Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av moped. Hvilken bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg vuderer å kjøpe moped, men vet ikke hvilken modell jeg skal velge (Har veldig lite peiling på mopeder)

 

Jeg vil helst ha en moped som "klarer" å kjøre i oppoverbakker.

 

Har sett på disse. Gilera DNA 50 eller Gilera New Runner 50 Siden de har ganske sterk motor for å være moped (5,6hk.)

 

Det er det samme om det er Scooter eller ikke...

 

Pris:

Jeg vet ikke hvor mye som er verdt å betale for en moped (Hadde vært fint om dere hjalp meg litt her.) Vet ikke om det er lurest å kjøpe brukt eller ny.

 

 

Den bør være av god kvalitet og som jeg nevnte tidligere, ikke stoppe helt opp i motbakker.

 

Hvis det er noe dere lurer på er det bare å spørre.

Endret av 2 Fast 4 Biltema
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Fyrer løs med et par spørsmål jeg, så kanskje det blir lettere å guide deg mot ditt nye kjøretøy:

 

-Skal du trimme?

-Skal du ha gir-moped eller automat?

-Hva synes DU ser best ut? Liggesykkel, cross-type eller scooter?

6588384[/snapback]

1 Tror ikke jeg skal trimme.

2 Det er det samme.

3 Jeg synes liggesykkel ser best ut

 

To spørsmål. Kan jeg trimme en moped så mye jeg vil, så lenge den ikke går over 45km/t og 49cc??

 

Finnes det noen internett sider eller MC blader som jeg bør lese før kjøper moped?

Endret av 2 Fast 4 Biltema
Lenke til kommentar
ikkje kjøp racing moped med mindre du skal blo trimme den, for du blir sliten av å ligge i 45km/t.

 

Kjøp cross, mermere bestemt Skruzuki Ts50x. finnes evig med deler til mopeden og du får kjøpt dei billig (gjelder delene og selve sykkelen)

6588465[/snapback]

Takker for svar.

 

Vil ikke en Gilera med 5,6 hk mest sansynlig ga bedre i motbakker enn en Ts50x med 2,9?? (Jeg vet at gir uvekslig og slikt har mye å si)

 

Det med motbakker er veldig viktig.

 

Kom gjerne med flere forslag

Endret av 2 Fast 4 Biltema
Lenke til kommentar

Må du ha ny moped? kan sterkt anebfale å kjøpe brukt,

 

du må huske på at en moped er noe du kun har i rudt 2 år, så er du klok no, så kjøper du en brukt crosser for rudt 4-7 tusen kroner, og kjører den til du er 18, evt. tar en liten opp pussing før salg, så selger du den igjen.

 

så ny moped er igrunnen ikkje vits i, du taper masse mer på det etter salget, enn du gjør på en brukt. nye synker mye mer i pris etter bruk.

Lenke til kommentar
Må du ha ny moped? kan sterkt anebfale å kjøpe brukt,

 

du må huske på at en moped er noe du kun har i rudt 2 år, så er du klok no, så kjøper du en brukt crosser for rudt 4-7 tusen kroner, og kjører den til du er 18, evt. tar en liten opp pussing før salg, så selger du den igjen.

 

så ny moped er igrunnen ikkje vits i, du taper masse mer på det etter salget, enn du gjør på en brukt. nye synker mye mer i pris etter bruk.

6592084[/snapback]

 

Jeg vet ikke om jeg skal kjøpe ny eller brukt (Det var en av grunnene til at jeg lagde denne tråden)

 

Nå har jeg bestemt meg for ikke kjøpe en R-moped.

 

Men jeg begynner å tenke på å kjøpe en scooter, pga. at de har rom som du kan legge ting.

Eller er ikke scooter noe bra?

Lenke til kommentar

Vil du har gir eller en lyd som du nermest sovner av? :p

 

Personelig liker eg mopeder med manuell gir. men dette er smak og behag.

 

Hva ønsker du mest? vil du ha scooter bare fordi det ektra lille bagasjerommet under salen, så anbefaler eg deg til å revurdere ønsket.

 

Eller er ikke scooter noe bra?

Smmak og behag gutten min ;) som sagt, peronelig ville eg ikkje valgt scooter.

 

Positive og negative faktasetninger om scootere:

+ trekker bra i opoverbakke, i forrhold til en moped med manuell gir.

- turtallet er lite variablet, og du kan lett sovne pga. det evigvarende samme turtall.

- ikkje egnet til å kjøre av vegen (noe som til tider er supergøy ;))

- ikkje like gøy å "leke" seg med en scooter som en evt. crosser med manuell gir.

 

 

Orker ikkje å ramse opp mer negative/positive sider.

 

Men tenk gjennom ønsket ditt, scooter, bare fordi det har det lille bagasjerommet under salen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Jeg har en Piaggio NRG MC3, som nå er i sin fjerde sesong. Personlig er jeg veldig fornøyd med den, den oppleves som veldig sprek (heh) til å være en utrimmet moped. Husker jeg riktig har den rundt 5 hester (tror det var 4,8hk), og den gjør i følge speedometeret mellom 55-60 km/h på flata og litt under 50 i bakker, selvsagt avhengig av hvor bratt bakken er. Dette er årets modell: Piaggio NRG Power DT 50.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar.

 

Vegis:

Jeg vet at AT er litt "femi" og at det er mye gøyere med Manuell, men som evilduck91 sa så er sikkert ikke noe gøy å gire bare for å komme opp i 45km/t...

Så jeg tror jeg kommer til å gå for en scooter.

Men kommer til å prøve flere forskjellige sykler før jeg bestemmer meg :thumbup:

 

  Jeg har en Piaggio NRG MC3, som nå er i sin fjerde sesong. Personlig er jeg veldig fornøyd med den, den oppleves som veldig sprek (heh) til å være en utrimmet moped. Husker jeg riktig har den rundt 5 hester (tror det var 4,8hk), og den gjør i følge speedometeret mellom 55-60 km/h på flata og litt under 50 i bakker, selvsagt avhengig av hvor bratt bakken er. Dette er årets modell: Piaggio NRG Power DT 50.

Skal se nermere på den...

 

Bare fortsett å komme med forslag til mopeder...

Lenke til kommentar

Jeg har bestillt meg en Derbi Senda X-Race. En gir moped som ser veldig kul ut og går bra til å være moped. Hastigheten og effekten kan visstnok økes ekstremt mye bare ved hjelp av effektanlegg ifølge andre på Mopedportalen og det vil slite mindre på motoren enn de originale plomberte potta (mer effekt, mindre slitasje, digg?).

 

Btw, ikke alle scootere trekker bra i oppoverbakker... en jeg kjenner sin går så dårlig oppover at jeg kan sykle forbi han, veit ikke åssen merke det er. Men pga scooteres trinnløse giring vil den hele tiden yte motorens max når du gir bånn gass uansett hastighet (den ligger hele tiden på motorens turtall for best ytelse), noe som er en klar fordel. Ulempene er at de ikke høres kraftige ut pga og at du må vel gå lei av den samme lyden hele tia...

 

Det at du har gir gjør det mer moro å kjøre moped syns jeg. X-Race er også veldig egnet til offroad kjøring og herjing generellt. X-Race koster 19 900 kr ny her pluss årsavgift og andre avgifter (kommer på 21 000 kr for meg totalt). Dette er hos MC og Fritidssenteret. 2 års garanti som holder fra du er 16 til du er 18 og du får solgt de for en rimelig pris hvis du behandler den godt. Utrimmet/plombert vil du nok få solgt den for en 15 000 kr uten noe særlig problem etter 2 år når du har skaffet deg bil. Mange nye 15/16 åringer som ønsker seg moped!

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Vist du ikke skal trimme ville jeg aldri kjøpt Gir moped. tenk å gire gjennom alle de girene for å komme til 45 km/t  :dontgetit:

6596269[/snapback]

 

herregud! du setter bare på nye drev da gutten min!

6599320[/snapback]

 

alt som gjør at mopeden går fortere en 45 km/t regnes som trim fra poletiets side :wee:

Endret av evilduck91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...