Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

DEFA eller Webasto (dieselvarmer) i ny bil - LØST


Anbefalte innlegg

Venter på ny bil og er litt i tvil for om jeg skal gå for DEFA sin Warmup pakke eller om jeg skal gå for Toyota sin diesel varmer pakke? Dette gjelder en Toyota Avensis D-4D 2.0.

 

fikk høre fra forhandleren at man kan oppgradere eksisterende "diesel varmer" og få med fjernkontroll, denne kan man bruke uavhengi av strømnettet og kan brukes hvor som helst (helst ikke inne i garasje selvfølgelig.

 

Jeg vil tippe at det er noe Webasto konsept, men jeg er usikker på hvordan dette er mot DEFA og om Webasto kan komme med coupe varmer slik DEFA gjør.

 

Frank

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Har selv en Avensis med Defa varmup og en Ford med diesel varmer.

Fordelen med en Defa varmup pakke er at denne gir bedre varme enn en Diesel varmer, samt at med denne kan en få vedlikeholdladning på batteriet. Med diesel varmeren er det kun kjøleveska på bilen som blir varmet opp, for å varme opp kupeen brukes varmeapparetet til bilen, dette er langt fra like effektivt som egen Defa vifte. Fordelen med dieselvarmer er at denne kan benyttes uavhening av tilgangen på strøm, men batteriet blir tappet og det anbefales fra Toyota at en kjører minst like lenge som en har benyttet diselvarmeren. Diesel varmeren i Ford virker heller ikke om det er for varmt ute (husker ikke helt ant grader her). Jeg vet ikke hvordan dette er på Toyota.

 

Tenk derfor om du har behov for å varme opp bilen på steder uten tilgang på strøm, og om du kjører langt nok etter en oppvarming til å lade opp batteriet.

Lenke til kommentar

Jeg har to dieselbiler med dieselvarmer, og kan ikke forstå at dieselvarmer IKKE skal gi nok varme i kupèen.

 

En dieselvarmer (med dashbordviften på lav hastighet) bruker ikke nok strøm til å skape problemer for start, om batteriet ikke er deffekt.

 

Tidsurene er nok sat til å begrense tiden på bruk for å unngå flatt batteri.

 

Selv har jeg montert inn ekstra batterier i bilen, for å kunne bruke dieselvarmeren så lenge jeg ønsker, og koblet en egen bryter parallelt med tidsuret.

 

Jeg er ikke i tvil; gå for dieselvarmer...

Lenke til kommentar

Jeg har kort vei til jobben, ikke mer enn maks 5Km, bilen står ute uten garasje. når jeg kommer på jobb så er det en gigantisk garasje under byggningen.

 

Jeg tenker også på dette med fleksibilitet når vi skal plasser hvor det ikke er tilgang til strømnettet f.eks en kald vintersdag nede i Kristiansand. kunne jo være greit å komme tilbake til en god og varm bil.

 

Jeg tviler på at jeg kommer til å gå til det skrittet å installere ekstra batteri i bilen, men heller gå for en standard installasjon fra forhandler.

 

Jeg har ikke hørt om Webasto intill et par dager siden og derfor jeg vil ha litt tilbakemeldinger på hvordan dette systemet fungerer og om det gir en god lunk-varme inne i bilen til at jeg kan nyte de 4-5Km jeg har til jobben?

 

*Noen som kan si om denne fjernkontrollen som kommer med Webasto er en to-veis fjernkontroll slik den til DEFA er?*

 

Frank

Lenke til kommentar

Jeg har selv dieselvarmer på min bil med fjernkontroll og det anbefales på det varmeste!

 

En dieselvarmer er mer effektiv enn en defavarmer. I tilleg gslipper du å være avhengig av å koble bilen til strømnettet.

 

Etter 20 min. i minus 5 grader holder motoren neesten 90 grader og kupeen har en temp på rundt 26 grader.

 

Min dieselvarmer bruker ca. 0.5 liter diesel i timen og derfor så kan man altså dele dette på to for å regne ut kostnadene ved bruk i mitt tillfelle.

Vi snakker altså om ca. 2 kr. hver gang jeg setter den på og lar den stå i 20 min. Til gjernngjeld så sparer du inn dette ved at motoren bruker mindre drivstoff siden den allerede er varm.

 

Jeg hadde Defa Warmup før på den gamle bilen, men synes ikke dette var like effektivt. Man trenger mye lenger tid en 20 min for å få samme resultat.

 

Min fjernkontroll er toveis, slik at jeg får beskjed om signalet rekker frem eller ikke.

Jeg kan også programmere varmeren til og slå seg på feks. kl. 06:00 hver morgen. Fjermnkontrollen bruker jeg kun når jeg er andre steder.

 

Uunværlig spør du meg.

 

Men det koster nok litt mer og installere enn en Defavarmer. Jeg bestillte dette med min bil fra fabrikk og betalte ett tillegg på 9.000 kr.

Skal dette ettermonteres bør du regne en pris noe over dette. Litt opp og ned.

 

Her har du link til en brosjyre:

http://www.in-house.dk/eberspaecher-norge/...b1/eb8605NO.pdf

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt om Webasto intill et par dager siden og derfor jeg vil ha litt tilbakemeldinger på hvordan dette systemet fungerer og om det gir en god lunk-varme inne i bilen til at jeg kan nyte de 4-5Km jeg har til jobben?

 

Det er nok her problemet med Webasto kommer inn i bildet. Med så utrolig kort vei til jobben kommer du rett og slett til å lade ut batteriet ved hyppig bruk av denne løsningen. På min gamle bil hadde jeg Webasto (bensin), og jeg hadde 10-12 km til jobben. En kald vinterkveld da jeg skulle hjem fra jobb var batteriet fullstendig flatt. Ikke spesielt moro. Men bevares, selve oppvarmingen fungerer glimernde. Isfrie ruter, lett lunken bil, og et varmeapparat som faktisk gir varme fra start.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt om Webasto intill et par dager siden og derfor jeg vil ha litt tilbakemeldinger på hvordan dette systemet fungerer og om det gir en god lunk-varme inne i bilen til at jeg kan nyte de 4-5Km jeg har til jobben?

 

Det er nok her problemet med Webasto kommer inn i bildet. Med så utrolig kort vei til jobben kommer du rett og slett til å lade ut batteriet ved hyppig bruk av denne løsningen. På min gamle bil hadde jeg Webasto (bensin), og jeg hadde 10-12 km til jobben. En kald vinterkveld da jeg skulle hjem fra jobb var batteriet fullstendig flatt. Ikke spesielt moro. Men bevares, selve oppvarmingen fungerer glimernde. Isfrie ruter, lett lunken bil, og et varmeapparat som faktisk gir varme fra start.

Jeg har ca. 10 min. kjøring til jobb hver dag, og har ennå ikke opplevd dårlig batteri.

 

Kan nok hende dette har med at jeg har en helt ny bil og at min vei til jobb er akkurat lang nok til å lade opp batteriet igjen... men uansett, så har jeg enda ikke hørt om noen som har fått flatt batteri grunnet dette. (bortsett fra nå)

Jeg kjenner 3 stk. som har dette montert i langt eldre dieselpurker enn min, og det funker utmerket.

Lenke til kommentar
Jeg har ca. 10 min. kjøring til jobb hver dag, og har ennå ikke opplevd dårlig batteri.

 

Kan nok hende dette har med at jeg har en helt ny bil og at min vei til jobb er akkurat lang nok til å lade opp batteriet igjen... men uansett, så har jeg enda ikke hørt om noen som har fått flatt batteri grunnet dette. (bortsett fra nå)

Jeg kjenner 3 stk. som har dette montert i langt eldre dieselpurker enn min, og det funker utmerket.

 

Nytt og sprekt batteri har nok en del å si ja. Viking-fyren som kom og fikk liv i bilen min hadde i hvert fall opplevd dette før. Likeså en del medlemmer på et bilforum jeg var aktiv i på den tiden. Så helt enestående er jeg nok ikke :D

 

Men bevares, Webasto er helt genialt det altså. Savner det på min nye bil, og skal definitivt ha det på min neste!

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at jeg kommer til å gå til det skrittet å installere ekstra batteri i bilen, men heller gå for en standard installasjon fra forhandler.

 

 

 

Frank

 

Grunnen til at jeg har ekstra batterier i bilen, er at jeg overnatter endel i bilen - også når det er 25 kalde ute.

 

Da er det deilig å kunne sove uten motoren i gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da ble det en genial løsning på dette, Toyota leverer sine dieselbiler med mulighet for å oppgradere med fjernkontroll (med display) som er levert fra Eberspaecher, fantastisk genial og jeg angrer ikke på den invisteringen. Koster? jepp, men verdt det.

 

Kan sitte inne i godstolen min med fjernkontrollen og den klarer fint å kommunisere med bilen som står utenfor, kan sjekke hvor mange grader som er i bilen nå osv osv.

 

Frank

Lenke til kommentar
Da ble det en genial løsning på dette, Toyota leverer sine dieselbiler med mulighet for å oppgradere med fjernkontroll (med display) som er levert fra Eberspaecher, fantastisk genial og jeg angrer ikke på den invisteringen. Koster? jepp, men verdt det.

 

Er jo mange dieselbiler som leveres med en slik mulighet. Har du en pekepinn på hva en slik oppgradering koster? Kan være interessant i forhold til mitt neste bilkjøp.

Lenke til kommentar
Da ble det en genial løsning på dette, Toyota leverer sine dieselbiler med mulighet for å oppgradere med fjernkontroll (med display) som er levert fra Eberspaecher, fantastisk genial og jeg angrer ikke på den invisteringen. Koster? jepp, men verdt det.

 

Er jo mange dieselbiler som leveres med en slik mulighet. Har du en pekepinn på hva en slik oppgradering koster? Kan være interessant i forhold til mitt neste bilkjøp.

Stort sett alt av dielsel fra VW/Audi (levert i Skandinavia) har jo hatt dette i årevis... Toyota dilter etter som vanlig :)

Endret av bar1
Lenke til kommentar
Da ble det en genial løsning på dette, Toyota leverer sine dieselbiler med mulighet for å oppgradere med fjernkontroll (med display) som er levert fra Eberspaecher, fantastisk genial og jeg angrer ikke på den invisteringen. Koster? jepp, men verdt det.

 

Er jo mange dieselbiler som leveres med en slik mulighet. Har du en pekepinn på hva en slik oppgradering koster? Kan være interessant i forhold til mitt neste bilkjøp.

 

 

Sånn ca 7500kr, da får du med en fjernkontroll som har en rekkevidde opp til 1000m (ikke gjennom tykk betong), kan programeres, sjekke nåværende temp i bilen.

 

Frank

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...