Gå til innhold

støy i skygge områder ved iso 100-200


Anbefalte innlegg

hei

 

har merket at det generelt genereres mer støy i skygge områder i natt bilder,hvor lys kilden hovedsakelig er kunstig lys...spesielt under tåkete/fuktige omgivelser ved litt lange eksponeringer 30 sek +!?

 

Bruker canon 6d og som mange vet, så er dette kamerat kjent for "kongen" av natt fotografi, så hadde egentlig forventet mye bedre resultater her en 60d. Er det jeg som atter en gang har for høye forventninger? Merker også en del så kalt "banding", spesielt synlig rundt månen(se crop)

 

eks: 6d, iso 200 ved 63 sek. Urørt fil, eksportert rett fra LR5.

post-142640-0-11975900-1416966666_thumb.jpg

post-142640-0-11112900-1416966674_thumb.jpg

post-142640-0-59910100-1416966990_thumb.jpg

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Slutt å se på bilder i 100%. Det vil nesten bestandig være støy i enkelte deler av bilder, uansett ISO. Det har ingen ting å si for endelig resultat, om det er til web eller print.

 

2) Gjør de grepene du vil gjøre i etterbehandliga før du bedømmer støy. Mye forsvinner ved å legge på en standard s-kurve.

 

3) Slutt å se på bilder i 100%.

 

4) Undereksponerte områder vil bestandig ha litt støy, uansett ISO. Det er noe du bør være var på når du tar bilder i mørket.

 

5) Slutt å se på bilder i 100%.

Endret av olegunnaro
  • Liker 5
Lenke til kommentar

1) Slutt å se på bilder i 100%. Det vil nesten bestandig være støy i enkelte deler av bilder, uansett ISO. Det har ingen ting å si for endelig resultat, om det er til web eller print.

 

2) Gjør de grepene du vil gjøre i etterbehandliga før du bedømmer støy. Mye forsvinner ved å legge på en standard s-kurve.

 

3) Slutt å se på bilder i 100%.

 

4) Undereksponerte områder vil bestandig ha litt støy, uansett ISO. Det er noe du bør være var på når du tar bilder i mørket.

 

5) Slutt å se på bilder i 100%.

QFT - Quoted For Truth.

 

Se også denne tråden, hvor det blir nevnt å bruke Long Exposure NR.

 

Ellers rapporteres det her at det er observert merkbart mer støy på ISO 200 enn 100 på 6D på lange eksponeringer - og så kan man vurdere ISO 100.

 

 

Ellers:

Det kan også være du ser "banding" på en kalibrert skjerm i overganger, hvor skjermen mapper flere forskjellige farger til samme farge, for å bedre vise "riktige" farger. På min totalt ukalibrerte arbeidslappis klarer jeg ikke se noen banding på bildene dine whatsoever.

Lenke til kommentar

1) Slutt å se på bilder i 100%. Det vil nesten bestandig være støy i enkelte deler av bilder, uansett ISO. Det har ingen ting å si for endelig resultat, om det er til web eller print.

 

2) Gjør de grepene du vil gjøre i etterbehandliga før du bedømmer støy. Mye forsvinner ved å legge på en standard s-kurve.

 

3) Slutt å se på bilder i 100%.

 

4) Undereksponerte områder vil bestandig ha litt støy, uansett ISO. Det er noe du bør være var på når du tar bilder i mørket.

 

5) Slutt å se på bilder i 100%.

 

Vil gjerne få legge til:

 

Slutt å se på bilder i 100%.

Lenke til kommentar

hei

 

har merket at det generelt genereres mer støy i skygge områder i natt bilder,hvor lys kilden hovedsakelig er kunstig lys...spesielt under tåkete/fuktige omgivelser ved litt lange eksponeringer 30 sek +!?

 

Bruker canon 6d og som mange vet, så er dette kamerat kjent for "kongen" av natt fotografi, så hadde egentlig forventet mye bedre resultater her en 60d. Er det jeg som atter en gang har for høye forventninger? Merker også en del så kalt "banding", spesielt synlig rundt månen(se crop)

 

eks: 6d, iso 200 ved 63 sek. Urørt fil, eksportert rett fra LR5.

 

"Kongen av nattfotografi" var vel å ta i ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bruker canon 6d og som mange vet, så er dette kamerat kjent for "kongen" av natt fotografi, ...

eks: 6d, iso 200 ved 63 sek. Urørt fil, eksportert rett fra LR5.

Canon har godt rykte ved høy ISO.

 

Ved lav ISO så kan andre kamera gi deg mindre støy i skyggene.

 

Forøvrig så har 6D en 24x36mm sensor som lar deg benytte rimelig og god optikk med stor effektiv blenderåpning. Såvidt jeg vet så er dette den eneste faktoren som gjør 6D til et utpreget godt "nattekamera".

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

Bruker canon 6d og som mange vet, så er dette kamerat kjent for "kongen" av natt fotografi, ...

eks: 6d, iso 200 ved 63 sek. Urørt fil, eksportert rett fra LR5.

Canon har godt rykte ved høy ISO.

 

Ved lav ISO så kan andre kamera gi deg mindre støy i skyggene.

 

Forøvrig så har 6D en 24x36mm sensor som lar deg benytte rimelig og god optikk med stor effektiv blenderåpning. Såvidt jeg vet så er dette den eneste faktoren som gjør 6D til et utpreget godt "nattekamera".

 

-k

 

 

Både Canon og Nikon sine fullformatkameraer tar bra bilder med lav støy på høy ISO. Nikon sitt dyreste blir kalt "mørkets fyrste" i enkelte tester :)

Lenke til kommentar

 

Bruker canon 6d og som mange vet, så er dette kamerat kjent for "kongen" av natt fotografi, ...

eks: 6d, iso 200 ved 63 sek. Urørt fil, eksportert rett fra LR5.

Canon har godt rykte ved høy ISO.

 

Ved lav ISO så kan andre kamera gi deg mindre støy i skyggene.

 

Forøvrig så har 6D en 24x36mm sensor som lar deg benytte rimelig og god optikk med stor effektiv blenderåpning. Såvidt jeg vet så er dette den eneste faktoren som gjør 6D til et utpreget godt "nattekamera".

 

-k

 

ja, mulig det, men i følge disse her, så yter canon 6d meget bra ved lange eksponeringer:

 

http://www.joereifer.com/words/2014/07/04/sony-a7r-vs-canon-eos-6d-long-exposure-noise-tests-hdr-bracketing-panoramas-and-more

 

http://petapixel.com/2012/12/13/canon-6d-and-5dmk3-noise-comparison-for-high-iso-long-exposures/

 

http://www.mikesalway.com.au/long-exposure-noise-performance-of-the-canon-6d/

 

Men jeg antar vell at kameraet, som alle andre canon kameraer, er veldig avhengig av korrekt eksponering for å unngå støy i de mørke områdene, selv ved base iso! Kanskje jeg rett og slett bare må konvertere til nikon for å bli 100% "fornøyd"?

 

Men lurer litt på det kan være merkbare variasjoner innenfor samme kamera modell?Går utifra at canon har ganske strenge kontroller på sine sensorer/produkter? Noen som har noe mening om dette?

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som en produksjonsfeil. Det er sånn kameraet skal fungere. Etter det jeg har sett så er variasjonene innen samme modell neglisjerbare.

 

Du trenger ikke konvertere til Nikon for å bli 100% fornøyd. For det første vil du neppe bli 100% fornøyd med noen kamera i det hele tatt når du bruker digitalzoomen til 100%. For det andre finnes ikke det perfekte kamera. Videre trenger du ikke konvertere for å bli mer fornøyd, bare smøre deg med tolmodighet. Det verserer rykter om at Canon løser nettopp det du påpeker i en snarlig lansering. Ryktet oppsto for 4-5 år siden og repeteres stadig så må det snart innfris. :)

Lenke til kommentar

1) Slutt å se på bilder i 100%. Det vil nesten bestandig være støy i enkelte deler av bilder, uansett ISO. Det har ingen ting å si for endelig resultat, om det er til web eller print.

 

2) Gjør de grepene du vil gjøre i etterbehandliga før du bedømmer støy. Mye forsvinner ved å legge på en standard s-kurve.

 

3) Slutt å se på bilder i 100%.

 

4) Undereksponerte områder vil bestandig ha litt støy, uansett ISO. Det er noe du bør være var på når du tar bilder i mørket.

 

5) Slutt å se på bilder i 100%.

Det du skriver er tull. Iallefall noen av punktene. Selvfølgelig skal han se på bildene i 100%, Ikke hele tiden.. det skjønner jo alle.. men av og til. Jeg gjør det. Og har alltid gjort det.

 

Når du redigerer .. ser du ikke på bildet i 100 % da? Er det skjermstørrelsen som er viktig? Eller papirstørrelsen?

 

Du skriver som om du prøver lage et poeng utav noe, uten at jeg finner ut av hva det er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

ja, mulig det, men i følge disse her, så yter canon 6d meget bra ved lange eksponeringer:

 

http://www.joereifer.com/words/2014/07/04/sony-a7r-vs-canon-eos-6d-long-exposure-noise-tests-hdr-bracketing-panoramas-and-more

 

http://petapixel.com/2012/12/13/canon-6d-and-5dmk3-noise-comparison-for-high-iso-long-exposures/

 

http://www.mikesalway.com.au/long-exposure-noise-performance-of-the-canon-6d/

 

Men jeg antar vell at kameraet, som alle andre canon kameraer, er veldig avhengig av korrekt eksponering for å unngå støy i de mørke områdene, selv ved base iso! Kanskje jeg rett og slett bare må konvertere til nikon for å bli 100% "fornøyd"?

'Meget bra' kan bety så mangt.

 

Men hva skal bildene brukes til? Skal du skrive ut stort?

 

Hvis hovedformålet er å myse på bildene i 100% på en PC-skjerm bør du velge et kamera med moderne sensor og størst mulig piksler, Sony A7s er derfor en god kandidat :)

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke dette er et stort problem; men "kongen av nattfotografi" er ikke kjent for å være veldig snill på støy i skyggeområder (1Dx har blitt bedre, men Nikon har alltid vært bedre på dette område). Det er forøvrig helt naturlig med mer støy i mørke partier vs lyse partier. Man kan få det litt bedre ved å ta bilder i RAW og overeksponere litt (i kamera). Litt overeksponerte bilder gir renere bilder grunnet sensor-teknologi.

 

Personlig har jeg sluttet å se på bilder i 100% crop utenom raskt på kamera for å sjekke om fokus sitter. Støy er ikke noe problem i seg selv. Kos deg med kamera; ta bilder og ikke heng deg opp i støy i mørke områder; hot pixels og annet unyttige ting. Kamera er et verktøy for å ta bilder - livet er for kort til å henge seg opp i slike detaljer.

Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke dette er et stort problem; men "kongen av nattfotografi" er ikke kjent for å være veldig snill på støy i skyggeområder (1Dx har blitt bedre, men Nikon har alltid vært bedre på dette område). Det er forøvrig helt naturlig med mer støy i mørke partier vs lyse partier. Man kan få det litt bedre ved å ta bilder i RAW og overeksponere litt (i kamera). Litt overeksponerte bilder gir renere bilder grunnet sensor-teknologi.

Nei, årsaken er faktisk så enkel som at litt overeksponering gir mer lys enn normal eksponering. Bare pass på at du ikke bytter ut en ulempe (støy i skyggeområdene) med en annen (utbrente høylys). Overeksponering (ETTR-teknikken) fungerer altså best når man ikke har sterke høylys, for eksempel naturlig dagslys fra overskyet himmel i stedet for direkte sol eller lamper. Alternativt blitser med diffusere i stedet for bare blitser i en studiosetting.

 

Canons støy i mørke områder på lav ISO måles og vises tydelig i DxOMark sitt Dynamic Range -diagram. Her med Canon 6D vs Sony A7s og Pentax K-5. Legg merke til at 6D har veldig lavt tap av DR når ISO økes litt. Øker man 4 trinn fra ISO 100 til 1600 faller DR bare med 1 trinn. En teoretisk ideell sensor vil ha et DR-tap på akkurat like mange trinn som antall ISO-trinn man øker. I linken sammenligner jeg med A7s fordi den er "kongen av nattfotografi" og K-5 fordi jeg har en sånn og liker å relaterte tallene til noe jeg kjenner. Legg merke til at A7s gjør det litt bedre på lav ISO, omtrent likt med 6D på middels ISO og mye bedre enn 6D på veldig høye ISO. Legg også merke til at K-5 gjør det veldig bra på lav ISO og følger kurven til en teoretisk ideell sensor, men på grunn av bare APS-C størrelse taper solid for både 6D og A7s på høy ISO.

Lenke til kommentar

Men jeg antar vell at kameraet, som alle andre canon kameraer, er veldig avhengig av korrekt eksponering for å unngå støy i de mørke områdene, selv ved base iso!

Hvis du har mulighet til å eksponere sensoren godt (typisk, men ikke alltid slik at de lyseste elementene i scenen nesten når klippepunktet) så er dette absolutt en fordel. Merk at dette gjøres ved å skru på blenderåpning og lukketid (ikke ISO). For mange scener så er det ikke mulig å finne kombinasjoner av blenderåpning/lukketid som oppnår ideell eksponering (uten å ofre andre, viktigere aspekter ved bildet), og kan man enten skru på ISO i kamera eller EC-spaken i raw-developeren.

Kanskje jeg rett og slett bare må konvertere til nikon for å bli 100% "fornøyd"?

"100% fornøyd" oppnår man bare i korte øyeblikk, rett etter at man har svidd av usaklig mye penger. Det er kanskje like greit å gå for "godt nok"?

 

Nikon (og de fleste andre) har noe mer DR@ISO100 enn Canon for øyeblikket. For de fleste av oss Canon-brukere så går det helt greit.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...