Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får skjermingsfradrag i Norge på aksjer i utlandet i følge det som står på skatteetaten sine sider.

 

I tillegg mener jeg at du også skal kunne krediteres skatt betalt i utland. Altså du blir ikke dobbelt beskattet. Men jeg finner ikke noe konkret om aksjeutbytte, så er litt usikker på akkurat det punktet. Det tar litt tid å søke seg igjennom lignings ABC.

http://www.skatteetaten.no/upload/PDFer/handboker/Lignings-ABC2015.pdf

Lenke til kommentar

Du får skjermingsfradrag i Norge på aksjer i utlandet i følge det som står på skatteetaten sine sider.

 

I tillegg mener jeg at du også skal kunne krediteres skatt betalt i utland. Altså du blir ikke dobbelt beskattet. Men jeg finner ikke noe konkret om aksjeutbytte, så er litt usikker på akkurat det punktet. Det tar litt tid å søke seg igjennom lignings ABC.

http://www.skatteetaten.no/upload/PDFer/handboker/Lignings-ABC2015.pdf

 

Men hvem vil i så fall betale det eventuelt skattepliktige beløpet til utlandet? Staten eller de private meglerne? Det er mulig jeg misforstår noe eller bare sliter med å få hodet rundt dette, men i verste fall vil vel staten/meglerne da kunne ende opp med å gå i minus, og det tviler jeg på at de kan akseptere.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt risikofullt, de rederiene som har langsiktige (ikke-spot) kontrakter klarer seg bedre - men de fleste av disse går ut dette året eller neste. Fallet i investeringer innen oljebransjen har en viss inkubasjonstid før de slår ut for alvor for oljeservice pga. slike langsiktige kontrakter. Tror vi skal videre ned før vi ser begynnelsen på slutten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du får skjermingsfradrag i Norge på aksjer i utlandet i følge det som står på skatteetaten sine sider.

 

I tillegg mener jeg at du også skal kunne krediteres skatt betalt i utland. Altså du blir ikke dobbelt beskattet. Men jeg finner ikke noe konkret om aksjeutbytte, så er litt usikker på akkurat det punktet. Det tar litt tid å søke seg igjennom lignings ABC.

http://www.skatteetaten.no/upload/PDFer/handboker/Lignings-ABC2015.pdf

 

Men hvem vil i så fall betale det eventuelt skattepliktige beløpet til utlandet? Staten eller de private meglerne? Det er mulig jeg misforstår noe eller bare sliter med å få hodet rundt dette, men i verste fall vil vel staten/meglerne da kunne ende opp med å gå i minus, og det tviler jeg på at de kan akseptere.

 

Skatt på realisasjon er likt for aksjer i Norge og utland. Du betaler 27% skatt av gevinst til norske myndigheter.

 

Nordnet skriver dette om Investeringskonto Zero:

Nordnet kommer ikke til å trekke skatt på dine vegne, hverken formuesskatt eller skatt på avkastning ved uttak av midler fra din forsikringskonto.

Unntaket er kupongskatt på utbytte fra utenlandske aksjer. Du vil du bli trukket, men får så kupongskatten/kildeskatten refundert rett etter årskiftet.

 

Du har selv ansvar for å innbetale skatt til norske myndigheter.Nordnet vil gi deg en oversiktlig årsoppgave hvert år, samt rapportere inn dine ligningsopplysninger til Skatteetaten. Du har selv ansvar for å kontrollere at de er korrekte.

Lenke til kommentar

 

Du får skjermingsfradrag i Norge på aksjer i utlandet i følge det som står på skatteetaten sine sider.

 

I tillegg mener jeg at du også skal kunne krediteres skatt betalt i utland. Altså du blir ikke dobbelt beskattet. Men jeg finner ikke noe konkret om aksjeutbytte, så er litt usikker på akkurat det punktet. Det tar litt tid å søke seg igjennom lignings ABC.

http://www.skatteetaten.no/upload/PDFer/handboker/Lignings-ABC2015.pdf

 

Men hvem vil i så fall betale det eventuelt skattepliktige beløpet til utlandet? Staten eller de private meglerne? Det er mulig jeg misforstår noe eller bare sliter med å få hodet rundt dette, men i verste fall vil vel staten/meglerne da kunne ende opp med å gå i minus, og det tviler jeg på at de kan akseptere.

 

Kupong-/kildeskatt vil bli trukket av nettmegleren du bruker, slik ser det ut hos Nordnet:

 

post-184893-0-50714700-1437291613_thumb.png

 

Dersom du har Nordnet Zero-konto vil Nordnet sørge for at du får skatten tilbake. Dersom du har aksje- og fondskonto må du kreve det tilbake på selvangivelsen. Total beskatning på utbytte blir da 27 %. Du får tilbake det du tidligere har betalt til USA eventuelt andre land av den norske stat, men betale de normale 27 % kapitalbeskatning minus skjermingsfradrag.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er noe merkelig jeg ikke skjønner, kan noen forklare det:

Har noen NEL aksjer på kontoen min hos netfonds. Når jeg ser på de på kurslisten hos netfond på Hegnar no siden, står det 2.77.

Når jeg logger inn på netfonds står det 2.68. Og da forandrer det seg til 2.68 på kurslisten på hegnar siden også.

Når jeg logger ut igjen, hopper de tilbake til 2.77 på kurslisten. Og

sånn hopper de fram og tilbake etter som jeg logger ut og inn. Har sett det samme flere ganger tidligere også. Wtf?? :dontgetit:

 

Hva i hulesete har det at jeg logger ut og inn med at kursen endrer seg?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Det er noe merkelig jeg ikke skjønner, kan noen forklare det:

 

Har noen NEL aksjer på kontoen min hos netfonds. Når jeg ser på de på kurslisten hos netfond på Hegnar no siden, står det 2.77.

Når jeg logger inn på netfonds står det 2.68. Og da forandrer det seg til 2.68 på kurslisten på hegnar siden også.

Når jeg logger ut igjen, hopper de tilbake til 2.77 på kurslisten. Og

sånn hopper de fram og tilbake etter som jeg logger ut og inn. Har sett det samme flere ganger tidligere også. Wtf?? :dontgetit:

 

Hva i hulesete har det at jeg logger ut og inn med at kursen endrer seg?

 

 

Kan det ha noe med at kursene på Hegnar er 15 minutter forsinket? Mens du har realtimekurser når du er logget inn på netfonds

Lenke til kommentar

Flere som følger med på offshorerederi-aksjer for tiden og som vurderer å hoppe på toget i løpet av høsten og håpe på opptur til neste år eller 2017?

 

Enkelte rederi, som feks Havila, har bortimot konkursprising selv om selskapet er godt dekt på faste kontrakter ut 2015 og halve 2016. Selskapsverdien på børsen er 277 mill mens selskapet i første halvår hadde en EBITDA på 403 mill..

 

Nå er dette en aksje med lav omsetning og det er rimelig høy gjeldsgrad i selskapet så er nok en viss risiko, men har vel erfart at det fra himmel til helvete og himmelen tilbake er det ganske kort vei. Jeg har iallefall tatt lodd..

Endret av Raimop
Lenke til kommentar

 

Flere som følger med på offshorerederi-aksjer for tiden og som vurderer å hoppe på toget i løpet av høsten og håpe på opptur til neste år eller 2017?

 

Enkelte rederi, som feks Havila, har bortimot konkursprising selv om selskapet er godt dekt på faste kontrakter ut 2015 og halve 2016. Selskapsverdien på børsen er 277 mill mens selskapet i første halvår hadde en EBITDA på 403 mill..

 

Nå er dette en aksje med lav omsetning og det er rimelig høy gjeldsgrad i selskapet så er nok en viss risiko, men har vel erfart at det fra himmel til helvete og himmelen tilbake er det ganske kort vei. Jeg har iallefall tatt lodd..

 

 

Ja, jeg tenker å ta noen lodd her og der jeg også - mest for moro skyld. Typ ikke noe mer enn firesifret.

Andre selskaper jeg snuser på er Siem og Solstad. Prøver å finne rederiene med moderne flåte og ikke for mye gjeld (som f.eks DOF)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...