Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

MA med gode rør er en meget god forforsterker det =)

 

Gode rør? Utdyp. :)

 

Forresten strålende fornøyd med side 50 i det som utviklet seg til en kjempefin tråd etterhvert! :)

 

Music angel er en relativt billig forsterker og da er det klart den ikke leveres med de dyreste rørene. Dette gjelder forsåvidt mange dyrere forsterkere også.

 

Bytter man rør, og da spesielt rørene i preamp, kan man oppleve Store forskjeller i lydsignatur, detaljnivå osv. De beste rørene er enten du tror det eller ei, de som er produsert fra ca 1940 og frem til slutten av 60 tallet da mange flyttet produksjonen til Asia og transistorer kom på markedet.

 

Det er klart det finnes nyere rør som fungerer meget bra også, men når det gjelder små preamp rør som sitter i feks Music angel så er hovedregelen at de gamle er bedre, med noen få unntak.

 

Det finnes masse lesestoff om de forskjellige rør produsentene og hvordan lydsignatur deres rør har, men det kan være store forskjeller innenfor en prdusent også. Laster opp et bilde som beskriver hvordan de forskjellige 12ax7 rørene låter (listen for 12au7 som jeg mener sitter i Music angel ser mer eller mindre identisk ut)

 

Rør får man kjøpt av et firma som heter Motron i Norge (god kvalitet, nye rør, og priser deretter) eller fra feks Ebay som jeg bruker selv.

post-160026-0-08861800-1299837137_thumb.gif

Endret av magb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm tja, tror kanskje du bør spørre om hjelp på hifisentralen, men hvis det er rf63 du skal drive så trenger du noe med endel krefter, men ikke nødvendigvis mange watt. Det råeste ville kanskje vært et par monoblokker med 300b rør effektrør, men som første rørforsterker er det nok greit å gå for noe med feks kt88 rør effektrør isteden. Kt88 har en litt fet klang, med endel bass som jeg mener du beskrev tidligere.

 

Anbefaler deg å spørre/søke på hifisentralen.no, men her er et par forslag.

 

Nytt: Xindak v30 http://www.audiofoni.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=19&category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=9

 

Brukt: Copland cta405, Rogue stereo 90, det finnes også masse annet på bruktmarkedet på hifisentralen.no.

 

Edit: Hvis du bare skal bruke den som effekt så kan det godt hende de medfølgende rørene er mer enn gode nok. Det er for det meste preamp rør folk bytter ut til eldre rør. En av grunnene til dette er mangelen på gamle effektrør. Effektrør holder nemlig kun en brøkdel av tiden som gode preamp rør gjør.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Ok, det var det jeg trodde. Har ikke koblet fra høyttalerne de siste par åra så da burde det ikke være noe problem. Takk for hjelp :)

 

Edit.

 

Bestilt QED Silver Anniversary XT og QED Performance J2P 3.5mm mini-jack to 2 RCA Cable 1.5m (RED) :)

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Å herre. Kjøpe dyre kabler er synd nummer 1 i min religion. Ikke det at disse var nevneverdig dyre, men men. Kabler fra Clas Ohlson er mer enn godt nok. Vil ikke kunne se forskjell med ett oscilloskop.

Høyttalerkabler til 170,- levert på døra ser jeg ikke på som noen synd. Det at de har kommet ut best i test et par år på rad i what-hifi skader heller ikke. Skal teste disse kablene mot bilig Monster kabler og et par dealextreme rca til minijack. Hva man ser er ikke av betydning, det er hva man hører som betyr noe. Det viktigste i et godt stereo oppsett etter min mening er en god Dac.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Liker å kjøpe dyrere kabler fordi de ofte holder høyere byggekvalitet, rett og slett. De ser bedre og mer solid ut - og selv om det ikke har noen praktisk betydning, så er design viktig for min del :)

 

Kjøpte og bruker dog høytalerkabler til 30,- metern på elkjøp. Funker fett :)

Lenke til kommentar

Har en nyhet jeg selv mener er ganske så god :). Om dere husker, så solgte Elkjøp klipsch-høyttalere i høst - og dette skapte oppstandelse hos den norske importøren osv, og så ble det stopp.

 

Fram til nå :).

 

Klipsch (og Jamo) blir å finne hos Elkjøp og Lefdal framover! Det synes jeg som ansatt der er så konge da jeg liker høyttalerne meget godt :). Så tenkt jeg måtte dele med dere her inne!

Lenke til kommentar

Har en nyhet jeg selv mener er ganske så god :). Om dere husker, så solgte Elkjøp klipsch-høyttalere i høst - og dette skapte oppstandelse hos den norske importøren osv, og så ble det stopp.

 

Fram til nå :).

 

Klipsch (og Jamo) blir å finne hos Elkjøp og Lefdal framover! Det synes jeg som ansatt der er så konge da jeg liker høyttalerne meget godt :). Så tenkt jeg måtte dele med dere her inne!

Bra at de blir litt mer konkurranse på hi-fi :)

 

Nå sliter vell hi-fi klubben med slagordet "Du kjøper ikke god lyd der du kjøper kjøleskap"

Hvertfall ikke når en får tak i Pioneer, KEF, Klipsch, Abrahamsen, Jamo, Electrokompaniet, Yamaha, Onkyo osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at det nødvendigvis var sant før heller, elkjøp hadde jo blandt annet mission tidligere som hadde noen supre modeller. Problemet jeg har sett på en del elkjøper er at de setter opp masse masse plass til tver, ferdiganlegg, kompakte systemer etc etc, og så har de most alt det spennende inn i et lite hjørne. Ikke sant på alle elkjøp, men et par av de jeg har vært på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...