Gå til innhold

Den store Android-tråden


Anbefalte innlegg

 

 

 

Før i tiden kunne man se i statusbar/quicksettings når WiFi mistet Internett, ikonet ble rødt istedetfor hvit. Siden 4.4 har jeg savnet dette, noen som vet hvor man kan se det i 5.0, eller få det tilbake?

Du får opp "!" der det ikke er signal (WiFi eller data) på Android 5.0/5.1 Lollipop:Android-Lollipop-wifi-.png
Gjør ikke det ser du.. For å klargjøre snakker jeg om når jeg er påkoblet en WiFi som ikke har internettlinje. Samme gjaldt også hvis man av en eller annen grunn hadde dekning men ikke nett over 3g, da ble dekningssignalet rødt.

Gjelder Z3 forøvrig, statusbar ser ikke lik ut den på bildet ditt.

Kommer dog ut/inn-piler ved symbolene innimellom.

Det er en uting etter min mening å overvåke ekstern dns servere fra en slik type klient.

Kanskje en grunn til at det er tatt bort.

Hvorfor en uting? For meg som har et noe ustabilt modem fra get sparer det meg for mange klikk og mye frustrasjon hvis jeg kan se med et kjapt blikk at nettet er nede (igjen).
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor en uting? For meg som har et noe ustabilt modem fra get sparer det meg for mange klikk og mye frustrasjon hvis jeg kan se med et kjapt blikk at nettet er nede (igjen).

 

Funksjonen du etterlyser har blitt fjernet da det krevde mye strøm om man skulle overvåke nettlinjen til enhver tid for hvorvidt det var tilkobling til ekstern dns.

 

Mener likevel du får se forskjell på fargen dersom du drar ned til quick-settings, at de heller la det der for å spare batteri.

Lenke til kommentar

 

 

Må være produsenten som har fjernet den muligheten for en eller annen grunn.

Ja, sikkert fordi det ikke er meningen at man skal avslutte alle apper i bakgrunnen.

 

Hadde jo mulighet til det før, hvorfor skal man ikke ha det mer?

 

 

I utgangspunktet gjør man vondt verre ved å avslutte alle apper, fordi mobilen i praksis da vil bruke mer strøm på å starte disse på nytt enn å ha de på i bakgrunn. De fleste apper gjør ingenting, og bruker dermed ikke strøm, når de ligger i bakgrunn. De ligger klare til bruk, men i "dvale". Når man avslutter apper i bakgrunnen må de startes helt på nytt og bruker dermed mer av batteri.

 

Men ikke alle apper oppfører seg like pent i bakgrunn, og det er ikke alltid like lett å vite hvilken som har skyld i at batteri går fortere ned enn vanlig, så personlig savner jeg også en "Avslutt alle apper"-knapp. Selv om jeg pleier å finne ut hvilken app som er synderen og enten fjerne denne eller bli bevisst på den. Brukes en slik funksjon ofte vil den nok ha motsatt effekt på batteri.

Lenke til kommentar

 

 

 

Må være produsenten som har fjernet den muligheten for en eller annen grunn.

Ja, sikkert fordi det ikke er meningen at man skal avslutte alle apper i bakgrunnen.

 

Hadde jo mulighet til det før, hvorfor skal man ikke ha det mer?

 

 

I utgangspunktet gjør man vondt verre ved å avslutte alle apper, fordi mobilen i praksis da vil bruke mer strøm på å starte disse på nytt enn å ha de på i bakgrunn. De fleste apper gjør ingenting, og bruker dermed ikke strøm, når de ligger i bakgrunn. De ligger klare til bruk, men i "dvale". Når man avslutter apper i bakgrunnen må de startes helt på nytt og bruker dermed mer av batteri.

 

Men ikke alle apper oppfører seg like pent i bakgrunn, og det er ikke alltid like lett å vite hvilken som har skyld i at batteri går fortere ned enn vanlig, så personlig savner jeg også en "Avslutt alle apper"-knapp. Selv om jeg pleier å finne ut hvilken app som er synderen og enten fjerne denne eller bli bevisst på den. Brukes en slik funksjon ofte vil den nok ha motsatt effekt på batteri.

 

Da lærte jeg noe nytt. Trodde det var lurt å avslutte alle appene slik, jeg.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor en uting? For meg som har et noe ustabilt modem fra get sparer det meg for mange klikk og mye frustrasjon hvis jeg kan se med et kjapt blikk at nettet er nede (igjen).

 

Funksjonen du etterlyser har blitt fjernet da det krevde mye strøm om man skulle overvåke nettlinjen til enhver tid for hvorvidt det var tilkobling til ekstern dns.

 

Mener likevel du får se forskjell på fargen dersom du drar ned til quick-settings, at de heller la det der for å spare batteri.

 

Det var i Quick-settings jeg kunne se det før(nexus 4 opprinnelig stock), men nå er det borte alle steder(z3c, 4.4 / 5.0.2).

Lenke til kommentar

Har Sony Xperia Z2 og har oppgradert til Android 5.0.2. Prøver å få telefonen til å ikke vibrere når den ringer, men det ser ut som jeg kun kan velge mellom vibrering eller stillefunksjon? Jeg ønsker å slå av vibrering, men selvom jeg har slått av "Vibrer også for anrop" så vibrerer den. Og hvis jeg setter på stillefunksjon så hører jeg ikke ringelyden. 

 

Det jeg aller helst vil ha er at når headsettet ikke er tilkoblet så vil jeg ha på stillefunksjon, men når heasettet er tilkoblet ønsker jeg at det er lyd når det ringer, men at den ikke vibrerer. Går dette an?

Lenke til kommentar

Har Sony Xperia Z2 og har oppgradert til Android 5.0.2. Prøver å få telefonen til å ikke vibrere når den ringer, men det ser ut som jeg kun kan velge mellom vibrering eller stillefunksjon? Jeg ønsker å slå av vibrering, men selvom jeg har slått av "Vibrer også for anrop" så vibrerer den. Og hvis jeg setter på stillefunksjon så hører jeg ikke ringelyden. 

 

Det jeg aller helst vil ha er at når headsettet ikke er tilkoblet så vil jeg ha på stillefunksjon, men når heasettet er tilkoblet ønsker jeg at det er lyd når det ringer, men at den ikke vibrerer. Går dette an?

Tipper du kan gjøre det med Tasker og/eller smart connect, men jeg kan ikke selv fortelle deg hvordan.

Lenke til kommentar

 

Har Sony Xperia Z2 og har oppgradert til Android 5.0.2. Prøver å få telefonen til å ikke vibrere når den ringer, men det ser ut som jeg kun kan velge mellom vibrering eller stillefunksjon? Jeg ønsker å slå av vibrering, men selvom jeg har slått av "Vibrer også for anrop" så vibrerer den. Og hvis jeg setter på stillefunksjon så hører jeg ikke ringelyden. 

 

Det jeg aller helst vil ha er at når headsettet ikke er tilkoblet så vil jeg ha på stillefunksjon, men når heasettet er tilkoblet ønsker jeg at det er lyd når det ringer, men at den ikke vibrerer. Går dette an?

Tipper du kan gjøre det med Tasker og/eller smart connect, men jeg kan ikke selv fortelle deg hvordan.

 

 

Ok, men hvordan slår jeg egentlig av bare vibrering? Bryteren "Vibrer også for anrop" står ikke på, men den vibrerer likevel

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et meget klønete spørsmål her.. :hm:

 

Det gjelder instant messaging med Skype.

-Jeg velger en kontakt og sender en melding for så å ikke få muligheten til å sende en ny melding uten å måtte gå helt ut i menyen å velge kontakten på nytt.

Det samme gjelder om jeg mottar en melding - Da må jeg gå ut av samtalen, velge kontakten jeg vil svare for å å få muligheten til å sende 1 enkelt melding..Jeg får altså ikke muligheten til å svare "instant"..lol...

 

Det her er skikkelig tafatt og jeg har brukt 100 slike apper tidligere uten problem...men jeg finner rett og slett ingenting i settings eller FAQ..

 

Takker for hjelp

Lenke til kommentar

Faner i Chrome. Er det mulig å få tilbake? Har alltid hatt et par Faner oppe om gangen, men etter lollipop så blir det så rotete når eg da har to tre vinduer oppe.....

 

Edit: gikk inn i innstillinger for fjerde gang. Hvordan har eg ikke sett den settingen før?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Hvordan blar man i faner i Chrome etter oppgraderingen til 5.5? Om jeg trykker på firkanten nederst i høyre hjørne kan jeg bla, men der er jo alt som er åpent på telefonen, så må bla meg over masse andre ting for å finne igjen fanen. Det må jo finnes en enkel måte å kun bla i faner på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...