Gå til innhold

Privat kjøp av datakomponent, selger trekker seg etter avtale...


Querke

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg la ut en annonse på finn.no ang. jeg ville kjøpe et skjermkort. 

Jeg ble kort etter sendt en sms av en som ville selge sitt skjermkort.

 

(sms)Selger sa: "kr 4500 + evt frakt"

(sms)Da svarte jeg: "Okei, høres greit ut, er det greit at vi bruker finns betalingsløsning?"

 

Etter dette ringte han meg, hvor vi ble enige om at vi skulle bruke finn.no's betalingsløsning, og vi avtalte kjøpet.

 

Deretter la han ut en annonse på finn, "bare for meg" slik at jeg kunne trykke på "sikkert kjøp". 

 

MEN, da flommet det inn tilbud på 5500kr, og han sa at han trekker seg fra avtalen vår...

 

Jeg svarte at han kan ikke gjøre dette etter at vi hadde en avtale om kjøpet.

 

Han svarer "Vi var vel ikke enige om alle punkter, og da er jeg ikke bundet. Men, om du ønsker det får du ta det videre rettslig. Beklager dette".

 

 

 

Så, er selger bundet til vår avtale etter dette? Eller har jeg ingen rettigheter, siden jeg sa "Dette høres greit ut" på sms, og resten via telefon samtale?

 

Hjelp.

 

- Simon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis SMS mellom dere klart og tydelig viser at dere har inngått en avtale så har du vel god mulighet for å holde selger til den prisen dere avtalte. Dersom det meste gikk over tlf og du ikke har opptak av det blir det vel verre.. Ender opp med å bli en dyr og slitsom affære for deg med detta kortet  :confused: Skal ikke bare ta det som at universet er i mot deg og vente i et par mnd på nye Nvidia kort da?  :rofl:

Lenke til kommentar

Er ganske vagt i sms'en st jeg sier "det høres greit ut". Men jeg mente at jeg ville ha det der og da. Neste medling jeg fikk bar finn annonsen han opprettet.

Har ikke opptak nei.

 

Haha, mitt gamle 570 er kanskje besatt av en ond sjel som ikke vil forlate kabinettet mitt? :O

Tenker å bare gå i butikken å kaste noen tusenlapper ut ruta ( alle skjermkort på finn er nesten ubrukt, så det blir som å kaste bort penger).

Endret av Querke
Lenke til kommentar

Haha, mitt gamle 570 er kanskje besatt av en ond sjel som ikke vil forlate kabinettet mitt? :O

Tenker å bare gå i butikken å kaste noen tusenlapper ut ruta ( alle skjermkort på finn er nesten ubrukt, så det blir som å kaste bort penger).

 

Hvis du tror det tar du nok fort feil, er umulig å si hvordan de er behandlet og om de har stått i mining-rigs.

Lenke til kommentar

Selv har jeg for lengst sluttet å kjøpe brukte PC-komponeter. Man har liten garanti for å vite den egentlig tilstanden. Og det er gjerne ikke så mye å spare på det. Er man heldig kan man likevel plukke opp det man trenger på demovaresalg, noe jeg har hatt stort hell med tidligere. Både høyttalere til stereoanlegg, støydempende headset osv har jeg kjøpt som demovarer, og dermed spart en hel del ift. fullpris. Og man har samme rettigheter som ved kjøp av helt ny vare.

Lenke til kommentar

Selv har jeg for lengst sluttet å kjøpe brukte PC-komponeter. Man har liten garanti for å vite den egentlig tilstanden. Og det er gjerne ikke så mye å spare på det. Er man heldig kan man likevel plukke opp det man trenger på demovaresalg, noe jeg har hatt stort hell med tidligere. Både høyttalere til stereoanlegg, støydempende headset osv har jeg kjøpt som demovarer, og dermed spart en hel del ift. fullpris. Og man har samme rettigheter som ved kjøp av helt ny vare.

Sant, sant. Er det flere enn komplett som har demovarer?

Lenke til kommentar

Er bare å se på den enkelte nettbutikken om de har noe. Jeg har handlet demovarer hos andre enn Komplett, som f.eks. PS Data, riktignok for ganske mange år siden. Også hifi-butikker som Hifi-klubben, Soundgarden og Oslo Hificenter selger demovarer og evt. innbyttevarer. Høyttalerne jeg har nå, og det forrige paret jeg hadde før (som jeg solgte i sommer) er kjøpt som demovare. For noen uker siden kjøpte jeg en forforsterker som var innbyttevare, men akkurat den jeg lette etter, under halve prisen av hva den koster helt ny.

Lenke til kommentar

 

Selv har jeg for lengst sluttet å kjøpe brukte PC-komponeter. Man har liten garanti for å vite den egentlig tilstanden. Og det er gjerne ikke så mye å spare på det. Er man heldig kan man likevel plukke opp det man trenger på demovaresalg, noe jeg har hatt stort hell med tidligere. Både høyttalere til stereoanlegg, støydempende headset osv har jeg kjøpt som demovarer, og dermed spart en hel del ift. fullpris. Og man har samme rettigheter som ved kjøp av helt ny vare.

Sant, sant. Er det flere enn komplett som har demovarer?

 

Hva slags skjermkort var det du fikk for 4500 kr? GTX 980?

Lenke til kommentar

Et av grunnprinsippene i norsk avtalerett er formfrihet, dvs. at partene fritt kan velge den form avtalen skal inngås i - enten muntlig eller skriftlig. Det er verdt å merke at muntlige avtaler er like bindende som skriftlige avtaler. Se NL 5-1-1 og 5-1-2. Avtalens form er derfor ikke et problem.

 

Spørsmålet her er derimot om det ble inngått en avtale mellom partene.

 

Jeg forstår ikke, i alle fall uten mer opplysninger, hvorfor selger påstår dere ikke var enige om alle punkter. Uansett er det ikke et krav om at man må være enige om alle punkter, bare at det foreligger enighet om alle vesentlige forhold, som pris, betaling, med mer, jf. ulovfestede regler, se for eksempel Optimogården inntatt i Rt. 2011 side 410.

 

Ut fra det faktum du har opplyst om, foreligger det både et tilbud og en aksept fra partene. Det er således inngått en avtale, og den skal holdes. Prinsippet om at avtaler skal holdes, pacta sunt servanda, er også et grunnprinsipp i norsk avtalerett, jf. NL 5-1-1 og 5-1-2.

 

Hvis avtalemotparten ikke holder sin del av avtalen, kan myndighetene bistå deg med å gjennomføre avtalen. I praksis må du kreve oppfyllelse, eventuelt erstatning for dekningskjøp, og forsinkelsesrente gjennom forliksrådet.

Endret av Azona
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et av grunnprinsippene i norsk avtalerett er formfrihet, dvs. at partene fritt kan velge den form avtalen skal inngås i - enten muntlig eller skriftlig. Det er verdt å merke at muntlige avtaler er like bindende som skriftlige avtaler. Se NL 5-1-1 og 5-1-2. Avtalens form er derfor ikke et problem.

 

Spørsmålet her er derimot om det ble inngått en avtale mellom partene.

 

Jeg forstår ikke, i alle fall uten mer opplysninger, hvorfor selger påstår dere ikke var enige om alle punkter. Uansett er det ikke et krav om at man må være enige om alle punkter, bare at det foreligger enighet om alle vesentlige forhold, som pris, betaling, med mer, jf. ulovfestede regler, se for eksempel Optimogården inntatt i Rt. 2011 side 410.

 

Ut fra det faktum du har opplyst om, foreligger det både et tilbud og en aksept fra partene. Det er således inngått en avtale, og den skal holdes. Prinsippet om at avtaler skal holdes, pacta sunt servanda, er også et grunnprinsipp i norsk avtalerett, jf. NL 5-1-1 og 5-1-2.

 

Hvis avtalemotparten ikke holder sin del av avtalen, kan myndighetene bistå deg med å gjennomføre avtalen. I praksis må du kreve oppfyllelse, eventuelt erstatning for dekningskjøp, og forsinkelsesrente gjennom forliksrådet.

 

De er vel like bindende, men ganske mye vanskeligere å bevise. Selger kan vel si at de ikke kom til enighet på tlf, og da blir det jo ord mot ord. Ser ikke at et vagt "tja, høres greit ut" på sms kan være en bindende avtale.

Endret av Stigus
Lenke til kommentar

For meg virker dette uten tvil som om begge partene har kommet med dispositive utsagn (erklæringer som er egnet for å inngå en bindende avtale). Etter mitt skjønn er det ganske klart at det foreligger en bindende avtale, og du kan således kreve den oppfylt.

 

Men, det er som med mye annet her i verden, pick your battles. Blir etter alt å dømme noe som tar mer tid og energi enn det er verdt. Trenger ikke å være enige på alle punkter, slik selger anfører. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For at du skal kunne holde selger til ordet om avtalt kjøp, må du ha dette skriftlig eller på opptak. Dersom du ikke har noen av delene som konkret sier at handelen er avtalt, kommer du dessverre ikke noen vei.

Kjøper aldri skjermkort brukt(med mindre det er svinbillig), grunnet at man kan støtte på problemer som dette, da du aldri vet om det er en knøl eller en seriøs person du handler fra. De kan også ha behandlet kortet mye dårligere, eller at kortet har flere feil enn det selger opplyser.

Kjøp nytt du, så slipper du alle disse useriøse hagenissene ;)

Lenke til kommentar

For at du skal kunne holde selger til ordet om avtalt kjøp, må du ha dette skriftlig eller på opptak. Dersom du ikke har noen av delene som konkret sier at handelen er avtalt, kommer du dessverre ikke noen vei.

Det er ikke korrekt, men skriftlig dokumentasjon er å foretrekke. Som nevnt ovenfor må det foretas en konkret bevisvurdering.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...