Gå til innhold

Macbook Pro retina 2015 kjøpt i Mars hos expert, lever i sin egen verden, reklamasjon?


cenenzo

Anbefalte innlegg

Macbook Pro retina 2015 kjøpt i Mars hos expert, lever i sin egen verden, reklamasjonrett?

 

Jeg kjøpe en macbook pro 2015 retina hos expert i mars. Jeg har brukt den til idag, og det har vært slik at macen har kræsjet flere ganger, og jeg har måtte innstalert OS x på nytt, og mistet masse dokumenter osv. 

 

Idag så oppdaterte jeg macen, og ved neste gang jeg startet maskinen, så frøs maskinen helt. Jeg gjorde det samme som før, ved at jeg bootet inn i recovery via usb, fordi verken internet recorvery, eller vanlig recovery fungerte. Jeg fikk slettet harddisken, og skulle legge inn OS x på nytt, men denne gangen så slo den seg av midt i prosessen av installasjonen. 

 

Deretter når jeg har slått den på, og prøvd å innstalere , så har jeg fått masse jeg er ikke sikker på om det er kernel panics, men det er iallefall svart skjerm med tekst osv. Og macen har aldri vært utsatt for støt eller skade.

 

Nå får jeg ikke gjort noenting med den, verken startet den, gått i recovery, bootet fra usb. og når den først vil boote fra usb så vil den ikke la seg innstalere helt.

 

Har sjekket om ssd er ok med first aid, og det var den.

 

Sjeket med apple hardware test funksjonen, og det stod at jeg hadde muligens hukommelse problem.

 

 Jeg har et øvings "bachelor" prosjekt som skal leveres nå snart, og dette er for programmering av vindmølle hos inspiria, og  jeg får ikke gjort dette og må finne meg en annen maskin i mellomtden.

 

Hvordan er det slik med reklamasjonsrett? må den ha vært på reperasjon før jeg kan kreve pengene tilbake eller nytt produkt? jeg har enda garanti, men har ikke tid på at de skal bruke 3 uker på at de skal reparere den. Vurderte å gå til infografikk eller epleservice, men vet ikke hvordan det er med erstatning der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe lignende skjedde med min, men min var kjøpt online hos Apple Store. Leverte den inn på Eplehuset, fikk den tilbake etter en uke. Betalte ikke ei krone.

 

Jeg tenkte og levere den hos epleservice, men hadde du feil med rammen? Eneste jeg er er redd for er at siden rammen er loddet fast til hovedkortet, så må hele byttes, som er så og si nesten hele macen, og hvis jeg må betale for dette, så blir det dyrt. garantien varer til mars 2016. Men jeg føler nestne for at jeg kan kreve et nytt produkt siden dette har vært slikt lenge, men det er først nå den er ille.

Lenke til kommentar

 

 

Den må nok på verksted ja. Om de bruker lenger tid en en uke, så har du krav på lånepc i reparasjonstiden.

 

Har jeg krav på lånepc hos steder jeg ikke har kjøpt den fra?

 

Nei.

 

Henvend deg til expert, lever Mac'en, og krev lånepc slik at du får fullført oppgaven din, jf. forbrukerkjøpsloven §30 tredje ledd.

 

 

men har jeg krav på tilsvarende pc i lånepc? altså en mac?

Lenke til kommentar

 

 

 

Den må nok på verksted ja. Om de bruker lenger tid en en uke, så har du krav på lånepc i reparasjonstiden.

 

Har jeg krav på lånepc hos steder jeg ikke har kjøpt den fra?

 

Nei.

 

Henvend deg til expert, lever Mac'en, og krev lånepc slik at du får fullført oppgaven din, jf. forbrukerkjøpsloven §30 tredje ledd.

 

 

men har jeg krav på tilsvarende pc i lånepc? altså en mac?

 

Nei.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Den må nok på verksted ja. Om de bruker lenger tid en en uke, så har du krav på lånepc i reparasjonstiden.

 

Har jeg krav på lånepc hos steder jeg ikke har kjøpt den fra?

 

Nei.

 

Henvend deg til expert, lever Mac'en, og krev lånepc slik at du får fullført oppgaven din, jf. forbrukerkjøpsloven §30 tredje ledd.

 

 

men har jeg krav på tilsvarende pc i lånepc? altså en mac?

 

Nei.

 

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Hvertfall hos oss, så har vi Mac klare til utlån. Tipper ekspert også har dette.

 

Ellers så er ikke apples garanti fra kjøpsdato, men fra den blir sendt fra apple til butikk. så om den ligger på et hovedlager i noen måneder, så har garantitiden allerede startet.

Uansett så er det 5 års reklamasjon på maskinen, så er ingen big deal sånnsett :)

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til at de ikke skal HA macer til utlån, men jeg mener å huske fra gamle dager før de bare byttet telefonen uten videre, at du ikke har rett til noe spesifikt merke, konfigurasjon eller lignende, men bare har rett til en maskin som har de samme generelle funksjonene. Trådløst nettverk, en skjerm, et tastatur og aller helst et batteri.

Lenke til kommentar

 

Noe lignende skjedde med min, men min var kjøpt online hos Apple Store. Leverte den inn på Eplehuset, fikk den tilbake etter en uke. Betalte ikke ei krone.

 

Jeg tenkte og levere den hos epleservice, men hadde du feil med rammen? Eneste jeg er er redd for er at siden rammen er loddet fast til hovedkortet, så må hele byttes, som er så og si nesten hele macen, og hvis jeg må betale for dette, så blir det dyrt. garantien varer til mars 2016. Men jeg føler nestne for at jeg kan kreve et nytt produkt siden dette har vært slikt lenge, men det er først nå den er ille.

 

Hjelper ikke hvor lenge du har hatt feilen da klokken ikke starter å tikke før du har levert varen for reparasjon første gang

Lenke til kommentar

Jeg tenkte og levere den hos epleservice, men hadde du feil med rammen? Eneste jeg er er redd for er at siden rammen er loddet fast til hovedkortet, så må hele byttes, som er så og si nesten hele macen, og hvis jeg må betale for dette, så blir det dyrt. garantien varer til mars 2016. Men jeg føler nestne for at jeg kan kreve et nytt produkt siden dette har vært slikt lenge, men det er først nå den er ille.

 

 

Hos meg var det hovedkortet som var defekt og måtte byttes.

 

Spiller det noen rolle hva feilen er? Du skal ikke betale noenting uansett da dette enten er en garantisak eller en reklamasjonssak hvis den ikke faller inn under garanti.

 

Er det en garantisak så er det opp til Apple om de vil fikse den eller gi deg ny - sannsynligvis vil de fikse den.

 

Er det en reklamasjonssak så har Expert rett til 3 avhjelpsforsøk før du kan kreve omlevering eller heving.

 

Uansett fungerer den jo ikke nå, så du må jo uansett få levert den fra deg i en fei?

Lenke til kommentar

 

 

Noe lignende skjedde med min, men min var kjøpt online hos Apple Store. Leverte den inn på Eplehuset, fikk den tilbake etter en uke. Betalte ikke ei krone.

 

Jeg tenkte og levere den hos epleservice, men hadde du feil med rammen? Eneste jeg er er redd for er at siden rammen er loddet fast til hovedkortet, så må hele byttes, som er så og si nesten hele macen, og hvis jeg må betale for dette, så blir det dyrt. garantien varer til mars 2016. Men jeg føler nestne for at jeg kan kreve et nytt produkt siden dette har vært slikt lenge, men det er først nå den er ille.

 

Hjelper ikke hvor lenge du har hatt feilen da klokken ikke starter å tikke før du har levert varen for reparasjon første gang

 

Dette er da ikke riktig? Du kan få avslag på reklamasjon hvis du har visst om feilen men valgt å ikke reklamere til selger innen rimelig tid. Sitter du på feilen i  f.eks 6 mnd og vet om det uten å gjøre noe med det og sier dette ved innlevering kan du være uheldig å møte en som avviser deg, med retten på sin side. 

Lenke til kommentar

Er det en reklamasjonssak så har Expert rett til 3 avhjelpsforsøk før du kan kreve omlevering eller heving.

Det er ikke riktig.

 

De har kun 2 avhjelpsforsøk for samme feil. Og omlevering er regnet som avhjelpsforsøk.

 

Hvis feilen fortsatt eksisterer etter andre avhjelpsforsøk, så kan du kreve heving. Men forhandler har rett til å sende den inn for å få konstatert samme feil, men du behøver ikke godta reparasjon eller omlevering. Du må bare gi beskjed ved innlevering om at du krever heving.

 

For forskjellige feil er det ingen regel om antall ganger tingen kan ha en feil, men en bransjestandard sier tre avhjelpsforsøk så det er normalt det bransjen går etter. Uansett har du rett på å få en fullt fungerende gjenstand innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...