Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan skal jeg få slappet av?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Gutt 21 her.

 

Jeg har hatt depresjoner på papiret siden jeg var 12, og nå i det siste året så har angsten smelt skikkelig til.

 

Det er ikke noe sosialangst eller noe sånt noe, den bare er der, underbevisstheten er min værste fiende.

 

Uansett, jeg sliter med å kunne slappe av, slappe av i fred og ro, kunne bare nyte "noe".

 

Ting jeg fant glede i før (som spill, musikkprodusering o.l.) er liksom ikke like morsomt mer, kreaitviteten er ikke så mye tilstede, og jeg går lei spilling på et par timer.

Anyhow, vet ikke hvorfor jeg dro inn depresjonene i det her.

 

Så, dealen min er at jeg ikke kan slappe av. Det er alltid noe som surrer i hodet mitt til enhver tid, omså det er tankekjør, nevøsitet, og jeg har et stort problem med at hvis jeg setter meg ned med noe, så begynner jeg å vurdere om det er en god ting å bruke tiden min på.

Eks:

1. Ta noen øl og slappe av? Nope, hva om jeg må kjøre bil etterpå? Hva om jeg må hjelpe en kompis av meg i en krise?

2. Spille? Nope, hva om jeg bruker denne dyrebaren tiden min på dette, som jeg egentlig skulle brukt på noe helt annet?

 

Det ender somregel med at jeg bruker all tiden min på å tenke på hva jeg burde bruke tiden min på istedet, noe som er det dummeste valget.

 

Jeg har et par venner som gjør litt av hvert for å slappe av, det er egentlig ganske naturlig for dem, et par av dem røyker hasj for å komme helt i avslapningsstadiet, men det er ikke aktuelt for meg, værtfall ikke enda.

 

Han andre har lest 130 bøker om meditering og bare sitter der, jeg klarer ikke helt innse hvordan det funker da jeg føler det er ganske placebo, men jeg aner ikke.

 

Jeg vet om èn ting jeg kan slappe av tildels til, se for dere følgende eksempel:

Et bad, opplyst, mørke fliser på gulvet, varmt og fuktig (hvis man f.eks slår på dusjen før man skal inn).

 

Vet ikke hva det er som gjør det avslappende, om det er det "varme" lyset eller dusj-lyden som er greia, men det er sikkert utrolig teit.

 

Uansett så kan jeg ikke ha på dusjen i 100 år, så jeg må vel nøye meg med mynoise.net.

 

Men har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å faktisk nyte, det å slappe av? Hva gjør dere? Hva får dere avslappet?



Anonymous poster hash: f8850...ff7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Slapper av med en god bok, en tv-serie, favorittmusikken min. Når du sier det bruker jeg kanskje for lite tid på å slappe av. Å spille data som jeg gjør mye av er jo stikk motsatt av avslappende! :(

Lenke til kommentar

Ta å røyk en joint, få tak i weed, ikke hasj, og så røyker du den for SÅ å finne på en av de der avslappende aktivitetene. Trust me, du vil slappe av og finne glede i det.

Litt usikker på om det er plantet ironi i den kommentaren, hvis ikke - er du ruspåvirket i øyeblikket?

 

Det er ikke lurt å oppfordre til kriminalitet. Like lite lurt å oppfordre til noe som i forlengelsen vil gjøre livet til vedkommende enda verre.

 

edit: fjernet slang

Endret av Gregersen
Lenke til kommentar

 

Ta å røyk en joint, få tak i weed, ikke hasj, og så røyker du den for SÅ å finne på en av de der avslappende aktivitetene. Trust me, du vil slappe av og finne glede i det.

Litt usikker på om det er plantet ironi i den kommentaren, hvis ikke - er du ruspåvirket i øyeblikket?

 

Det er ikke lurt å oppfordre til kriminalitet. Like lite lurt å oppfordre til noe som i forlengelsen vil gjøre livet til vedkommende enda verre.

 

edit: fjernet slang

 

Den diskusjonen tar du i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609

.. ikke her.

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Ta å røyk en joint, få tak i weed, ikke hasj, og så røyker du den for SÅ å finne på en av de der avslappende aktivitetene. Trust me, du vil slappe av og finne glede i det.

Litt usikker på om det er plantet ironi i den kommentaren, hvis ikke - er du ruspåvirket i øyeblikket?

 

Det er ikke lurt å oppfordre til kriminalitet. Like lite lurt å oppfordre til noe som i forlengelsen vil gjøre livet til vedkommende enda verre.

 

edit: fjernet slang

 

Den diskusjonen tar du i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609

.. ikke her.

 

 

 

Jeg er ikke ute etter å diskutere legalisering av illegale rusmidler. Dette er ikke en politisk diskusjon, men et helsespørsmål. Hvilke illegale rusmidler du bruker, er din sak. Hva du anser skal legaliseres, er også din sak. Jeg setter meg ikke til doms over det. Dine eventuelle egne erfaringer av illegale rusmidler mot psykiske vansker setter jeg meg heller ikke til doms over.

 

Mitt problem er at du anbefaler en person med psykiske vansker å ta i bruk virkemidler som all fornuftig forskning peker mot, vil kunne forverre helsetilstanden til TS, selv om det eventuelt har gjort ditt liv mer spennende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Mitt problem er at du anbefaler en person med psykiske vansker å ta i bruk virkemidler som all fornuftig forskning peker mot, vil kunne forverre helsetilstanden til TS, selv om det eventuelt har gjort ditt liv mer spennende.

 

Går en person som har vansker med og få slappet av eller sove til lege. Så kan personen ofte få benzo. Dette er langt mer skadelig en cannabis. Så om jeg skal være seriøs. Så burde en person med slike plager komme seg mer i aktivitet. Bruke kroppen og gjøre seg sliten. Ofte så vil det hjelpe bedre en piller og annen stimuli.

Lenke til kommentar

Hehe, joda, men jeg røyker ikke tobakk/snuser til vanlig,og jeg har prøvd hasj en gang før, og da var det sånn.. "Angst for angsten", selvom det også kan ha vært nikotinsjokk. (Hadde jo ikke røyket sigaretter før en gang.)

 

La merke til puls og alt som forandret seg (pga tobakken, eller?), og det førte vel med seg generelt stress/anspenthet de første 15-20 minuttene.

 

Så joda, jeg misunner jo det stadiet kompisene mine havner i etter en joint, men samtidig så føler jeg at å slappe av er vel noe jeg burde kunnet nyte naturlig (no phun intended), så er da helst villig til å finne ut av det først, hehe.

 

Doge, jeg har også et par bøker jeg burde lest, og et par serier jeg burde sett, men da ender jeg også opp med det at underbevisstheten min etter en liten stund begynner å vurdere om jeg bruker tiden min effektivt. Helt utrolig og irriterende, men det skjer automatisk...



Anonymous poster hash: f8850...ff7
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitt problem er at du anbefaler en person med psykiske vansker å ta i bruk virkemidler som all fornuftig forskning peker mot, vil kunne forverre helsetilstanden til TS, selv om det eventuelt har gjort ditt liv mer spennende.

 

Går en person som har vansker med og få slappet av eller sove til lege. Så kan personen ofte få benzo. Dette er langt mer skadelig en cannabis. Så om jeg skal være seriøs. Så burde en person med slike plager komme seg mer i aktivitet. Bruke kroppen og gjøre seg sliten. Ofte så vil det hjelpe bedre en piller og annen stimuli.

 

Helt enig med deg i at aktivitet vil kunne ha en svært positiv effekt. F .eks psykomotorisk trening.

Idag er det f.ø sjelden at man setter en 21 år gammel person med depresjonsplager på benzo...

Lenke til kommentar

 

Må si meg enig med Gregersen her. Hasj er flott og alt det der, men å tro at det ikke kommer noen form for negative konsekvenser ut av det er naivt.

Hva tror du det vil komme av og røyke cannabis?

 

Jeg tror det påvirker/kan påvirke den psykiske helsen din, med tanke på at han sliter med det psykiske nå så ville jeg personlig holdt meg unna det.

 

Merk deg at dette kommer fra en person som egentlig er positiv til cannabis.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mitt problem er at du anbefaler en person med psykiske vansker å ta i bruk virkemidler som all fornuftig forskning peker mot, vil kunne forverre helsetilstanden til TS, selv om det eventuelt har gjort ditt liv mer spennende.

 

Går en person som har vansker med og få slappet av eller sove til lege. Så kan personen ofte få benzo. Dette er langt mer skadelig en cannabis. Så om jeg skal være seriøs. Så burde en person med slike plager komme seg mer i aktivitet. Bruke kroppen og gjøre seg sliten. Ofte så vil det hjelpe bedre en piller og annen stimuli.

 

Helt enig med deg i at aktivitet vil kunne ha en svært positiv effekt. F .eks psykomotorisk trening.

Idag er det f.ø sjelden at man setter en 21 år gammel person med depresjonsplager på benzo...

 

Beklager og måtte si det. Men det er langt fra sjeldent man setter unge mennesker på benzo. Jeg jobber selv i psykiatrien og vi i Norge ligger klart i toppen av bruk av slike medikamenter.

Lenke til kommentar

 

 

Må si meg enig med Gregersen her. Hasj er flott og alt det der, men å tro at det ikke kommer noen form for negative konsekvenser ut av det er naivt.

Hva tror du det vil komme av og røyke cannabis?

 

Jeg tror det påvirker/kan påvirke den psykiske helsen din, med tanke på at han sliter med det psykiske nå så ville jeg personlig holdt meg unna det.

 

Merk deg at dette kommer fra en person som egentlig er positiv til cannabis.

 

Enkelte mennesker kan få sin «psyke» påvirket av cannabis. Men langt fler av ulike medikamenter. Derfor er fysisk aktivitet en langt bedre medisin en piller og hasj.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ta å røyk en joint, få tak i weed, ikke hasj, og så røyker du den for SÅ å finne på en av de der avslappende aktivitetene. Trust me, du vil slappe av og finne glede i det.

Litt usikker på om det er plantet ironi i den kommentaren, hvis ikke - er du ruspåvirket i øyeblikket?

 

Det er ikke lurt å oppfordre til kriminalitet. Like lite lurt å oppfordre til noe som i forlengelsen vil gjøre livet til vedkommende enda verre.

 

edit: fjernet slang

 

Den diskusjonen tar du i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609

.. ikke her.

 

 

 

Jeg er ikke ute etter å diskutere legalisering av illegale rusmidler. Dette er ikke en politisk diskusjon, men et helsespørsmål. Hvilke illegale rusmidler du bruker, er din sak. Hva du anser skal legaliseres, er også din sak. Jeg setter meg ikke til doms over det. Dine eventuelle egne erfaringer av illegale rusmidler mot psykiske vansker setter jeg meg heller ikke til doms over.

 

Mitt problem er at du anbefaler en person med psykiske vansker å ta i bruk virkemidler som all fornuftig forskning peker mot, vil kunne forverre helsetilstanden til TS, selv om det eventuelt har gjort ditt liv mer spennende.

 

Weed kan hjelpe på mange forskjellige sinnlidelser som depresjon, PTSD, stress, osv osv osv...

 

Du burde fremdeles hevnvende deg her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609

 

Jeg har absolutt ingen interesse av å diskutere dette med deg. Jeg bare deler hva JEG tror vil hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ta å røyk en joint, få tak i weed, ikke hasj, og så røyker du den for SÅ å finne på en av de der avslappende aktivitetene. Trust me, du vil slappe av og finne glede i det.

Litt usikker på om det er plantet ironi i den kommentaren, hvis ikke - er du ruspåvirket i øyeblikket?

 

Det er ikke lurt å oppfordre til kriminalitet. Like lite lurt å oppfordre til noe som i forlengelsen vil gjøre livet til vedkommende enda verre.

 

edit: fjernet slang

 

Den diskusjonen tar du i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609

.. ikke her.

 

 

 

Jeg er ikke ute etter å diskutere legalisering av illegale rusmidler. Dette er ikke en politisk diskusjon, men et helsespørsmål. Hvilke illegale rusmidler du bruker, er din sak. Hva du anser skal legaliseres, er også din sak. Jeg setter meg ikke til doms over det. Dine eventuelle egne erfaringer av illegale rusmidler mot psykiske vansker setter jeg meg heller ikke til doms over.

 

Mitt problem er at du anbefaler en person med psykiske vansker å ta i bruk virkemidler som all fornuftig forskning peker mot, vil kunne forverre helsetilstanden til TS, selv om det eventuelt har gjort ditt liv mer spennende.

 

Weed kan hjelpe på mange forskjellige sinnlidelser som depresjon, PTSD, stress, osv osv osv...

 

Du burde fremdeles hevnvende deg her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=774609

 

Jeg har absolutt ingen interesse av å diskutere dette med deg. Jeg bare deler hva JEG tror vil hjelpe.

 

Cannabis har vist seg og hjelpe i mange ulike tilstander som du nevner. Men vi vet også at cannabis, som medisiner også kan skade enkelte individer. Derfor må man være varsom. Personlig ville jeg foretrukket cannabis fremfor medikamenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil bare si at jeg har hatt flere nære venner som har slitt, vært nede, og virkelig har trengt ''ett eller annet'' fordi de er på det stadiet med depresjonen og angsten sin at de ikke vet hva de skal gjøre, og istedet for å hive sobril på dem og andre forslag (noe leger har gjort) så har jeg bare tatt meg tid til å slappe helt av med dem, med en rev eller 5, og du kan seriøst se, høre og føle forandringen.

Det er en SKAM at weed ikke er legalisert enda. De driver å legaliserer overalt i USA nå, så vi vil snart komme etter heldigvis...

 

og DET er det eneste jeg gidder å si om weed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...