Gå til innhold

Verisure krever erstatning for alarmsensor. Avslag for slitasje?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har i forbindelse med oppussing av hus tatt ned to av alarmsensorene i huset. På den første var jeg litt uvøren og knakk en liten plastbit som gjorde at de to delene hang sammen. Dette er en sensor uten kamera og alarmsentralen er av typen Infiti som ble levert av Hafslund før Verisure kjøpte de opp. Denne alarmen overtok jeg fra forrige eier med de samme avtalevilkårene ovenfor Verisure. Slik jeg har forstått det er denne alarmen fra minst 2010 altså fem år gammel, om ikke eldre også. Jeg har en mistanke om at den kan være fra 2008 uten at jeg er sikker på dette.

 

I avtalen med Verisure står det at jeg er ansvarlig for skader som påføres alarmanlegg under oppussing osv. Jeg var derfor i kontakt med Verisure for å undersøke hva de skulle ha for at jeg skulle erstatte produktet. Jeg tenkte at de ikke skulle ha stort for å erstatte alarmsensoren ettersom anlegget er gammelt, og de sannsynligvis har et restlager.

 

Jeg ble da fortalt at de skulle ha 1300 kr for en ny alarmsensor av den typen. Jeg ble mildt sagt overrasket over prisen, og selger sa da at han heller kunne gjøre en ny avtale. Selgeren listet opp alt jeg kunne få slik at det var vanskelig for meg å holde følge med alt han sa. Han ga meg en pris på i underkant av 3000 kr. Dette var ifølge selger et "godt tilbud" og kun for meg fordi jeg hadde vært kunde så lenge (Jada, hørt den før på et spansk marked). Jeg spurte om jeg kunne få betenkningstid på tilbudet, men selger svarte "nei, det kunne jeg ikke. Dette var noe han ordnet for meg, og jeg kunne nok ikke få tilsvarende avtale hvis jeg takket nei nå." Jeg takket derfor ja i trygghet om at dette var telefonsalg og at jeg har angrefrist. 

 

Jeg trodde at jeg ville få en skriftlig bekreftelse på avtalen via mail, men gjorde ikke det. Derfor ringte jeg på nytt på slutten av dagen og kom til en ny selger/kundebehandler. Jeg forklarte saken og lurte på om jeg kunne få tilbudet som jeg takket ja til skriftlig fordi jeg var usikker på hva jeg egentlig hadde sagt ja til og hva tilbudet inkluderte. Ifølge den nye selgeren kunne jeg ikke det fordi dette var et "oppgraderingstilbud" kun rettet til meg, men at det tilsvarte komplett villa uten vannlås. Jeg opplevde det som merkelig at jeg ikke kunne få tilbudet skriftlig fra en stor leverandør som Verisure faktisk er. Jeg spurte også om prisen for alarmsensor og han svarte at det kostet 1300 kr. Han sa også at alarmen min bare ville bli kastet etterpå dersom jeg oppgraderte fordi alarmanlegget ikke lenger ville være i bruk. Han sa også at de kun opererte med nypris på produktet dersom det var skadet, selv om anlegget var flere år gammelt fordi det var prisen for å erstatte det med ny alarmsensor. Han sa også at alarmsensor med kamera kostet 1490. Jeg svarte med at jeg syntes kameraet var overraskende billig.

 

Håper ikke dette ble for rotete for dere som skal lese dette. Kom gjerne med oppfølgningsspørsmål.

 

Spørsmål 1: Først og fremst er jeg selvfølgelig villig til å erstatte produktet. Jeg er også klar over at jeg kun leier anlegget av Verisure. Det var derfor jeg ringte Verisure i utgangspunktet, men er det riktig at jeg skal erstatte det med nypris? Man bør vel få en form for avslag i form av brukstid/slitasje?

 

Spørsmål 2: Bør ikke jeg få et skriftlig tilbud ganske umiddelbart av Verisure etter å ha takket ja muntlig via en telefonsamtale?

 

 

Endret av Dreamfault
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med forbehold om at jeg ikke er jurist.

 

Spørsmål 1: en erstatning er jo ikke å kjøpe den ødelagte sensoren. Du må jo kjøpe en ny sensor for å erstatte den du ødela. Nye sensorer koster nypris.

 

Spørsmål 2: jo, det burde jo være i både deres og din interesse, ville jeg tro. Dette hørtes rart ut.

Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg ikke er jurist.

 

Spørsmål 1: en erstatning er jo ikke å kjøpe den ødelagte sensoren. Du må jo kjøpe en ny sensor for å erstatte den du ødela. Nye sensorer koster nypris.

 

Så hvis noen kjører inn i min 2001 modell golf så får jeg i overkant av 300.000?  :hmm:  :dribble:  :w00t:

Lenke til kommentar

Så hvis noen kjører inn i min 2001 modell golf så får jeg i overkant av 300.000?  :hmm:  :dribble:  :w00t:

 

Det er nok desverre ikkje slik det fungerer, men i utgangspunktet så er eg enig i at erstatninga for ein øydelagt gjenstand (enten det er ein bil eller anna) burde være lik kostnaden med å skaffe seg ein erstatningsgjenstand som tjener dei samme funksjonane.

 

Men når reglane er slik at ein trekker frå verditapet for alder og slitasje så ser eg ikkje kvifor det ikkje skulle gjere seg gjeldande på ein alarmsensor også.

 

 

PS, i ein slik situasjon så ville eg også vurdert nøye om du eigentleg har bruk for ei slik innbruddsalarmtjeneste. Du får mykje bra løysningar som varsler per internett/tekstmelding ved utløyst alarm også. Så med mindre du har ein avtale der vekter stiller opp på kort varsel for å sjekke alarmen og sikre huset etter utløyst alarm så vil det gi omtrent like god sikkerheit at du får ei automatisk tekstmelding eller oppringing i staden. Dei fleste tjuvane har uansett stukket av før du, vekter eller politi kjem fram likevell.

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget med nypris og alarmsensor, men dette er, slik jeg ser det, en utgående modell som de i utgangspunktet ikke er interessert i å videreføre. Det er jo derfor de har satt prisen slik. Innkjøpsprisen er selvfølgelig ikke 1300 kr for Verisure. De har nok en grei avkastning på sensoren for jeg vil tro at eksisterende kunder subsidierer nye kunder som får alarmen til 1 krone. Forskjellen i pris på en sensor uten kamera og med kamera er 200 kr. Det er også en grunn til det for da kan selgerne si "hvis du legger på 200 kr får du med kamera. God deal, ikke sant?"

 

Jeg er i ferd med å gjøre om huset til et smarthus med egne sensorer og lignende. I mellomtiden er jeg opptatt av at min kones opplevde trygghet er god (ikke reelle tryggget som selvfølgelig er meget god uavhengig av hennes følelser.)

Det er svært sjelden innbrudd i dette området, og vi har et rimelig uinteressant hus i forhold til den omkringliggende bebyggelsen. Jeg tenkte jeg skulle undersøke dette med forbrukerrådet også. Skulle bare lufte tematikken her på forumet først.

 

Redigert innlegg:

Kan legge til at jeg snakket med Forbrukerrådet og så lenge Verisure har gardert seg i kontrakten må jeg gjøre som de sier.

Endret av Dreamfault
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...