Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"mine innlegg"

 

Gleder meg til det blir flere Android-brukere i Norge generelt og det dukker opp flere programmer som er spesifikke for Norge.

Jepp, og til at Android blir et litt mer voksent system. 1.0-mobilen min er temmelig ustabil, men vet ikke om jeg gidder å oppgradere til 1.1 ettersom det ryktes at 1.5 er like rundt hjørnet :) Men tilbake til Norge - yr.no er hvertfall et program! Bussorakel for Trondheim hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Høres bra ut. Jeg opplever at telefonen rebooter, kameraappen kræsjer når jeg starter den ved å trykke på kameraknappen, alarmklokken fungerer når den vil osv.

 

Burde jeg fått 1.1 OTA eller skjer ikke det på ADP1?

Jeg har ingen problemer med slikt, kjører 1.1

Problemet med at alarmklokken ikke funker ble jo fikset i 1.1 blandt annet. Eller så kan du laste ned Klaxon som alarmklokke, funker fjell!

 

Jeg lastet ned 1.1 på laptopen og overførte til mobilen for å oppgradere...

 

edit: skriveleif

Endret av AlfSimen
Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med slikt, kjører 1.1

Blir kanskje en oppgradering i dag da :) Trenger likevel en unnskyldning til å ikke lese pensum.

Problemet med at alarmklokken ikke funker ble jo fikset i 1.1 blandt annet. Eller så kan du laste ned Klaxon som alarmklokke, funker fjell!

Jeg kan ikke laste ned programmer som koster penger ser det ut til (tror kanskje dette også ble fikset i 1.1)..

 

edit: så må det nok nevnes at jeg har mishandlet telefonen ved å laste ned alt som ser interessant ut, med intensjon om å begynne med ren start etter å ha funnet ut hvilke programmer jeg vil beholde.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
*poff*

 

Jeg kan ikke laste ned programmer som koster penger ser det ut til (tror kanskje dette også ble fikset i 1.1)..

 

edit: så må det nok nevnes at jeg har mishandlet telefonen ved å laste ned alt som ser interessant ut, med intensjon om å begynne med ren start etter å ha funnet ut hvilke programmer jeg vil beholde.

Jeg har "Klaxon - Smart Alarm (Free)"

Og ja, 1.1 førte med seg betalte apps, men de vil bare dukke opp om betal-appen er "localized" for Norge... Så foreløpig er det ingen betal-apps for oss uansett...

 

Kan være greit med en ren start da ja.

Endret av AlfSimen
Lenke til kommentar
Jeg får ikke tak i Klaxon. Finner ingen gratis utgave, og jeg får ikke opp betal-versjon (selv om jeg nettopp har oppgradert til 1.1!)

Som sagt, betal-apps får vi ikke opp uansett siden ingen av de er "localised" til Norge....

 

Ser ut som Klaxon Free-version er fjernet ifra Market... Men uansett, har du nå 1.1 skal det ikke være noen problemer med den standard alarm-klokka.

Endret av AlfSimen
Lenke til kommentar
Dere som har hatt android litt lengre, la oss opprette en android tips og triks-tråd:

 

-must have programmer

-kule ting man kan gjøre med telefonen

-themes/skins

-innstallering av andre OS

-Generelle tips og triks

-Linker til andre sider med android knask :)

Det var det jeg håpet denne tråden skulle bli :) Men har som du så også laget en egen for programmer, ettersom det er grei info å samle i egen tråd.

 

Jeg har, som noen av dere kanskje vet (men det har kommet noen nye til, ser jeg, velkommen som Android-brukere!), oppsummert de programmene jeg bruker oftest i et blogginnlegg:

http://grenness.blog.linpro.no/2009/03/31/...ag-med-android/

Nå begynner det å bli noen uker siden jeg skrev dette, og mange nye programmer har funnet veien inn på (og ut igjen fra) G1'en min (fotoboksvarsleren er foreløpig fortsatt inne) så kanskje det snart kommer en oppfølger.

 

Magic er forøvrig offisielt varslet blir sluppet 5. mai hos Vodaphone UK, regner med vi vil se dem "in the wild" fra månedsskiftet april/mai, og jeg regner med og håper på at 1.5 (basert på cupcake) også rundt den tid vil bli tilgjengeliggjort for Dream/G1/ADP

 

~Christopher

Lenke til kommentar

En ADP er jo i utgangspunktet opplåst både mtp operatør og programvare. En G1 kan vel låses opp slik at man kan bruke andre operatører ("vanlig" opplåsing, slik som skjer på alle mobiler), eller få inn annen programvare (system eller bootloader) som gjør at man får flere muligheter.

 

(Er ikke helt sikker på om det jeg sier stemmer, men jeg sitter hvertfall med det inntrykket. Sjekk også link i førstepost om rooting, der er litt info om opplåsing mtp. programvare.)

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen mellom en opplåst G1 og en ADP?

 

HTC lager en fysisk mobiltelefon med Android-operativsystem, og kaller den Dream.

 

1) Google tar utgangspunkt i Dream, gjør den utviklingsvennlig (brukeren har automatisk rottilgang), og slipper den som Android Developer Phone, ADP - selges kun til registrerte Android-utviklere

 

2) T-Mobile tar utgangspunkt i Dream, legger på en del egen programvare myntet på sine T-Mobile-kunder, passer på at brukeren ikke har rottilgang (men de første telefonene som ble solgt hadde rottilgang, blant annet min), og kaller den G1. Selges ny kun med T-Mobile-abonnement og SIM-låst til T-Mobile.

Kom først kun i en US-versjon, senere også i versjoner for UK og Tyskland (og flere land hvor T-mobile opererer også, sikkert, har ikke sjekket dette så nøye).

 

Maskinvaren er hele tiden den samme, og det skal ikke veldig mye kunnskap til å bytte software image mellom de forskjellige versjonene - selv har jeg i utgangspunktet en G1 som ble kjøpt fra en T-Mobile-kunde i USA, han fikk den SIM-unlocked direkte fra T-Mobile (men andre muligheter finnes, bruk google) og sendte den til meg, men det tok ikke mange ukene før jeg hadde byttet ut G1-image'et med et modifisert ADP-image.

 

Mvh

Christopher

http://grenness.blog.linpro.no/2009/03/31/...ag-med-android/

Lenke til kommentar

Thanks Chris, fet blogg. Likte veldig godt at du la inn linker til programmer og ekstrautstyr.

 

Skal skaffe meg en cradle for å lade mobilen. Selv valgte jeg t-mobile g1 fordi jeg synes den hvite modellen ser bedre ut enn de andre.

 

Hvor høy er terskelen for å begynne med utvikling for Android?

 

Kreves det omfattende kunnskaper innenfor java, eller vil man kunne benytte seg av andre språk også.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...