Gå til innhold

Tråden for antall konsoller solgt + software!


Mr.FOXHOUND

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det så viktig hvilken konsoll som selger best. Er dette en litt forumversjon av "pappaen min kan banke pappaen din"  :roll:

7594292[/snapback]

 

Fordi den som selger best får flest spill. Og siden Wii vinner soleklart så blir det veldig interessant. Da blir utviklere kanskje nødt til å lage spillene sine for Wii hovedsakelig, og så porte de til PS3/360, utrolig nok.

 

For å porte PS3 og 360 spill over til Wii er bortimot umulig.

Lenke til kommentar

Wii blir uten tvil en stor suksess, men det kreves hardt arbeide for å holde det ved like. De må stadig finne nye måter å forbedre og utvikle kontrollkonseptet. I tillegg må det komme spill med like stort hit-potensiale som Zelda og Mario. Hvis ikke blir dette en konsoll mange kjøper, men ikke kjøper spill til. Alle de "tilfeldige" gamerne som kjøper denne konsollen klarer seg nok lenge med Wii sports f.eks. Det kreves en stadig tilgang av interessante og unike spill for å konkurrere med PS3/X360's grafiske overlegenhet. Nintendo har bevist at de klarer dette med DS i konkurranse med PSP, så det blir spennende å se om de klarer det med Wii også.

 

Jeg tror ikke nødvendigvis at Wii stjeler så mange kunder fra 360 og PS3. Det er nok mange som kjøper Wii som ikke ville kjøpt noen annen konsoll uansett, og mange av de som kjøper Wii kommer i tillegg til å kjøpe enten en PS3 eller 360. For "hardcore" gamere holder det ikke bare med Wii, men man er samtidig ikke skikkelig gamer uten Wii :) . Med Wii og DS har nok Nintendo klart det kunstykket å utvide spillmarkedet utover de grenser som hittils har eksistert. Om MS eller Sony klarer å utnytte det samme markedet gjenstår å se, men jeg tror ikke de skal være så bekymret for Wii sin populæritet.

Endret av Norse360
Lenke til kommentar

Vil nå ikke si at Wii har dårlig støtte fra 3dje parts uviklere. Store selskap som EA og Ubisoft har allerede slengt seg på bølgen av Wii spill utviklere, og når EA t.o.m har kjøpt opp et helt studio OG gjort det om til et Wii ekslusivt studio, så forteller det jo litt om støtten Wii har i mengden.

 

Det N64 manglet og GC manglet var en støtte hos folket, det var dessverre ikke så mye med de konsollene som gjorde at folk ville ha de. Var mange knall spill ja, men det ble til slutt stemplet med det "barnslige" stemplet, som mange dessverre ser ut til å gi Nintendo alt for fort. Men Wii derimot har bevist seg å være en konsoll som rister av seg det stemplet, og frir til et mye bredere spekter enn de 2 andre konsollene. Raporter om 89 år gamle besteforeldre som spiller Wii sport er noe de tredjeparts utviklerne ser, og jeg tror nok at de og innser at det er gode penger å tjene på den lille sumobryteren fra Japan.

 

Ikke undervurder Wii så kort tid etter releasen. Jeg tror Wii kan bite mer fra seg enn først antatt, noe salgstallene har vist.

Lenke til kommentar

Når det gjelder 3. parts støtte til Wii så er stikkordet kvalitet og ikke kvantitet. Et uendlig antall spill fra 3. part hjelper ikke Nintendo hvis det er en portering fra PS3/360 med dårligere grafikk og standard Wiimote støtte. Hvis ikke Wiimote styringen er god i et multiplatform spill vil nok de aller fleste kjøpe PS3/360 versjonen da de tilbyr mye bedre grafikk.

 

Hvis Nintendo skal tjene noe på bred støtte fra 3. parts utviklere, må de komme med en god del spill som er designet rundt Wiimote og ikke designet som et multiplatformspill der Wiimote støtten kommer i siste ledd.

Lenke til kommentar
Allikevel, mer massiv enn noen av de andre, noe som er første gang for Nintendo siden SNES. Så poenget ditt er like feil enn hvordan du vrir og vender på det.

 

Støtten kommer til å stige i året framover siden de som kastet seg på Wii litt for sent for utgitt spillene sine. Hvordan det går etter er det ingen som vet. Men ja, det er en sjanse for at det går som på GC og N64, men hittil tilsier alt at det skal gå langt bedre.

7599876[/snapback]

Hvis du hadde giddet og sjekket ut en utgivelsesliste, for eksempel tothegame.com som jeg skrev om i sted, så ville du ha sett at det er du som tar feil. PS3 og Xbox 360 har større tredjepartistøtte i form av kvanitet og kvalitet i form av killer apps.

 

Kilder: PS3s utgivelsesliste, Wiis utgivelsesliste og Xbox 360.

 

Og ja, de har solgt flere konsoller enn både N64 og GC gjorde på samme tid, selv om det ikke er snakk om veldig mange flere (men det er jo selvsagt begrensninger for hvor mye de klarer å produsere, så det blir spennende å se hvor mye de har solgt når markedet er noenlunde mettet.). Og ja, forhåpentligvis får de mer støtte fremover. For min del i 2007 er det kun Super Mario Galaxy, Metroid Prime: Corruption og Trauma Center jeg ser frem til, og dette er jo alle Nintendo-spill, og da får jo jeg litt déjà vu i form av N64 og GC, og spesielt når jeg sammenligner tredjepartistøtten med Xbox 360 og PS3. Men ja, vi får bare håpe at det kommer noen gode tredjepartispill snart, for det er det som virkelig kan felle Wii. Og det er derfor jeg ikke tror Nintendo har revolusjonert spillverden med Wii helt enda, som det tydeligvis er så mange som synes.

 

Egle: Wii har bekreftede ekslusivtitler fra både Capcom, Konami og Square Enix.

7600048[/snapback]

Eksempler? Jeg kommer bare på Final Fantasy: Crystal Chronicles - Crystal Bearers og Dragon Quest: Masked Queen and the Tower of Mirrors. Og begge disse er spin-off-titler og ikke akkurat noen killer apps.

Endret av Egle
Lenke til kommentar

Prince of Persia spillet, Blazing Angels: Squadrons og WW2, Teenage Mutant Ninja Turtles og The Godfather er spill jeg i alle fall ser litt frem til til Wiien, og dette er bare 3dje parts utvikleres arbeid. Selv om Godfather ikke slo helt ann på PC med tanke på mafia, tror jeg det kan bli morro til Wiien. vi får se.

 

Men forskjellen mellom denne konsollen og de andre konsollene til Nintendo er at der allerede er store utviklere som dedikerer hele studioer til å lage ekslusive Wii spill, ganske enkelt pga Wiimoten. Dette skjedde ikke med de 2 andre konsollene til Nintendo.

 

Så har man da og Nintendo spillene som kommer, ser jeg og frem til. Det er allerede masse titler jeg ser frem til på Wiien, og den kom ut 8 Desember. jeg tror nok de aller fleste undervurderer Wiien kraftig, da den har ufattelig store potensialer og store potensialer for mange forskjellige sjangrer som kan fungere perfekt grunnet Wiimoten, som f.eks RPG spill (Fable lignende eller Neverwinter Nights), Strategi (Total War spill f.eks). Dette er spill som kan fungere perfekt på Wiien da Wiimoten fungerer som en datamus. Dette har en del utviklere fått øynene opp for, og det tror jeg kan bli Wiiens sterke side, nemlig Wiimoten.

Lenke til kommentar

Tredjepartsstøtten framover er svært skuffende og det er bare tull å si at den på noen måte er bedre enn hos de konkurrerende konsollene:

 

Final Fantasy: CC, Dragon Quest: Swords, Resident Evil: UC, Sims Wii er alle spin-offs fra sine hovedserier som holder seg til andre konsoller.

Prince of Persia, Godfather, SSX Blur, Turtles, Heatseeker, Mortal Kombat, Metal Slug Anthology, Baja Racing, MoH: Vanguard, Mercury Meltdown etc. er PS2/Xbox/PSP-porter med tacked-on Wii-kontroll, mens Blazing Angels er et ett år gammelt X360-spill. Elebits har fått middelmådig kritikk i amerikansk media og Kororinpa har fått slakt i Famitsu.

 

Det blir sikkert bedre støtte etter hvert, men foreløpig er tredjepartsstøtten absolutt ikke noe å skryte av. Men det må selvsagt sies at Wii på langt nær er så avhengig av tredjepartsstøtte som de andre konsollene. N64 solgte 30-40 mill. selv om det så og si var bare Nintendo/Rare som ga ut nevneverdige spill til konsollen...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det vil komme flere Wii-spill etterhvert, og de vil ikke være ports med tacked-on Wii-styring. De vil være originale spill, ment for å utnytte Wii-moten så bra så mulig.

 

Hvordan vet jeg dette? Jo, for Wii har allerede hatt stor suksess, fra E3 2006 fram til Launch, og etter launch. Blogpostene med filmer av foreldre, besteforeldre, tanter, onkler og søsken som spiller Wii og har det jævlig skøy, samt all positiv mainstram presse er bevis på at Wii har STORT potensiale, noe jeg tror 3-parts-utviklerne ser. Men utviklerne kom litt sent inni bildet. E3 var litt for sent å begynne å utvikle spill til Wii, derfor ser vi mange ports akkurat nå, og i den nærmeste fremtid. CES 07 vil vi meget mulig se flere announcements av Wii-spill fra de store studioene, samt de små. For Wii kommer nok til å se mange spill fra små studioer som ikke har råd til å utvikle for 360 og PS3. Studioer som Cing, Artoon, Brownie Brown, Chunsoft, Spike, Natsume, Hudson, Camelot, Artdink, og mange fler. Disse små studioene er også de som mest sannsynlig vil lage originale spill til Wii.

 

Kjernen i saken er at Wii er et mye bedre forhold å utvikle for, til forskjell fra 360 og PS3. Utfordringen ved å utvikle for Wii ligger ikke i å crunche koder og optimisere best mulig, men å finne kreative måter å bruke Wii-moten på, noe jeg tror utviklere flest ville foretrekke.

 

 

Man kan trekke paraleller med Wii vs. PS3 og N64 vs. PS. Når den 5. generasjonen ble annonsert var det mange som spådde at N64 ville knuse PS, grundig.

 

Så kom PS kom med CD-teknologi, som da var mye mye lettere å bruke enn carts. CD-er kostet veldig lite og var veldig tilgjengelig, og PS var mye lettere for utvikleren å jobbe med.

 

N64 kom med proprietary carts som utviklerne måtte kjøpe hos Nintendo. Den var også et hælvete å utvikle for. Har hørt historier om programmere som sluttet i jobben sin etter et N64-spill.

 

I tillegg var Nintendo veldig streng mot 3.-parts utviklere. Nintendo følte at det skulle være et privilegium å utvikle for deres konsoll.

 

Ikke rart de fleste foretrakk PS.

 

Tilgjengelig og billig formant vs. Proprietary, dyrt format

Lette forhold vs. Vanskelige forhold

Billig utvikling vs. Dyr utvikling

Arrogant markedsleder vs. Nykommer (kan sies om Nintendo at de er nykommere. De har skiftet både ledere og mantra siden GC)

 

Til slutt vil jeg bare si at jeg kommer til å kjøpe en PS3 etterhvert uansett. Akkurat som det var verdt det og eie en N64 og en GC, så blir det garantert bra spill på PS3 også. Ekte gamere kjøper alle konsoller :thumbup:

Lenke til kommentar
Og siden Wii vinner soleklart

7594349[/snapback]

Åh, bra. Har alltid lurt på hvem som vil vinne konsollkrigen. Digg å få det avklart.

7594371[/snapback]

 

Er det ikke flott ? Hehe.

 

Hvis Wii får 70%+ markedsandel, som jeg tror, kan det faktisk skje det jeg sa. Det ville vært rimelig komisk.

7594396[/snapback]

Vet ikke hva jeg skal si. Forstår jo at du baserer på at Wii selger som varmt hvetebrød nå. Å det er en grunn til det som er veldig viktig å få med seg. Den er ny. Å den kom med jul. Å da selger konsollen så mange som de klarer å levere. Hadde de laget 4 000 000 konsoller. Så hadde de nok solgt det. PS3 selger også ut og man skal være heldig for å få tak i en. Samme var det med 360.

 

Så man kan ikke avklare eller spå noe som helst ut av tallene nå. 1 måned etter konsollene har komt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...