Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jeg fikk stryk på en velskrevet eksamen! (Vedlagt)


Anbefalte innlegg

Jeg er en privatist som skulle ta 3 skriftelige eksamener i helse og oppvekstfag vg1 samt. En tverrfaglig muntlig. Den muntlig bestod jeg glatt selv om jeg gjorde kolossale feil noen steder så var det resten av kunnskapen min som veide opp. Men til mitt skjokk fikk jeg STRYKKARAKTER på alle de tre skriftelige ( 5 måneders arbeid ut av vindu og penger bortkastet fordi jeg var nettstudent på NKI). Jeg har klagd på alle tre skriftelige og får svar i slutten av september. Men jeg vil likevel legge ut en av eksamenene her så kanskje noen kan hjelpe meg med hvordan de to sensorene har tenkt når de har gitt meg en 1'er på denne.. At det ikke er en 6'er er greit nok, men en 1'er? Jeg brukte alle nødvendige stikkord og svarte på oppgaven som var " Gjør rede for sammenhengen mellom helse og livsstil ". På måloppnåelsen stod det at man ligger på karakter 2 hvis man viser relevant fagkunnskap og bruker egne ord. Jeg har brukt egne ord samt drøftet og utdypet nok til at dette ikke er en stryk! Eksamensbesvarelsen er lagt ved siden av dette innlegget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bør forøvrig være et poeng at den som faktisk vurderer dette her er åpen om sin kompetanse innen faget. Får du norsklærere som er enige med deg veier det LANGT tyngre enn om en random "synser" mener besvarelsene ikke er så ille.

Jo da. Jeg vil bare ha litt sympati om ikke til og med litt empati... Jeg skjønner ikke hva sensorene holder på med. 1 på alle tre? Jeg hadde toppkarakterer, men i og med at jeg var privatist så har jeg ikke standpunkt så derfor gikk et halvt år i dass ( med mindre jeg får medhold i klagene?). Ante ikke at 3-4 sider RELEVANT fagkunnskap kunne gi stryk på vidergående skole. Dette er jo ikke høyskole eller uni. Makes no sense

Lenke til kommentar

Hvor mange timers eksamen var dette? Hvis det var en 5-timers/3-timers eksamen så var oppgaven i så fall veldig kort. Språket virker svært enkel i forhold til at dette var en videregående eksamen. I tilegg viser du mer allmennekunskap enn fagkunnskap, men siden jeg ikke vet hva faget innebærer eller hvordan pensum var lagt opp, så kan jeg ikke si så mye. Jeg personlig skriver lett 20 siders relevant kunnskap på en 3-timers eksamen, så 4 sider med informasjon alle kunne skrevet uten å ha faktisk lest faget så synes jeg stryk virker rimelig. Du har vel ingenting å tape dersom du klager..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvor mange timers eksamen var dette? Hvis det var en 5-timers/3-timers eksamen så var oppgaven i så fall veldig kort. Språket virker svært enkel i forhold til at dette var en videregående eksamen. I tilegg viser du mer allmennekunskap enn fagkunnskap, men siden jeg ikke vet hva faget innebærer eller hvordan pensum var lagt opp, så kan jeg ikke si så mye. Jeg personlig skriver lett 20 siders relevant kunnskap på en 3-timers eksamen, så 4 sider med informasjon alle kunne skrevet uten å ha faktisk lest faget så synes jeg stryk virker rimelig. Du har vel ingenting å tape dersom du klager..

Husk at en ting ikke skal være for lang heller da. Føler selv at på en 5 timers eksamen så burde 4 - 5 sider holde, så lenge det er innenfor pensum og innehold faguttrykk, er godt skrevet og har et poeng gjennom hele stilen. Det er det jeg forbinder med videregående. :)

Lenke til kommentar

Hvor mange timers eksamen var dette? Hvis det var en 5-timers/3-timers eksamen så var oppgaven i så fall veldig kort. Språket virker svært enkel i forhold til at dette var en videregående eksamen. I tilegg viser du mer allmennekunskap enn fagkunnskap, men siden jeg ikke vet hva faget innebærer eller hvordan pensum var lagt opp, så kan jeg ikke si så mye. Jeg personlig skriver lett 20 siders relevant kunnskap på en 3-timers eksamen, så 4 sider med informasjon alle kunne skrevet uten å ha faktisk lest faget så synes jeg stryk virker rimelig. Du har vel ingenting å tape dersom du klager..

4 timer. Dette faget består så og si bare av almennkunnskap og er et ganske enkelt fag. Jeg mener å ha lest et sted at en strykkarakter er når man ikke har svart på oppgaven. Men men sånn er det, for vente å se om klagen hjelper.

Lenke til kommentar

Hvor mange timers eksamen var dette? Hvis det var en 5-timers/3-timers eksamen så var oppgaven i så fall veldig kort. Språket virker svært enkel i forhold til at dette var en videregående eksamen. I tilegg viser du mer allmennekunskap enn fagkunnskap, men siden jeg ikke vet hva faget innebærer eller hvordan pensum var lagt opp, så kan jeg ikke si så mye. Jeg personlig skriver lett 20 siders relevant kunnskap på en 3-timers eksamen, så 4 sider med informasjon alle kunne skrevet uten å ha faktisk lest faget så synes jeg stryk virker rimelig. Du har vel ingenting å tape dersom du klager..

 

Om du skriver 20 sider på 3 timer så har du hvert fall ikke tid til å lese gjennom det du skriver, og med tanke på det lille innlegget der burde du kanskje satse mer på rettskriving enn mengde...

 

Uansett, on topic: Jeg har stått på en norskeksamen med en mye kortere og dårligere besvarelse enn den du har levert. Vi snakker om en halv side der jeg ramsa opp noe greier jeg husket fra boka, og la kort med mine egne tanker til slutt. Kan virke som om personen som har rettet er utrolig streng, men nå har ikke jeg innsikt i faget. Men vil tro du vil få medhold i klage, om ikke toppkarakter, så hvert fall bestått.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Hvor mange timers eksamen var dette? Hvis det var en 5-timers/3-timers eksamen så var oppgaven i så fall veldig kort. Språket virker svært enkel i forhold til at dette var en videregående eksamen. I tilegg viser du mer allmennekunskap enn fagkunnskap, men siden jeg ikke vet hva faget innebærer eller hvordan pensum var lagt opp, så kan jeg ikke si så mye. Jeg personlig skriver lett 20 siders relevant kunnskap på en 3-timers eksamen, så 4 sider med informasjon alle kunne skrevet uten å ha faktisk lest faget så synes jeg stryk virker rimelig. Du har vel ingenting å tape dersom du klager..

 

Husk at en ting ikke skal være for lang heller da. Føler selv at på en 5 timers eksamen så burde 4 - 5 sider holde, så lenge det er innenfor pensum og innehold faguttrykk, er godt skrevet og har et poeng gjennom hele stilen. Det er det jeg forbinder med videregående. :)

Det var min tankegang å. Dette er trossalt vg1 det er snakk om og ikke minst helse og sosialfag(!) Det som var rart var at jeg bestod den muntlige som omhandlet det samme faget så lett, da brukte jeg jo samme info som jeg skrev på den skriftelige og Itillegg gjorde store feil som jeg såklart unngikk på de skriftelige da jeg hadde boken ved siden av! Karaktersystemet er jo bare ikke rettferdig, det er en ting sikkert.

Lenke til kommentar

Er veldig morsomt når folk skal kommentere rettskrivning på et internettforum, i og med at man skriver veldig fort og ikke leser gjennom det man skriver før man poster. Derfor kan feil forekomme. Jeg fikk en veldig god karakter på min norsk skriftlig eksamen på videregående, så at du kommenterer rettskrivingen min bryr jeg ikke meg om. Alle er ikke jo så heldige som deg som skriver en dårlig besvarelse og står og ikek har alle som mål å bare stå heller.

 

Jeg snakker om universitet, og ikke videregående. Der skriver man fort ganske mye på kort tid, siden pensum er så stort. Meningen var å vise at man kan skrive mye relevant kunnskap på kort tid. De fleste fag inneholder modeller/teori som man kan bruke i besvarelsen sin, men som jeg skrev ovenfor så vet jeg ikke hva faget til TS innebærer og kan derfor ikke kommentere på det.

 

Trådtarter får i så fall ha lykke til med klageprossessen. Håper du får en bedre karakter. Du kan jo alltids dra til din lokale skole og be en lærer bruke 5 minutter til å se over besvarelsen og kanskje gi deg en pekepinn på hva du kan skrive i klagen din.

Lenke til kommentar

Var ikke oppgaveteksten mer enn: "Gjør rede for sammenhengen mellom helse og livsstil."? Jeg synes det høres litt vagt ut

Her er hele oppgaven :

 

Oppgave:

Livsstilen kan gi god helse.

Gjør rede for sammenhengen mellom helse og livsstil.

 

Bruk følgende stikkord i begrunnelsen av oppgaven:

*livsstil

*Helse

*Risikofaktorer

*Folkehelsearbeid

* Informasjon og reklamepost-357176-0-40958800-1403709223_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er veldig morsomt når folk skal kommentere rettskrivning på et internettforum, i og med at man skriver veldig fort og ikke leser gjennom det man skriver før man poster. Derfor kan feil forekomme. Jeg fikk en veldig god karakter på min norsk skriftlig eksamen på videregående, så at du kommenterer rettskrivingen min bryr jeg ikke meg om. Alle er ikke jo så heldige som deg som skriver en dårlig besvarelse og står og ikek har alle som mål å bare stå heller.

 

Jeg snakker om universitet, og ikke videregående. Der skriver man fort ganske mye på kort tid, siden pensum er så stort. Meningen var å vise at man kan skrive mye relevant kunnskap på kort tid. De fleste fag inneholder modeller/teori som man kan bruke i besvarelsen sin, men som jeg skrev ovenfor så vet jeg ikke hva faget til TS innebærer og kan derfor ikke kommentere på det.

 

Trådtarter får i så fall ha lykke til med klageprossessen. Håper du får en bedre karakter. Du kan jo alltids dra til din lokale skole og be en lærer bruke 5 minutter til å se over besvarelsen og kanskje gi deg en pekepinn på hva du kan skrive i klagen din.

Jepp.. Men dette er vg1. I en universitetsoppgave hadde jeg forstått at dette hadde fått en stryk.. Disse tre 1'erne har enda ikke gått opp for meg og jeg har mast på skolen om at det må være en registreringsfeil! De to andre oppgavene består av drøftinger hele veien og fikk 1'er på de å. Jeg hadde foreløpig ikke krav på begrunnelse men ved slutten av september skal jeg få begrunnelse på den nye karakteren.Takk for at du håper det!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har ikke helse- og oppvekstfag som undervisningsfag selv, men ved første øyekast synes jeg stryk virker voldsomt i forhold til oppgaven, besvarelsen og at det hele er på VG1-nivå. Det er også påfallende at du fikk samme karakter på tre ulike, skriftlige eksamener. Som andre har sagt, så har du absolutt ingenting å tape på å klage.

 

Skylder på forumet som anbefalte meg en litt gammel tråd.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke helse- og oppvekstfag som undervisningsfag selv, men ved første øyekast synes jeg stryk virker voldsomt i forhold til oppgaven, besvarelsen og at det hele er på VG1-nivå. Det er også påfallende at du fikk samme karakter på tre ulike, skriftlige eksamener. Som andre har sagt, så har du absolutt ingenting å tape på å klage.

Skylder på forumet som anbefalte meg en litt gammel tråd.

Takk for litt støtte! Det var akkurat det som fikk meg til å undre - at tre ulike eksamener fikk stryk og at den tverrfaglige gikk smooth (selv om jeg virkelig gjorde ILLE feil som jeg seff ikke gjorde på skriftelig). Helse- og sosialfag eller helse- og oppvekstfag som det nå heter består av almennfakta, det er ikke på langt nær like "tungt" stoff som naturfag foreksempel. Det er derfor jeg stiller meg uforstående til tre stryk! Jeg har plutselig blitt bedre i matematikk enn helse-fag... Ha ha ha

 

Jeg skal få svar på om jeg har fått medhold i klagen i løpet av DENNE måneden.. Spent..

Lenke til kommentar

Hvis man skal forsøke å gjette på noen grunn. "Eksamen" har vel en tendens til å handle om horvidt man demonstrere at man har lest læreboken, at man har forstått innholdet, at man kan reformulere eller gjengi innholdet og anvende teorien på ett eller annet praktisk eksempel.

 

Hvis man argumenterer med at "jeg mener at" eller "jeg synes at" så rekker man kanskje ikke så langt.

 

Hvis man der i mot kan referere til teorien om xxxxx, eller den undersøkelsen som skjedde i xxxx, eller "ditten datt" som står i læreboken, da er man straks innenfor bestått.

 

Har ellers ikke peiling på dette fagområdet eller helsefag i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hvis man skal forsøke å gjette på noen grunn. "Eksamen" har vel en tendens til å handle om horvidt man demonstrere at man har lest læreboken, at man har forstått innholdet, at man kan reformulere eller gjengi innholdet og anvende teorien på ett eller annet praktisk eksempel.

 

Hvis man argumenterer med at "jeg mener at" eller "jeg synes at" så rekker man kanskje ikke så langt.

 

Hvis man der i mot kan referere til teorien om xxxxx, eller den undersøkelsen som skjedde i xxxx, eller "ditten datt" som står i læreboken, da er man straks innenfor bestått.

 

Har ellers ikke peiling på dette fagområdet eller helsefag i det hele tatt.

Ser hva du mener, men helse og sosialfag er et veldig enkelt fag. Oppgaven var jo å GJØRE GREIE PÅ SAMMENHENGEN MELLOM HELSE OG LIVSSTIL. Jeg har nevnt hvordan :trening, søvn og andre faktorer påvirker helsen. Jeg utdypet også hva livsstil er og hvordan den påvirker helsen OG hvorfor. Jeg har vist forståelse for hvordan livsstil påvirker helsen og kort utdypet alle nødvendige stikkord. Jeg har full forståelse for hvorfor det ikke er en 6'er, men når jeg har svart på spørsmålet med egne ord (4 sider) så skjønner jeg ikke hvorfor jeg fikk 1. Som sagt fikk jeg stryk på to andre skriftelige som omhandler det samme. Vel vel, svaret kommer snart:-)

Lenke til kommentar

Ser ut som en 4 i mine øyne, og jeg er ganske pro.

:-DTakk

 

Og det rare er at på to til ulike eksamener(handlet om det samme, så hadde høyst sannsynligvis samme sensorer i alle tre) fikk jeg også stryk og hadde skrevet ca. like mye. Alt har vært relevant. Jeg fikk også bekreftet at det var to sensorer som hadde rettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...