Gå til innhold

Klokke som stopper før 2 år.


eplekasse

Anbefalte innlegg

Jeg har en Nixon klokke, som skal være vanntett til 100m. Kjøpte den i januar 2014. For et halvt år siden forsvant gradvis den selvlysende effekten fra viserne, dvs den forsvant ikke helt, men ble betraktelig dårligere. Jeg tenkte ikke mer over dette, men var innom urmakeren for 1 måned siden i forbindelse med et annet ærend.

 

Jeg har aldri badet med klokken, men har brukt den i dusjen.

 

De så da antydning til fukt inne i klokken. Dette ville etter all sansynlighet ikke være dekket av garanti, da klokken er 2 år gammel i neste måned. Javel tenkte jeg, jeg har brukt klokken i dusjen, og det står at den er vanntett til 100meter. Men den går fortsatt, og jeg ville ikke betale 500kr for trykktest og fjerning av evt dugg, for noe som jeg mente ikke var min feil (klokka kostet 1500kr ny). Urmakeren selv sa at klokker aldri bør brukes i dusjen, med mindre det er dykkerklokker.

 

 

 

I dag sluttet plutselig klokken å gå. Jeg vet ikke om dette har sammenheng med fukten som urmakeren så. Jeg har uansett aldri hatt en klokke før som har gått i under 2 år.

 

Jeg lurer på om jeg har noen som helst klagerett på dette. Jeg tar for gitt at en klokke som er 100m vanntett, faktisk kan brukes i dusj. Dersom den ikke tåler det, og det medfører fukt og i tillegg batteristopp, er det likevel min feil?

 

Kan jeg gå til urmakeren og kreve gratis service, eller har jeg en dårlig sak? Klokken er kjøpt på Bjørklund, og jeg har kvittering.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Husk at varmt vann skaper kondens, som er annerledes enn ren vannstrøm. Sier ingenting om hvorvidt du bør eller ikke bør få det dekket eller om klokken bør tåle det, bare poengterer saken. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Jeg mener du har 5 års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Du har 5 års reklamasjonsrett dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. En klokke til 1500 kroner er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Garanti er noe produsenten giri tillegg til loven, og er uvensentlig. Det er ikke lov å avtale seg bort fra forbrukerkjøpsloven ved å gi en garanti som er dårligere.

 

Jeg ser ikke helt poenget med en vanntett klokke dersom den ikke kan brukes i dusjen.

Lenke til kommentar

Hvis en klokke stopper etter ca 2 år så kan det være tid for batteribytte.

 
Når det gjelder hva vanntette klokker skal tåle stemmer ikke forklaringen ts fikk med Bjørklunds nettsider. Der fant jeg dette som sier at klokka skal tåle dusj og mer enn det:

VANNTETTHET: 100 METER
Vanntetthetsklassifisering (10 BAR/100 M*)
Klokken er testet til en vanntetthet på 10 bar, som tilsvarer trykket til en hypotetisk vannsøyle på 100 meter på en overflate på én kvadratcentimeter. Det gjør den best egnet til f.eks. hyppig svømming eller snorkling.

 

VANNTETTHET: 30-50 METER
Vanntetthetsklassifisering (5 BAR/50 M*)
Klokken er testet til en vanntetthet på 5 bar, som tilsvarer trykket til en hypotetisk vannsøyle på 50 meter på en overflate på én kvadratcentimeter. Det gjør den best egnet til daglig bruk som f.eks. bading, dusjing eller håndvask.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis en klokke stopper etter ca 2 år så kan det være tid for batteribytte.

 

Når det gjelder hva vanntette klokker skal tåle stemmer ikke forklaringen ts fikk med Bjørklunds nettsider. Der fant jeg dette som sier at klokka skal tåle dusj og mer enn det:

VANNTETTHET: 100 METER

Vanntetthetsklassifisering (10 BAR/100 M*)

Klokken er testet til en vanntetthet på 10 bar, som tilsvarer trykket til en hypotetisk vannsøyle på 100 meter på en overflate på én kvadratcentimeter. Det gjør den best egnet til f.eks. hyppig svømming eller snorkling.

 

VANNTETTHET: 30-50 METER

Vanntetthetsklassifisering (5 BAR/50 M*)

Klokken er testet til en vanntetthet på 5 bar, som tilsvarer trykket til en hypotetisk vannsøyle på 50 meter på en overflate på én kvadratcentimeter. Det gjør den best egnet til daglig bruk som f.eks. bading, dusjing eller håndvask.

 

 

Det tyder da på at 100M i hvert fall skal tåle dusjing og vel så det. Greit å kunne vise til dette dette når de bak kassen sier noe annet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...