Gå til innhold

Defekt Macbook Air - rettigheter?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjenner en student som har problemer med sin nye Macbook Air.

Pekeflaten virker ikke, kan ikke bevege musepekeren, men knappene til den fungerer.

Den er kjøpt over disk, butikken ville fakturere henne 1000kr for å fikse feilen, de mente det var software feil.
(Hallo? Er det Apple sin software eller hennes software det er feil med? Selvfølgelig Apple sin).

En på retur-avdeling i butikken sa at pekeflaten fungerte i "offline"-modus utenfor OS, jeg regner med han mente i en slags sikker-modus ala windows.

Maskinen har vært på verkstedet i 3 uker, hun har ikke fått låne en PC i mellomtiden siden "de har ikke" og hun må nå klare seg på studiene uten PC.

Verkstedet ringte henne og sa at styreflaten var defekt og måtte byttes (hardware), dette ville koste henne over 1000kr.



Jeg mener hun skal trappe opp på butikken (større kjede) og kreve å få låne en erststningspc i mellomtiden mens de fikser problemet gratis.
Maskinen er bare noen uker gammel ognhar helt klart en mangel og skal dekkes av reklamasjonsrett.

Noen som har peiling på hvordan en går frem? Har macbook Air egne regler eller ting som ikke er dekket av garanti?
Er det mulig at feilen er software-relatert?
Nøyaktig hvilken lov skal en henvise til?

Tråden oppdateres med resultat i løpet av dagen, hadde vært fint med litt tips så slipper jeg å kaste vekk tid på å krangle for lenge med supportavdeling. :)

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det vises å være software feil tror jeg kjøper ligger tynt ann.

Eller som du nevner er det bevist kjøpers feil så burde det ikke være noe tvil.

 

 

Verkstedet ringte henne og så at styreflaten var defekt og måtte byttes (hardware), dette ville koste henne over 1000kr.

Her på verkstedet gi dokumentasjon som viser fysisk skade på enheten som kan sansynliggjøre at kjøperen har ødlagt denne. Bevise at maskinen er dårlig pakket til levrandør, som skade kan ha skjedd under transport etc.

Hvis det ikke kan bevises må butikken\levrandøren dekkes dette.

 

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om det vises å være software feil tror jeg kjøper ligger tynt ann.

 

Med mindre det er software installert av kjøper så er det irrelevant om det er hardware eller software. Reklamasjonslovgivningen skiller ikke mellom hardware og software. 

 

Hvis det er softwarefeil fra fabrikk så vil det uansett være veldig enkelt å reparere problemet, bare å installere ny!

Lenke til kommentar

Den er kjøpt over disk, butikken ville fakturere henne 1000kr for å fikse feilen, de mente det var software feil.

(Hallo? Er det Apple sin software eller hennes software det er feil med? Selvfølgelig Apple sin).

 

En på retur-avdeling i butikken sa at pekeflaten fungerte i "offline"-modus utenfor OS, jeg regner med han mente i en slags sikker-modus ala windows.

Enten ble den testet i recovery modus (CMD+R), eller i Apples eget "Test OS". Fungerer den fint der, så er det som regel alltid software issues.

Løses problemet med nullstilling av maskin, så er det som regel ikke en reklamasjon eller garantisak.

 

Maskinen har vært på verkstedet i 3 uker, hun har ikke fått låne en PC i mellomtiden siden "de har ikke" og hun må nå klare seg på studiene uten PC.

Om det er en større kjede som du påpeker, så HAR de utlånsmaskiner. Om de ikke har flere tilgjenglig (alle er utlånt), får du heller spørre pent om du kan låne en ny, eller b-vare(om de har returordning som flere større butikkkjeder har).

 

Verkstedet ringte henne og sa at styreflaten var defekt og måtte byttes (hardware), dette ville koste henne over 1000kr.

Om styreflaten er defekt\ødelagt, så er det jo som regel noe som går på garanti\reklamasjon, så fremt det ikke kan bevises at den har fått skade eller lignende på seg.

Lenke til kommentar

Var innom Lefdal i dag og der mener de at maskinen har en væskeskade.

Dette gir ingen mening, maskinen er bare noen uker gammel og er aldri blitt utsatt for fukt eller søl.

Enda mer rart er det siden touchpaden fungerte i option-bootmeny/sikkermodus og de først påsto software-feil.

 

 

I praksis så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven, det er bare å påstå fuktskade så må kunden dekke alt selv.

 

 

Studenten fikk i valg å returnere produktet uten reparasjon og kun måtte betale 3-400kr, eller å reparere fuktskaden for godt over 1000kr.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Var innom Lefdal i dag og der mener de at maskinen har en væskeskade.

Dette gir ingen mening, maskinen er bare noen uker gammel og er aldri blitt utsatt for fukt eller søl.

Enda mer rart er det siden touchpaden fungerte i option-bootmeny/sikkermodus og de først påsto software-feil.

 

 

I praksis så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven, det er bare å påstå fuktskade så må kunden dekke alt selv.

 

 

Studenten fikk i valg å returnere produktet uten reparasjon og kun måtte betale 3-400kr, eller å reparere fuktskaden for godt over 1000kr.

Er det fuktskadet, så er det dokumentasjon(bilde) av dette. Bare spør etter dette når dere skal hente maskinen.

 

Student + fuktskadet PC er desverre ikke en uvanlig ting.

 

Om det viser seg at det er fuktskadet, så skal man være glad for at det ble så lite som rundt om 1000kr. er somregel veeeldig dyrt for apple deler :p

Lenke til kommentar

Bare å bruke samme fuktskade-bilde på alle retursaker.

Fuktskadebilde de la ved så stygt ut, jeg kan ikke begripe at slik kan skje på noen dager fra hun kjøpte maskinen.

Så heller ut som noe kjemikalie var sølt på fra fabrikk, og ligget og etset inni PCen i uker/måneder før den ble kjøpt.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Bare å bruke samme fuktskade-bilde på alle retursaker.

 

Fuktskadebilde de la ved så stygt ut, jeg kan ikke begripe at slik kan skje på noen dager fra hun kjøpte maskinen.

 

Så heller ut som noe kjemikalie var sølt på fra fabrikk, og ligget og etset inni PCen i uker/måneder før den ble kjøpt.

 

vel, både Lefdal og de andre aktørene der ute bruker seriøse verksteder. I dette tilfellet Mobylife som også reparerer de fleste telefoner.

Hverken Lefdal eller verkstedet tjener på og vise dere et falsk fuktskad-bilde..henger jo ikke på greip :p

 

Får man fuktskade på elektronikk, så kan det føre til litt av hvert. blandt annet irr, som gjør at det ser ut som det er litt syreaktig.

 

Fuktskade på en PC kan jo skje fra minuttet man bruker den til flere år etterpå..

Lenke til kommentar

Så hvis maskinen får en fuktskade i butikken eller fabrikken så fører det til økt fortjeneste for produsent siden de inne er ansvarlige for det.

 

Jeg er glad jeg ikke er kunde der, og kan fikse alt på min egen laptop uten at en inkompetent "tekniker" på verksted skal tukle med noe.

 

Sist jeg sendte en mobil med defekt kamera på verksted klarte de ikke å fikse kamera, de glemte også å montere minijack-porten igjen.

 

Lurer på hvor lenge de får holde på før folk får nok.

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Hei, jeg kjenner en student som har problemer med sin nye Macbook Air.

 

Pekeflaten virker ikke, kan ikke bevege musepekeren, men knappene til den fungerer.

 

Den er kjøpt over disk, butikken ville fakturere henne 1000kr for å fikse feilen, de mente det var software feil.

(Hallo? Er det Apple sin software eller hennes software det er feil med? Selvfølgelig Apple sin).

 

En på retur-avdeling i butikken sa at pekeflaten fungerte i "offline"-modus utenfor OS, jeg regner med han mente i en slags sikker-modus ala windows.

 

Maskinen har vært på verkstedet i 3 uker, hun har ikke fått låne en PC i mellomtiden siden "de har ikke" og hun må nå klare seg på studiene uten PC.

 

Verkstedet ringte henne og sa at styreflaten var defekt og måtte byttes (hardware), dette ville koste henne over 1000kr.

 

 

 

Jeg mener hun skal trappe opp på butikken (større kjede) og kreve å få låne en erststningspc i mellomtiden mens de fikser problemet gratis.

Maskinen er bare noen uker gammel ognhar helt klart en mangel og skal dekkes av reklamasjonsrett.

 

Noen som har peiling på hvordan en går frem? Har macbook Air egne regler eller ting som ikke er dekket av garanti?

Er det mulig at feilen er software-relatert?

Nøyaktig hvilken lov skal en henvise til?

 

Tråden oppdateres med resultat i løpet av dagen, hadde vært fint med litt tips så slipper jeg å kaste vekk tid på å krangle for lenge med supportavdeling. :)

Ta kontakt med forbrukerrådet, hvis h*n mener det ikke er mulig at h*n har ført til fuktskade. Det kan være de kan hjelpe.

Lenke til kommentar

post-16776-0-05119400-1446058398_thumb.jpg

 

 

Slik ser den angivelige væskeskaden ut, 22. oktober.

Maskinen var kjøpt ny 18. september.

Følgende spørsmål er relevante:

Hvordan kunne trackpaden fungere i option-meny når tekniker så på maskinen 15. oktober?

 

Hvordan kan den avbildede skaden ha oppstått på bare noen uker?


For meg virker det som at maskinen hadde en feil fra fabrikken, det er ikke urimelig at den ble sendt ut fra fabrikken med noe søl inni.
Jeg aner ikke hvilken væske som har ført til den avbildede fuktskaden, er dette mulig å teste?
Vil for eksempel vann føre til slik svart irr som på bildet? På snaut 4 uker?


Av prinsipp så engasjerer jeg meg litt her, det virker som at enkelte produsenter har funnet en måte å annullere kjøpsloven her i landet, og erstatte den med sin egen "Trygghetsavtale"-forsikring du må betale for.

 

 

Lenke til kommentar

Ganske overraskende at du i det ene øyeblikket kaller teknikere for inkompetente, for så å komme med spørsmål om hvordan en væskeskade kan se slik ut etter kort tid. Det forteller nemlig meg at du overhode ikke har peiling på hva du snakker om. Beklager at dette kan høres noe kvast ut. Væskeskader oppstår etter at forbrukeren har mottatt produktet. FTU har konkludert med i flere dommer at det er helt usannsynlig at væskeskader oppstår på fabrikk, og at skadene oppstår etter at forbrukeren har mottatt produktet. Ja det kan se slikt ut etter ekstremt kort tid. 

Lenke til kommentar

Så verksteder kan i teorien søle litt væske på utstyr de ikke vil reparere, er det noen unntak til dette?

 

"Teknikere" er etter min erfaring ofte inkompetente, eventuelt de har for brede arbeidsoppgaver at de umulig kan lære alt.

Sist gang jeg sendte noe på verksted manglet det deler på dingsen og feilen var ikke fikset.

Gangen før det fant de ikke feilen engang, enda den var nøyaktig beskrevet. Det føltes som å ha en fersk lærling du skal hjelpe med en oppgave.

 

Gangen før det klarte de ikke å fikse produktet etter tre forsøk.

 

Har eksempler på at verksteder har gjort jobben riktig og effektivt, men det er altfor ofte rot involvert.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Verkstedene tjener ingenting på å ødelegge produkter. Det et verksted ønsker å gjøre er å reparere tingen, returnere den, fakturere produsent, for så å ta tak i neste produkt. Det er slik de tjener penger. Dette har jeg meget god peiling på, for jeg har jobbet som mobiltelefontekniker i 9 år. Noe av det verste som finnes er å måtte stå å krangle med inkompetente brukere som ikke har peiling på hva de snakker om, og som selvfølgelig nekter for at de har utsatt produktet for noe produktet ikke er konstruert for å tåle. Dette går det vanvittig mye tid bort i, og dette er tid hvor teknikeren faktisk kunne ha brukt på å tjene penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det eneste som er verre enn en inkompetent bruker, er en bruker med mer kompetanse enn "teknikeren".

 

Når du eier ett produkt og teknikeren skal reparere titalls eller hundrevis, så skal det ikke mye til for at du kan mer om din dings.

 

Tålmodighet har grenser. En butikk sendte meg feil monitor en gang, og den var defekt.

De ville jeg skulle ta en pakke fra min egen monitor (og ødelegge denne) og lodde denne på den defekte monitoren de sendte meg. Dersom det fikset feilen skulle jeg få 100kr i avslag.

Det ble noen pinlige mailer fra de i etterkant, men da hadde de allerede brukt opp sjansen sin.

 

Avtalt vare til avtalt pris, det syntes jeg er et godt utgangspunkt både når jeg selger og når jeg kjøper.

Og det gjelder såklart også for reparasjoner.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Så verksteder kan i teorien søle litt væske på utstyr de ikke vil reparere, er det noen unntak til dette?

Såklart.

 

De kan jo ødlegge det enda mer og skylde på deg. Men er det noen som faktisk gjør det? Neppe.

 

Nå er det jo kun autoriserte Apple Teknikkere som kan tafse på mac'en din vennina di, så det vet garantert hva dem holder på med.

Er dem i tvil, så sender de bilder direkte til apple, hvor demmes teknikkere svarer asap.

 

Hvorfor musepekeren fungerte i recovery mode har jeg ikke godt svar på.

Sannsynligvis er det bare dårlig kontakt på ledningen, slik at den tilfeldigvis fungerte der mens man testet.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor musepekeren fungerte i recovery mode har jeg ikke godt svar på.

Sannsynligvis er det bare dårlig kontakt på ledningen, slik at den tilfeldigvis fungerte der mens man testet.

 

 

Det er en teori men sannsynligheten er forsvinnende liten, maskinen var i daglig bruk og den fungerer tilfeldigvis akkurat når tekniker kjører en feilsøking og kan konkludere med software-feil? Jeg tviler på det..

Om touchpaden har flere avanserte funksjoner som aktiveres i OS kan en kortslutning mellom disse forklarer at dingsen låser seg i OS, men fungerer uten disse funksjonene aktivert. Isåfall gir det mening.

 

Jeg skal se på maskinen når den kommer tilbake, blir spennende å se om touchpad fungerer i option-meny og om kontaktoren ser ut som avbildet - altså om verkstedet faktisk har åpnet og undersøkt maskinen eller om de bare gjettet på en løsning basert på symptomet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...