Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjernedop for min gamle bestemor?


Horten Market

Anbefalte innlegg

Dette er er jo litt kontroversielt, men nå har vi gitt opp legene som bare snakker bort problemet fordi de ikke har noe å tilby. Bestemor er 81 år og sliter stadig mer med kortidshukommelsen. Hun kan prate i telefonen og i løpet av samtalen fortelle samme historie flere ganger fordi hun har glemt at den allerede er fortalt. Spørre om det samme igjen og igjen. Glemmer hva hun har gjort og sagt for et øyeblikk siden. På den positive siden kan jo vi gjenta en morsomhet og få den samme overraskede latteren hver gang. :)

 

Hun har vært gjennom demensutredning hos legen. Den avdekket ikke de konkrete problemene hun har. MR viste lettere iskemiske områder (dårlig blodgjennomstrømming) i hjernen, men mindre enn vanlig i den alderen. Ingen tegn til unormale tilstander for øvrig. Så ikke noe å hente der heller.

 

Iskemien kan komme av forkalkninger eller sammenkrølling av hårrørsårer, som ikke er uvanlig i høy alder. Jeg tenker at hvis dette er årsaken til at nye minner ikke fester seg, så kan blodfortynnende medikamenter hjelpe. Men størst forhåpning har jeg til hjernedop som for eksempel Modafinil. Tanker om det? Andre forslag?

 

Hvor får man tak i sånt?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er er jo litt kontroversielt, men nå har vi gitt opp legene som bare snakker bort problemet fordi de ikke har noe å tilby. Bestemor er 81 år og sliter stadig mer med kortidshukommelsen. Hun kan prate i telefonen og i løpet av samtalen fortelle samme historie flere ganger fordi hun har glemt at den allerede er fortalt. Spørre om det samme igjen og igjen. Glemmer hva hun har gjort og sagt for et øyeblikk siden. På den positive siden kan jo vi gjenta en morsomhet og få den samme overraskede latteren hver gang. :)

 

Hun har vært gjennom demensutredning hos legen. Den avdekket ikke de konkrete problemene hun har. MR viste lettere iskemiske områder (dårlig blodgjennomstrømming) i hjernen, men mindre enn vanlig i den alderen. Ingen tegn til unormale tilstander for øvrig. Så ikke noe å hente der heller.

 

Iskemien kan komme av forkalkninger eller sammenkrølling av hårrørsårer, som ikke er uvanlig i høy alder. Jeg tenker at hvis dette er årsaken til at nye minner ikke fester seg, så kan blodfortynnende medikamenter hjelpe. Men størst forhåpning har jeg til hjernedop som for eksempel Modafinil. Tanker om det? Andre forslag?

 

Hvor får man tak i sånt?

 

Ikke gjør det. Å gi din bestemor dop vil bare gjøre vondt værre.

 

Anonymous poster hash: ff29a...cb9

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Dette er er jo litt kontroversielt, men nå har vi gitt opp legene som bare snakker bort problemet fordi de ikke har noe å tilby. Bestemor er 81 år og sliter stadig mer med kortidshukommelsen. Hun kan prate i telefonen og i løpet av samtalen fortelle samme historie flere ganger fordi hun har glemt at den allerede er fortalt. Spørre om det samme igjen og igjen. Glemmer hva hun har gjort og sagt for et øyeblikk siden. På den positive siden kan jo vi gjenta en morsomhet og få den samme overraskede latteren hver gang. :)

 

Hun har vært gjennom demensutredning hos legen. Den avdekket ikke de konkrete problemene hun har. MR viste lettere iskemiske områder (dårlig blodgjennomstrømming) i hjernen, men mindre enn vanlig i den alderen. Ingen tegn til unormale tilstander for øvrig. Så ikke noe å hente der heller.

 

Iskemien kan komme av forkalkninger eller sammenkrølling av hårrørsårer, som ikke er uvanlig i høy alder. Jeg tenker at hvis dette er årsaken til at nye minner ikke fester seg, så kan blodfortynnende medikamenter hjelpe. Men størst forhåpning har jeg til hjernedop som for eksempel Modafinil. Tanker om det? Andre forslag?

 

Hvor får man tak i sånt?

 

Ikke gjør det. Å gi din bestemor dop vil bare gjøre vondt værre.

 

Anonymous poster hash: ff29a...cb9

 

 

Hvordan vet du dette?

Lenke til kommentar

Modafinil fås bare på apotek via resept, selv i utlandet. Alternativet er som oven nevnt, det illegale markedet, noe som sier seg selv, er idiotisk.

Den andre siden er at personer med demens bare under svært kontrollerte former skal gis sentralstimulerende midler. Med andre ord ingenting man eksperimenterer med uten fare for å årsake alvorlig skade.

 

Demenslidelser er noe herk, her er det bare å lene seg mot den lille kunnskapen vi har om demens og ri ut stormen mens den varer. Så langt i helsenorge er det miljøtiltak som har hatt best effekt på å forbedre livskvaliteten til den rammede og dennes pårørende.

Lenke til kommentar

 

 

Dette er er jo litt kontroversielt, men nå har vi gitt opp legene som bare snakker bort problemet fordi de ikke har noe å tilby. Bestemor er 81 år og sliter stadig mer med kortidshukommelsen. Hun kan prate i telefonen og i løpet av samtalen fortelle samme historie flere ganger fordi hun har glemt at den allerede er fortalt. Spørre om det samme igjen og igjen. Glemmer hva hun har gjort og sagt for et øyeblikk siden. På den positive siden kan jo vi gjenta en morsomhet og få den samme overraskede latteren hver gang. :)

 

Hun har vært gjennom demensutredning hos legen. Den avdekket ikke de konkrete problemene hun har. MR viste lettere iskemiske områder (dårlig blodgjennomstrømming) i hjernen, men mindre enn vanlig i den alderen. Ingen tegn til unormale tilstander for øvrig. Så ikke noe å hente der heller.

 

Iskemien kan komme av forkalkninger eller sammenkrølling av hårrørsårer, som ikke er uvanlig i høy alder. Jeg tenker at hvis dette er årsaken til at nye minner ikke fester seg, så kan blodfortynnende medikamenter hjelpe. Men størst forhåpning har jeg til hjernedop som for eksempel Modafinil. Tanker om det? Andre forslag?

 

Hvor får man tak i sånt?

 

Ikke gjør det. Å gi din bestemor dop vil bare gjøre vondt værre.

 

Anonymous poster hash: ff29a...cb9

 

 

Hvordan vet du dette?

 

Fordi jeg er en ekspert på tema. Modiodal fører bare til mer slitasje på hjernen og raskere utvikling av demens. Det brukes bare når en pasient har blitt så dårlig at den ikke lenger "fungerer" og er tilnærmet en zombie. Da kan det forsvares å sette hjernen i høygir for å hale fram den siste lille mengden med bevist liv på bekostning av livslengde. Da livslengde ikke er en avgjørende faktor lenger.

 

Anonymous poster hash: ff29a...cb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fordi jeg er en ekspert på tema. Modiodal fører bare til mer slitasje på hjernen og raskere utvikling av demens. Det brukes bare når en pasient har blitt så dårlig at den ikke lenger "fungerer" og er tilnærmet en zombie. Da kan det forsvares å sette hjernen i høygir for å hale fram den siste lille mengden med bevist liv på bekostning av livslengde. Da livslengde ikke er en avgjørende faktor lenger.

 

 

 

Anonymous poster hash: ff29a...cb9

 

 

-

Endret av Sausfisk
Lenke til kommentar

Hun har vært gjennom demensutredning hos legen. Den avdekket ikke de konkrete problemene hun har. MR viste lettere iskemiske områder (dårlig blodgjennomstrømming) i hjernen, men mindre enn vanlig i den alderen. Ingen tegn til unormale tilstander for øvrig. Så ikke noe å hente der heller.

 

Iskemien kan komme av forkalkninger eller sammenkrølling av hårrørsårer, som ikke er uvanlig i høy alder. Jeg tenker at hvis dette er årsaken til at nye minner ikke fester seg, så kan blodfortynnende medikamenter hjelpe. Men størst forhåpning har jeg til hjernedop som for eksempel Modafinil. Tanker om det? Andre forslag?

 

Hvor får man tak i sånt?

Trolig ville du bare funnet Adrafinil (som metaboliseres til Modafinil i leveren, ikke det beste). Modafinil er ikke noe man anbefaler i lengden, og trolig ville det bare over tid gjort ting verre (slitasje).

 

Piracetam (og daglig inntak av egg (kilde til choline)) er brukt til sånt, det har bl.a. nevrobeskyttende egenskaper og hjelpe på hukommelsen. Men det er gjerne over tid.

 

Hvor mye det er å hente vet jeg ikke, men Piracetam er uansett trygt og brukes som nevnt som medikament mot demens, alkoholisme, Alzheimers, Scitzofreni, aldring etc (mye rart for å oppsummere). Det er testet mye og veldig utprøvd.

 

Kombiner det gjerne med daglig øvelse (prøve å huske ting fra gårsdagen eller forrige time). Hvis hun også opplever angst, usikkerhet osv. så kan dette også påvirke hukommelsen (utifra min lesning).

 

Piracetam er regnet som legemiddel i Norge, så du må importere dette på eget ansvar.

 

Det tar trolig tid før forbedring, hvor lenge vet jeg ikke. Men forhåpentligvis vil hun føle seg bedre etter første dagen.

 

 

Stimulanter er nok ikke det beste her, man vil jo ikke gjøre det verre.. :yes:

 

 

Ikke gjør det. Å gi din bestemor dop vil bare gjøre vondt værre.

Anonymous poster hash: ff29a...cb9

Dop er et misbrukt uttrykk.

 

Men er dog enig i at Modafinil ikke er en god idè. Man vil ikke overklokke hjernen hennes heller.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da er jeg tilbake med en liten oppdatering. Men først takk for alle forslag og kommentarer. Disse gjorde sitt til at vi slo fra oss den medikamentelle veien.

 

Denne artikkelen på forskning.no ga et lite håp, den forteller om oppsiktsvekkende resultater hos Alzheimer-pasienter som fikk sykdommen behandlet fra mange ulike vinklinger samtidig, blant annet "omlegging av kosthold, bedre søvnvaner, trening, tilskudd av melatonin og reduksjon av stress". Vi måtte imidlertid erkjenne at det var ganske vanskelig å motivere en 80-åring til å legge om livslange vaner.

 

Så kom jeg over en fersk forskningsrapport, som er omtalt her, den viser at "eldre forbedrer evnen til å kjenne igjen objekter de nettopp har sett hvis de får i seg stoffet flavanol, som kommer fra kakaobønner". En høy dose daglig over tre måneder forbedret den målte delen av arbeidshukommelsen tilsvarende det som er typisk for 20 år yngre mennesker. fMRI-skanninger viste økt blodvolum i relaterte deler av hjernen. Dette var lovende!

 

Det er dette vi prøver ut nå. Men det nytter ikke med kakaoen fra dagligvarebutikken, den er nemlig behandlet på en slik måte at opptil 90 prosent av det virksomme stoffet er borte. Helsekostbutikker selger rå kakao (Lavado), lik den som er brukt i dette forsøket, som rett og slett bare er rå kakaobønner knust til pulver (fås også hele, eller i småbiter). Et glass kruttsterk kakao om dagen skal gjøre susen.

 

Nå er jeg bare litt redd for å bli lurt av alternativ-bransjen. :) Men dette er vel tilstrekkelig vitenskapelig belagt til å ta seriøst og prøve ut selv?

Lenke til kommentar

Jeg er positiv til dette. Dette har mye å si, men kroppen trenger tid til å leges. En annen ting som man kan spørre seg er om det er andre faktorer som har større negativ effekt enn de positive effektene dere klarer å skape. Hun er gammel og aldrende. Hun har kommet i overgangsalderen for lenge siden. Kroppen klarer ikke lenger å bygge seg opp raskere enn den brytes ned.

 

Om det ikke viser resultat så betyr ikke det nødvendigvis at det ikke har hjulpet. Men det kan bety at det ikke er nok. Kanskje kreves det mer.

 

 

Det er dette vi prøver ut nå. Men det nytter ikke med kakaoen fra dagligvarebutikken, den er nemlig behandlet på en slik måte at opptil 90 prosent av det virksomme stoffet er borte. Helsekostbutikker selger rå kakao (Lavado), lik den som er brukt i dette forsøket, som rett og slett bare er rå kakaobønner knust til pulver (fås også hele, eller i småbiter). Et glass kruttsterk kakao om dagen skal gjøre susen.

 

Nå er jeg bare litt redd for å bli lurt av alternativ-bransjen. :) Men dette er vel tilstrekkelig vitenskapelig belagt til å ta seriøst og prøve ut selv?

Tommel opp for at du nevner dette her med råkakao, det er et viktig punkt. Kan anbefale iherb.com (let fram kvalitetsproduktene). Trikset er å handle for under 200 kr (sjekk valutaen og legg inn margin!) og finne varer med lav nok vekt til at du får opp fraktalternativet til 4 USD.

 

Liker ikke uttrykket "alternativ", fordi det har fått et negativt ladet uttrykk, som om det er falsk heksekunst. Filosofien til "alternative" er ofte å spise naturlig mat som ikke er berørt av den moderne matindustrien. Det handler som oftest om å bevare næringsstoffer, enzymer og påviste medisinske stoffer i maten. I dagligvarebutikken er maten robbet fra næringsstoffer og virkestoffer.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...