Gå til innhold

Fototreff for Akam Oslo


Anbefalte innlegg

Da har vi begynt å diskutere forslag til nye ekskusjoner.

 

Det er foreløpig 2 forslag på blokka.

 

1. Krokskogen - naturfotografering. Her bør det være rom for både panorma og vidvinkelbilder med stativ ol.

2. En liten Bærumstur - Sandvika sentrum, Tanum Kirke og Bærums verk.

 

Vi bør satse på ettemiddager for å få det rette lyset, og godt vær er et krav.

 

Det er mange som begynner å tenke ferie osv. Så skal vi få til noe før ferien så må det bli på torsdag den 5.6 eller søndag 8.6

 

Neste luke i kalenderen må da bli siste halvdel av juli eller begynnelsen av august.

 

Tom

 

Edit: Endret tråde-tittel, slik at tråden forsetter etter sommeren.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan forsåvidt begge dagene, men tar det helst på søndag. Slipper jeg drasse med meg utstyret på skolen. Er det solnedgang det er prat om? Det er i så fall ikke før 22-tiden.

 

Jeg stemmer fortsatt for Krokskogen, da dette passer meg best. :) Håper virkelig at noen har noen tips på lager til hvordan man eksponerer en solnedgang. Forrige gang sleit jeg som F! Enten forgrunn eller bakgrunn, og blits funket dårlig. Trenger graderte ND-filter, jeg!

Lenke til kommentar

Prøvde å lufte torsdag for kona, men det var ikke populært. Kan kanskje få til noe søndag, men kan ikke love noe.

 

Det er forøvrig ikke nødvendigvis solnedgang det er snakk om (selv om det vel vil ende opp der) - bare å få et litt bedre fotolys enn midt på dagen. Kveldslyset er vanskelig, men det er en fase på et par minutter hvor det er balanse mellom himmel og bakken, slik at man ikke trenger å herje med filtre. Jeg har bare jaktet på det tidspunktet én gang, og fant det ganske greit, men det forutsetter altså at man er på rett sted til rett tid - det varer veldig kort.

 

Edit: Litt ekkelt å si det, men akkurat det med lyset har jeg faktisk fra en Ken Rockwell artikkel. Den var faktisk ganske god.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Edit: Litt ekkelt å si det, men akkurat det med lyset har jeg faktisk fra en Ken Rockwell artikkel. Den var faktisk ganske god.

Den mannen har noen gullkorn innimellom. Men det er mye gråstein også :)

 

Det ligger an til søndag ettersom det er da det er fler som kan da.

 

Og Krokskogen er målet ?

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt at KR i all hovedsak er en klovn. At han av og til kommer med en god artikkel gjør egentlig ting vanskeligere - en nybegynner kan jo umulig skille mellom gull og gråstein hos Ken... Jeg husker med gru den tiden da folk faktisk trodde på artikkelen hans om "raw er for tullinger" - det førte til mange, lange og slitsomme kriger på forumet. (og for ikke så lenge siden, så var det jo noen som prøvde seg igjen...)

 

Denne magiske balansen tror jeg nok faktisk kommer etter solnedgang, så midtsommers i Norge er det vel forferdelig sent. Jeg klarer ikke å finne tilbake til artikkelen, og det er evig lenge siden jeg leste den (var det Ragamuffin eller Capricorny som trakk den frem i sin tid?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
anew, er du kjent på Krokskogen ? I såfall, har du noen forslag på hva vi bør få med oss?

*kremt* Nei, jeg har ikke vært der på mange år. Så vel for meg at vi (om jeg får lov til å bli med) kjører til Sundvollen, og så tar opp til Kleivstua. Jeg var der oppe for noen år siden, og jeg tror man kan få noen ganske flotte panorama oppi der.

 

Da er man også på den gamle Kongeveien, som du kan følge hjem til Lommedalen. Tror det er potensiale for en del flotte bilder innover der, men det kan nok være lurt å legge litt mer research i det.

Lenke til kommentar
Jeg kan høre med noen som er kjent der oppe. Var en tur der i fjor, og rett før man kommer til Kleivstua, så er det en rampe som paraglidere bruker. Der er utsikten helt topp. Ypperlig til panorama testing.

 

Tom

Har funnet litt mer info. Kongens utsikt skal være et topp utsiktspunkt som er verdt en titt. Det er også noen tjern ikke langt unna. Er det av interesse ?

 

Blir stativ og snorutløser på denne turen.

 

Tom

Lenke til kommentar

Syns vi godt kan dra ut senere enn det.

 

Om jeg skal få "lov" (jeg trenger ikke å lure kona for å få kjøpe nytt utstyr, men hun foretrekker at jeg bruker det hjemme... :roll:) til å dra ut, så bør jeg ha minimum ett krapyl i seng før vi drar - dvs. ikke avreise fra Sagene før kl. 19 for min del. Det er jo fotolys frem til kl. 23 for tiden.

 

Jeg ser jo at det kan fremstå som katastrofalt sent for enkelte, og jeg har jo etter hvert god erfaring med å finne dere... Ellers har også jeg 3 plasser, og kan plukke opp i indre by (f.eks Nationaltheateret).

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...