Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konsentrasjonsvansker, ritalin/concerta?


Eloquent

Anbefalte innlegg

Noe som er er risikofaktorer for ADHD er morens røyking i svangerskapet

 

Min mor røyket daglig gjennom hele svangerskapet når hun var gravid med meg.

 

Jeg skal på Ritalin neste uke, da jeg har fått konstatert en temmelig alvorlig grad av ADD, ikke at psykriateren er veldig gira på det, (og jeg er skeptisk), men hvis Ritalin kan gi meg evnen til å konsentrere meg er det verdt å teste ut. Jeg er skeptisk til medisinering men jeg vet og at Ritalin har potensialet til å gjøre det mulig or meg å jobbe igjen, eller kanskje til og med fullføre studiene, og ingenting ville gjort meg gladere enn å få evnen til å konsentrere meg om en ting i mer enn fem minutter om gangen.

 

Det er en fare for dette med depresjon, men for meg så vil jeg gjerne utveksle litt depresjon mot evnen til å kunne være produktiv! For jeg blir deppa av å ikke kunne lese ferdig en bok, eller ikke kunne skrive mer enn noen få setninger før hjernen begynner å svirre...

 

-frank

 

Du sier du har en temmelig alvorlig grad av ADD, hva er kjennetegnene/symptomene dine? Hvordan og når merket du disse? Merker du sier at det kan gjøre det mulig å jobbe igjen, betyr dette at symptomene dine har forverret seg eller at de har virket mer framtredende i senere tid?

 

Kjenner meg godt igjen i posten din, så å få svar på disse spørsmålene hadde vært utrolig bra for meg!

 

Edit: takker for alle svar og for all informasjon! Alt tas til etterretning. Skal prøve å lære meg og forstå det som blir sagt av de som tilsynelatende er medisinstudenter eller leger, slik at jeg kan snakke litt fagspråklig til fastlegen min neste gang.

Endret av Eloquent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som er er risikofaktorer for ADHD er morens røyking i svangerskapet

 

Min mor røyket daglig gjennom hele svangerskapet når hun var gravid med meg.

Hvordan er ditt digit ratio? dvs forhold mellom ringfinger og pekefinger? jeg tror det er normalt at de med adhd har en lav ratio.dvs. lenger ringfinger enn normalt, dvs mer testosteron i svangerskapet. Det jeg merker fungerer bra er røyk. og andre stoffer som kan fungere (i teorien) er modafinil og wellbutrin og parkinsonmedisiner, som comtan. i fremtiden tror jeg leger vil brke gentester til å skreddersy behandlingen. i usa er adderall mer vanlig, det er nok mye mer potent enn ritalin. jeg så en studie der de behandlet med ritalin fra de var unge hadde 10 prosent hver hvit masse i hjernen enn de som var umedisinerte med adhd.

 

hos noen uten drd4 7r reseptorer øker røyking i svangerskapet adhd risikoen med ca. 1,3-1,5 ganger, noen noen med minst en 7r DrD4 eller 10R/10R dat1 transporter reseptor 3 ganger og hos noen med begge disse hele 9 ganger sammenlignet med tilsvarende folk uten røykende mødre. Kombinasjonene for genene som gir ADHD er forøvrig mest normale i Sør-Amerika.

http://www.scienceda...70410190421.htm

Endret av festen
Lenke til kommentar

Noe som er er risikofaktorer for ADHD er morens røyking i svangerskapet

 

Min mor røyket daglig gjennom hele svangerskapet når hun var gravid med meg.

 

Jeg skal på Ritalin neste uke, da jeg har fått konstatert en temmelig alvorlig grad av ADD, ikke at psykriateren er veldig gira på det, (og jeg er skeptisk), men hvis Ritalin kan gi meg evnen til å konsentrere meg er det verdt å teste ut. Jeg er skeptisk til medisinering men jeg vet og at Ritalin har potensialet til å gjøre det mulig or meg å jobbe igjen, eller kanskje til og med fullføre studiene, og ingenting ville gjort meg gladere enn å få evnen til å konsentrere meg om en ting i mer enn fem minutter om gangen.

 

Det er en fare for dette med depresjon, men for meg så vil jeg gjerne utveksle litt depresjon mot evnen til å kunne være produktiv! For jeg blir deppa av å ikke kunne lese ferdig en bok, eller ikke kunne skrive mer enn noen få setninger før hjernen begynner å svirre...

 

-frank

 

Du sier du har en temmelig alvorlig grad av ADD, hva er kjennetegnene/symptomene dine? Hvordan og når merket du disse? Merker du sier at det kan gjøre det mulig å jobbe igjen, betyr dette at symptomene dine har forverret seg eller at de har virket mer framtredende i senere tid?

 

Kjenner meg godt igjen i posten din, så å få svar på disse spørsmålene hadde vært utrolig bra for meg!

 

Edit: takker for alle svar og for all informasjon! Alt tas til etterretning. Skal prøve å lære meg og forstå det som blir sagt av de som tilsynelatende er medisinstudenter eller leger, slik at jeg kan snakke litt fagspråklig til fastlegen min neste gang.

For min del har symptomene på ADD vært der men de ble ikke oppdaget, jeg ble bare "klassifisert" som 'smart men lat' av lærerene mine. Jeg har hatt en myriade jobber men enten har jeg ikke kunne konsentrere meg om arbeidet, eller så har jeg failet sosialt, (min ADD slår sterkt ut på det sosiale; jeg , til stor grad, er ikke på bølgelengde med andre mennesker). Mine hovedsymptomer er at jeg kan sitte å jobbe med noe, (skrive en rapport, arbeidslogg eller lignende), så plutselig 'zomer' tankene ut og før jeg vet ordet av det har det gått 2-3 timer med at jeg bare har sittet tanketom å stirret ut i luften. Andre symptomer er at til tross for at jeg innerst inne er en perfeksjonist så gjør jeg masse "slurvefeil". Jeg har og store problemer med å lese ting. Jeg har derfor utviklet en fantastisk evne til å oppta innformasjon gjennom hørselen.

 

Det værste er kanskje tankekjøret, altså det å ha 100'000 tanker samtidig i hjernen, dette er ekstremt plagsomt når man skal sove eller man skal holde et foredrag av noe slag, for mine avsporinger har avsporing som består av en rekke avsporinger. Dette gjør det ofte vanskelig for meg å skrive skjønnlitterært, da mine innskutte leddsetninger ofte har inskutte leddsetninger.

 

Etter å ha tatt tester så scoret jeg med en 99,7% sannsynlighet for å ha ADD/ADHD, Mitt arbeidsminne er veldig typisk altså trigt/dårlig, sammen med en skyhøy IQ, (det er ganske klassiske tegn.

 

håper dette svarte på noe av det du lurte på, men spør gjerne mer konkrete spørsmål hvis du vil ha mer utdypning!!

 

-frank

Lenke til kommentar

Noe som er er risikofaktorer for ADHD er morens røyking i svangerskapet

 

Min mor røyket daglig gjennom hele svangerskapet når hun var gravid med meg.

Hvordan er ditt digit ratio? dvs forhold mellom ringfinger og pekefinger? jeg tror det er normalt at de med adhd har en lav ratio.dvs. lenger ringfinger enn normalt, dvs mer testosteron i svangerskapet. Det jeg merker fungerer bra er røyk. og andre stoffer som kan fungere (i teorien) er modafinil og wellbutrin og parkinsonmedisiner, som comtan. i fremtiden tror jeg leger vil brke gentester til å skreddersy behandlingen. i usa er adderall mer vanlig, det er nok mye mer potent enn ritalin. jeg så en studie der de behandlet med ritalin fra de var unge hadde 10 prosent hver hvit masse i hjernen enn de som var umedisinerte med adhd.

Digit-ratio er en myte og kan ikke bekreftes medisinsk, og det skal sies at amerikanske "studier" ikke er forskning per se, da de blir somregel brukt til å bekrefte eller avkrefte en hypotese, men man kan alltid finne bevis mot eller for noe hvis man har en stor nok mengde ressurser. (derfor man har studier fra USA som sier at global oppvarming ikke er tilfellet, og så har man andre som sier at global oppvarming er i full gang med å bringe oss inn i en ny istid.

 

Men Ritalin eller andre metylfenidad-medikamenter som concerta og andre sentralstimulerende middler som Aderall XR, (kun tilgjengelig i USA), gjør at man har forbedre hjernemasseplasistitet, og kan oppnø høyere "konsentrasjon" av synapser. Hos voksne så kan den tilbakeføre plastisitet og gjør "ferdigutviklede" hjerner istand til å igjen begynne å tilpasse seg, noe som gjør at bruken av slike medikamenter kan opphøre etter en lengre periode og man vil ha fått en permanent effekt. (det er slik min psykriater har forklart det til meg).

 

-frank

Lenke til kommentar

Det jeg har reflektert over med ritalin er at jeg tror det er nødvendig og bruke det konstruktivt. til studier eller jobb, og ikke for å løse verdensproblemer...Jeg tror en lettere kan bli paranoid av det (dersom en bruker plastisiteten på en negativ måte).

 

Enda en ting er at SSRI viser seg å gi plastisitet. Et spørsmål da er om en bør kombinere SSRI med Ritalin, muligens også en solid dose veksthormoner for å få maksimal effekt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...