Gå til innhold

reiser til Florida/Orlando 2008. Har du tips, erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei Dere.

 

Jeg tar med meg familie og venner en tur til Orlando i år. Drar i Mai...

Vi har leid et digert hus med alle fasiliteter og vi håper på en skikkelig opplevelses tur.

Vi leier biler og ser for oss å ta noen "langturer" for å ikke bli helt "Disney" i hodet... Har du noen erfaring med leie av bil i usa? Hvem bør vi velge?

 

Vi blir 6 voksne og 6 barn fra 1-7 år... Utfordringen blir jo å finne noe som kan fenge de fleste.

 

Har du tips til hva som er lurt å gjøre? Hvilke attraksjoner man bør få med seg, hvilke billetter det er fornuftig å kjøpe på disse attraksjonene. Har du tips til hvor en bør spise eller handle.

 

Flyturen går med Icelandair til Sanford airport... Har du noen erfaringer med dette??

 

Hilsen Detomaso, som ser veldig frem til denne turen :-) :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. I sommer var vi en familie på 5 som dro til Kissimee i Orlando.

Alderen 13-40, noen som da tilsier at vi måtte finne på forskjellige ting.

 

Vi benyttet Hertz bilutleie som hadde 3 lokaler bare i Kissimee. Greie priser på bilene, og om du bruker litt tid så klarer du nok å snakke deg til en avtale om pris. Vi fikk 2 seter ekstra til samme pris som en 5 seter.

 

Når vi skulle til parkene hadde alle forskjellige ønsker, noen ville til en park og noen til en annen.

Så det som kan være lurt å kjøp, vertfall noe vi gjorde, er å kjøpe feks et 2 dagers pass med rett til å hoppe mellom parkene. Da får man tilgang til alle 5 parkene i 2 dager, og man kan gå mellom parkene så mye man vill. Da fikk alle besøke sine ønsker og alle var fornøyde.

 

Den billigeste løsningen er å kjøpe fra Disneys egne hjemmesider.

 

I Disney så har dem 5 parker,

Magic Kingdom - beregnet for foreldre med småbarn

Animal Kingdom - Passer til små og store

MGM - filmstudio park med masse attraksjoner tilhørende forskjellige disneyklassikere

 

Epcot - [Min personlige favoritt.] Parken består av 2 deler, 1 hvor de har masse fine attraksjoner, svære berg og dalbaner, en i mørket og en som går fra 0-100 på noen sekunder. Kjempemorsomt. De har et svært labaratorie for barn, hvor de kan gå til forskjellige stasjoner og teste ut ting. Den andre delen av parken er en replika av verden. Hvor man kan besøke forskjellige land og se tradisjoner. Norge har en egen attraksjon hvor de har bygd en stavkirke. Man kan også hoppe ombord i en tømmerrenne som tar deg med rundt inne i et fjell og forteller om norge.

 

Skal dere ut å shoppe så finnes det såkalte Outlets som ligger i utkanten av Orlando. Dette er svære lager hvor de selger merkeklær til en billig penge. Slipp damene løs der og 1 dag har gått til shopping. Jeg husker ikke hvor disser ligger, men spør dere på et turistinformasjonssenter så får dere kart over det.

 

Er dere ute etter gratis morro så har National Geographics laget en liten oversikt over hva dere kan gjøre.

http://www.nationalgeographic.com/traveler...rlando0711.html

Lenke til kommentar

Hei Hille.

 

Takk for gode tips. Hørtes ut som om dere hadde en vellykket tur. Noen har anbefalt meg å ordne billeie i Norge før man drar, da dette skal være både billigere og tryggere? Vet ikke helt hva jeg skal tro?

 

Fruen har fått med seg at det finnes gigantiske Outlets så det blir nok mer enn en dag der tenker jeg.

 

Kjenner du til regler om barneseter i bil i USA? Er det slik at alle barn skal sitte i et slikt sete eller holder det med vanlige setebelter??

 

Detomaso

Lenke til kommentar

Det kommer nok helt annpå hvilket selskap dere leier bil hos.

Hertz ligger jo også i Norge, så dere kan jo bestille hjemme og hente bilen der borte.

Selv så følte jeg at billeie gikk bra. Alt virket seriøst, bilene var i god stand. Fikk full tank før vi dro.

 

Hadde en liten prøvekjøring rundt lokalet før vi betalte. Om prisen vi fikk var god er jeg ikke sikker på. Har ikke sjekket dette med priser her hjemme heller. Har regningen liggende hjemme, så jeg kan oppdatere deg på pris og diverse senere i dag.

 

Edit:

 

Fant dette på sembo bilutleie:

 

Barnestol, ekstra bilfører m.m.

Barnestol (barn mellom 6 mån-3 år), sittepute (kun enkelte land), takgrind, snøkjetting m.m. bør bestilles samtidig som selve bestillingen av leiebilen, kostnadene for tilleggene betales alltid på det lokale kontoret. Barnesete monteres alltid av kunden. Ekstrautstyr kan ikke garanteres og Sembo kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle ekstrakostnader om leveranser skulle utebli. Man behøver ikke melde fra om ekstra bilførere i forkant. Pris for ekstra bilfører fra € 4 per dag, barnestol fra € 6 per dag.

Endret av Hille
Lenke til kommentar
Min erfaring med leiebiler er at det er billigst å leie dette gjennom reisebyrået i Norge før dere drar.

Både priser og utvalg pleier å være bedre da. Prisen pleier å stige når man skal leie bil "der og da".

 

God tur! :D

 

Takk for det... Kan hende det er det billigste ja...

 

Noen som vet om det er mulig å leie bil som Norsk statsborger gjennom sidene til en amerikansk utleier for så å betale i dollar??

 

Er det noen som har erfaring med Iceland air og deres rute mellom Oslo og Sanford??

 

mvh Detomaso

Lenke til kommentar

Var i Orlando+Miami for to år siden. Vi ungikk med vilje Disneyworld fordi vi ikke orket å stå i kø en hel dag. Det finnes mange andre ting som er like bra om ikke bedre enn denne overvurderte turistfellen.

Universal studios: En gigantisk fornøyelsespark som passer for hele familien. Mye artig for de små, men også større ting for de eldre.

Wet'n wild: Et gigantisk badeland, gang badeland i bø med 8 og du har det.

Kennedy spacecenter: Ta en tur for å se hvor romfergene og hvor de skyter ut raketter. Om dere drar dit se etter aligatorer langs veien når dere kjører mot parken ;)

 

Jaja dette var bare noe av det som finnes der, men håper det hjalp litt.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale en tur på en "airboat" i Everglades utenfor Miami.. Kjempegøy! Guiden vi hadde var veldig dyktig, og vi lærte mye om alligatorer og dyrelivet generelt. En spennende tur for både store og små!

 

Det er mange som tilbyr Airboat-turer.. Vi var på en som het "Gator Park" - ikke den første du kommer til når du kjører fra Miami, så kjør forbi de to-tre første :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Busch gardens! Dette må være en av de suverent beste parkene i USA. Litt zoo, litt berg-og-dal-bane, mye moro!

 

Her kan man gjøre alt fra å bli "official Bud taster" (øl) til å se flotte sceneoppsetninger, og ta en av verdens beste tre-baner, Gwazi.

http://www.buschgardens.com/

 

Magic kingdom og epcot er fine parker også. MK er veldig komerst, epcot noe bedre. Kjøp gjerne lefser i den Norske delen av parken :D

 

Orlando er dyrere en mesteparten av USA, Disney klart dyrest. Prisene på mat i Disneyparkene ligger på Tusenfrydnivå.

 

I alle parkene tar man med seg sekk med vann og "ventemat" (kjeks, sandwich o.l.)

 

God tur!

Lenke til kommentar
Busch gardens! Dette må være en av de suverent beste parkene i USA. Litt zoo, litt berg-og-dal-bane, mye moro!

 

Her kan man gjøre alt fra å bli "official Bud taster" (øl) til å se flotte sceneoppsetninger, og ta en av verdens beste tre-baner, Gwazi.

http://www.buschgardens.com/

 

Magic kingdom og epcot er fine parker også. MK er veldig komerst, epcot noe bedre. Kjøp gjerne lefser i den Norske delen av parken :D

 

Orlando er dyrere en mesteparten av USA, Disney klart dyrest. Prisene på mat i Disneyparkene ligger på Tusenfrydnivå.

 

I alle parkene tar man med seg sekk med vann og "ventemat" (kjeks, sandwich o.l.)

 

God tur!

 

Hei.

 

Sjekket litt på Busch Gardens. Ser jo veldig bra ut!! Er det langt å kjøre fra Orlando? (Vi skal bo ti min kjøring fra Disney World)

Ser at de har endel rabatterte billetter på nett. Er det slik at man trenger mer enn en dag der? Bør man være der når de åpner eller? Er det organisert opplegg som man kan delta på?

Noen som har erfaring med små barn på slike steder? Hvor lenge holder de ut?? (sikkert veldig individuelt men hva er deres erfaring? ... :-)

 

Jeg lurer også litt på dette med tipsing... Hvem er det vanlig å tipse? Er det parkeringsvakten? Er det isselgeren? Er det kassadamen? Er det servicepersonell? Veldig fint om dere kan si noe om dette slik at man ikke er helt grønn når man kommer "over there"...

 

mvh Detomaso

Lenke til kommentar

Kjøp Lonley planets reiseguide til orlando. Den forklarer alt om tipsing og liknende.

 

De fleste hotellene har avtaler med billettselgere. Selv kjøpte vi en 5-1 billett på hotellet. Den gav oss adgang til Badepark, én Disney-park, begge universal-parkene og Busch gardens. Billetten inkluderte også buss fra en rekke hoteller til de forskjellige parkene.

 

Hvor små barn er små barn? ALLE parkene i USA er ENORME. I turistsesongen kan man lett bruke to dager i en park, på grunn av kø o.l. De har ymse vogner/traller o.l. til barna, så de slipper å gå så mye.

Vann og noe man kan smågumle på er viktig. I florida er en hatt mot solen nesten påbudt.

 

Amerikanerene er flinke til og organisere og å passe på turistene sine. De klarer stort sett å ordne alt for deg på hotellet :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei Dere.

 

Jeg tar med meg familie og venner en tur til Orlando i år. Drar i Mai...

Vi har leid et digert hus med alle fasiliteter og vi håper på en skikkelig opplevelses tur.

Vi leier biler og ser for oss å ta noen "langturer" for å ikke bli helt "Disney" i hodet... Har du noen erfaring med leie av bil i usa? Hvem bør vi velge?

 

Vi blir 6 voksne og 6 barn fra 1-7 år... Utfordringen blir jo å finne noe som kan fenge de fleste.

 

Har du tips til hva som er lurt å gjøre? Hvilke attraksjoner man bør få med seg, hvilke billetter det er fornuftig å kjøpe på disse attraksjonene. Har du tips til hvor en bør spise eller handle.

 

Flyturen går med Icelandair til Sanford airport... Har du noen erfaringer med dette??

 

Hilsen Detomaso, som ser veldig frem til denne turen :-) :thumbup:

 

Jeg har utrolig nok vært i Orlando 14 ganger.. pleier å være der 2 ganger i året.. jeg har masse tips...

 

1. Det vi pleier å gjøre, som er veldig kjekt, er å kontakte bilutleie firmaet "Alamo". Dette gjør du før du drar. Altså hjemme i Norge. Når du kommer på flyplassen da, går du til Alamo luka, også fyller du ut noen skjemaer osv, så er du "all set".

 

2. Icelandair ja... Du får det du betaler for... Ja, Icelandair er veldig billig, men det er garantert et av de dårligste flyselskapene. Det som er bra, er reisetiden. Hvis du har unger, så får du perfekt tid for dem å sove på, uten at de sutrer og skriker hele veien over. Sanford (flyplassen du lander på og reiser fra) er vveldig rolig. Det går bare 2-3 fly om dagen der, så det er veldig stille og rolig, og du slipper å stresse. Men generellt er Icelandair dårlig. Servicen er forferdelig, og setene er veldig vonde. Jeg får nesten aldri sove... Det jeg anbefaler neste gang (hvis dere skal dit senere) er å bestille via Continental Airlines. Da flyr du via New York /Newark. Men som sagt, det er litt dyrere.

 

3. Når du kommer til Disney burde du bestille biletter som heter "Park Hopper". De er veldig kjekke, og du kan hoppe fra park til park på en dag, uten å bruke ekstra dager.

 

4. Når du er veldig sliten og vil bare tasse litt rundt, er Downtown Disney et kjekt sted å være. En kjempe fin atmosfære med kjempe god mat. Masse Disney butikker i alle slag; Kjøkken, Bad, Leker, Lego, Godteri, you name it! De har f.eks restaurantene; Rainforest Cafè og Planet Hollywood der... Bra for unger.

 

5. Ikkje bry deg om kø i Disney parkene. De har noe som heter "Past Pass" og det er noe som gjør at du bare venter 10 minutter eller midre på en attraksjon. Ved attraksjonen du vil ta, skal du finne noen fast pass bokser, hvor du putter i biletten din, også får du en fast pass bilett. På den biletten står det ett klokkeslett du kan ta attraksjonen... Når den tiden er kommet, går du tilbake til attraksjonen, går du til fast pass køen hvor det er utroilig lite kø. VEldig smart.

 

6. Parker ja... Du har Disney (6 parker) veldig barnevennlig. Du har Universal Studios og Island Of Adventures (2 parker) som er sånn imellom for barn og voksne... Du har Busch Gardens, òg. Denne parken er pakket med berg-og-dal-baner, men også veldig barnevennlig. du har en rekke andre og; Wet'n Wild, Sea World, Discovery Cove osv...

 

8. Spisesteder er veldig stort i Orlando. Mine favoritter er; LoneStar, Bahama Breeze (disse anbefales STERKT, begge ligger i Lake Buena Vista) og TGI Fridays. Du må nesten bare kjøre litt rundt, så finner du et sted du liker :)

Må bare anbefale Denny's som er oppe 24 timer i døgnet. Der pleier vi å spise frokost de første dagene hvor vi ikkje er vandt til tidsforskjellen enda. Da pleier vi å spise frokost der ca 06.00 om morgenen. Veldig koselig :)

 

9. Kjøpesenter må bare prøves for fruene. Premium Outlets, Florida Mall, Mall at Millenia, Prim Outlets, Bellz Outlets! DE HAR ALT! Og det er veldig billig der... Når du skal handle mat og de nødvendige, anbefaler jeg Publix, Wal Mart og Target. Publix er en matbutikk som er veldig grei. Wal-Mart og Target er vel butikkene dere burde gå i de første dagene deres der for å handle det basiske. Det er matavdeling, klesavdeling, apotek, bøker, blader, mc donalds osv... Dette er min favoritt!

 

10. Også sist men ikkje mist, du bare må prøve donutsene dems!! de er sinnsykt gode!

 

Håper dette var brukfullt, og gjerne spør mere, blir glad med å svare :) Bare spør om hva som helst! ;)

Lenke til kommentar
Jeg lurer også litt på dette med tipsing... Hvem er det vanlig å tipse? Er det parkeringsvakten? Er det isselgeren? Er det kassadamen? Er det servicepersonell? Veldig fint om dere kan si noe om dette slik at man ikke er helt grønn når man kommer "over there"...

 

mvh Detomaso

 

Vanligvis tipser man ikke når ting betales over disk. Kassadama og betjeningen på MC Donalds trenger du altså ikke tipse. På restaurant derimot hvor du ikke betaler "up front" er det vanlig å tipse ca. 20%. Parkeringsbetjenter tipser du dersom det er valet parking, eller dersom de hjelper deg å bære kofferter eller annet styr. Dersom de bare sitter i en skranke og tar imot penger tipser du ikke. Det er også vanlig å tipse de som gjør rent hotellrommet for deg, romservice, pizzagutten, bartendere osv.

 

Det finnes ingen absolutte regler, men gi tips til alle som yter ekstra service. Og gi tips i form av sedler, lommerusk og småmynt har ofte motsatt effekt.

Lenke til kommentar
Håper dette var brukfullt, og gjerne spør mere, blir glad med å svare :) Bare spør om hva som helst! ;)

 

Hei.

 

Så genialt!! Veldig takknemlig for all informasjon du har :-)

 

Så på Icelandair sine sider at de nå er på vei til å oppgradere sine fly med nye seter og mer underholdning for hver reisende. Håper det blir bedre enn det du har erfart med dem. Tidsmessig er det jo veldig bra da uansett!

 

Har bestilt bil gjennom eleiebil... Blir en Dodge Charger som kom på 4700 for 22 dager.. forsikring inkludert. Selskapet er Dollar.. Håper det går greit å benytte dem...

 

Vi har leid hus og ser frem til det. Er glad vi ikke endte opp på et overfylt hotell. Huset ser veldig bra ut!

 

Når det gjelder billetter til parkene: er det noe fornuftig å bestille disse før man drar fra Norge eller?

Ser du anbefaler Park hopper, men burde man ikke ha flere dager på seg da? Klarer man å "hoppe" mellom flere parker på en dag?

 

Flere spørsmål kommer etterhvert dersom du har anledning til å svare :-)

 

Detomaso

Lenke til kommentar
Hei.

 

Så genialt!! Veldig takknemlig for all informasjon du har :-)

 

Så på Icelandair sine sider at de nå er på vei til å oppgradere sine fly med nye seter og mer underholdning for hver reisende. Håper det blir bedre enn det du har erfart med dem. Tidsmessig er det jo veldig bra da uansett!

 

Har bestilt bil gjennom eleiebil... Blir en Dodge Charger som kom på 4700 for 22 dager.. forsikring inkludert. Selskapet er Dollar.. Håper det går greit å benytte dem...

 

Vi har leid hus og ser frem til det. Er glad vi ikke endte opp på et overfylt hotell. Huset ser veldig bra ut!

 

Når det gjelder billetter til parkene: er det noe fornuftig å bestille disse før man drar fra Norge eller?

Ser du anbefaler Park hopper, men burde man ikke ha flere dager på seg da? Klarer man å "hoppe" mellom flere parker på en dag?

 

Flere spørsmål kommer etterhvert dersom du har anledning til å svare :-)

 

Detomaso

 

Hehe, bare hyggelig å hjelpe ;)

 

 

Ja, har hørt det jeg òg. Håper dere sitter mer komfortabelt enn jeg og familien gjør når vi kjører med Icelandair. Men Icelandair er noen , unnskyld språket, duster npr det gjelder plasseringa. De kan finne på å sette 2-3 barn ved siden av hverandre uten foreldre. Da må dere huske på å si ifra, og si at de IKKJE har lov til å lette før dette er fiksa. Bare vær obs på sånne feil før dere letter, så går nok alt bra ;)

 

Ja, det er bra dere leide før dere dro. Da slipper du alt styret, og det kan ta opptil 1 og en halv time med venting på bil! Dollar har jeg hørt masse ros om. Og bra valg av bil også til ein grei penge ! ;)

 

Det er nok lurt å leie et hus. Mye bedre, og du slipper alt stresset!

 

Det er egentlig det samme om du bestiller i Norge eller der borte. Vi pleier å bestille dem der... For hvis du har flere spørsmål kan du bare spørre folkene som jobber i bestillingslukene i parken. Men det går også ann å bestille biletter på (link)

men jeg er usikker på om deselger Park Hopper der...

Jeg personlig, syntes Park Hopper er best. Du bruker som regel ikkje en hel dag i èn park. Det jeg pleier å gjøre er å dra til Magic Kingdom om morgenen, så er vi der fra til det åpner til ca 4-5 tia. Så tar vi enten Ferja eller Monorailen (2 forskjellige transportsmidler fra park til park og resortene) til Epcot, hvor vi er til halv 10, så får vi med oss Illumination: Reflections Of Earth (det mest fantastiske fyrverkeriet du noen gang kommer til å se, anbefales sterkt). Men vi har vært der før, så vi går gjennom parken kanskje litt fortere enn vanlige folk :p Det samme kan du gjøre med MGM Studios og Animal Kingdom. Så er det lurt å bruke Park Hopper, for da bruker du bare opp en dag på to parker i stedet for to. Og det som er så kjekt med Disney bilettene er at hvis du f.eks bestiller flere biletter med 5 dager (eller mer/mindre) og du bare bruker opp 2 dager, har du fortsatt 3 dager igjen. Disse kan du da om 1000 år igjen. Bilettene går aldri ut på dato, hvis det er flere dager igjen. Så hvis dere skal tilbake til Orlando om noen år og har flere dager igjen på bilettene, ta med de gamle i stedet for å kjøpe nye ;)

 

Mer spørsmål? Bare spør i vei ;) Har anledning til å svare!

Endret av kosa93
Lenke til kommentar
Mer spørsmål? Bare spør i vei ;) Har anledning til å svare!

 

Glimrende å treffe noen som har vært der og som kan fortelle litt :-)

 

Vi reiser 3 familier sammen. Totalt 12 stykk... 6 barn (fra 1 - 7 år) og 6 voksne.

Er veldig spent på hvordan de minste barna takler lange dager i parken.

 

- Hvordan er det med insekter (fluer, edderkopper, kakkerlakker... mm?) Er det mye av dette i området?

 

- Har du noen ide om hvordan det er med gresspollen i området?? Har et par allergikere som lurer...

 

- Er det selvbetjening på bensinstasjonene, eller er det slik man ser på film at det er en person som fyller for deg? Og som skal ha tips for jobben?

 

- Når det gjelder parkene: Har du en "rute" å anbefale for førstegangsreisende? Hvor bør man starte og er det noen parker man like godt kan la vær å besøke?

- Er det vanlig å ta med seg mat og drikke i parkene, eller kjøper man alt inne på området?

- Når man ankommer, er det parkeingsvakter som forteller deg hvor en skal kjøre og betlaer man direkte til disse eller?

 

Har jo så utrolig mye man lurer på.. Nå er det bare 69 dager til avreise :-)

 

Hilsen Detomaso

Lenke til kommentar
Glimrende å treffe noen som har vært der og som kan fortelle litt :-)

 

Har jo så utrolig mye man lurer på.. Nå er det bare 69 dager til avreise :-)

 

Hilsen Detomaso

 

3 familier, det blir sikkert koselig ;)

Ang. de små barna... Så at noen av dem var fra 1-3 år. Det er flere attraksjoner for barna som er 4+, men dessverre ikkje så mange for mindre barn, men de har noen. De har f.eks flere karuseller, og lekestederog masse meet-and-greets med de kjente Disney figurene. Men dette er det mest av i Magic Kingdom, men de har noen på Epcot, MGM Studios og Animal Kingdom, jeg kan nevne noen fra hver park, så blir det lettere (barn fra 1-3 år).

Magic Kingdom:

- Donald's Boat: kjempe fint lekested, hvor de har bygget den kjente båten til Donald Duck, og lagd det som er lekested. Rett ved siden av ligger husene til Mikke Mus og Minnie Mus, hvor du kan gå inn og kikke. veldig koselig. Det er også et telt rett utenfor hvor du kan møte alle karakterene ;)

- Dumbo the Flying Elephant: En karusell hvor du flyr sammen med Dumbo på de store ørene hans, og svever opp og ned. Kanskje ikkje no for 1 åringer, men muligens 2 og 3åringer :)

- Cinderella's Golden Carousell: En stor tradisjonell Askepott-karusell.

- Pooh's Playful Spot: Kjempe fin lekeplass som ser ut som hundre meter skogen :)

- The Many Adventures of Pooh: Fin raid hvor du opplever en dag med Ole Brum.

 

Epcot: (dette regnes som den voksne parken, men det er bare fjas. Nei, ikkje masse ting for små unger, men en veldig fin park med smakebiter fra mange land i hele verden. Mye fint for barn også)

- Turtle Talk with Crush: Denne er kjempe morsom for barn og voksne. Ler hver gang, for det er nemlig aldri det samme showet. Du snakker med Crush (skilpadda fra Nemo)Utrolig teknologi! du kan se litt her; link

- The Seas with Nemo and Friends: Denne her er vel mer for små barn, men fortsatt fin. Du sitter i et skjell, og hjelper faren til Nemo å finne Nemo.

 

MGM Studios: Denne parken er vel mest show-aktig. Her er det et par attraksjoner for voksne, som er utrolig råe!

- Playhouse Disney: Live on Stage!: Fint show med alle favorittene dine fra Playhouse Disney. Fint for små barn!

- Det er flere show også, som Beauty and the Beast, the Muppet Show 3D, men kanskje ikkje for de minste.

 

Animal Kingdom: Park med noen dyr i.

- Kilimanjaro Safaris: Fin safari med dyr fra Afrika, hvor du kjører i en bil.

- Finding Nemo: The Musical: En musical med Nemo.

 

Det er masse mer på hver park, dere må nesten bare se hva som passer dere. I min mening, så syntes jeg nesten dere ikkje burde droppe en av parkene, men som jeg nevnte over, kan dere ta to parker i en. Gå på WDW's egen side, og se deg litt rundt omkring :)link

 

Insekter og sånne ting, er ikkje noe problem egentlig. Jeg har hvertfall ikkje hatt det. Det eneste er at dere kan se noen firfisler rundt om kring på bakken rundt trær og palmene. Men de er helt harmløse. Også kan dere se noen ekorn iblandt. Jeg har ikkje opplevd insekts problemer.

 

Jeg har pollen allergi, og faktisk en av grunnene til at jeg drar dit ofte om våren er for å SLIPPE pollen ;) Men i USA er de jo kjent for teppe gulvene sine, så vær obs på alt støvet som er der. Men hvis dette blir et problem, har nesten hvert lille område et eget apotek med alt, som heter Walgreens. Dette er oppe 24 timer i døgnet ;) Og du kjører forbi en Walgreens butikk nesten hvert 10 minutt.

 

Jepp. Det er selvbetjening på bensinstasjonene. Det går sikkert ann å få de som jobber på bensinstasjonen å fylle tanken, men da kan det bli litt dyrere. Jeg har ikkje opplevd dette, så jeg har dessverre ikkje noe tips om tipsing på bensinfylling, for jeg bruker som regel selvbetjentningen.

 

Hm... rute i parkene.. Den var vrien, men det jeg og familien pleier å gjøre er å ta to parker i ett. Våres ruter;

Den ene dagen er vi Magic Kingdom fra det åpner, til ca 4-5 om kvelden. Da rekker du ganske mye. Så tar vi et av transportsmidlene til Epcot, og er der til halv 10 tia. Da rekker vi fyrverkeriet, samtidig at vi rekker den første delen av parken, og World Showcase (alle paviljongene; inkludert den norske). MGM Studios er kanskje den parken du bruker mist tid i, så du bruker nok ikkje hele dagen her, hvis dere ikkje er veldig slitne, burde dere ta Epcot eller Animal Kingdom etterpå, da rekker du mye ;) Alle parkene er egentlig verdt et besøk.

Noe som mange ikkje vet, er at Disney har to vannparker også. Blizzard Beach og Typhoon Lagoon. Veldig fine parker, og med masse bading for barn og store. Hvis dere ikkje er så store bade fans, burde dere først og fremst prioritere tema parkene ;)

 

Maten i alle parkene, både Disney, Universal Studios, osv, er dyr. Parkene tjener utrolig mye på det. Den er ikkje veldig ille, men selvfølgelig er det billigere å ta med seg mat. Hvis dere tar med mat, så kjøp litt mat på en butikk, og ordne det dagen i forveien. Noe som er utrolig godt, er at de fleste matbutikkene, som regel Publix og Wal Mart, selger skåler/kopper med all forskjellig frukt i. Den er skåret opp, og er utrolig god. Dette er kjekt å ha med seg i parkene, for en forfriskning. Også hvis det er varmt er det deilig å fryse ned flasker med rent vann dagen i forveien, og ta med seg det som drikke. På den måtenn holder den seg kald nesten hele dagen ;)

Som du kanskje vet burde du ikkje drikke vannet som kommer fra springen. Kjøp en stor pakke med vannflakser (dette er ikkje dyrt) og drikk av de. Vannet er såklart ikkje så godt som det norske vannet, men det er ganske godt.

 

Ok, parkeringen og alt det der... Når du kjører inn på Disney området, og kjører til inngangen til den parken du skal til, kjører du gjennom parkeringsboder. Du betaler 10 eller 11 dollar for å parkere (dette trenger du bare å betale for en dag, ikkje hver park), så fortsetter du å kjøre. Litt nærmere hovedinngangen til parken, er det parkeringsvakter som dirigerer deg hvor du skal parkere, da er det bare å følge dem. Hvis du er uheldig og må parkere langt unna, kommer det sånne mini-disney-tog som kjører deg til inngangen ;)

 

Bare spør i vei. Skjønner at du er nysjerrig, men det er bare å glede seg! :D

69 dager, ikkje lenge til! Bare å glede seg!! ;)

Endret av kosa93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...