Gå til innhold

Adobe Lightroom 6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HDR blir sammensatt til DNG. Panoramafunksjon fungerte godt. Likt som i Elements, men veldig fint å ha det innebygget i LR. Husker ikke hvilket format det ble.

Ellers merker jeg stor forskjell på bildevisning i fullskjerm. Før tok det lang tid å oppdatere, men nå går det fort, med mindre man blar kjapt gjennom bildene.

Selve redigeringsprosessen merket jeg ikke noe treghet ved før, men kanskje det har endret seg ved trege maskiner.

Omtrent samme program som før, men noen velkomne tillegg og bedre hastighet. Ville ikke kjøpt ny versjon uten cc enda.

Lenke til kommentar

HDR blir sammensatt til DNG.

 

Panorama også. Dette synes jeg er en ganske stor forbedring. Ene demoen til Adobe viste at de først brukte HDR-funksjonen på fler ebilder, også lagde panaorama av det igjen. Da har man fulle RAW-justeringsmuligheter på det ferdige HDR-Panoramabildet og slipper å starte på nytt hvis man finner ut at HDR-funksjonen burde vært gjort annerledes. Har ikke sjekket så nøy, men ser uts om fokusstacking fortsatt ikke er støttet, men de må vel spare noe til neste versjon.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Leter etter hvordan vi skal rydde opp i, og organisere bildene våre, og ser at LR stort sett har det vi trenger. Men hvordan er det visst vi bruker LR ei stund, men så finner ut at vi vil gå over på noe annet? Må ryddejobben da gjøres helt på nytt, eller ligger alt sortert og klart i rette mapper? Kjedelig å binde seg til ei betalingsløsning, for ryddejobben ser jeg bare for meg å gjør en gang..

 

Vi har bildene på ein synology NAS, mens jeg har macbook pro og samboeren min har win7. Begge har Iphoner og ipad. Hvordan er det å få dette til å virke på tvers av alle OS´ene? Lar dette seg gjer, eller koster det ekstra å få det på så mange enheter?

Lenke til kommentar

Tja. Hva mener du med organisering? Du kan organisere bildene i mapper eller la LR gjøre det automatisk og mappestrukturen mister du jo ikke. Organiserer du i collections så finnes de kun i LR og blir ikke med videre til andre programmer. Legger du på stikkord på bildene så blir de med og kan brukes for organisering og søking.

 

Men å bruke LR sammen med flere maskiner er ikke fullt så enkelt. LR støtter en maskin med synkronsisering av valgfrie collections til Lightroom Mobile (iOS og Android). Med litt triksing (feks via Dropbox) skal det kunne la seg gjøre å ha Lightroom på flere maskiner, men det er ikke ment å skulle funke sånn så det kan sikkert fort bli litt trøblete. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da kan jeg ta en 30 dager prøveperiode og bruke denne tiden på å sortere mappene?

 

Finnes det ett program som virker slik jeg ønsker da? Ønsker et program der det er lett å bruke og som en kan se bilder med flere maskiner og telefoner. Må selvfølgelig gå an å tagge og søke opp bilder, og være enkelt å bla rundt i bilder

Lenke til kommentar

Ja, så lenge du sorterer i mapper og ikke collections så er det snakk om endringer direkte i filsystemet på maskinen din og da forblir de sånn selv om du slutter å bruke Lightroom.

 

Bare merk at redigeringer du gjør på bilder i Lightroom vil kun eksistere der med mindre du eksporterer bildene dine. 

 

Jeg vet dessverre ikke om noe program som fungerer bra til sånn som du beskriver behovet ditt. Et ganske vanlig behov også, så man skulle jo ha trodd at noen har kommet på gode løsninger. Apple Photos kan kanskje være en bra løsning? Får håpe Lightroom kommer dit en dag ihvertfall :) 

Lenke til kommentar

Lights Out funksjonen har en ny bug i Lightroom CC på Mac OS Yosemite. Noen ganger fungerer den riktig, dvs. panelene rundt foto dimmes ned, men noen ganger blir hele skjermbildet, inkludert foto dimmet ned. Dette fungerte alltid riktig på tidligere versjoner -> v5.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...