Gå til innhold

På stjernehimmelen nå


Anbefalte innlegg

Denne tråden handler mest om det man kan se uten stjernekikkert på stjernehimmelen akkurat når den nyeste posten legges til. Planeter, kometer, stjerneskuddsvermer, måneformørkelser og lignende. Altså ikke en tråd for nerder som leser astronomisider daglig på jakt etter det mest fantastiske til enhver tid, men hverdagsobservasjoner av oss glade amatører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for de av dere med android, og en telefon som det lar seg gjøre på: Sjekk ut google Skymap, der får man en realtime augmented reality av plasseringen på stjerner og planeter. Ganske tøft :)

 

Det var et interessant tips Czo. Skal sjekke dette. Da vil man vel få info om hva man ser på av objekter hjemme lokalt ? :thumbup:

Lenke til kommentar

for de av dere med android, og en telefon som det lar seg gjøre på: Sjekk ut google Skymap, der får man en realtime augmented reality av plasseringen på stjerner og planeter. Ganske tøft :)

 

Det var et interessant tips Czo. Skal sjekke dette. Da vil man vel få info om hva man ser på av objekter hjemme lokalt ? :thumbup:

 

Jepp :) Det er som å se i gjennom et vindu som forstørrer objektene, og representerer dem med grafikk.

Hva skjedd forresten med tråden <<filsosofi om dimensjoner, tid og universet>>, den ble visst flytta over på teknologi og vitenskap? Tjaja.

Lenke til kommentar

Sjekk også ut stellarium (www.stellarium.org). Det er et gratisprogram som viser stjernehimmelen hvordan den er akkurat nå. Du må stille inn koordinatene for der du bor først, eller så tror jeg du kunne velge nærmeste by eller noe.

 

Det er ihvertfall utrolig stilig, og gir deg god informasjon om hvor du kan se andre planeter på stjernehimmelen og sånt...

Lenke til kommentar

Har lastet ned Stellarium og et genialt program må jeg si. Nå er det ikke så vanskelig å identifisere hvilke stjerner teleskopet mitt peker på. Kunne vært bedre uten ristinga men sånn er det å være amatør. :p Enda verre at planetene er på motsatt side av balkongen min om kvelden.

 

Noen som har brukt programmet enda? Lurer mest på det med avstanden, når den er gitt til et tall med benevnelsen AE. Fant at det står for Autoeksponering og har med eksponeringen i kameraer å gjøre, men hvordan kan jeg finne ut hva den tilsvarer i lengdeavstand?

 

Edit: For å holde meg on-topic kan jeg legge til at mot vest akkurat nå, kan vi se stjernen Arcturus, ifølge Stellarius. Tror det hvertfall.

Endret av Myst
Lenke til kommentar

1 astronomisk enhet (AU på engelsk) er middelavstanden fra Jorda til sola, altså ca 149.600.000 km. Lyset bruker litt over 8 minutter på denne avstanden. 1 lysår er avstanden lyset går på 1 år, altså ca 9.460.000.000.000 km. Det går dermed ca 63.235,3 AU per lysår. Et annet astronomisk lengdemål er 1 parsec (3,26 lysår) som utgjør 3,08568025 × 1016 meter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

No på fredag (3. september), seint om kvelden/natta, var det eit sterkt lysande objekt som stod i sør/sør-aust. Kva kan dette ha vore? Kan ikkje ha vore ein satellitt pga at den tilsynelatande stod "still". I kveld er den ikkje synleg.

 

Var det Venus kanskje?

Endret av huf
Lenke til kommentar

Det er Jupiter, den største planeten i solsystemet. Den er større enn de andre planetene til sammen, massen er mer enn det dobbelte av alle de andre planetene sammenlagt, 318 ganger mer masse enn Jorda. Jupiter har noen tynne ringer ala Saturn, men Jupiters ringer er bare synlig i kraftige teleskop. Jupiter har 63 kjente måner (det kan fortsatt være mulig at det er flere).

 

Mer om Jupiter: http://www.astro.uio.no/ita/DNP/nineplanets/jupiter.html

Lenke til kommentar

Har vert stjerneklart nesten en uke på råd nå, og ser jupiter lyse opp som bare det hver kveld/natt.

 

Spør om en liten ting:

 

Hva er disse 'stjerne' lignendne lysene som flyr oppi der?

Og et av disse lysene delte seg til totalt 3 lys, alle fløy da hver sin vei. Ser disse lysene hver kveld/natt.

Og mange av dem!

 

Det ser ut som en stjerne som flyr i en rettning hele veien til dem forsvinner bak fjell.

Stjerneskudd er det ikke, dem ser jeg og mye av, men dem varer bare noen sekunder.

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Noen som vet hvilken planet som vises som en lyssterk stjerne nordøst-ish på himmelen (her i Nord Norge hvertfall)?

Litt nedenfor til venstre for månen, nesten i nord, bare litt østlig, er den digre stjernen Betelguese, som danner den venstre skuldra i stjernebildet Orion.

Rett mot nord rett ved horisonten kan planeten Merkur kanskje være synlig i Finnmark eller lengre nord nå (i skrivende stund).

I sørøst er det klareste objektet etter månen kjempeplaneten Jupiter, den er så lyssterk at det er lett å se den selv i skumringen.

Og i sørvest kan man nå se planetene Mars og Venus rett i nærheten av hverandre, Mars nesten rett over Venus. Venus er den klareste av disse.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...