Gå til innhold

Brudd på ledning


Anbefalte innlegg

For et par måneder siden kjøpte jeg et par beats by dre øretelefoner, etter etter kort tid begynte ledningen å ryke i endene. (bilde)

 

Har jeg noen som helst rettigheter? Det er jo ikke min feil at ledningen er svak i endene? Disse kostet jo også en del (over 1000kr) Jeg har også brukt øretelefonene ganske normalt, eneste er at jeg har brukt dem mye.

post-272409-0-24123500-1333457239_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke min feil at ledningen er svak i endene? Disse kostet jo også en del (over 1000kr) Jeg har også brukt øretelefonene ganske normalt, eneste er at jeg har brukt dem mye.

Skaden kommer nok av en kombinasjon av mye bruk, svak konstruksjon og (muligens) at du har bøyd ledningene mer enn de har hatt godt av.

 

Jeg ville ha forventet at "merkevarer" av denne type hadde bedre holdbarhet enn det ser ut til at disse har hatt. Om ikke butikken er samarbeidsvillig, så kan kanskje importøren eller produsenten være det? Kontakt dem via email og ring for å purre på svaret. Det vil vel heller ikke skade å 'twitre' litt om dine opplevelser så langt, med noen velplasserte hashtags. Noen får fikset sine problemer raskt når produsenten opplever at det blir for mye negativ omtale på sosiale mediaer. [Det kan hende at forbrukertvistutvalget er rette sted å ta det opp, men det vil uansett ta mye lenger tid.]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du surret dem rundt telefon/MP3-spiller? Jeg ser mange gjør dette, og det medfører en god del belastning nettopp på de punktene som har røket på bildet ditt.

 

Dette er ting som butikken kan argumentere for er "uvøren bruk", da det er alment kjent at skarpe knekker ikke er spesielt bra for noen ledninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du surret dem rundt telefon/MP3-spiller? Jeg ser mange gjør dette, og det medfører en god del belastning nettopp på de punktene som har røket på bildet ditt.

 

Dette er ting som butikken kan argumentere for er "uvøren bruk", da det er alment kjent at skarpe knekker ikke er spesielt bra for noen ledninger.

 

nei, ledningen har også røket ved enden av selve øretelefonene, totalt 4 plasser har ledningen røket, og alle plassene er det i ''enden''. jeg føler selv at dette tyder på dårlig konstruksjon.

Lenke til kommentar

Tja, hvis det er mindre en 6 måneder siden så kan du prøve deg på paragraf 18 i Forbrukerkjøpsloven

 

§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel

Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

Da er det butikken som må bevise at det ikke er en mangel.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siden det er såpass dyre øretelefoner det er snakk om, så ville jeg forvente at de tåler ganske mye juling uten å bli ødelagt. Hadde det vert øretelefoner til en 50-lapp kunne du selvsagt ikke forventet like mye. Så jeg synes dette burde dekkes av reklamasjonsretten.

 

Å si at de "ikke dekker ledningsbrudd" er bare bullshit, for hvordan kan de vite om det var en produksjonsfeil som førte til bruddet, eller ikke? Gå til butikken og nevn at dette faktisk er øretelefoner til over 1000 kr, og da skal man kunne forvente at de er av mye bedre kvalitet enn billige jalla-øretelefoner. Ta gjerne også kontakt med forbrukerombudet, de kan sikkert gi deg noen svar du kan printe ut og ta med til butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...