Gå til innhold

Multicom Kunshan P150E/P170E tråden


BIG1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etterson Din Side ikke opplyser oss om noe som helst angående testene sine, så kan vi ikke vite om denne sammenligningen er relevant eller ikke. Hvilken hardware? Optimus av eller på? Osv. En temmelig anemisk "test" fra Din Side dette her, jeg holdt på og si som vanlig ... ...

Jaja, det er da vel greit å få opplyst om at en ny generasjon fra Clevo er på vei, for de som ikke visste det fra før, men testene og anmeldelsene får vente til proffene har sagt sitt.

 

Ærlig talt; norskprodusert? Vil det si at de pc'ene som Komplett setter sammen for deg også er norskproduserte pc'er?

Det hadde vært noe annet dersom Multicom hadde tegnet, spesifisert og designet disse laptopene selv, for så og fått dem produsert hos Clevo, eller andre - men slik er det jo ikke. Multicom får levert en fiks ferdig barebone pakke fra Clevo, alt de gjør er å sette inn enkelte deler av hardware'n etter kundens ønsker. Det kan ikke selv med god vilje kalles norskprodusert. Det eneste norske med disse er at de får merkenavnet til en norsk dataforhandler :)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Så kraftig som HD7970 er tviler jeg litt på om det kommer ett HD7990. Håper bare prisen på HD7970 blr overkommelig, noe liknende HD6990 hadde vært fint, men jeg tviler.

 

Du har nok rett her. 7970M er ifølge kilder et 100W kort. Hvis AMD skulle produsert et 7990M kort ville dette antagelig bruke ennå mer for å øke ytelsen i forhold til 7970M, noe som virker lite trolig.

 

I følge interne kilder på notebookreviews forum, knuser 7970M 680M kortet, noe som har gjort at Nvidia har utsatt release på ubestemt tid(?) for å fikse på ytelsen.

 

Har for øvrig forhåndsbestilt p170em, med 7970M kortet. Forhåpentligvis får jeg den midten-slutten av Mai en gang! :D

Lenke til kommentar

Nå er Kunshan P150E også tilgjengelig med 7970M på multicom, til en meget hyggelig pris. Like mye som GTX675M faktisk. Mens P170E av en eller annen grunn kun kan kjøpes med GTX670/675M enda.

 

Svært hyggelig pris ja! Nesten så det frister med en slik maskin, kommer til å gå lenge før man får betydelig bedre grafikk i en bærbar enn dette.

Eneste jeg missliker med clevo (og andre gaming bærbare med unntak av asus) er det høye støynivået. Skulle ønske flere enn asus kom med gode OG stillegående kjøleløsninger.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt Asus G53 med GTX 560M under spilling med Skyrim, og synes da ikke at det var merkbart stillere enn på min nevøs Kunshan P150 med GTX 580M? I beste fall vil jeg kalle det en anelse stillere.

Men jeg har ikke hørt på begge side om side, det skal sies - dessuten må man ta med i betraktningen at GTX 580M krever mer av vifter og kjøling enn GTX 560M gjør.

 

Jeg har heller ingen personlig erfaring med Alienware's nyeste modeller, men det skrives mye i diverse fora at de har blitt en god del stillere enn før, og at de antagelig er de stilleste gaming bærbare på markedet for tiden. Noen som vet?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Vanskelig spørsmål å svare på, men prøver uansett. Hvor høyt er "høyt"? Og er det "merkbart" når man kun bedriver lette oppgaver? Er veldig usikker akkurat nå da det blir en del oppgaver i forbindelse med skolen, og ønsker ikke "støy" her. Enkel viftesus går helt greit, men får litt inntrykk her at maskinen "støyer" konstant.

Lenke til kommentar

Det er jo veldig individuellt hvordan man reagerer på slikt. For min del blir jeg sjeldent direkte plaget av viftestøy, uansett. Dvs. hvis støyen i hovedsak kommer fra luft som flyttes. Den "støyen" kan til og med være behagelig - noe annet er det hvis man må plages med høyfrekvent hvining fra viftene. Det har jeg aldri opplevd på min i hvertfall (D900, ikke P150/170).

Også høyfrekvent hvining fra mekaniske harddisker som spinner, er i mine ører langt mer plagsomt enn luftstøy, og jeg har hørt støy fra små netbooks som har vært langt mer plagsom enn jeg noen gang har hørt fra en velkonstruert gaming bærbar :hmm:

Og så er det noe annet igjen hvordan omgivelsene reagerer. Igjen, støyen som kommer fra naboens (i betydningen i nærheten inne i en foredragssal eller klasserom) hvinende harddisker er langt mer plagsom enn luftstøyen fra min D900 under hard belastning - i mine ører.

Lenke til kommentar

Test av batteritid:

 

http://www.notebookcheck.net/Review-Schenker-XMG-P502-PRO-Clevo-P150EM-Notebook.72895.0.html

 

Battery runtime

Idle (without WLAN, min brightness) 5h 29min

Surfing with WLAN 4h 21min

Load (maximum brightness) 1h 36min

 

 

Battery Life

The implementation of Nvidia's Optimus is good for the Schenker XMG P502 PRO since it reduces the minimum idling power consumption of its precursor, P501 (no Optimus), from around 26 watts to 18 watts. Nevertheless, the P502 doesn't belong to the most energy-efficient notebook models with 18-26 watts when operating without load. Current Office notebooks usually consume around 10 watts - but this comparison isn't really applicable.

When we put the P502 under load, we measure an average of around 127w in 3DMark 2006. The energy-hunger even increases to 174.9 watts in the stress test. No wonder: Nvidia's GTX 675M treats itself to around 100w and Intel's i7-2670QM is also specified with a TDP of 45w. However, the maximum power consumption can surpass that considerably and thus can't really be called "green". The included 180w power adapter should always supply enough power anyway.

 

Alike the predecessor, the new Schenker XMG P502 PRO integrates a big 77 Wh battery. That is also necessary because we can't expect the P502 to be a runtime miracle considering the previously recorded consumption rates.

Nevertheless, we achieve 5.5 hours in the standardized BatteryEater Reader's test, representative of the maximum possible battery runtime (energy saving mode, min. screen brightness, wireless modules off). The result of the more realistic Internet surfing test (incl. HD video playback) is just as good (screen: 150 cd/m2, balanced mode, wifi on): 261 minutes, so a bit over 4 hours. In view of the installed components, this result is throughout impressive and is partly due to Nvidia's Optimus technology, which disables the dedicated GPU when it's not needed. Another beneficial factor is Intel's i7 quad core CPU that chugs along unhurriedly with 800 MHz in low Office load.

But woes betide anyone who arouses the sleeping wolf: These times can't at all be reached during load (96 minutes) and then only a fraction of the performance is available compared to AC mode. 3DMark 2006 on battery power (high performance profile) only managed 3584 points - so not quite 20% of the performance available in AC mode.

Lenke til kommentar

P150EM: Maks støynvå: 53.6dB

P150 Maks støynivå: 46.1dB

 

P150EM maks idle støynivå: 38.9dB

P150 maks idle støynvå:36.9dB

 

Dobling av støynivået ved maks belastning, ved idle er det ikke store endringer.

 

Skulle gjerne sett verdier for siste alienware, samsung og MSI gaming modeller for litt referanse. Har hørt at samsung kommer med en 17" HD7970 maskin, men med en pris på ~17k.

Lenke til kommentar

Tenker å kjøpe ny bærbar ser på P150E og Asus G55. Bruksområde strategi spill(Shogun 2, Civ 5) og surfing + film. Av det som jeg har lest i denne tråden så følger det med en del støy og varme fra P150E. Hvor stor forskjell vil det være på de 2 nevnte bærbare når det gjelder ytelse, støy og varme? Hvordan er bygge kvaliteten til P150E i forhold til Asusen? Har noe en ide på leveringstid på P150e?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...