Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I overimorgen har jeg naturfagfremføring innenfor populasjonsbiologi, altså hvordan populasjon innenfor en art utvikler seg. Jeg skal ha om lemen, som jeg ser på som et veldig interessant dyr. De er jo viden kjent for såkalte lemenår der antallet dyr(populasjonen) eksploderer, for så å falle veldig fort.

 

Først og fremst lurer jeg på om noen av dere har en god måte å begynne hele presentasjonen med. Har hatt en del presentasjoner før, og har ofte startet med et spørsmål som jeg besvarer i slutten av presentasjon(bl. a. til eks.), men jeg føler at dette passer mye bedre til poetiske presentasjoner med mye egne meninger.

 

"Hei, idag skal jeg snakke litt om lemen" blir liksom veldig rart, men det funker jo.

 

Jeg lurer også på om noen av dere har noen innvendinger om hva jeg kan snakke om. Jeg har laget en powerpoint der følgende er med:

 

Leveområde

Hva arten lever av

Utdrag fra tidsskrift om lemen(for å få frem at den er mye omtalt der)

Grafer av populasjonssvingninger

Grunner til populasjonssvingene

Antall avkom

Reproduktiv alder

Levealder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du med hvordan lemen påvirker antallet på andre dyr? Det er jo klassisk i skolebøker å nevne, ihvertfall.

I form av at rovdyr som spiser lemmen formerer seg i et veldig mye høyere tempo når det er lemenår enn ellers? I så fall har jeg det med som en ting jeg skal si, har tho ikke viet et eget punkt til det

Lenke til kommentar

Har ikke noen direkte kommentar til punktene, da de ser forsåvidt greie ut siden du også har med hvordan lemenår påvirker andre arter(såfremt du får med at det gjelder både rovdyr og byttedyr).

 

Forøvrig, en artig liten sak du kan ta med om du føler for det, finfin illustrasjon på hvor fryktløse og forbanna de smådyra kan bli;
Lemen angriper en trekkhund
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/bitter-lemen/a/10094139/

Lenke til kommentar

 

Har du med hvordan lemen påvirker antallet på andre dyr? Det er jo klassisk i skolebøker å nevne, ihvertfall.

I form av at rovdyr som spiser lemmen formerer seg i et veldig mye høyere tempo når det er lemenår enn ellers? I så fall har jeg det med som en ting jeg skal si, har tho ikke viet et eget punkt til det

 

Nja, du må iallfall forklare hvorfor lemenår fører til rypeår!

Lenke til kommentar

Lemen

 

Lemen

En svert farlig skapning hvis du ikke passer godt nok påVitenskapelig(e)

navn:PASSDEGDENGÅRILUFTANorsk(e) navn:LemenHører til:VombatAntall arter:Ikke så mange nå lengerHabitat:Rundt om kringUtbredelse:Som oftest i NordDelgrupper:Vombat

 

Et lemen er en håndgranat forkledt som et søtt lite dyr på fire bein, det er derfor svært eksplosivt. Lemenet bor for det meste i områder med kalde forhold men drar til syden om vinteren.

 

Lemenet er omtrent på størrelse med en liten postkasse

 

Lemenet kommer opprinnelig fra Midt-Østen og bredte seg i løpet av forrige århundre til en rekke nye områder. Etter opprinnelsen dro lemenet nordover pga. de dårlige forholdene i Midt-Østen. I nord gravde de seg ned i bakken og ble der i håp om å ikke bli missbrukt på samme måte som før. Lemen er kjent som de kåteste blant dyra, og formerer seg så raskt at de alltid kommer ut av tellingen. En lemmenhann i fangsnskap klarte på 1940-tallet å befrukte 231 hunner på ett døgn. Som afroditika blir både lemenhaler, oppmalte tørkede dyr og uttrekte tenner benyttet. Tennene er det sterkeste afroditika som er kjent i verden. De mykner i suppe av paddeslim, (lemslim) og har lenge væert kjent fra folkemedisinen som sykt opphissende. I perioden 1920-40 var derfor dette forbudt. Fordi lemen dreper alle konkurrenter på paringsfeltet, svinger bestandene helt til bare en alaglemen er igjen. Deretter øker populasjonene til store høyder til en ny bunn nås. Grunnen til at vi har hatt få lemenår i den siste 20-års perioden, er ulovlig nedslakting og eksport til Midt-Østen. Dette har vært sterkt hemmligholdt inntil helt nylig. Da lemen var vanlig i Midt-Østen, førte utbredt bruk av lemmentannsuppe til sterk økning i befolkningen, noe som la grunnlaget for dagens utvadring.

 

Lemenets livsstil

 

Lemenet bor ofte i huler med kabel-TV og uten DVD-spiller. Da trenger det ikke å gå så ofte ut for å leie filmer. Et gjennomsnittlig lemen røyker gress rundt 100g per dag, basert på størrelsen er dette mindre enn det en gjennomsnittlig amerikaner spiser daglig. Lemenet besøker sjelden sin slektning vombaten siden de bor så langt fra hverandre og fordi lemenet ikke har nok penger pga. strømregningene og fordi han røker for mye obs. Et lemens liv avsluttes alltid brått siden de går i lufta av den minste lille småting.

 

Beslektede arter

 

En nært beslektet art er kjellerlemen. Dette er en godt kamuflert og spesielt glatt variant av lemen som det derfor er lett å skli på. Små jenter er spesielt utsatt for å skli på kjellerlemen, gjerne mens noen står utenfor og ser.

 

Kilde: Ikkepedia

Endret av sånn er det!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Viktig å få med at det er lemenår i år :)

Er det virkelig lemenår i år? Har ikke sett en eneste lemen så langt i år. Forsåvidt ikke overraskende i og med at jeg ikke vært i fjellandskap, hvor lemenen trives best

 

 

Haha, ja jeg var på Hardangervidda, liten times tur, skremte vekk 20 stykker (og det var de som ble redd i en omkrets av 2-3m fra der jeg gikk)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...