Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan regne hoderegning fort?


Anbefalte innlegg

Den oppgaven har mer med visualisering enn med matematikk å gjøre. Jeg synes absolutt ikke at matematikklærere bør revurdere jobbene sine om de ikke tar den på strak arm.

Nei, dette har med dugleik til å kunna NYTTA teoretisk lærdom til å løysa eit PRAKTISK problem å gjera. Me hadde sjølv tilnærma lik oppgåve i 5. (no 6.) klasse, EIN elev i ei temmeleg gjennomsnittleg klasse i ein norsk bygdeskule løyste henne feil. At så skuleborn på 11-12 år på 1970-talet løyser ei oppgåve kor teoretisk lærdom skal nyttast til å løysa eit praktisk problem betre enn det som lærar skal vera for langt eldre elevar i 2011 seier det meste om dugleiken til å nytta teoretisk lærdom på eit PRAKTISK plan. TRENG norsk grunnskule slike matematikklærarar?

 

Deg om det.

 

Jeg mener at det har mer med logisk tenkning og visualisering å gjøre, enn ren matematikk. Nå er selvsagt ikke det en negativ ting i matematikken, men oppgaven er en lureoppgave.

 

Takk for bokanbefaling, Quent!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den oppgaven har mer med visualisering enn med matematikk å gjøre. Jeg synes absolutt ikke at matematikklærere bør revurdere jobbene sine om de ikke tar den på strak arm.

Nei, dette har med dugleik til å kunna NYTTA teoretisk lærdom til å løysa eit PRAKTISK problem å gjera. Me hadde sjølv tilnærma lik oppgåve i 5. (no 6.) klasse, EIN elev i ei temmeleg gjennomsnittleg klasse i ein norsk bygdeskule løyste henne feil. At så skuleborn på 11-12 år på 1970-talet løyser ei oppgåve kor teoretisk lærdom skal nyttast til å løysa eit praktisk problem betre enn det som lærar skal vera for langt eldre elevar i 2011 seier det meste om dugleiken til å nytta teoretisk lærdom på eit PRAKTISK plan. TRENG norsk grunnskule slike matematikklærarar?

 

Dette trur jeg ikke noe på!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...