Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

 

Jeg er absolutt interessert i å få alle argumenter for og imot og eventuelle oppdateringer før jeg selv skal gjøre ett konsollvalg nærmere jul. Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor man gidder å gå inn i konsoll x vs konsoll y-tråden for å si at det å diskutere trådens tema er unødvendig.

 

Så og si alle temaene som diskuteres her nå har blitt diskutert mange ganger før, og 90% av det er ren smakssak. Og smakssak er noe som må være opp til hver og en hva de foretrekker. Det synes jeg er et rimelig tynt grunnlag til å trekke konklusjoner som at det og det, eller den og den er best, slik som det gjøres ganske mye her.

 

Det er jo min mening om saken, og da er det vel jaggu bare rett og rimelig at jeg kan kommentere det. Handler da vitterlig like mye om temaet som mye annet som diskuteres her, og da er det vel her jeg bør kommentere det, eller?

 

For øvrig sa jeg aldri at tema er unødvendig, bare at det er rart med så mye, ja nesten krangling, om noe som er ren smakssak, og dermed ikke kan sies å være mer riktig eller galt enn annet. Er selvfølgelig noen gode informative innlegg her også, men de innleggene var mitt innlegg aldri rettet mot.

 

Konsollene nærmer seg også først nå sitt første år ute på markedet, så det er veldig mange ting det er ALTFOR tidlig å konkludere noe om. Som for eksempel spillutvalg på de forskjellige konsollene, et tema som ofte er oppe her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg er absolutt interessert i å få alle argumenter for og imot og eventuelle oppdateringer før jeg selv skal gjøre ett konsollvalg nærmere jul. Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor man gidder å gå inn i konsoll x vs konsoll y-tråden for å si at det å diskutere trådens tema er unødvendig.

 

Så og si alle temaene som diskuteres her nå har blitt diskutert mange ganger før, og 90% av det er ren smakssak. Og smakssak er noe som må være opp til hver og en hva de foretrekker. Det synes jeg er et rimelig tynt grunnlag til å trekke konklusjoner som at det og det, eller den og den er best, slik som det gjøres ganske mye her.

 

 

Det kommer hele tiden nyheter som i allefall jeg setter pris på å få med meg. Gapet i antall kontoller solgt er ett interessant moment. Hvorvidt utviklingen med forskjell i grafikk fortsetter ett annet. Nettverksproblemene hos Sony ett tredje. Det er selvfølgelig opp til enhver hva de foretrekker, men for de av oss som ikke har en av konsollene kan det være interessant å følge utviklingen.

 

Det er jo min mening om saken, og da er det vel jaggu bare rett og rimelig at jeg kan kommentere det. Handler da vitterlig like mye om temaet som mye annet som diskuteres her, og da er det vel her jeg bør kommentere det, eller?

 

Du må selvfølgelig bare si meningen din, men når den åpenbart er at du ikke skjønner at folk gidder å diskutere trådens tema så kan det kanskje være like greit å la være. Om du ikke er interessert i diskusjonen ser jeg ikke helt poenget med å kommentere det.

 

For øvrig sa jeg aldri at tema er unødvendig, bare at det er rart med så mye, ja nesten krangling, om noe som er ren smakssak, og dermed ikke kan sies å være mer riktig eller galt enn annet. Er selvfølgelig noen gode informative innlegg her også, men de innleggene var mitt innlegg aldri rettet mot.

 

Du gir inntrykk av at du ikke skjønner hvorfor folk gidder å ta denne diskusjonen, og spør om momentene som tar opp er særlig viktig. Det er selvfølgelig en ærlig sak, men jeg ser ikke helt poenget med å kommentere det. Dette er tross alt en vs. tråd og at de forskjellige momentene som er viktig for andre diskuteres synes jeg er helt på sin plass.

 

Konsollene nærmer seg også først nå sitt første år UTEarrow-10x10.png på markedet, så det er veldig mange ting det er ALTFOR tidlig å konkludere noe om. Som for eksempel spillutvalg på de forskjellige konsollene, et tema som ofte er oppe her.

 

Jeg for min del er interessert i å vite hvordan konsollene gjør det underveis, og hvilke spill som er ute når jeg tenker å kjøpe meg konsoll. Om tre fire år vet vi mye mer, men jeg har i utgangspunktet ikke tenkt til å vente så lenge og da er situasjonen når jeg kjøper konsoll ganske viktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Om du ikke er interessert i diskusjonen ser jeg ikke helt poenget med å kommentere det.

 

Det er jo akkurat derfor jeg kommenterer det. Jeg vil gjerne vite hvorfor det at person x liker en type styremåte, eller synes det ene eller andre ser best ut, er så interessant. Det er jo bare den individuelle personens smak, så det kan jo umulig være relevant for ditt valg av en eventuell konsoll.

 

Men vi ser saken fra to helt forskjellige sider, og kommer ikke til å bli enig uansett, så er nok like greit å la den ballen ligge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk en Xbox One i huset i dag. Har allerede hadd PS4 i huset i snart ett år og Wii U i over ett år så kan nokk nu om alle til å sammenligne.

 

Merker flere ting med den som jeg virkelig liker. Kontrolleren liker jeg blandt annet mye bedre enn PS4 kontrolleren( for ikke snakke om Wii U'n :) ). Spill på maskinen kan kjøpes, settes til nedlasting så får du lov å begynne å spille selvom spillet ikke er 100% ferdig. Mulig dette også går på PS4, men har ikke testet det.

 

Har spilt ett par timer Forza 5 i dag og må si jeg syns det var virkelig gøy. Har også testet demoen av Forza Horizon 2 og er meget imponert av hvor pen grafikken i spillet.

 

Har vært altfor mye snakk om hvilken maskin er best og sterkest mellom PS4 og Xbox One fordi ene kjører bedre oppløsning enn den andre og så videre.

Ser at allerede nu så velger Ubisoft å gi ut Assasins Creed: Unity ut slik at det ser ut like bra ut på begge maskinene. Om det fortsetter slik så vil vi se i framtiden at mer eller mindre all multiplatform spill på PS4 og Xbox One vil se mer eller mindre identisk ut og kjøre like bra. Multiplatform spill var også i større grad mer forsjell mellom på Xbox 360 og PS3, men ble der også bedre og bedre.

 

 

***************************************************************************************

 

En ting derimot som virkelig selger en konsoll selvfølgelig er eksklusive titler. Der derimot syns jeg Xbox One per i dag kommer svakest ut dessverre.

Derimot så setter jeg Wii U på førsteplass ikke PS4.

 

Wii U har: New Super Mario Bros U, Super Mario 3D World, Mario Kart 8, Lego City Undercover, Donkey Kong Country: Tropical Freeze, Wind Waker HD

 

Sony per i dag har: Killzone: Shadowfall:, Infamous: Second Son, DriveClub og The Last of Us Remastered

 

 

Xbox One har per dags dato: Forza 5, Forza Horizon 2, Titanfall, Ryse: Son of Rome og Dead Rising 3. Havner nederst på lista siden Titanfall, Ryse: Son of Rome og Dead Rising 3 er å få tak i på PC. Forza Horizon 2 kan også kjøpes til Xbox 360.

 

 

Framtidige eksklusive titler til de 3 konsollene sammenlignet.

 

Wii U Har: bayonetta 2, Yoshi's Wooly World, Mario Maker, Zelda, Star Fox og Super Smash Bros.

 

Xbox One har: Halo: Master Chief Collection, Sunset Overdrive, Crackdown 3, Halo 5 og Quantum Break.

 

PS4 har: Little Big Planet 3, Bloodborne, The Order 1886, God of War 4 og Uncharted 4.

 

***************************************************************************************

 

Alle tre maskinene har ett greit utvalg av eksklusive titler per i dag og enda mye mere å by på i framtiden.

 

Uansett hvilken maskin du selv velger å gå for så vil du ha det mye gøy og mye å velge mellom av spill.

 

Mine egne valg var ganske elementære. Jeg valgte PS4 først og framst fordi jeg ville spille det nye Infamous siden Infamous 1 og 2 var blandt det jeg elsket best fra forrige generasjon.

 

Jeg valgte å kjøpe en Wii U i tillegg fordi jeg er glad i klassiske platform spill og virkelig elsker Donkey Kong Country på SNES. Tropical Freeze på Wii U kunne jeg derfor ikke være uten.

 

Jeg valgte til slutt å kjøpe en Xbox One nu fordi jeg hadde lyst å kunne spille GTAV på nytt igjen med vennene mine som ikke spiller PS4 eller spiller på PC.

 

 

***************************************************************************************

 

Har ikke lyst å svare for noen hvilken maskin de burde eller ikke burde kjøpe. Kjøp den som har de spillene som er eksklusiv som du har lyst å kjøpe. Sitter du å vurderer mellom PS4 og Xbox One og egentlig har lyst å spille Mario så burde du kanskje vurdere Wii U istedet.

 

Kjøp den som flest av kompisene dine har? Om du ikke bryr deg egentlig om eksklusive spill og kun kjøper årets utgave av enten Call of Duty eller Fifa så har det ikke så mye å si. Om du er den eneste i venneflokken som har en PS4 og alle andre har Xbox One så føles det kjipt å ikke kunne låne spill av kompiser iblandt.

 

***************************************************************************************

 

Håper noen vil synes dette var hjelpsomt :)

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

^ Ironien.

Når sant skal sies virker det som om flere godter seg hver gang det kommer en nyhet eller "nyhet" som er negativt ladet rettet mot ett av selskapene.

Må da bare være PS folka det da, ettersom de fast bestemt mener konsollen er bedre på alt i forhold til Xbox. Å nå er det jo populært å rakke ned på Microsoft uansett hva de gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at allerede nu så velger Ubisoft å gi ut Assasins Creed: Unity ut slik at det ser ut like bra ut på begge maskinene. Om det fortsetter slik så vil vi se i framtiden at mer eller mindre all multiplatform spill på PS4 og Xbox One vil se mer eller mindre identisk ut og kjøre like bra.

 

 

 

 

At Ubisoft velger å gi ut ACU utan å dra nytte av det konsollane kan greie å levere er god nok grunn til å ikkje kjøpe spillet. 900p og 30fps er laga for di som skal ha spilla oppsminka. Dernest er det mykje som tyder på at PS4-versjonen har fått redusert ytelse pga XO. Det er rævva gjort av Ubisoft overfor di kundane som har valgt konsoll pga hardware og vil mest sannsynlig medføre dårligare salg. Og det hadde vore like rævva gjort overfor XO-kunder viss di hadde hatt den kraftigaste konsollen.

 

Her kunne Ubisoft fint latt ACU kjøre 1080p med 60fps på begge konsollane med den grafikken konsollane greidde utan dropp i fps. Så kunne di lagt inn mulighet for penare grafikk ved å nedjustere oppløsning til 900p/720p samt 45fps/30fps. Dvs valgfrihet rundt gameplay vs grafikk. Det hadde vore ein mykje betre måte å få roa ned kranglinga om oppløsning og fps.

 

Enn så lenge holder eg meg unna desse nye konsollane. Viss utviklinga virkelig går mot oppsminka grafikk framfor gameplay samt at konsollane ikkje blir utnytta maks, så har eg betre ting å bruke pengane på.

Lenke til kommentar

 

Ser at allerede nu så velger Ubisoft å gi ut Assasins Creed: Unity ut slik at det ser ut like bra ut på begge maskinene. Om det fortsetter slik så vil vi se i framtiden at mer eller mindre all multiplatform spill på PS4 og Xbox One vil se mer eller mindre identisk ut og kjøre like bra.

 

 

 

 

At Ubisoft velger å gi ut ACU utan å dra nytte av det konsollane kan greie å levere er god nok grunn til å ikkje kjøpe spillet. 900p og 30fps er laga for di som skal ha spilla oppsminka. Dernest er det mykje som tyder på at PS4-versjonen har fått redusert ytelse pga XO. Det er rævva gjort av Ubisoft overfor di kundane som har valgt konsoll pga hardware og vil mest sannsynlig medføre dårligare salg. Og det hadde vore like rævva gjort overfor XO-kunder viss di hadde hatt den kraftigaste konsollen.

 

Her kunne Ubisoft fint latt ACU kjøre 1080p med 60fps på begge konsollane med den grafikken konsollane greidde utan dropp i fps. Så kunne di lagt inn mulighet for penare grafikk ved å nedjustere oppløsning til 900p/720p samt 45fps/30fps. Dvs valgfrihet rundt gameplay vs grafikk. Det hadde vore ein mykje betre måte å få roa ned kranglinga om oppløsning og fps.

 

Enn så lenge holder eg meg unna desse nye konsollane. Viss utviklinga virkelig går mot oppsminka grafikk framfor gameplay samt at konsollane ikkje blir utnytta maks, så har eg betre ting å bruke pengane på.

 

 

Ser ikke vits at spillene skal kjøre 1080p og se dårligere ut. Er likevel enig i at maskinene skal heller utnytte maks enn å svekke hverandre ned. Se bare på PS2 og Xbox 1. Var ingen tvil om at Xbox 1 var mye sterkere så spillene så selvfølgelig mye penere ut på den.

 

Om hardwaren er sterkere så burde den få lov å få vise det også. Om du vil være teknisk så er Xbox One rundt 30-40% svakere enn PS4. I PC verdenen så ville det vært rart om ett skjermkort med 3-4GB med minne som var helt nytt skulle klare å utkonkurere ett skjermkort med 1GB minne som var 3-4 år gammelt.

 

Om utviklere klarer å utnytte begge maskinene til maks slik at de ser nærmest identisk ut er en bra ting, men ikke hvis det går utover at ene versjonen blir trukket ned grafisk i det som kunne ha vært.

 

Her er en video av Watch Dogs i meget høy kvalitet:

http://www.gamersyde.com/thqstream_watch_dogs_ps4_xbox_one_graphics_comparison-3rmYtCGVHuWMJ4I4_en.html

 

Ser mengang at PS4 versjonen har penere skygger og ambient occlusion. I tillegg til at PS4 versjonen er i høyere oppløsning.

 

 

Som sagt for de som ikke har lyst å kjøpe PC, men likevel setter grafikken framst så vil jeg annbefale PS4.

Har nå alle maskinene og satser på å bruke konsollene mest bare til eksklusive titler og eventuelt de som skal spilles online med venner, call of duty, gta5, ( kanskje ) destiny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende; flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

 

I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

At Ubisoft velger å gi ut ACU utan å dra nytte av det konsollane kan greie å levere er god nok grunn til å ikkje kjøpe spillet. 900p og 30fps er laga for di som skal ha spilla oppsminka. Dernest er det mykje som tyder på at PS4-versjonen har fått redusert ytelse pga XO. Det er rævva gjort av Ubisoft overfor di kundane som har valgt konsoll pga hardware og vil mest sannsynlig medføre dårligare salg. Og det hadde vore like rævva gjort overfor XO-kunder viss di hadde hatt den kraftigaste konsollen.

 

Her kunne Ubisoft fint latt ACU kjøre 1080p med 60fps på begge konsollane med den grafikken konsollane greidde utan dropp i fps. Så kunne di lagt inn mulighet for penare grafikk ved å nedjustere oppløsning til 900p/720p samt 45fps/30fps. Dvs valgfrihet rundt gameplay vs grafikk. Det hadde vore ein mykje betre måte å få roa ned kranglinga om oppløsning og fps.

 

Enn så lenge holder eg meg unna desse nye konsollane. Viss utviklinga virkelig går mot oppsminka grafikk framfor gameplay samt at konsollane ikkje blir utnytta maks, så har eg betre ting å bruke pengane på.

 

 

Hvis det stemmer at er CPU'en som begrenser frameraten til 30FPS pga AI'en ville ikke AC:U ha vært det samme spillet i 60FPS, dvs med mindre det er rom for å kutte ned på andre CPU jobber uten at det går utover gameplayet. Uansett er det ikke kun oppsminking den ekstra ytelsen man får med å redusere rendering oppløsning og framerate kan bli brukt til.

Lenke til kommentar

 

At Ubisoft velger å gi ut ACU utan å dra nytte av det konsollane kan greie å levere er god nok grunn til å ikkje kjøpe spillet. 900p og 30fps er laga for di som skal ha spilla oppsminka. Dernest er det mykje som tyder på at PS4-versjonen har fått redusert ytelse pga XO. Det er rævva gjort av Ubisoft overfor di kundane som har valgt konsoll pga hardware og vil mest sannsynlig medføre dårligare salg. Og det hadde vore like rævva gjort overfor XO-kunder viss di hadde hatt den kraftigaste konsollen.

 

Her kunne Ubisoft fint latt ACU kjøre 1080p med 60fps på begge konsollane med den grafikken konsollane greidde utan dropp i fps. Så kunne di lagt inn mulighet for penare grafikk ved å nedjustere oppløsning til 900p/720p samt 45fps/30fps. Dvs valgfrihet rundt gameplay vs grafikk. Det hadde vore ein mykje betre måte å få roa ned kranglinga om oppløsning og fps.

 

Enn så lenge holder eg meg unna desse nye konsollane. Viss utviklinga virkelig går mot oppsminka grafikk framfor gameplay samt at konsollane ikkje blir utnytta maks, så har eg betre ting å bruke pengane på.

 

 

Hvis det stemmer at er CPU'en som begrenser frameraten til 30FPS pga AI'en ville ikke AC:U ha vært det samme spillet i 60FPS, dvs med mindre det er rom for å kutte ned på andre CPU jobber uten at det går utover gameplayet. Uansett er det ikke kun oppsminking den ekstra ytelsen man får med å redusere rendering oppløsning og framerate kan bli brukt til.

 

 

AI-koden er som regel for småtteri å rekne i forhold til kva grafikk-sminke krever.

 

Kva Ubisoft påstår rundt ACU får vi nok svar på når spillet er ute, men PC-versjonen av Watch Dog gjere ikkje sitt til at eg tek alt Ubisoft lirer av seg for god fisk.

Lenke til kommentar

 

Hvis det stemmer at er CPU'en som begrenser frameraten til 30FPS pga AI'en ville ikke AC:U ha vært det samme spillet i 60FPS, dvs med mindre det er rom for å kutte ned på andre CPU jobber uten at det går utover gameplayet. Uansett er det ikke kun oppsminking den ekstra ytelsen man får med å redusere rendering oppløsning og framerate kan bli brukt til.

 

AI-koden er som regel for småtteri å rekne i forhold til kva grafikk-sminke krever.

 

Kva Ubisoft påstår rundt ACU får vi nok svar på når spillet er ute, men PC-versjonen av Watch Dog gjere ikkje sitt til at eg tek alt Ubisoft lirer av seg for god fisk.

 

 

Men hvis CPU'en ikke klarer å mate GPU'en raskt nok til å klare mer enn 30FPS hjelper det lite å kutte ned på GPU intensivt grafikk-sminke, som du kaller det. Det hadde da blitt 30FPS med dårligere grafikk.

Lenke til kommentar

@ major

 

Neppe, snur fra å ha jobbet natthelg :p

 

Trenger ikke være så sår vettu.

 

Langt fra sår, det var skrevet med en god porsjon humor. Men det kan kanskje være vanskelig å forstå når man har vært frontlinjekjemper og propagandaminister i konsollkrigen så lenge som du har, er du general snart? ;)

 

Synes bare det er synd og litt komisk med fanboys som ikke bare gleder seg over at sin foretrukne konsoll lykkes, men gleder seg enda mer når "fiendens" konsoll mislykkes med noe. Virker som du blir oppriktig glad av det, og det skjønner jeg ikke. Er det ikke i alles interesse at vi har to konsoller som lykkes? Det er jo da vi forbrukere får de beste løsningene, er du ikke enig?

 

Og, ble det noe søvn?

Lenke til kommentar

Du må være svært lite observant om du er i din oppfatning at jeg er noen Sony fanboy, men ser du ikke har vært medlem her inne så lenge. Så la gå.

 

Hvorfor skal jeg som eier av begge konsollene bli glad når MS har rotet det til for seg så mye som har gjort ? De gjorde det desverre litt for lett for Sony denne gangen, og det får de svi for nå. Jeg som mange andrer har skiftet primærkonsoll fra forrige generasjon som følger av MS sin fiaskoer rundt konsollen. Så da er MS sin konsoll degradert til konsoll nr. 2 i likhet med PS3 forrige generasjon. Jeg er selvsagt for flere aktører i markedt, og at det kommer oss til gode, det har jeg også hele tiden ment og sagt.

 

Jeg tilpasser meg ganske enkelt konsollmarkedet i stedet for å forsvare noen konsoll med nebb og klør uansett hvor mye piss sony/eller MS kommer med. Dette er ikke rettet mot deg altså, la det være sagt :)

 

Forøvrig fikk jeg ikke sove før 6-7 tiden i dag tidlig, så det gikk forøvrig rett til helvete :p

Endret av Mala
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Finnes mange lettlurte idioter i Norge da. Playstation har vel alltid stått sterkt uansett hvor mye dritt som skjer med/rundt konsoll/selskapet.

Fordi Playstation er et større brand enn Xbox. Playstation har jo vært her lengst og folk har som regel en tilknytning til den da.

Sier ikke at dette har så mye å si, men familie personer og deriblant jenter har større sjanse for å ende opp med en Playstation.

Xbox tiltrekker seg som regel spillere som bryr seg om multiplayer platformer.

Sony har mer "adventure" singelplayer spill.

Det finnes langt flere folk som ikke tar gaming seriøst, altså spiller casual å de ender man opp med Playstation fordi det passer et ordinært menneske best.

Selvfølgelig noen som kommer til å ta seg nær av dette og må påpeke at de ikke er slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er å ta gaming seriøst? Må en spille kompetativt på verdensnivå for å ta gaming seriøst? Jeg ser på folk som spiller vakre Indie titler både kjente og ukjente som liker å fordype seg i nye spennende mekanikker, folk som spiller og dordyper seg i dype RPG univers, folk som spiller et spill for historien og innlevelsen uansett hva sjanger dette er og er istand til å nyte spillmediet som mer en bare kompetatativ online spilling som langt mer "seriøse" og intresserte i spillmediet en den standard COD kidden som sitter å skriker mot TV skjermen sin hver gang en dauer.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Merkelojalitet har og vil alltid være forbeholdt lettlurte idioter :) Vertfall min mening om akkurat den saken.

Merkelojalitet har alle. Det er veldig naivt å tro noe annet eller påberope seg noe selvpåtatt objektivitet. Skal ikke studere mye forbrukeratferd for å skjønne at det er helt vanlig og helt greit å være lojal mot et merke. Du kan gjerne diskutere en grense for når det blir usunt, men til en viss grad vil jeg påstå at det er sunt å være lojal mot merke.

 

Langt fra sår, det var skrevet med en god porsjon humor. Men det kan kanskje være vanskelig å forstå når man har vært frontlinjekjemper og propagandaminister i konsollkrigen så lenge som du har, er du general snart? ;)

Hvis det én du absolutt ikke kan kalle noe frontlinjekjemper og propagandaminister her inne så er det Mala.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...