formene så det var kun leddene som plaget henne, men det er/var ikke noe stort problem for henne til daglig. Mener å huske at hun var hyppig innom revmatismeavdelingen på sykehuset for behandling/trening osv. Husker hun drev å tok skulderen ut og inn av ledd som "partytriks"...

Har forstått at det er mange grader og versjoner av EDS. I vårt tilfelle minner det nesten litt om ME egentlig. Har vært til utredning for det også. Vet du om hun hadde utbytte av besøkene og opplegget hos revmatismeavd.?

Lenke til kommentar

Ja jeg mener hun var der, og hos fysioterapaut (eller noe i den duren) ganske regelmessig. Det var vel for å trene opp støttemuskulaturen rundt leddene så de ikke hoppet ut hele tiden, trene på ergonomi og slike ting. Jeg husker ikke alle detaljene rundt det, men mener å huske at hun hadde fått et relativt oppegående apparat rundt seg i helsevesenet som gjorde at hun fikk den opplæringen/treningen hun trengte for å kunne fungere noenlunde normalt i arbeidslivet. Siden tilstanden var såpass mild fant de ikke ut av det før hun var i slutten av tenårene og hun begynte å slite med leddene. Så hun hadde en relativt lang periode før jeg ble kjent med henne hvor ting ikke var så bra.

Lenke til kommentar

Ja jeg mener hun var der, og hos fysioterapaut (eller noe i den duren) ganske regelmessig. Det var vel for å trene opp støttemuskulaturen rundt leddene så de ikke hoppet ut hele tiden, trene på ergonomi og slike ting. Jeg husker ikke alle detaljene rundt det, men mener å huske at hun hadde fått et relativt oppegående apparat rundt seg i helsevesenet som gjorde at hun fikk den opplæringen/treningen hun trengte for å kunne fungere noenlunde normalt i arbeidslivet. Siden tilstanden var såpass mild fant de ikke ut av det før hun var i slutten av tenårene og hun begynte å slite med leddene. Så hun hadde en relativt lang periode før jeg ble kjent med henne hvor ting ikke var så bra.

Takk for svar. Sitasjonen er noe av det samme her. En mild form og derfor har det vært mange turer på til lege, legevakt og akuttmottak med smerter uten at vi har visst hvorfor, bare at det har vært uutholdelig vondt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...