Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Angstfri på fire dager?


dag1234

Anbefalte innlegg

Er dette keiserens nye klær eller er det den nye vin?

Det er i alle fall interessant og gledelig å lese hva de får til når de jobber veldig strukturert og målrettet.

 

Så må det gå noen år slik at vi får se om dette faktisk virker eller bare er et placeboblaff som så ofte før i denne bransjen.

 

Flinke folk og veldig ryddige i hodene sine begge to. Det kommer jo særdeles godt med når en skal jobbe med OCD.

 

http://psykologisk.no/2015/01/bli-kvitt-angsten-pa-fire-dager/

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tl;dr

 

Kunne du bare oppsumert raskt og enkelt hva dette går ut på?

 

Bjarne Hansen fra NTNU og Gerd Kvale fre UiB har finslipt behandling for tvangslidelser (OCD) og går utradisjonelle veier der de i liten grad jobber på kontoret. Å få innsikt i problemene er ikke spesielt viktig i følge disse forskerne, det som gjelder er å avlære frykten.

De får overraskende resultat, og pasientene blir friske på få dager. Dette i følge dem selv.

Lenke til kommentar

 

tl;dr

 

Kunne du bare oppsumert raskt og enkelt hva dette går ut på?

 

Bjarne Hansen fra NTNU og Gerd Kvale fre UiB har finslipt behandling for tvangslidelser (OCD) og går utradisjonelle veier der de i liten grad jobber på kontoret. Å få innsikt i problemene er ikke spesielt viktig i følge disse forskerne, det som gjelder er å avlære frykten.

De får overraskende resultat, og pasientene blir friske på få dager. Dette i følge dem selv.

 

Høres bra ut!

Lenke til kommentar

Når man ikke kan vite om det fungerer etter noen år, hvorfor får dem en pris og hvorfor kalles banebrytende behandling?

 

Veldig godt spørsmål.

Egentlig er det de gjør ikke noe nytt. Begge to har drevet med dette i mange år. Gerd Kvale har holdt på med dette i mer enn 30 år, og Bjarne Hansen sikkert i 20. Kanskje mer.

Det kan være noen hadde en pris til overs og så var disse de beste kandidatene til å få dette året. Litt sånn som Oscar, den skal jo deles ut hvert år, om det når har vært et godt eller dårlig film-år. Så en prisutdeling i seg selv sier ikke mye om kvaliteten på arbeidet som honoreres.

 

Vi har vel alle sett at mange 'nye' behandlingsmetoder eller medisiner, hypes og overselges i starten, for så ikke klare å leve opp til de forventningene de selv og media har skapt. Ofte er de ikke så nye heller når det kommer til stykket, mangt er same shit, new wrapping.

Derfor skal vi være nøkterne og se disse an, det hender som regel at effekten synker når det går en stund. New is better than old, er jo en mekanisme som står sterkt i vår kultur.

Lenke til kommentar

Løsninger som understøtter selvbedraget vil alltid være mer pop enn realiteten.

Det enkle er ofte det beste dratt litt vel langt.

 

Vi kan takke korttenktheten for det meste av feanskapet i dagens verden.

 

Vi har kanskje en større hjerne men apene er bedre integrert i helheten og gjør mindre skade.

Lenke til kommentar

Løsninger som understøtter selvbedraget vil alltid være mer pop enn realiteten.

Det enkle er ofte det beste dratt litt vel langt.

 

Vi kan takke korttenktheten for det meste av feanskapet i dagens verden.

 

Vi har kanskje en større hjerne men apene er bedre integrert i helheten og gjør mindre skade.

 

Ja, vi er underlagt sterke krefter i samfunnet, media og kulturen. Vår tanker er slettes ikke alltid så fri som vi liker å tro.

Lenke til kommentar

Jeg så en psykolog i finalen på Forsker-GrandPrix, som forklarte hvordan og hvorfor dette virker.

 

Kort fortalt fungerer standard ukentlig behandling dårlig på OCD, fordi tilbakefall skjer mellom hver time. Ett skritt frem og ett tilbake. Noen får ikke bedring, og for de som får bedring tar det veldig lang tid.

 

4-dagersbehandlingen gir intensiv trening og unngår disse tilbakestegene.

 

Det var ikke mer mystisk enn det, og jeg synes det virker lovende. Det gjenstår selvsagt resultater over tid - etter 5 år og 10 år f.eks. Men jeg vil jo tro at det hører med en form for oppfølging.

 

Her er TV-overføring av finalen i FGP. Psykologen er på scenen to ganger. Det starter på ca. 1:12

Lenke til kommentar

Når det kommer til dette med OCD, så er det noe jeg har hatt sålenge jeg kan huske. Det har bare variert i veldig stor grad hvor sterk den er. Jeg vil si at slik som det er nå, hvor jeg gjerne sjekker noen ganger at platene på komfyren er skrudd av, før jeg går ut. Men likevel anser jeg ikke det som ille at jeg sjekker dette. Hadde jeg ikke sjekket så kan det være hende at jeg fint kunne glemme det. Eksempelvis hender det at jeg glemmer visse ting når jeg skal ut og trene, siden jeg sjeldent tar en siste sjekk av hva jeg har i sekken før jeg drar.

 

Kan si at for rundt 4-5 år siden var OCDen virkelig på sitt verste. En hel dag kunne blitt styrt av at jeg hadde "tråkket feil" et eller annet sted jeg hadde vært iløpet av dagen, eller at jeg hadde gjort en eller annen ting i "feil rekkefølge" iløpet av dagen. Det kunne da preget meg stort sett hele tiden slik at disse tankene nærmest satt fast i hodet. Leste for ikke sålenge siden Karen Chika Gjølmesli sin bok "å takle OCD", jeg kjente igjen en del ting der. Kan likevel si at det som virket til å være vanlige tvangstanker rundt at en person du er glad i kan bli utsatt for en ulykke eller at du ikke kan bruke offentlig toaletter fordi du er redd for å bli smittet osv. Slike type tanker har jeg aldri hatt, så det var "til hjelp" at det finnes tanker jeg anser som langt mer absurde enn det jeg noengang har hatt.

 

Det som i stor grad har hjulpet meg ut av det verste er at jeg begynte og lese om OCD og kjente meg igjen med en eneste gang og jeg innrømmet ovenfor meg selv at jeg lot meg styre av det. Når jeg skjønte at dette er noe mange sliter med har det på mange mulige måter hjulpet. Det er nå kun som nevnt å sjekke platene på komfyren som er igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...