Gå til innhold

Spørsmål angående en (forhåpentligvis) fremtidig IT-jobb


wergz

Anbefalte innlegg

Om under en uke starter jeg på min andre termin på VG1 Elektro. Dette fordi jeg vil få grunnleggende kunnskap om hvordan elektronikk (i dette tilfellet PC ol.) er bygget opp på, og hvordan det fungerer. Jeg tror at dette er en fin start hvis jeg skal jobbe innen IT-fagfeltet.

Innen IT så er min visjon å jobbe med software. Altså ikke jobbe fysisk med PCen, men feilsøke, reparere og installere (er det dette man kaller software i det hele tatt?..)

 

Mine spørsmål er som følger:

 

1. Må jeg kunne for eksempel programmering og mer avanserte ting om datamaskinen for å kunne bli ansatt tidlig som lærling i en bedrift?

Hvis JA: Hvordan/Hvor lærer jeg dette? Jeg vet så vidt hva det betyr..

 

2. Lærer en IT-bedrift deg alt du trenger å vite, eller trenger du å være på et høyere nivå (kunnskap) før du blir ansatt?

 

3. Hvis jeg velger å jobbe med software (hvis det heter det..), og ikke med hardware, hva er de viktigste ferdighetene jeg vil trenge? Og finnes det guider på norsk hvor jeg kan lære meg dette?

 

Fordi jeg skriver "på norsk" mener jeg ikke at jeg er dårlig i engelsk. Jeg har veldig få problemer med det, men jeg kan tenke meg at det er litt vanskelige begreper osv.

Derfor er det mye lettere å lese det på norsk.

 

 

Litt rotete skrevet, men håper hvertfall på svar! :)

 

På forhånd tusen takk.

-Marius

Endret av wergz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På høyskole / uni lærer du det du vil fra bunn av.

Så allmen / nok VGS-fag til å komme inn på ingeniør/datadrift/master vil jo gi deg mer kunnskap.

Det du går nå vil de fleste ende opp som eletriker med.

 

Jeg kan uansett sende deg PDFer på datamskinens oppbygging, virkemåte og historie fra ett av fagene mine på høyskolen.

Lenke til kommentar

På høyskole / uni lærer du det du vil fra bunn av.

Så allmen / nok VGS-fag til å komme inn på ingeniør/datadrift/master vil jo gi deg mer kunnskap.

Det du går nå vil de fleste ende opp som eletriker med.

 

Jeg kan uansett sende deg PDFer på datamskinens oppbygging, virkemåte og historie fra ett av fagene mine på høyskolen.

 

Når man blir tatt inn som lærling. Lærer man alt fra bunnen av? Dvs. det som de holder på med selvfølgelig.

Lenke til kommentar

På høyskole / uni lærer du det du vil fra bunn av.

Så allmen / nok VGS-fag til å komme inn på ingeniør/datadrift/master vil jo gi deg mer kunnskap.

Det du går nå vil de fleste ende opp som eletriker med.

 

Jeg kan uansett sende deg PDFer på datamskinens oppbygging, virkemåte og historie fra ett av fagene mine på høyskolen.

 

Har du erfaringer innen akkurat dette området? Vet du typiske arbeidsoppgaver? :)

Jeg vet det høres ut som jeg ikke har søkt nok på internett, men jeg har lest om arbeidsoppgavene til en IT-konsulent og en IKT-servicemedarbeider. Problemet er at det står altfor mye likt. Jeg klarer ikke å finne de store forskjellene som skiller yrkene fra hverandre.

 

For eksempel: Hva gjør en IT-konsulent som IKKE en IKT-servicemedarbeider gjør (eller evt omvendt) ?

Lenke til kommentar

IT-konsulent programmerer, IKT-servicemedarbeider gjør support, drift, oppsett, hardware greier.

 

Ironisk nok vil jeg gjøre det som kanskje er midt imellom. Ikke programmere, men feilsøke/reparere/installere osv som nevnt tidligere. :p

Har denne typen jobb et spesielt navn, eller er det IT-konsulent med fordypning i noe?

Lenke til kommentar

Mener du å designe hardware?

Da trenger du høyere utdanning innen IT.

 

Nei. Det jeg vil gjøre har lite med PC-hardware å gjøre. Men alikevel så virker dataelektroniker litt spennende hvis jeg fordyper meg i riktig felt. Og hvis du prater om IT-produksjon, altså å lage hardware så er det sistevalget :p

Lenke til kommentar

Okei, det er nok bare en misforståelse. Det jeg skriver om elektronikk skulle være det grunnlaget jeg hadde før jeg gikk over til noe mer IT-relevant. Det er det nærmeste man kan komme en PC på det første året i videregående skole. Hvertfall i Oslo, hvis ikke jeg har hørt feil.

Derfor er ikke artikkelen relevant. Jeg har ingen framtidsplaner om å produsere datamaskiner og lignende elektronikk. Det er det jeg prøver å få frem. Sitat: "ikke jobbe fysisk med PCen".

Lenke til kommentar

Når man blir tatt inn som lærling. Lærer man alt fra bunnen av? Dvs. det som de holder på med selvfølgelig.

Poenget mitt er å glemme VGS som utdanning og sikte litt høyere.

Bruk VGS til å komme inn på dataingeniør eller elektroingeniør osv og ikke bruk VGS til å lære om data.

 

Jeg gikk mekaniske fag og elektromekaniske fag, måtte gå påbygg for å komme inn på høgskole og der starta jeg helt på begynnelsen i datafagene som datamaskinteknikk ol.

Gå dans og drama eller tegne i 3 år så begynne på uni eller gå elektro og begynne på uni vil ikke utgjøre store forskjellen annet en grunnforståelsen av elektronikk.

Lenke til kommentar

1. Generelt sett nei, men blir litt avhengig av hvor du prøver å få lærlingplass.

 

2. Vel di regner selvfølgelig med at du sitter inne med basis kunnskapen fra vgs som ikt-servicefag, men ja di vil jo lære deg opp til hvordan de gjør ting men som det sies du er ansvarlig for egen læring og må regne med at du må være selvstendig en god del.

 

3. Det blir jo ca en 1 linje support stilling, noe i den duren der du ikke trenger noe mer enn et standard fagbrev (ikt-servicefag - 2 år lærling), men selv der slipper du ikke problemer som folk kan ha med nettverk/hardware, om det ikke finnes steder der de kun holder på med software (usikker på den).

 

 

En ting er sikkert skal du lukte på høgskole så må du like matte, og om du avskyr hardware så er da ikke dataelektroniker noe for deg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...