Gå til innhold

Hjelp! Forlikssrådet


Else21

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg spør om råd! Er veldig fortvilet. Jeg kjøpte en bil i mai og solgte den igjen i november, altså har hatt bilen selv i 6 mnd. Har ikke greie på bil, eneste kjente feilen for meg var noe hull i eksospotta. Solgte bilen for 14000, nå har de send klagebrev til meg, som jeg ikke har svart på. De har vært å tatt NAF test, og reparasjoner vil komme på mellom 25000-30000 kroner. De har nå gått til sak, og jeg fikk et brev av forliksrådet om et krav fra selger på 31000 kroner. Jeg solgte bilen for 14000. Kan de kreve det? Eller burde jeg komme med et annet krav? Eks at jeg kan betale 7000 i reparasjon. Feilene med bilen var slitasjedeler og de visste godt at bilen skulle vises i februar. Er helt lost! Håper noen kan gi meg et svar. Har kontrakten fra tidligere eier, der det også står at det mulig er et lite hull i eksospotta. Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uavhengig av om bilen blir solgt som vanlig, som den er eller som reperasjonsobjekt så er hovedpoenget om kjøparen har fått ein gjenstand som er vesentlig dårligare enn ein hadde grunn til forvente. Og om selger har opplyst om dei forhold som selger kjente til eller måtte ha kjent til.

 

Det mest avgjerande i forhold til om bilen er i vesentlig dårligare stand enn ein hadde grunn til å tru. 14 000 kr for ein bil er ikkje ein pris der ein kan ha store forventningar til bilens tekniske stand. Hadde bilen vært i god stand hadde den hatt høgare verdi og dermed også høgare pris.

Dette kjem sjølvsagt ann på detaljane, som bilmodell, alder, km-stand, osv.

 

Det blir svært vanskelig for kjøparen å vinne fram med ein påstand om at bilen skulle vært i mykje betre stand når den hadde ein slik pris. Tar då forbehold om at selger ikkje har solgt til overpris.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...