Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt du trenger å vite om MC-lappen


Thewiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En utfordring nå kan være å få oppkjøring dersom du bor på et litt mindre sted hvor det likevel er høy etterspørsel på oppkjøring. Sesongen på mc er kort og sensorer skal på ferie, pleier å være trøkk dette halvåret. dette kan sjekkes enkelt ved å ringe både kjøreskolen og trafikkstasjonen og spørre etter hva ventetiden ligger på.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Noen som kan hjelpe meg? Har et scenario jeg trenger svar på. Kjørte opp til A2 i september 2016, var da 23 år gammel. Fylte 24 måneden etterpå, men biltilsynet har ikke oppkjøringer på MC i oktober. Er klar over at jeg kunne ha ventet på årets sesong å tatt førerkort direkte på klasse A, men det ble ikke tilfelle. Spørsmålet er da hva må jeg gjøre for å få førerkort på tung sykkel? 

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å starte opp med MC-lappen igjen til våren. Men siden det er nå 3 år siden jeg prøvde meg sist, er ikke teorien gyldig lenger og skal ta den på nytt disse dager. Fikk tatt en del kjøretimer og obligatoriske på forrige skole, og ser at de er registrert inn på Vegvesenets sine sider, og står fortsatt som godkjent, samt at søknaden fortsatt er aktiv. (Fordel for meg, slipper å søke om på nytt og kan bare droppe innom trafikkstasjnen når jeg vil)

 

Meeen det som fikk meg til å tenke nå, siden det er gått så lang tid siden jeg tok de obligatoriske (1x veiledningstime og sikkerhetskurs på bane), kan den nye skolen pålegge meg å ta dem på nytt? Ærlig talt husker jeg lite av dem og kunne trengt en oppfrisking. Har jeg mulighet å ta dem igjen etter egen vilje og ønske? Eller er de rett og slett ferdig og kan ikke tas igjen?

 

Jeg vurderer likevel å starte opp med en prøve/vurderingstime for å se om det er noe vits å begynne i det hele tatt, alt etter hvordan lærerens vurdering blir.

Lenke til kommentar

 

 

Kan sikkert oppdatere denne guiden om at man nå kan gå fra A1 til A2 kun med et kurs og 2 års erfaring med A1 :-)

Er dette riktig? Isåfall hvor har du det fra

 

 

Leste det på lovdata.no Du finner det nok selv hvis du leter.

 

 

 

Fant dette: 

 

§ 9-21.Obligatoriske kurs ved utvidelse fra klasse A1 til A2

Ved utvidelse fra A1 til A2 skal eleven gjennomføre obligatorisk kurs ved utvidelse fra A1 til A2. Dette kurset er på 2 timer hvor minst 1 time er praktisk kjøring jf. § 9-22. Den praktiske øvingen gjennomføres ved at eleven kjører alene på motorsykkelen. Lærer kan maksimalt undervise 2 elever om gangen. Dette kurset gjennomføres innledningsvis.

I tillegg skal eleven ved utvidelse fra A1 til A2 gjennomføre sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk - klasse A2 og A jf. § 9-10 og § 9-11 og sikkerhetskurs på veg klasse A2 jf. § 9-14 og § 9-15.

Dokumentert fullført obligatoriske kurs ved utvidelse av førerrett i klasse A1 til A2 gir rett til førerett i klasse A2.

Førerett i klasse A2, på bakgrunn av dokumentert fullført obligatoriske kurs ved utvidelse fra A1 til A2, forutsetter to års førerett i klasse A1. Kurset kan tidligst påbegynnes når eleven har ett års førerrett i klasse A1.

 

Før fra A1 til A2 trengte man veiledningstime, langkjøring, banekjøring og oppkjøring. Det ser altså ut til at man nå har fjernet veiledningstime og oppkjøring, men lagt til et 2 timers kurs. Ergo sparer du deg nå for oppkjøringen dersom du har A1 (og 2 års erfaring). 

Lenke til kommentar

Det blir i hvertfall mye enklere å ta lappen på A2 nå. Ser dette kurset koster 1500kr hos min lokale kjøreskole. Regner med jeg må betale noe i tillegg for leie av sykkel osv. Blir mye billigere enn å ta hele A2 lappen heldigvis som fort hadde blitt minst 10-15k

 

Jeg tok A2 i fjor. Husker ikke nøyaktig sum, men betalte cirka 750 for veiledningstime, 5000 for banekjøring og 5000 for langkjøring. Deretter kom oppkjøring, som kostet cirka 2000 i sykkelleie og 1000 til SV, samt 750 for kjøretime før oppkjøring. Grovt utregnet betalte jeg 14500. Med de nye reglene ville jeg sluppet veiledningstimen og kjøretime før oppkjøring. I tillegg spart de 3000 for oppkjøring. Men dersom det nyinnførte kurset som du nevner koster 1500, ville jeg altså spart 3000kr for å ta det i år uten oppkjøring og etter de nye reglene. Dette siden du fortsatt må ha banekjøring og langkjøring, som er de kursene som trekker opp prisen. 

 

PS: Har A1 fra tidligere. 

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å starte opp med MC-lappen igjen til våren. Men siden det er nå 3 år siden jeg prøvde meg sist, er ikke teorien gyldig lenger og skal ta den på nytt disse dager. Fikk tatt en del kjøretimer og obligatoriske på forrige skole, og ser at de er registrert inn på Vegvesenets sine sider, og står fortsatt som godkjent, samt at søknaden fortsatt er aktiv. (Fordel for meg, slipper å søke om på nytt og kan bare droppe innom trafikkstasjnen når jeg vil)

 

Meeen det som fikk meg til å tenke nå, siden det er gått så lang tid siden jeg tok de obligatoriske (1x veiledningstime og sikkerhetskurs på bane), kan den nye skolen pålegge meg å ta dem på nytt? Ærlig talt husker jeg lite av dem og kunne trengt en oppfrisking. Har jeg mulighet å ta dem igjen etter egen vilje og ønske? Eller er de rett og slett ferdig og kan ikke tas igjen?

 

Jeg vurderer likevel å starte opp med en prøve/vurderingstime for å se om det er noe vits å begynne i det hele tatt, alt etter hvordan lærerens vurdering blir.

 

Så lenge det står som godkjent hos Vegvesenet vil jeg anta at det fortsatt er gyldig, uten å vite sikkert. 

 

Jeg vil også nesten anta at skolen ønsker du tar kurset på nytt (da banekurs), og ville generelt anbefalt deg det. Jeg kjørte A1 i flere år, og hadde deretter 2-3 år uten kjøring. Banekjøringskurset for A2 hjalp meg godt i gang, og jeg merket at det aller meste var svært rustent. 

 

Er også ganske sikker på at skolen, helt uavhengig av om du må eller ikke lar deg bli med på banekjøring som oppfriskning, så fremt de har plass. Det er ofte mye pågang på sommeren, så de vil nok prioritere elever som ikke har hatt kurs. 

 

Jeg anbefaler uten tvil at du bestiller en vanlig kjøretime så fort været tillater MC kjøring, så kan du ta en grundigere prat med kjørelærer. 

Endret av Läkerol
Lenke til kommentar

Takk for godt svar, setter pris på det. :)

 

Jeg tenker i de baner at står det godkjent hos SV, så er det godkjent, punktum. Men som du sier, siden det har gått lang tid siden sist, kan skolen anbefale å ta det på nytt. Naturligvis antar jeg jeg må da betale fullpris for det.

 

Jada, skal ta kontakt med dem i begynnelsen av mars, og samtidig spørre når de starter sesongen. Står ingenting om baner i Grimstad, så nysgjerrig også på hvor de har banekjøring i Aust-Agder.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...