Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan skal jeg få slappet av?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det er en SKAM at weed ikke er legalisert enda. De driver å legaliserer overalt i USA nå, så vi vil snart komme etter heldigvis...

 

og DET er det eneste jeg gidder å si om weed.

Helt enig med deg. Det er kun snakk om kort tid før vi legaliserer cannabis. Vi er snart det eneste land i den vestlige verden som fortsatt straffer mennesker som bruker cannabis. Det sier noe om hvor primitive vi her i Norge faktisk er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Ta å røyk en joint, få tak i weed, ikke hasj, og så røyker du den for SÅ å finne på en av de der avslappende aktivitetene. Trust me, du vil slappe av og finne glede i det.

Litt usikker på om det er plantet ironi i den kommentaren, hvis ikke - er du ruspåvirket i øyeblikket?

 

Det er ikke lurt å oppfordre til kriminalitet. Like lite lurt å oppfordre til noe som i forlengelsen vil gjøre livet til vedkommende enda verre.

 

edit: fjernet slang

 

Den diskusjonen tar du i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609

.. ikke her.

 

 

 

Jeg er ikke ute etter å diskutere legalisering av illegale rusmidler. Dette er ikke en politisk diskusjon, men et helsespørsmål. Hvilke illegale rusmidler du bruker, er din sak. Hva du anser skal legaliseres, er også din sak. Jeg setter meg ikke til doms over det. Dine eventuelle egne erfaringer av illegale rusmidler mot psykiske vansker setter jeg meg heller ikke til doms over.

 

Mitt problem er at du anbefaler en person med psykiske vansker å ta i bruk virkemidler som all fornuftig forskning peker mot, vil kunne forverre helsetilstanden til TS, selv om det eventuelt har gjort ditt liv mer spennende.

 

Weed kan hjelpe på mange forskjellige sinnlidelser som depresjon, PTSD, stress, osv osv osv...

 

Du burde fremdeles hevnvende deg her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609

 

Jeg har absolutt ingen interesse av å diskutere dette med deg. Jeg bare deler hva JEG tror vil hjelpe.

 

Cannabis har vist seg og hjelpe i mange ulike tilstander som du nevner. Men vi vet også at cannabis, som medisiner også kan skade enkelte individer. Derfor må man være varsom. Personlig ville jeg foretrukket cannabis fremfor medikamenter.

 

 

Det stemmer. Det er vel bevist at det å røyke weed eller drive med rusmidler i utgangspunktet kan ''trigge'' f.eks schizofreni i yngre alder, men dette er også hvorfor jeg syns vi burde ha en aldersgrense på den som med alkohol. Det vil alltid være noen som får tak i ting de egentlig ikke skulle drukket/røyket/spist, jeg syns ikke at resten må lide for det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Ta å røyk en joint, få tak i weed, ikke hasj, og så røyker du den for SÅ å finne på en av de der avslappende aktivitetene. Trust me, du vil slappe av og finne glede i det.

Litt usikker på om det er plantet ironi i den kommentaren, hvis ikke - er du ruspåvirket i øyeblikket?

 

Det er ikke lurt å oppfordre til kriminalitet. Like lite lurt å oppfordre til noe som i forlengelsen vil gjøre livet til vedkommende enda verre.

 

edit: fjernet slang

 

Den diskusjonen tar du i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609

.. ikke her.

 

 

 

Jeg er ikke ute etter å diskutere legalisering av illegale rusmidler. Dette er ikke en politisk diskusjon, men et helsespørsmål. Hvilke illegale rusmidler du bruker, er din sak. Hva du anser skal legaliseres, er også din sak. Jeg setter meg ikke til doms over det. Dine eventuelle egne erfaringer av illegale rusmidler mot psykiske vansker setter jeg meg heller ikke til doms over.

 

Mitt problem er at du anbefaler en person med psykiske vansker å ta i bruk virkemidler som all fornuftig forskning peker mot, vil kunne forverre helsetilstanden til TS, selv om det eventuelt har gjort ditt liv mer spennende.

 

Weed kan hjelpe på mange forskjellige sinnlidelser som depresjon, PTSD, stress, osv osv osv...

 

Du burde fremdeles hevnvende deg her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609

 

Jeg har absolutt ingen interesse av å diskutere dette med deg. Jeg bare deler hva JEG tror vil hjelpe.

 

Cannabis har vist seg og hjelpe i mange ulike tilstander som du nevner. Men vi vet også at cannabis, som medisiner også kan skade enkelte individer. Derfor må man være varsom. Personlig ville jeg foretrukket cannabis fremfor medikamenter.

 

 

Det stemmer. Det er vel bevist at det å røyke weed eller drive med rusmidler i utgangspunktet kan ''trigge'' f.eks schizofreni i yngre alder, men dette er også hvorfor jeg syns vi burde ha en aldersgrense på den som med alkohol. Det vil alltid være noen som får tak i ting de egentlig ikke skulle drukket/røyket/spist, jeg syns ikke at resten må lide for det.

 

Man er på ingen måte enig faglig hva som er årsaken til den tilstand vi kaller Schizofreni. Psykiatrien holder fast på at sentralstimulerende og cannabis er de store synderne. Men psykiatrien tar utgangspunkt i et veldig snevert utvalg av mennesker. Vi vet at de fleste som bruker sentralstimulerende og cannabis aldri får noen psykisk lidelse. Det er langt fler som sliter med alkohol for eksempel. Politiet kaller disse «rekreasjon brukere» og er noe de ikke liker. For de ødelegger politiets skremsler som igjen legitimerer politiets overgrep mot uskyldige mennesker. Man må forstå denne kampen som foregår mot en legalisering av de «farlige» rusmidlene.

Lenke til kommentar

 

 

Beklager og måtte si det. Men det er langt fra sjeldent man setter unge mennesker på benzo. Jeg jobber selv i psykiatrien og vi i Norge ligger klart i toppen av bruk av slike medikamenter.

 

Hvilket helseforetak snakker vi om da?

 

Jeg jobber i spesialisthelsetjenesten (rus og psykiatri)

 

Det skjønte jeg, men hvilket fylke? Hvilken profesjon har du?

 

edit: legger til tekst

Endret av Gregersen
Lenke til kommentar

 

 

 

Beklager og måtte si det. Men det er langt fra sjeldent man setter unge mennesker på benzo. Jeg jobber selv i psykiatrien og vi i Norge ligger klart i toppen av bruk av slike medikamenter.

 

Hvilket helseforetak snakker vi om da?

 

Jeg jobber i spesialisthelsetjenesten (rus og psykiatri)

 

Det skjønte jeg, men hvilket fylke? Hvilken profesjon har du?

 

edit: legger til tekst

 

Fylke vil jeg ikke ut med her. Jeg er i vernepleier med en rekke videreutdanninger. Både i rus, psykiatri, adferdsanalyse og veiledning. Jeg jobber mest med utfordrende adferd.

Lenke til kommentar

Hallo. Gutt 21 her. Jeg har hatt depresjoner på papiret siden jeg var 12, og nå i det siste året så har angsten smelt skikkelig til. Det er ikke noe sosialangst eller noe sånt noe, den bare er der, underbevisstheten er min værste fiende. Uansett, jeg sliter med å kunne slappe av, slappe av i fred og ro, kunne bare nyte "noe". Ting jeg fant glede i før (som spill, musikkprodusering o.l.) er liksom ikke like morsomt mer, kreaitviteten er ikke så mye tilstede, og jeg går lei spilling på et par timer. Anyhow, vet ikke hvorfor jeg dro inn depresjonene i det her. Så, dealen min er at jeg ikke kan slappe av. Det er alltid noe som surrer i hodet mitt til enhver tid, omså det er tankekjør, nevøsitet, og jeg har et stort problem med at hvis jeg setter meg ned med noe, så begynner jeg å vurdere om det er en god ting å bruke tiden min på.Eks:1. Ta noen øl og slappe av? Nope, hva om jeg må kjøre bil etterpå? Hva om jeg må hjelpe en kompis av meg i en krise?2. Spille? Nope, hva om jeg bruker denne dyrebaren tiden min på dette, som jeg egentlig skulle brukt på noe helt annet? Det ender somregel med at jeg bruker all tiden min på å tenke på hva jeg burde bruke tiden min på istedet, noe som er det dummeste valget. Jeg har et par venner som gjør litt av hvert for å slappe av, det er egentlig ganske naturlig for dem, et par av dem røyker hasj for å komme helt i avslapningsstadiet, men det er ikke aktuelt for meg, værtfall ikke enda. Han andre har lest 130 bøker om meditering og bare sitter der, jeg klarer ikke helt innse hvordan det funker da jeg føler det er ganske placebo, men jeg aner ikke. Jeg vet om èn ting jeg kan slappe av tildels til, se for dere følgende eksempel:Et bad, opplyst, mørke fliser på gulvet, varmt og fuktig (hvis man f.eks slår på dusjen før man skal inn). Vet ikke hva det er som gjør det avslappende, om det er det "varme" lyset eller dusj-lyden som er greia, men det er sikkert utrolig teit. Uansett så kan jeg ikke ha på dusjen i 100 år, så jeg må vel nøye meg med mynoise.net. Men har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å faktisk nyte, det å slappe av? Hva gjør dere? Hva får dere avslappet? Anonymous poster hash: f8850...ff7

Hva er det du hele tiden du føler du må gjøre som er så nyttig? Hva med å endre tankegang, at du vil prøve slappe av mest mulig istedenfor, å jobbe fordi du må det av og til.

 

Jeg slapper ordentlig av med å legge meg i senga, lukke øynene og sette på rolig favoritt musikk på ørene.

 

Kan også anbefale en god massasje time, det gjør underverker på kropp og sjel.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

og det spiller ingen rolle om du ikke gjør nok eller strekker til der hodet ditt mener du bør strekke til, for i det øyeblikket du tenker på om du strekker til, så strekker du jo ikke til, og da er poenget med å strekke til borte!

 

altså, gi litt faen eller bare gjør det; (jobb/chillax).

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva jeg føler jeg må bruke tiden på, jeg vet at noen ganger så føler jeg at jeg må alltid være tilgjengelig for andre, noe jeg i bunn og grunn egentlig ikke trenger å være..

 

Jeg kan ikke sitte ned og ta meg en pils, tenk om kompisen min ringer og trenger hjelp, hvis det er krise?
Sjangsen er utrolig liten, men det er alikevel stort nok i hodet mitt til at det stopper meg fra å ta den pilsen.

 

Skulle gjerne gitt faen, men åssen skal man gi faen når hele underbevisstheten jobber mot deg?



Anonymous poster hash: f8850...ff7
Lenke til kommentar

Hva med å prøve ut dette interaktive nettbaserte selvutviklingsopplegget som egentlig er ment for ADHD-problematikk. Dem har andre program også.

 

Noen øvelser går ut på å høre på lydfiler med avslapningsøvelser. Kan også laste dem ned lokalt.

 

Får mail om å gå igjennom øvelsene mandag, onsdag og fredag i begynnelsen.

 

Her er lenke: https://program.changetech.no/ChangeTech5r.html?Mode=Trial&P=PJ6J24



Anonymous poster hash: d136f...14d
Lenke til kommentar

 

 

Ta å røyk en joint, få tak i weed, ikke hasj, og så røyker du den for SÅ å finne på en av de der avslappende aktivitetene. Trust me, du vil slappe av og finne glede i det.

Et meget fornuftig forslag. Man slapper godt av med en joint eller to.

 

 

Hva hvis man ikke røyker?

 

Svaret var mer som fleip å regne fra min side. Beklager det. Men man slapper godt av med en joint. Men cannabis er ingen medisin om man har et problem.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ta å røyk en joint, få tak i weed, ikke hasj, og så røyker du den for SÅ å finne på en av de der avslappende aktivitetene. Trust me, du vil slappe av og finne glede i det.

Et meget fornuftig forslag. Man slapper godt av med en joint eller to.

 

 

Hva hvis man ikke røyker?

 

Svaret var mer som fleip å regne fra min side. Beklager det. Men man slapper godt av med en joint. Men cannabis er ingen medisin om man har et problem.

 

 

Har du lest "Den gode fiende" av Nils Christie/Kettil Bruun?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ta å røyk en joint, få tak i weed, ikke hasj, og så røyker du den for SÅ å finne på en av de der avslappende aktivitetene. Trust me, du vil slappe av og finne glede i det.

Et meget fornuftig forslag. Man slapper godt av med en joint eller to.

 

 

Hva hvis man ikke røyker?

 

Svaret var mer som fleip å regne fra min side. Beklager det. Men man slapper godt av med en joint. Men cannabis er ingen medisin om man har et problem.

 

 

Har du lest "Den gode fiende" av Nils Christie/Kettil Bruun?

 

Selvsagt. En av mine favoritter og egentlig en forutsetning for og kunne delta seriøst i rusdebatter og fag. Boka RUS av Hans Olav Fekjær er også noe man burde lese. https://www.ark.no/ark/boker/Fekjaer-Hans-Olav-Rus-bruk-motiver-skader-behandling-foreb-9788205390683?gclid=CJO3g7y1-MECFeoAcwod1boAMw#.VGUUNT90wy8

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Ta å røyk en joint, få tak i weed, ikke hasj, og så røyker du den for SÅ å finne på en av de der avslappende aktivitetene. Trust me, du vil slappe av og finne glede i det.

Et meget fornuftig forslag. Man slapper godt av med en joint eller to.

 

 

Hva hvis man ikke røyker?

 

Svaret var mer som fleip å regne fra min side. Beklager det. Men man slapper godt av med en joint. Men cannabis er ingen medisin om man har et problem.

 

 

Har du lest "Den gode fiende" av Nils Christie/Kettil Bruun?

 

Selvsagt. En av mine favoritter og egentlig en forutsetning for og kunne delta seriøst i rusdebatter og fag. Boka RUS av Hans Olav Fekjær er også noe man burde lese. https://www.ark.no/ark/boker/Fekjaer-Hans-Olav-Rus-bruk-motiver-skader-behandling-foreb-9788205390683?gclid=CJO3g7y1-MECFeoAcwod1boAMw#.VGUUNT90wy8

 

 

Den har jeg også, det vil si hadde, for nå finner jeg den ikke. Jeg har nok lånt den bort for lenge siden, som flere andre bøker om rus og narkotika. Jeg er ikke fagmenneske på dette området, men har dyrekjøpte, personlige erfaringer samt har arbeidet med unge i rusmiljøer som støtte/kontaktperson.

Endret av Hermosa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...