Gå til innhold

Kan jeg bare fly en vei med en tur-retur-billett hos Widerøe?


Agurk43

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt tur-retur-billett med Widerøe, men jeg vurderer kanskje å ikke bruke den retur-billetten. Altså jeg flyr fra Trondheim-Oslo mandag, men at jeg ikke flyr tilbake Oslo-Trondheim på torsdag. Jeg har ikke tenkt å avbestille eller noe, siden billetten var såpass billig og det blir bare styr. Hvordan blir dette? Har hørt at man MÅ bruke begge billettene for å unngå gebyr eller lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg om Widerøe har spesielle regler. Men jeg har reist flere ganger med jobben der jeg har "kastet" retur billetten, og det har ikke vært noe problem.

En gang jeg skulle hjem (fra Spania tror jeg), så kjøpte jeg faktisk tur/retur billett når jeg bare skulle hjem, fordi en enveis billett var dyrere.

 

For flyselskapet er det jo bare positivt. For de får jo pengene, samt at de slipper å frakte vekten av deg og bagasjen, som gjør at de sparer drivstoff og dermed penger.

Lenke til kommentar

Det man ikke kan gjøre (eller ikke kunne gjøre før i alle fall, mulig forbrukerombudet har fått skikk på det i Norge) er å bruke retur-billetten etter å ha droppet å bruke tur-billetten. Om hadde gjort det motsatte, altså kjøpt Oslo-Trondheim søndag og Trondheim-Oslo mandag, for så å bare skulle bruke Trondheim-Oslo, så ville du kanskje fått trøbbel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at tur/retur-billett er billegare enn einvegsbillett er vell fordi flyselskapet har berekna at dei skal tjene det innigjen gjennom salg av mat og drikke ombord i flyet, eller i form av lojale kundar.

 

Konsekvensen av å ikkje bruke retur-billetten er vell at det eventuelt bryt med flyselskapet sine reisevilkår? Brudd på vilkåra får vell den konsekvensen at flyselskapet ikkje vil ha deg som kunde neste gong du skal flyge.

Ikkje at eg trur flyselskapet er veldig ivrige på å svarteliste potensielle kundar, men det er vell den einaste reaksjonsforma dei har, med mindre dei har avtalt at dei kan kreve gebyr for brudd på vilkåra.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Jeg har kjøpt tur-retur-billett med Widerøe, men jeg vurderer kanskje å ikke bruke den retur-billetten. Altså jeg flyr fra Trondheim-Oslo mandag, men at jeg ikke flyr tilbake Oslo-Trondheim på torsdag. Jeg har ikke tenkt å avbestille eller noe, siden billetten var såpass billig og det blir bare styr. Hvordan blir dette? Har hørt at man MÅ bruke begge billettene for å unngå gebyr eller lignende.

Muligens for seint svar til at du kan få tilbake avgiftene, men nei, det er ikke noe problem overhodet. Du har også krav for å få refundert avgiftene for den delen av billetten du ikke bruker. Hvis det var kun hjemreisen du skulle bruke ville jeg sagt fra før utreisedatoen, så ikke hjemreise ble kansellert pga no-show på utreise, selv om jeg ikke vet om det er noen fare for det med Widerøe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk du noe gebyr?

 

Flyr du internasjonalt, slik som jeg nå ved flere anledninger har flydd med Qatar Airways til India via Qatar, så kan du få noen heftige "no show" gebyrer på opptil flere tusen kroner, ut i fra hvilken type billett du har. Der ser de det vel som om at her kunne de solgt et sete ekstra.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...