Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tinnitus/øresus og tips/behandling


limitator_X

Anbefalte innlegg

Hallo alle! :D

 

Jeg tenkte å fortelle litt om tinnitus her, generelt hva det er, hvordan man får det og hvordan man leger/behandler det! ;)

 

HVA ER TINNITUS?

Tinnitus, eller øresus (kronisk), er en slags form for pipe/suse lyd man hører i øret, men som egentlig produseres av hjernen pga. skade i øret. Det høres ut som en pipelyd, eller suselyd, som kommer fra hodet. Den kan variere veldig mye på person til person, og kan blir veldig irriterende og høy, alt etter hvor stor skade det er på øret og hvordan tilstand personen er i. Denne lyden kan bli permanent, om man ikke passer på ørene sine!

 

Hvordan får man tinnitus?

Man kan få tinnitus på mange forskjellige måter, enten ved et uhell (skarp høy lyd som kommer overraskende), ved slag på øret (hull på trommehinne), ved høy musikk over lang tid (spesielt konserter), ved ørebetennelse (spess. ved hull på trommehinne), generelt hvis man får hull på trommehinnen, f.eks. ved høyt trykk e.l, høye og farlige lyder fra arbeidet (borring, hamring, hyling, luftslange lyder, osv), og mye mer!

 

Hvis du leste igjennom de som er nevt over, så ser man at det ikke skal så mye til for å skade øret! Det er ikke sikkert overnevnte bare skader hørsel, men det kan skade både hørsel og gi tinnitus samtidlig, eller en av delene. Ofte i starten (før man får permanent tinnitus) vil man kunne høre en slik pipe/suse lyd i en dag, en uke eller flere uker, før den gir seg og går vekk.

Dette er et varseltegn på at du KAN utvikle permanent øresus, eller kronisk øresus som det også heter.

 

Jeg hadde f.eks. dette varselet flere ganger, men tenkte aldri over det! :( Og en dag la jeg merke til at denne tinnitus lyden ikke forsvant... Og vips, der var den hele tiden, permanent!

 

Hvordan lege/behandle permanent øresus?

 

- Bruker du øreplugger/headset for musikk? Hvis ja, hiv eller selg alle øreplugger som går direkte inn i øret, og spesielt de som tetter! Løsningen her er at du skaffer deg en type hodetelefoner som sitter utenpå øret og er av typen ÅPNE, og ikke LUKKEDE.

 

- Bruker du hørselvern på jobb? Hvis nei, da bør du skjerpe deg med en gang! Om du har en jobb i anleggsbransjen og syns at hjelm eller store hørselvern er lette å glemme, eller at de er stress å ha med, så kan du bruke min metode: ta med mange (mener da maaaange) små plugger (de gule som man putter i ørene) og legg dem i en av lomme i arb. boksen eller i arbeidsjakken. Kan også legge en haug av de i verktøykassen eller i bilen (hvis du har firmabil).

 

- Elsker du å feste eller gå på konsert? Hvis ja, da bør du enten trappe ned eller finne en annen løsning som kan passe deg. F.eks. har jeg trappet kraftig ned på festing generelt, spesielt å gå ut på uteklubber med høy musikk. Også hjemme prøver jeg å høre på det laveste akseptable volumet jeg klarer når jeg drikker alkohol, som regel er det lettere med lavere volum om man er flere som prater.

 

Så jeg anbefaler at du enten spiller lavere volum, slutter med konserter eller kjøper deg noen tilpassa øreplugger som gjør at du hører musikken, men med et betydelig lavere og behageligt volum.

 

Personlig har jeg aldri vært på en skikkelig konsert, noe jeg heller ikke kommer til å gjøre.

 

- Bruk en equalizer på audio-systemet ditt, om det er en mp3 spiller eller en pc, samme det, alle slike enheter BØR ha muligheten for en EQ. Hvis du finner den, prøv å endre den til en annen type, eller stille den inn selv, slik at du får mindre diskant eller høye toner og frekvenser, jo lavere toner (der du unngår skarpe lyder), jo bedre for øret ditt.

 

- Hør på en annen type musikk, det er fakta at noen typer musikk vil ha høye toner og skarpe lyder, prøv noe mer avslappende musikk. Personlig liker jeg ringenes herre sine sanger, deilig og avslappende. Søk youtube for tinnitus musikk og chillout longe music, eller tinnitus masking sounds. Håper dette hjelper.

 

 

Helsen din teller ganske mye! For å få en lavere tinnitus og for å gjøre den lettere å overse, bør du følge og gjøre noe med punktene under hvis du ikke allerede er en aktiv og trent person:

 

- Kroppsform: Er du tjukk? Lat? Lite akt? Sitter mye? Ja da er det sikkert lettere for deg å bli deprimert og stresse av ingenting.. Ikke minst legger du sikkert merke til øresusen i en stor grad også, og irriterer deg over denne.

Det du kan gjøre her er rett og slett å dra deg i skinnet! Begynn med enkel trening, samme hva, bare du trener.

 

- Hodet: Er du stresset? Tenker du mye på øresusen? Dette kan også fikses ved å komme i form som nevt over på kroppsform. Evt. kan du prøve meditering (med musikk), prøve å stresse mindre (gi litt F i ting som stresser deg), gå til psykolog (å prate rundt ting hjelper ofte på anspenninger og stress i hodet), eller bare å finne på noe (hva som helst) hver gang du legger merke til øresusen, på denne måten vil du "glemme" den vekk, og du vil bli opptatt med andre ting som gjør at den på en måte forsvinner :) Repeter dette, og du lærer deg å "glemme" den ut, og bli vane med lyden.

 

Noen mennesker har klart å bli så vane med lyden, at det har glemt den ut 95% av tiden, med andre ord så legger de ikke merke til den lenger.

 

- Høre på behandligslyder gjennom perioder: Disse kan du finne gratis overalt på nettet! F.eks. youtube har mange gode videoer for tinnitus masking, behandlingslyder osv. Prøv deg frem på disse i en periode, se om tinnitus'n blir lavere eller kanskje den "forsvinner" lettere i hverdagene. De fleste bruker disse lydene/sangene for å maskere øresuses, slik at de slapper av, men om du finner din rette type lyd blandet med andre behagelige lyder, så kan du få dempet øresusen betraktelig! ;)

 

Ifølge noen artikler jeg har lest på forskning om øresus (det lille så finnes), så har et lite antall folk blitt kvitt øresusen gjennom lydterapi, der de fant de samme tonene og frekvensene på selve tinnitus lyden, og deretter spilte denne av til pasientene i lengre perioder, og etter noen uker/mnd, så hadde flere av pasientene blitt kvitt tinnitusen sin.

Om dette er reelt eller ikke kan jeg ikke svare på, men kanskje det er verdt en test?

 

 

Håper denne tråden er til god informasjon til de som både har og ikke har tinnitus!

Om du lurer på noe, eller har viktig informasjon å komme med, vennligst kommenter under, takk. :)

 

 

EDIT;

Fant denne boken i går, og i dag så tenker jeg: Leger har alt for lite info om evnet idag! Foreløpig har jeg funnet masse info og øvelser man kan gjøre for å kvitte seg med tinnitus, eller få den såpass lav at den ikke irriterer lenger! :) Noe av det boken reflekterer har jeg nevt her i tråden. Anbefaler uansett folk å lese den! Er en kort bok! ;)

 

http://www.amazon.com/Tinnitus-Cure-Solution-Treatment-Overcoming-ebook/dp/B00JB0MYS6/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1413261544&sr=1-1&keywords=tinnitus

 

EDIT2;

Her er en youtube video som tar for seg det jeg nevnte over, altså den behandlingen jeg leste om at noen hadde blitt kvitt tinnitus av. Skal søke litt mer opp om hvor man må reise for å få denne behandlingen, eller om den finnes i norge. :)

 

 

EDIT3;

Se denne linken her, noen raske enkle steg, men gode;)

http://www.wikihow.com/Cope-with-Tinnitus

 

EDIT4;

En veldig god avslapningsvideo med spesielle bakgrunslyder som man ikke merker, men tinnitus går helt vekk hos meg ^^

Endret av limitator_X
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig fin tråd! Jeg har tinnitus og meniers sykdom selv.

Jeg har lest denne boka. Kjempe god bok og den har hjelpt meg flere ganger.

 

Så jeg har øresus og er døv på et øre. Det jeg holder meg unna er for høy musikk rett inn i øra, for mye salt (men det funker veldig dårlig.. jeg elsker salt) og steder med for mye mennesker. Det er ting jeg blir dårlige av.

Og jeg har forøvrig blitt prøvd å høre på øresusen i flere uker på rad inn i øret, men det hjalp meg ingenting. Jeg håper at det kanskje har hjulpet for andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde gått rundt med tinnitus i en del år, den var en konstant summelyd som minnet litt som å sitte i et fly uten motorene på. Men så bestemte jeg for å besøke nese og ørespesialist fordi jeg hadde bihulebetennelse og han fant endel hår som presset på hinnen, selv samme kveld så hadde summelyden minket nesten helt.

 

Så det finnes løsninger for noen ihvertfall.

Lenke til kommentar

Hadde gått rundt med tinnitus i en del år, den var en konstant summelyd som minnet litt som å sitte i et fly uten motorene på. Men så bestemte jeg for å besøke nese og ørespesialist fordi jeg hadde bihulebetennelse og han fant endel hår som presset på hinnen, selv samme kveld så hadde summelyden minket nesten helt.

 

Så det finnes løsninger for noen ihvertfall.

Jeg har bestilt time til å sjekke dette.

Men jeg har hørt på høy musikk tidligere, hatt ørebettenelse og tullet med ørene mine en del :( Så jeg får vell bare håpe at det kan være noe hår :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er bevis nok for meg at trening og sunt kosthold inkl. vitamintilskudd osv, HJELPER! Etter jeg var syk en liten periode, så kom tinnitus tilbake med høy lyd!! Men etter jeg hev meg selv på trening og startet å spise sunt igjen, da ble den så mye lettere å ha med å gjøre:) Merker den mindre og mindre som dagene går! ;:) try it! Spør du meg, er det jeg nevner over den beste medisinene man kan få! Og samtidlig kommer en i form! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...