Gå til innhold

Samletråd om Canal digital sin PVR HD-dekoder


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm. Dekoderen min VAR grei (bortsett fra en nødvendig "dobbeltstart" i ny og ne, pga mute v/oppstarts-problem). Men i forbindelse med denne softwareoppdateringen har det krøllet seg. Problemene begynte fredag, allerede før jeg visste noe om denne oppdateringen. Klokka på displayet viste feil, og jeg fikk informasjon om at det var problemer med signalmottaket. På lørdags formiddag virket det heldigvis greit igjen, men på kvelden ble det krøll på nytt da jeg ikke fikk til å se et program samtidig som jeg tok det opp (spent på hvordan det opptaket ble). Etter opptaket lastet jeg ned oppdateringen. Da ble lyden konstant mutet, og jeg fikk ikke til å sette på lyden. Nå har det første problmet oppstått igjen, at jeg får melding om at det er problem med signalmottaket. Noen som har vært borti det samme og har en fix?

 

Har gått glipp av en del programmer på grunn av dette. Heldigvis fant jeg den gamle enkle dekoderen som fortsatt fungerer smertefritt...

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Har opplevd et par ganger at mute kobles ut, dvs lyden er som normal uavhengig av om mute er på eller av.

Da har dekoderen låst seg, og jeg har kjørt fabrikkinstilling og så har alt vært løst.

Opplevde også den uriktige klokka i displayet, men kun i forbindelse med et heng som løste seg med nullstillingen.

Teksten i menyene er ihvertfall lettere å se nå.

Opplever også at dekoder slår seg av endel ganger når jeg skal bruke epg, og klarte jammen meg å bytte kanal på TV en gang med dekoderens fjernkontroll.

 

Så det er nok endel igjen og jeg tror aldri den blir helt bra grunnet alt for dårlig design, hardware, og sammenskruing.

Det er rart med det, hadde dette vært en TV, et kjøleskap, en sofa, en lampe, en bil eller hva som helst annet villa man aldri funnet seg i det.

Man er så vant med elendige dekodere, at man godtar hva som helst.

Finnes ingen bra som tilbys via CD/Viasat/RTV, så man velger det beste av skrotet og er glad

man stort sett kan få bilde og lyd sånn noenlunde.

 

Programmer som ikke tas opp, skyldes normalt at man tar opp mer enn to programmer samtidig eller at man ser på en ting, tar opp noe annet og forsøker å ta opp noe på en tredje kanal.

Med flere som har tilgang til den vil folk stile in og slette hverandres innstillinger.

Lenke til kommentar

Min har også problemer med å ta opp selv etter siste oppdat. OG det er ikke fordi det er for mange programmer som er lagt til listen. Jeg har kun et fast opptak så det burde den klare,men nope.....

Nå er den beg. å henge i menyer og skifte av kanal, sort skjerm ved bytte av kanal,mute er kommet igjen,bruker sinnsyk lang tid å slå seg av.

 

Og den f.... 4 timers avslåingen er irriterende da man føler med på noe og plutselig står den firkanten der midt på skjermen. Nei, nå vil vi ha kompensasjon i form av ny tuner når de kommer.

Endret av melvis
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har opplevd to tilfeller nå hvor alle kanaler untatt den som man tok opp på har vært svarte med en melding om problemer med signalmottak.

Den durer også mer og oftere etter siste oppdatering.

Lenke til kommentar

Har opplevd to tilfeller nå hvor alle kanaler untatt den som man tok opp på har vært svarte med en melding om problemer med signalmottak.

Den durer også mer og oftere etter siste oppdatering.

 

Det samme har jeg opplevd. Måtte slå av strøm og slå på igjen.

 

I går prøvde jeg med to opptak for å se om det virket. Hadde farmen på opptak,så også på dette programmet,hadde da et nytt opptak kl.20.30 og fikk da melding på skjermen om jeg ville skifte til denne kanalen, fikk OK/AVBRYt,valgte avbryt og da tok jo den self ikke opp det programmet. Hva mener den vi skal gjøre da. To vanlige opptak som jeg "trykker" selv går helt fint. Sukk

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Trykker selv på OK når dette skjer og kan da velge mellom å se på en av de kanalene som er til opptak.

 

Har snakket litt med kundeservice på canal digital i det siste.

Endel nye folk der, tydeligvis, og man må gjennom mange ting man vet ikke hjelper for å få hjelp.

 

Tok opp det med at alle kanaler unntatt forsvinner unntatt den man tar opp.

Fikk da beskjed om de sannsynligvis var problemer med mottak på den andre inngangen.

Argumentasjonen min om at man måler mer enn nok signal på begge inngangene hjalp ikke.

Fikk beskjed om å forsøke å bytte omm kablene inn, og gjett hva: To gode signal inn var akkurat like gode når de ble byttet om.

De tilbød seg å sende ny coaxkabel, men siden det ikke er problemet hjelper heller ikke det.

Så skulle jeg formatere harddisken.

Argumenterte da med at jeg ikke skjønner hvorfor formatering av harddisk skal ha noe å si på at dekoderen bryter signalet til alle kanalene, det visste de ikke men det er tydelig at man skal forsøke hva som helst for å se om noe tilfeldigvis på magisk vis skal funke.

Den restartet seg igår IGJEN etter at jeg klikekt meg inn for å se på opptak, selvsagt midt i et opptak, og selv om den fortsattet etter å ha startet opp igjen mister man endel av det man tar opp.

 

Det jeg opplever nå er altså:

1 -Dekoderen slår seg av av og til når man velger EPG

2 -Dekoder restarter av og til når man velger å se på opptakslisten

3 -Diverse mute og lignende i displayet når dette skjer, og når den starter opp igjen

har den lavere volum enn når den slo seg av (men dette kan justeres opp igjen).

4 -Mister kontakt med alle kanalene unntatt den man tar opp (må tilbakestilels for å få kanalene frem igjen)

5 -Viften går oftere og raskere og bråker dermed mye mer.

 

Synes den siste oppdateringen gjorde den verre enn på lenge, bortsett fra noe lettere å lese teksten i menyene....

Lenke til kommentar

Helt fantastisk !!! Hvor mye feil går det an å lage på denne boksen ???

 

Har hatt mange av feilene som er beskrevet her, virker noenlunde nå.

MEN:

 

Opptakene hakker, ikke mye men det er irriterende.

Opplevd også at når man spiller av starter den plutselig å spole raskt fremover.

 

Lurer på når den nye tuneren kommer...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

To ganger på rad har nå har jeg satt TV2 hjelper deg på opptak i EPG listen.

Programmet går 2000-2100, men opptaket har startet 2020.

Mistet starten begge gangen.

Lenke til kommentar

Noen flere som har problem med at når du trykker rec på la oss si TV2 og så skifter til NRK så stopper opptaket av seg selv. Dette blir jo bare mer og mer utrolig.

 

Min takler ikke 2 opptag samtidig lengre, får melling om problemer med mottaket. Men jeg kan se på andre kanaler mens jeg bare har et programmert opptag gående så det er ikke noe galt med antenne eller kabler.

 

Blir bare værre og værre disse oppsateringene

 

Det har jeg og problemer med

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Problemer med mottaket feilen har jeg hatt noen ganger.

Kontaktet kundeservice, og de ba meg om å bytte om kablene på antenneinngangene.

Hadde fin-fint signal så jeg spurte om hvorfor det skulle hjelpe, men måtte uansett forsøke det.

Det hjalp selvsagt ikke.

Neste påstand var at harddisken måttte formateres.

Hvorfor innholdet på harddisken skulle påvirke mottaket skjønte hverken de eller jeg.

Så er fortsatt overbevist om at siste oppdatering er skikkelig buggy.

Kjørte en tilbakestilling, og da forsvant meldingen om problem med mottak.

Fortsatt masse opptaksproblemer: Starter for sent, avbrytes for tidlig osv.

Så også at rec i displayet forsvant og ble erstattet av kanalnr, selv om den fortsatt tok opp.

Sliter også med at den har voldsomt etterslep.

Blar man fort gjennom kanaler stopepr den ikke når man slutter å bla før omtrent ti kanaler senere.

Spoling, markøren og opptaket hoper frem og tilbake slik at det blir vanskelig å treffe riktig og så tar det en del sekunder før den takler normal avspilling med lyd og uten hakking.

 

Får håpe de haavner på dynga når den nye lanseres...

Lenke til kommentar

Jeg leste gjennom en del av disse innleggene, men fant ingen som gav svar på problemet mitt.

 

Jeg har en PVR dekoder og bildet er ikke korrekt. Det er "zoomet" inn i bildet, hvilket fører til at en god del av skjermbildet er vekke. Logoen til kanalen er f.eks halvveis borte og av og til mistes også litt av teksten. Det er likegyldig hvilken innstilling jeg har på selve tven. Oppløsning på TVn er korrekt i forhold til signalet som sendes fra PVR dekoderen. Signalet sendes via hdmi fra dekoder til tv. TVn er en samsung. Problemet dukket opp for en uke siden eller så, rimelig sikker på at det fungerte da jeg fikk canal digital for rundt tre uker siden.

 

Finnes det en kvikk fiks for dette?

 

Edit:

 

Kvikk fiks var "on demand" på fjernkontrollen... skulle ikke mye roting i manualen for å finne ut av det egentlig :p Vel vel, problem solved at least! :)

Endret av Knallpose
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har også fått oppdateringen.

Det hadde vært greit om de inkluderte mer info om hva som ble oppdatert, men vi får håpe den blir mer stabil nå.

Synes teksten i menyer og epg er lettere å lese nå.

Lenke til kommentar

Masse rosa skjermer og full låsning i det siste, den stakkar boksen takler ikke 2 opptak samtidig, og/eller rask manuvrering.. Klikker snart, det at dette er en boks til over 2000 kr er helt fiasko. CD mister helt klart meg som kunde om jeg ikke får ny boks når den kommer på markedet. Egentlig skulle vi startet en aksjon hvor alle sendte boksen sin i retur og krevde nytt produkt da det produktet vi har fått overhodet ikke lever/har levd opp til det som loves og forventes av et produkt i denne prisklassen. Hvilken som helst mobil telefon eller datamaskin med denne typen problemer ville bli returnert 10 av 10 ganger. Ankh har fått ny boks mange ganger men sliter fortsatt med samme type problemer som oss andre, CD må ta ansvar for det forferdelige produktet de står for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har småtriks som gjør at den funker rimelig bra.

 

Støy: Mye av støyen kommer av at chassiset kun er klipset løst sammen, og når vifter går skapes vibrasjoner som gjør at chassiset ligger og vibrerer.

Har fått den tilnærmet støyfri ved å la den ligge oppå en duk/tøystykke på midten og så prøve meg frem (bruker bordskånere) med å legge litt vekt på ulike steder på dekoderen.

Hvis man grovt deler den i 6 ruter på toppen (venstre, midten og høyre, foran og bak) så har bak høyre og front venstre vært problemområder.

 

Stabilitet: Løser seg med tilbakestillinger. Gå inn i menyen, velg fabrikkinnstilling, pin kode er 1234.

La den jobbe med å restette seg, og gå gjennom lasting av kanallisten.

Er harddisken tom, anbefales en mer omfattende variant:

Trykk RØD-3-5-3-TELETEXT-1 i rask rekkefølge.

 

Generelt: Bruk medfølgende coaxkabler, unngå lengre strekk enn rullene, bruk begge kablene og legg kabler mellom lnb og begge inngangene, sørg for god ventilasjon (unngå å sette den inntil vegger da dette dekker luftehull), sett den helst helt åpent og ikke i kabinett, hold den oppdatert, og klag til canal digital hvis den fortsatt ikke fungerer. Canal digital sender ofte ut ny dekoder hvis det er mye feil på den man har.

Gi også beskjed til canal digital om feil dere opplever, da kan dette tas med i neste oppdatering.

 

Ellers: Dekoderen er dårlig, men andre er også like dårlige. Vet ikke hva som er problemet, men synes det meste av dekodere som lages er søppel. Tror at problemet ligger i at de velger dårlige leverandører som ikke skjønner hvordan de skal brukes og som er mer opptatt av design i steden for funksjon.

Jeg har også mistanke om at hvis man hadde modifisert den (satt inn bedre vifter, filter på innsug, gitt kassen større volum til luftkjøling, lufting ut på toppen (varmen stiger opp), mer minne osv så ville den blitt mer stabil.

Man lager software som skal løse hardware problemer...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...