Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Huff.

Jeg har hørt mye dritt om CD sin HD/PVR, og denne tråden bekreftet min mistanke. Jeg har nylig kjøpt meg min første leilighet, og har grunnpakken fra CD inkludert i felleskostnadene. Jeg trenger da en dekoder, og etter samtale i dag med CD fikk jeg vite at de har kampanje på dagens PVR, til 990,-. Vanlig HD-dekoder koster jo tross alt 1990,-, men jeg skjønner jo at dette er en kampanje de har fordi de vil bli kvitt de gamle før den nye kommer.

 

Er denne dekoderen såpass dårlig at jeg heller burde betale 1990,- for ordinær HD-dekoder? Evt. så finnes det jo Dreambox, som koster 700,- mer ny enn hva HD-dekoderen koster. Jeg har egentlig lyst å bruke minst mulig på en dekoder, siden jeg bare har grunnpakke uansett, og ikke planer om å bestille noe mer. Å vente på den nye er ikke aktuelt, siden den blir nok ganske så dyr.

 

Så, bottom line: HD/PVR til 990,- eller HD-dekoder til 1990,-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD-Dekoder til 1'990kr?? Vet ikke hvilken HD-dekoder Canal Digital tilbyr til kabel-TV kunder men siden de tilbyr samme Sagem HD-PVR så regner jeg med at det går i samme Sagem HD-Zapper som "vanlig ikke PVR" dekoder.

 

Hvis dette er tilfellet så koster jo vanlige HD-dekoder vanligvis bare 990kr for satellitt kunder mens HD-PVR normalt koster 1'990kr så de prisene virker jo smått vannvittige? Hva forsvarer 1'990kr for en dekoder uten PVR funksjonalitet?

 

Eneste problemene jeg har hatt med min HD-PVR omhandler jo PVR-biten, så om prisene dine stemmer så ville jeg vell heller gått for HD-PVR og bare ikke brukt PVR-funksjonen fremfor å betale mer for en vanlige HD-dekoder.

 

Vet ikke hvordan kabel-tv løsningen til CanalDigital fungerer men vil du virkelig få en Dreambox til å fungere med kabel-tv?

Lenke til kommentar

HD-Dekoder til 1'990kr?? Vet ikke hvilken HD-dekoder Canal Digital tilbyr til kabel-TV kunder men siden de tilbyr samme Sagem HD-PVR så regner jeg med at det går i samme Sagem HD-Zapper som "vanlig ikke PVR" dekoder.

 

Hvis dette er tilfellet så koster jo vanlige HD-dekoder vanligvis bare 990kr for satellitt kunder mens HD-PVR normalt koster 1'990kr så de prisene virker jo smått vannvittige? Hva forsvarer 1'990kr for en dekoder uten PVR funksjonalitet?

 

Eneste problemene jeg har hatt med min HD-PVR omhandler jo PVR-biten, så om prisene dine stemmer så ville jeg vell heller gått for HD-PVR og bare ikke brukt PVR-funksjonen fremfor å betale mer for en vanlige HD-dekoder.

 

Vet ikke hvordan kabel-tv løsningen til CanalDigital fungerer men vil du virkelig få en Dreambox til å fungere med kabel-tv?

Det er faktisk ikke tull en gang. Canal Digital HD-Dekoder. Det er jo en helt sinnsyk pris.

 

Dreambox.no hevder at DM500 C/T skal fungere med Kabel-TV. Men, jeg tror kanskje det er litt sketchy å bestille en slik, siden jeg ikke er sikker på at det vil fungere.

 

Jeg leser at PVRen bråker, kræsjer og mye rart. Har HD-dekoder i huset jeg bor nå, og den fungerer jo slik den skal. Den bråker ikke, og kræsjer ikke. Utover det, så gjør jo den ikke noe mer, men den fungerer. Noe jeg har fått inntrykk av at PVRen ikke gjør.

Lenke til kommentar

Jeg har alt for kort fartstid med HD-PVRen til Canal Digital til at jeg kan gi deg noe godt svar, men jeg har jo allerede opplevd en krasj og har ikke brukt min i mer enn knappe 10dager. Problemene jeg opplever med serieopptak skyldes visstnok en oppdatering som har gjort at når du velger serieopptak så tar HD-PVRen nå opptak av samtlige episoder av serien du har markert med unntak av episoder som er markert som repriser og det som da skaper krøll er at EPG-en har mange serier hvor episoder aldri blir markert som repriser så den ender opp med å ta opp mye unødvendig.

 

Så de har forsøkt å forbedre på løsningen men dårlig optimalisert EPG gjør at det faktisk blir dårligere om du spør meg.

Når det gjelder støy så hører jeg faktisk knapt noe som helst lyd fra min HD-PVR!

 

 

Har bare innsett at når vi fikk denne til 990kr så kan jeg overleve med den til den nye ADB dekoderen kommer 1. September.

Men jeg ville ringt å hørt hvorfor Canal Digital tar 1990kr for samme dekoder som de bare krever 990kr for fra satellitt kunder.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Når det gjelder opptak som skjer til feil tid eller ikke skjer så kan det like gjerne være canalleverandøren til canal digital som canal digital selv. Canal digital mottar programguide fra den enkelte kanal og hvis kanalleverandøren har feil så sprer canal digital den videre.

Såvidt jeg vet så betyr serieopptak at man setter dekoderen til å ta opp til samme tid og dag fremover, uavhengig om programmet faktisk sendes da. Det vil si, ser man et program fra 2100 til 2200 en onsdagskveld og velger serieopptak, tar dekoderen opp 2100-2200 hver onsdag uansett om programmet går da eller ei. Har derfor aldri brukt serieopptak, men plukket ut direkte de program som skal tas opp.

 

Sørg for god ventilasjon, ikke minst siden luftinntak er på siden og hvis man setter den inntil en annen sak i tvhylla eller inntil veggen, inne i lukket kabinett osv blir det fort varmt.

Anbefaler helt åpne kabinett med god lufting til sidene.

 

Støy løses ved å legge noe oppå dekoderen.

Prøv dere frem med ulik vekt på ulike steder.

Jeg bruker ikea bordskånere, og legger en passe stabel i stativet inntil støyen forsvinner.

Se for dere dekoderen i 6 ruter på toppen, venstre og høyre side + midten, foran og bak.

Eksperimenter med vekt på ulike steder av disse 6 rutene.

 

Sørg for godt signal inn, minst 60+ er vel siste krav. Bruk begge coaxinngangene, bruk medfølgende kabler, og ikke skjøt dem (men kapp den til riktig lengde).

 

Følg med dekoderen når du slår den av. Går den rett av og på uten init og av og på prosedyren må den tilbakestilles da den henger og vil ikke ta opp.

 

Legg inn opptaksdelay, bruker selv 2 min før og 5 min etter.

 

Generelt er alle dekoderne som tilbys av rikstv, viasat og canal digital dritt, slik det alltid har vært. Aner ikke hvorfor, men det er tydelig en altfor stor teknisk utfordring å sy sammen en fungerende dekoder. PVR dekoderen til CD har de ikke engang brydd seg med å skru sammen med skruer men klipset chassiset sammen slik at det ligger løst og klaprer. Mistenker også at det er lite minne i boksen slik at den kjører med nesten 100% bruk av minne og hver minste lille ekstra kjører den helt i grøfta. Kjølingen er ogå en vits. Harddisken er satt rett i luftinntaket og blokkerer for vifta. Er for å kjøle harddisken. Det skulle vært satt inn skikkelige og stillegående vifter lignende de man bruker i kabinetter.

Men det er vel med som alt annet at man sparer 20 kroner pr dekoder ved å konstruere den så dårlig som de gjør og med x tusen solgte dekodere blir en tjuekroning der og en tjuekroning der til mye penger selv om forbrukerne sikekrt vilel betalt 20 kroner ekstra for å få noe som virket.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så betyr serieopptak at man setter dekoderen til å ta opp til samme tid og dag fremover, uavhengig om programmet faktisk sendes da. Det vil si, ser man et program fra 2100 til 2200 en onsdagskveld og velger serieopptak, tar dekoderen opp 2100-2200 hver onsdag uansett om programmet går da eller ei. Har derfor aldri brukt serieopptak, men plukket ut direkte de program som skal tas opp.

 

Dette er ikke helt riktig. Serieopptak betyr at dekoderen tar opp samme serie hver gang den går. Går ikke serien en dag, blir det heller ikke opptak. Går serien på en annen tid, blir det tatt opp da. Det er jo det som er hele poenget med serieopptak.

Hvis ikke, kunne man jo like godt bare sette på manuelt opptak f.eks. hverdager fra 21-22.

F.eks. så går jo Hotel Cæsar man-fre kl 19.30, nå på mandag går det kl 18 grunnet fotballkamp. Da tar serieopptaket opp kl. 18 istedenfor 19.30, serieopptaket følger selve programmet.

Serieopptak styrer seg selv, og det er derfor det er så genialt enkelt, når det fungerer vel og merke.

I det siste har det desverre vært mye tull med serieopptak. F.eks. tar du opp Hotel Cæsar nå så får du også med episoden som sendes i 11 tida (gammel sesong). Dette skjedde ikke før, da fungerte det slik at den kun tok opp det som gikk 19.30. Det hender også at programmerte serieopptak ikke tar opp i det hele tatt, og du må trykke på nytt serieopptak, som legger seg i listen over det gamle osv. Om det er epg'en som skurrer eller tuneren som bare blir verre og verre, skal jeg ikke spekulere i.

Endret av Mislykket
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Canal digital sa i sin tid til meg at serieopptak ikke tok hensyn til om programmet forandret sendetid, var forsinket elelr andre ting men slavisk tok opp til samme tid. Har aldri testet det ut, har ikke hatt bruk for det heller.

Lenke til kommentar

Etter å ha snakket med CD endte jeg opp med å bestille en HD-PVR i dag. Pris på vanlig HD-dekoder var uanset 1990,-, så det ble tusen kroner billigere uansett.

 

Det er visst en ny firmware på vei til dagens PVR, som er på testkjøring i dag faktisk. Denne skal visstnok løse mange problemer, og er ventet ila. 1-2 måneder. Blir spennende!

Lenke til kommentar

Nå har tuner sluttet helt å høre på fjernkontrollen. Tidligere har jeg måtte vente en liten stund etter oppstart før tuner reagerer, men nå har jeg ventet en halvtime uten respons. Tuner sender bilde, men reagerer ikke på signaler fra fjernkontrollen altså. Ser det blinker på tuner hver gang jeg trykker, og har fått opp tall i display like etter restart. Har prøvd å starte på nytt mange ganger. Hjelper ikke.

 

Vanvittig frustrerende siden jeg ikke får tilbakestilt tuner heller..

 

Noen som har vært ute for lignende problem?

Endret av Eerath
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser at Canal Digital har kampanjepris for parabol HD-dekoder til kr 1. Snakket med kundeservice og vist nok måtte man også kjøpe Entertain pakka i tilleg for å få den prisen. Har sett opp og ned CD sine sider og finner ikke noe om man må kjøpe denne pakken i tilleg.. Noen som har litt info angående dette? Er allerede parabolkunde.

Lenke til kommentar

Endelig, etter 2,5 år med den elendige PVRen til CD, har jeg gått til anskaffelse av IDTV.

 

Fordelene:

 

-Slipper en bråkete boks i TV-benken.

-Må riktig nok se på samme kanal som jeg tar opp fra, men opptak fungerer i alle fall.

(CD-PVR kunne finne på å ikke ta opp programmer selv om det ikke var andre opptak satt opp på samme tid)

-Raskere kanalskift

-Raskere og mer responsiv programguide.

-Stabilt, trenger ikke resette TV daglig.

-Alt integrert i TV, og alt styres fra samme kontroll.

 

Om du bestiller CAM fra CD betaler du bare 385,-. Kampanjepris samt WEB-rabatt på 150,-

 

Så har du muligheten for IDTV og er dritt lei CD PVRen, så anbefaler i alle fall jeg å gå for denne løsningen. :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hovedproblemet er at kanalleverandørene designer en boks til sitt system som skal støtte de løsninger og sperrer de legger inn. En TV produsent lager noe som skal støtte det, men man vil ikke f.eks kunne oppdatere til å støtte ting som kanalleverandøren viser. Litt av poenget med en pvr dekoder er både at den har to tuner til å ta opp på en kanal og se på noe annet, samt at man har alle pvr fordelene (pause, sette på opptak fra epg osv). Eer også usikekr på om man kan brenne ut opptak med en TV, scart på TV er vel inngang, og man kan vel ikke sende opptak ut via scart og til en dvd opptaker? Spørsmålet er hvorfor man fortsatt trenger kort uansett om det er programkort elelr simkort. Kunne man ikke like greit registrert et serienummer eller noe? Har man surround elelr andre lydløsninger ønsker man jo også å sende lyden ut men vet ikke hvordan dette blir på TV som ofte kun har lyd innganger. Hvor godt det fungerer avhengr vel også av den eneklte tv antar jeg. En umerket tusenkroners tv har vel noe dårligere funksjonalitet enn en toppspekket til 30000, selv om den kinesiske produsenten sier at de har oversatt en mail fra den europeiske tyske importøren som mener cam skal støtte CD sin kodec.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...