Gå til innhold

Kastrert mons vil ikke være ute.


Anbefalte innlegg

Jeg har en mons på 3 år som ikke vil være ute etter han ble kastrert. Før kastrering kunne det være en kamp for å i det hele tatt holde han inne, men alt han gjør nå er å skrike på døra i håp om å komme inn. Dette kan være spesielt irriterende om natta.

 

Andre som har hatt dette problemet og kommet frem til en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Ble monsen kastrert nylig - hvis det stemmer, har jeg selv erfart at kastrering etter katten er blitt ett år gammel, medførte at katten endret helt "personlighet". Monsen min ble forvandlet til en pingle, hvor den før var en tiger. Jeg har aldri angret verre ...

Lenke til kommentar

Det stemmer at han ble kastrert nylig. Det var i grunn aldri nødvendig å få han kastrert, men jeg flyttet inn til min samboer med barn, og katten var aggressiv mot barnet. I tillegg er det viktig at han ikke gjør andre katter gravid, men problemet er som sagt at han nå ikke gidder å gå ut. I beste fall går han noen få meter bort fra huset, eller ligger på trappa og hyler dag og natt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Stakkars dyret.

 

Min katt ble varig "skadet", men man lærte nå til slutt å like "det nye dyret".

Litt komisk var det også. Den var som sagt en ordentlig tiger - og ble heller en slags buddhistisk munk-katt.

Husker en gang jeg hadde servert livretten i en skål på verandaen.

Da jeg kikket ut etter noen minutter lå den bare å stirret dumt på ett gjeng med bad-ass dompapper som under ett voldsomt skvalder tømte matskåla på null komma svisj.

Kattedyret løftet ikke ett eneste værhår, men lå bare å betraktet opptrinnet. Og når det gjelder musejakt, som den før var en racer på, så fikk de lov å formere seg i vilden sky ...

Må innrømme at jeg av og til hadde litt lyst til å kverke det ubrukelige katteskinnet ... whistle.gif

 

 

Edit: Leifern

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Problemet er at det aller helst ikke er ønskelig med kattedo. I tillegg til at det lukter så presterer han å strø kattesand over hele gulvet rundt der han har do. Dessuten tviler jeg på at det er spesielt sunt for en katt å ligge inne hele dagen, så da er det småproblematisk at han ikke liker å være ute.

Lenke til kommentar

Problemet er at det aller helst ikke er ønskelig med kattedo. I tillegg til at det lukter så presterer han å strø kattesand over hele gulvet rundt der han har do. Dessuten tviler jeg på at det er spesielt sunt for en katt å ligge inne hele dagen, så da er det småproblematisk at han ikke liker å være ute.

Kan han ikke være ute på dagen og inne på natten? Jeg har tre katter hvor en av dem nekter å gå ut, har en do til henne inne. De to andre er som regel inne om natten og ute om dagen (de bruker ikke doen). Er katten voksen klarer den å holde seg nesten ett døgn hvis den absolutt må.

 

Jeg har gått vekk fra kattesand og over på pellets! Det søler ingenting og lukter minimalt. Endelig kvitt sand over hele huset! Står mer om det her: http://peewee.no/ Jeg har den mobellen som heter eco-basic. Kjøper pellets på Felleskjøpet, mye billigere.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Prøvde å sette ut et kattebur med varmt pledd som han kunne oppholde seg i om natta, men det brukte han som toalett. Det stemmer, han brukte det som kattedo ute i fri natur. I tillegg er min samboer veldig skeptisk til å ha han inne om natta ettersom han ødelegger parkettgulvet om han tar seg til rette. Det går i grunn fint å ha han ute om natta selv om han ikke vil det. Han må bare sitte på trappa for min del og være inne på dagtid når vi er hjemme eller drar ut korte turer, men det jeg ønsker er å få slutt på konstant "mjau mjau mjau" om natta når han er ute.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Prøvde å sette ut et kattebur med varmt pledd som han kunne oppholde seg i om natta, men det brukte han som toalett. Det stemmer, han brukte det som kattedo ute i fri natur. I tillegg er min samboer veldig skeptisk til å ha han inne om natta ettersom han ødelegger parkettgulvet om han tar seg til rette. Det går i grunn fint å ha han ute om natta selv om han ikke vil det. Han må bare sitte på trappa for min del og være inne på dagtid når vi er hjemme eller drar ut korte turer, men det jeg ønsker er å få slutt på konstant "mjau mjau mjau" om natta når han er ute.

 

Kanskje du kan forsøke å tilsette noen dråper Valerianetincture i maten før leggetid!?

 

Det vet jeg kan roe ned katter som er urolige.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er ikke det et legemiddel som kan være vanskelig å få tak i?

 

Før var det bare å gå på nærmeste apotek og kjøpe det uten resept - vet ikke hvordan det er i dag, men via denne linken kan du bestille. Har kjøpt fra det firmaet før og de er etter min erfaring til å stole på.

Lenke til kommentar

Kastrerte min hankatt da han var sånn ca rett under ett år gammelt. Han 'forandret' ikke personlighet, han er like feig og dum som han alltid har vært.

 

Vil du virkelig 'tvinge' han ut på en eller annen måte? Hva er problemet med å la han ligge å slumre i sola inne?

 

Dessuten ligger han inne og slumrer i sola dagen lang. Problemet er som sagt at han skal gjøre det samme om natta. Om man tar han ut før leggetid vil han på et eller annet tidspunkt i løpet av natten begynne å vræle utenfor. Har sjekket dette opp gjennom diverse søkemoterer, og det er ikke akkurat unormalt.

Lenke til kommentar

Det er ingen som påstår at det er tortur for katten. Jeg nevnte å gi bort katten fordi det virker som om dere ikke ''gidder'' tilpasse dere for dyrets skyld, altså ha en kattekasse inne siden han tydeligvis ikke har lyst til å være inne om natten.

 

Valgene dere har er jo at dere må bite det i dere og ha en kattekasse inne for en begrenset eller ubegrenset periode, eller så overser dere de høye mjauene om natten til han lærer at han ikke kommer inn uansett, eller så får dere gi han bort. Det er dessverre ikke så mye å gjøre ellers.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...