Gå til innhold

Er jeg juridisk ansvarlig for å pakke returvare korrekt?


Anbefalte innlegg

Jeg skulle levere noe i retur til komplett. Det er snakk om en komplett pc - noe du ikke tar vare på emballasjen til i flere år.

Først skulle de sende emballasje til pickup point og jeg sa klart jeg skulle levere maskinen i dag noe som var ok.

 

De var trege med returinfo og jeg purret igjen. Den personen jeg snakket med snudde helt på det og sa jeg ikke under noen omstendighet kunne levere maskinen til pick up pointet deres da jeg var juridisk ansvarlig for å pakke den korrekt. Jeg undres hvor er denne juridiske plikten nedfelt når du leverer den til salgssted til leverandør noe pickup pointet regnes som?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er ganske klart man kun har ansvaret frem til pickup point, skulle den gå i stykker da er det sin egen feil.

Blir den skadet mellom pickup point til sandefjord (komplett sitt hovedlaget) er det nok transportøren eller komplett som burde ta ansvaret.

 

Regner vel med komplett tegner transportforsikring.

Men er usikker på om de kan ta betalt eller nekte å reprarer maskin der.

Ville virket dårlig kundeservice å nekte deg reprasjon av pc når alt annet går greit.

Lenke til kommentar

Du er ikke ansvarlig for å pakke den korrekt sånn "lovmessig", dvs du ikke pakke den ordentlig, men du blir ansvarlig for skadene hvis du ikke har pakket den i henhold til postens regler. Så komplett har de "ingenting de skulle sagt" så lenge pakken kommer frem til dem uskadet. Komplett vil ikke ta ansvar for skader som kan ha oppstått under transport hvis de finner feil på en ting som ikke er forsvarlig pakket. Nesten alle skader kan komme pga dårlig behandling under frakt.

 

Det er ikke sikkert posten tar ansvaret for å sende pakken, dvs de nekter å ta den imot, hvis de ser at den ikke er forsvarlig pakket, de vil ikke at noen skal sende noe som alerede er ødelagt i en utrygg pakke for så å skylde på dem i ettertid.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Problemet her er at det er en "bekreftet" mangel ved maskinen. Jeg snakket med dem i går, og forklarte hva jeg skulle i dag, noe en person der bekreftet at de skulle ordne. Jeg fikk ikke tilbakemelding til rett tid, så ringte igjen og snakket med personen i dag hvorpå jeg gjorde det veldig klart:

 

1) Vi skulle kjøre til pick up pointet i oslo, levere maskinen der fordi jeg pendler og dermed var det håp at maskinen kunne være ferdig innen jeg dro neste gang. Personen sa at det skulle la seg ordne, de skulle sende emballasjen til samme sted og det var ikke noe under samtalen som sa klart eller indirekte at jeg ikke kunne levere maskinen i dag trass manglende emballasje.

 

Da informasjonen _igjen_ uteble så ringer jeg mens vi er i bilen, da sier en annen kollega at jeg kan glemme å levere på pickup pointet fordi jeg er jurdisk forpliktet å pakke den ordentlig, og da er det best at jeg pakker selv - ellers indirekte; ikke noe ansvar. Spilte ikke noe rolle at emballasje de ba meg bruke skulle sendes dit.

 

Så må jo si meg mektig imponert over kundeservice. Da jeg sendte klage fikk jeg en beklagelse at det var romjul osv...mulig jeg er litt slem; men når ble romjulen en force majour?

Lenke til kommentar

Dette er vel regulert av fkjl. § 30 (første ledd): Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Dette innebærer at en viss ulempe må du tåle, i form av instrukser fra komplett om hvordan du skal sende den inn. Du skal ha dekket alle dine kostnader med emballasjen, men de kan pålegge deg å gjøre det på en gitt måte (så lenge denne måten ikke påfører deg "vesentlig ulempe".

 

Om de ikke har rutiner på retur til pick up point er det mulig de kan kreve å få den tilsendt i posten (eller levert på sin ordinære forretningsadresse, som vel er utenfor Sandefjord), men da skal de forklare deg hva de mener er "forsvarlig" måte å gjøre dette på, og de skal dekke dine kostnader ved det.

 

At avsender er ansvarlig for at ting som skal sendes pakkes forsvarlig er nok et alminnelig transportrettslig prinsipp. Det er ikke regulert i kjøpslovgivningen, men det er mulig det står noe om det i andre lover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Vær veldig forsiktig med Komplett. De dikter opp lover og regler som passer dem, og driver mer eller mindre svindel. Har vært borti liknende selv, og du kommer ingen ved med dem annet enn å slutte å handle der 

Lenke til kommentar

Man er såklart ansvarlig for at det man sender er godt nok pakket inn, slik at det tåler transporten uten problemer.

 

Man leverer ikke inn et vinglass med et frimerke på, på postkontoret og satser på at det er like helt når det kommer frem uten noen form for beskyttelse rundt :)

 

Tror ikke du leste posten helt. Du leverer jo et vinglass til reklamasjon i butikken som et vinglass, ikke med masse bobleemballasje rundt antar jeg?

Sluttbeskjeden var nå at 

 

Jeg kunne ikke levere i dag fordi emballasjen ikke var der. Det ble ikke sagt i første samtale, ei heller andre - der ble jeg avkrevd å pakke den selv, for det var jeg juridisk forpliktet til.

 

MEN - om jeg ventet 2 dager på at emballasjen kom til pick up pointet og leverte maskinen da, SÅ kunne de sende maskinen for meg og jeg måtte _ikke_ pakke maskinen selv.

 

Så mistenker til slutt noen for å ha funnet på noe da jeg ringte e.l. Uansett, saken ble løst da jeg klødde for mye i fingrene når jeg kom hjem, og testet rambrikkene, og det viste seg at det nok heller var de nye ram brikkene komplett hadde sendt som var årsaken. En annen på KS ryddet ganske elegant opp i saken når jeg ringte inn og forklarte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man er såklart ansvarlig for at det man sender er godt nok pakket inn, slik at det tåler transporten uten problemer.

 

Man leverer ikke inn et vinglass med et frimerke på, på postkontoret og satser på at det er like helt når det kommer frem uten noen form for beskyttelse rundt :)

 

Tror ikke du leste posten helt. Du leverer jo et vinglass til reklamasjon i butikken som et vinglass, ikke med masse bobleemballasje rundt antar jeg?

Sluttbeskjeden var nå at 

 

Jeg kunne ikke levere i dag fordi emballasjen ikke var der. Det ble ikke sagt i første samtale, ei heller andre - der ble jeg avkrevd å pakke den selv, for det var jeg juridisk forpliktet til.

 

MEN - om jeg ventet 2 dager på at emballasjen kom til pick up pointet og leverte maskinen da, SÅ kunne de sende maskinen for meg og jeg måtte _ikke_ pakke maskinen selv.

 

Så mistenker til slutt noen for å ha funnet på noe da jeg ringte e.l. Uansett, saken ble løst da jeg klødde for mye i fingrene når jeg kom hjem, og testet rambrikkene, og det viste seg at det nok heller var de nye ram brikkene komplett hadde sendt som var årsaken. En annen på KS ryddet ganske elegant opp i saken når jeg ringte inn og forklarte. 

 

Har du dette skriftlig? Greit å kunne dokumentere at du har fått lov til å gjøre det på denne måten - I tilfelle folka på pick-up point skulle begynne å krangle på det!

Lenke til kommentar

 

Man er såklart ansvarlig for at det man sender er godt nok pakket inn, slik at det tåler transporten uten problemer.

 

Man leverer ikke inn et vinglass med et frimerke på, på postkontoret og satser på at det er like helt når det kommer frem uten noen form for beskyttelse rundt :)

 

Tror ikke du leste posten helt. Du leverer jo et vinglass til reklamasjon i butikken som et vinglass, ikke med masse bobleemballasje rundt antar jeg?

 

Jeg reklamerer ikke på glass.

 

Etter hva jeg skjønner, så ville du levere inn maskinen til Komplett's transportør (som i dette tilfellet er PickUp Point). Da må du jo selvfølgelig pakke inn slik at den ikke blir skadet underveis.

 

Om du møtte opp direkte hos Komplett så hadde du nok ikke trengt og pakke den noe voldsomt inn nei :)

Lenke til kommentar

 

 

Man er såklart ansvarlig for at det man sender er godt nok pakket inn, slik at det tåler transporten uten problemer.

 

Man leverer ikke inn et vinglass med et frimerke på, på postkontoret og satser på at det er like helt når det kommer frem uten noen form for beskyttelse rundt :)

 

Tror ikke du leste posten helt. Du leverer jo et vinglass til reklamasjon i butikken som et vinglass, ikke med masse bobleemballasje rundt antar jeg?

 

Jeg reklamerer ikke på glass.

 

Etter hva jeg skjønner, så ville du levere inn maskinen til Komplett's transportør (som i dette tilfellet er PickUp Point). Da må du jo selvfølgelig pakke inn slik at den ikke blir skadet underveis.

 

Om du møtte opp direkte hos Komplett så hadde du nok ikke trengt og pakke den noe voldsomt inn nei :)

 

 

Da tror jeg vi ser det forskjellig i den grad at du betrakter pick up pointet som "transportør", mens jeg ser det som en avdeling der ansatte jobber. Den i sentrum har jo showroom, mulighet for bestilling, betaling, retur etc. Så er nærmest som en "mini elkjøp" uten eget varelager.

 

For andres del kan jo den forskjellen være grei å avklare til siden. Men slik jeg forstod siste mailen fra dem hadde en hos dem tatt munnen full, for jeg var ikke lenger jurdisk ansvarlig for å pakke den, men de ønsket ikke ha den der før emballasjen var kommet til stedet og kunne bli pakket.

Lenke til kommentar

At avsender er ansvarlig for at ting som skal sendes pakkes forsvarlig er nok et alminnelig transportrettslig prinsipp. Det er ikke regulert i kjøpslovgivningen, men det er mulig det står noe om det i andre lover.

 

Jepp det er bare et prinsipp så mottager og posten ikke skal holdes ansvarlige for skader som er "garantert" at oppstår pga dårlig pakking. Posten har egne retningslinjer for pakking http://www.posten.no/28057/emballering-av-pakker

 

Det er dog ikke vanskelig å oppfylle disse kravene uten å betale en krone da man kan gå på en Europris butikk eller noe og be dem "holde av" en pappeske og bobleplast. De fleste butikker som mottar mye pakker med bobleplast er villige til å legge det i et hjørne så man kan hente det for eksempel morgenen etter. De tar selvfølgelig ikke vare på det lenge da de ikke vil lagre søppel.

 

At TS ikke klarer å vente og at ting kan ta litt lenger tid i romjula pga pågang er ikke Komplett sitt problem da det er innenfor "rimelig tid" når man får emballasje innenfor tidsrammen som andre får vanlige pakker.

 

Bestiller man på nett så må man forvente at ting tar lengre tid enn å bare kjøre ting ned i butikken, men der tar det ofte lengre tid etter min erfaring siden de også stort sett må sende ting videre :p

 

Edit; Det er vel litt mer enn et prinsipp da det er "brukeravtalen vedrørende transport" til posten og butikken.

 

Edit2; Man kan også bruke en del vanlig krympeplast/ pakkeplast og papp man bøyer som gir samme, hvis ikke bedre, støtdemping enn kun bobleplast. De fleste steder som mottar mange pakker med bobleplast mottar også isoporplater som er det TV'er etc er pakket i og det har ikke noe å si om det er tilpasset tingen så lenge man dekker topp, bunn og sider skikkelig.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Det står jo på Komplett sine sider at man kan levere returvarer på Pickuppoint https://www.komplett.no/k/k.aspx?action=custserv&topic=pickuppoint-hovedside

 

Litt tvedydig kanskje;

 

"Dette er kun et utleveringssted og alle ordre må bestilles via vår hjemmeside"

og lengre ned under retur

"I tillegg til å hente dine ordre kan du levere inn returer"

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Jepp.

 

Jernia har feks PickUpPoint til Komplett flere steder i Norge. Det er demmes ansatte som jobber på PickUpPointene (uten om den i Oslo da tydeligvis). Er ikke demmes jobb og pakke inn det du leverer inn.

PickUpPoint mottar jo sendinger daglig fra Komplett, så da kan de ta med seg pakker i retur til Komplett.

Lenke til kommentar

Som nevnt ble det en annen løsning på saken enn opprinnelig. Problemet har vært at etter jeg fikk ny ram fra dem (bekreftet med dem før kjøp at det skulle funke) så har maskinen gått i stå så det synger av det. Da jeg pendler mellom to land til vanlig, så har vi prøvd feilsøkning ved at jeg tester forskjellige ting. Da maskinen når jeg kom hjem var litt merkelig gav jeg opp, men når da denne leveringen gikk i stå, så klødde jeg litt i fingrene etter å prøve mer (rakk ikke gjøre noe mer før nyåret uansett), så byttet til på original ram brikkene, og det var lett å se nye ram brikker nok heller var løsningen enn maskinen på service. 

 

Nye brikker kom i dag med en liten rabatt for alt i går, og de gamle ble tatt inn på veldig utvidet angrerett for å spare meg bryderi. Så jeg er sånn sett lykkelig fornøyd (ikke satt inn de nye enda...vil ikke ødelegge dagen :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...