Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Jeg leser at veldig mange som har røyket hasj og ruset seg generelt har hatt god erfaring med cipralex..

Dette er godt å høre.. Har selv slitt med kraftig angst de siste 2 årene og vurderer å begynne på cipralex.

Har aldri slitt med angst før, men kom som bare det når jeg først trappet ned på hasjen og etterhvert slutta helt med det. Er jo som regel når man slutter det kommer.

I og med at angsten er så kraftig og ligger der så og si konstant, så har vel ingenting å tape! Bare ett jævla slit og komme seg gjennom dagen.

Men er fortsatt veldig optimistisk da =)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Harley Quinn

Tenkte jeg skulle til legen og høre om dette i morgen.

 

Er en veldig ordne meg selv person og jeg er en jævel til å ikke fortelle hele sannheten og jeg skal på jobbintervju på en jobb jeg VIRKELIG vil ha etter påsken så jeg har ikke fått meg selv til å ringe psykolog enda.

 

Legen min ville gi meg det forrige gang jeg var der, men sa nei fordi jeg tenkte det trenger jeg jo ikke. Og etter en liten episode i går (bestemte meg plutselig for å ta bilen og kjøre meg en tur uten mål og mening, små veier i små bygder er ikke alltid ment til å kjøres i 80 selv om det er fartsgrensa) har jeg bestemt meg for å spørre etter det i morgen. Vet det er en kortsiktig løsning, men nå er det bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Gjest anonym gjest

Skal også begynne på Cipralex, men har drøya litt med de pga bivirkningene passer ikke inn i livet mitt akkurat nå. Her var mange spennende erfaringer, og jeg gleder meg igrunn til å se om jeg kan få livet tilbake.

Lenke til kommentar

Har prøvd de fleste antidepresiva ( skulle over på litium ) og de tok det syke berg og dal-bane humøret, tok selvmords-tankene, men all dritten som kom i tilegg var verre. Jeg var en apatisk nullfungerende person som ikke følte en dritt.

Men dette er fra person til person, man må prøve for og vite=)

Så hva jeg opplevde har ikke noe og si egentlig.

Ja, jeg har tatt valget og leve uten den type medisin selv om jeg klart burde til tider gå på det. Men jeg vil FØLE, og jeg vil føle alt det vonde istedenfor ingenting. For av og til så opplever man glede og da er det verdt det.

Har levd med dette i mange år og truffet mange som bruker denne type medisin. Og mange av de føler det fungerer så jeg mener man bør prøve det hvis det er grunn til det.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_Stine_*

Hei

 

Jeg har lest mange av svarene på Cipralex her nå... Jeg fikk dette foreskrevet av legen min på mandag og er veldig redd... Jeg har gått til psykolog i 5 år og blitt anbefalt diverse medisiner, men jeg er generellt veldig skeptisk til all medisinering - så det ble med et kort forsøk på Lamictal (jeg fikk mye "annfall" under en dyp depresjon som de var redd skulle være epilepsi...det var det ikke) og senere et forsøk på Seroquel pga. psykose - Jeg gikk aldri på mer enn minste dose på noen av delene, men reagerte på begge deler - Lamictal fikk jeg hudutslett av og ble trøtt, mens Seroquel ble jeg helt fjern av - ikke bare ekstremt trøtt og utilsnakkelig, men rett og slett fjern! Jeg halusinerte og ble enda mer suicidal...så jeg sluttet naturligvis fort.

 

Altså - jeg er nok veldig sensitiv for medisiner og reagerer på det meste man putter i kroppen, så det er klart jeg er skeptisk. Jeg tok første pille Cipralex i går kveld og etter en time klarte jeg ikke holde øynene åpne, jeg begynte klø voldsomt i huden og ble sinnsykt tørr i munnen og halsen. Jeg slet enormt med å komme meg opp i dag...og nå sitter jeg her som en zombie og drikker kaffe for harde livet for å våkne. Skulle opp å trene i dag tidlig som vanlig, men jeg er drit svimmel og føler meg litt susete og "flyvende" - er fortsatt tørr som sandpapir på tunga. Dette var ting jeg registrerte FØR jeg i det hele tatt leste om bivirkninger (legen min anbefalte meg å ikke leste bivirkningene i oppstarten fordi man gjerne kan innbille seg reaksjoner om man vet om de...).

 

Jeg har slitt alvorlig i mange år men ikke villet ta medisiner, men nå er saken litt anderledes... Vanligvis takler jeg problemer ved å "glemme de" eller gå fra de... Nå har jeg knapt sovet i år - jeg har veldig angst fordi jeg skal gifte meg - altså - ikke pga. selve giftemålet, men fordi det ble til et stort bryllup med alle venner og familie - noe jeg trodde jeg skulle takle på sett og vis, men jeg hater å bli sett på, jeg blir lei meg av kompelimenter og jeg har aldri likt å være midtpunkt... Dette er jo litt vanskelig å unngå som brud på en måte, hehe. Men det går liksom ikke å avlyse et bryllup fordi man har angst..ihvertfall ikke nå (1mnd før). Legen sier det er "nok tid" til at Cipralexen skal funke...jeg trenger virkelig noe som hjelper, ellers er jeg redd hjertet stanser før jeg rekker dagen, men jeg vil ikke gå rundt som en zombie heller - er det noen som har opplevd å bli trøtt i startfasen, men at det har gått over etter en liten stund?

 

Noen som har opplevd vektøkning forresten? Jeg kan ikke legge på meg...da vil jeg heller ha angsten! Når man har brukt nok penger på kjole også - så vil jeg ikke oppleve å plutselig ikke komme inn i den... :)

 

Håper virkelig noen kan svare...jeg får jo nesten angst av det som skal fjerne angsten her :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Stine_*

Hmmm, jeg fikk ikke beskjed om noe sånt fra legen. Altså - er det veldig vanlig med vektøkning? Isåfall skjønner jeg hvorfor han ikke ville jeg skulle lese bivirkningene...jeg har slitt med spiseforstyrrelser siden jeg var 13 (er 25nå). Jeg kommer til å slite stort om jeg skulle legge på meg :( Det er det siste jeg vil. Jeg har jobbet i så mange år for å komme dit jeg er nå - nå har jeg klart å holde en sunn og stabil vekt i snart et år - om jeg legger på meg nå så går alt til helvete!

 

Hvor lang tid tok det før vekten begynte å gå oppover da?

Lenke til kommentar

Ikke alle får bivirkninger, og hvis du har hatt problemer så lenge er det absolutt verdt forsøket? Dessuten, hvis medisinen virker som den skal vil du ikke ta en eventuell vektøkning tungt. Min psykiater sa at vektøkning var veldig uvanlig og i så fall i sammenheng med økt apetitt, altså noe man kan motvirke hvis man er bevisst på det - men andre her har hatt andre erfaringer.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg gikk på Cipralex i noen år, og hadde aldri noen bivirkninger, men jeg fikk den zombie-greia noen snakker om. Kunne ikke føle hverken glede eller sorg. Jeg gikk så over på Zoloft, og hadde nøyaktig samme erfaring. Nå går jeg på Venlafaxin (ikke merkevare), og føler meg MYE bedre - og det på lavere dose enn jeg gikk på før også.

Lenke til kommentar

Jeg også har gått på Cipralex helt til jeg slutta, fikk rett og slett panikk når jeg tok dem. Jeg tok bare 20mg, 2 piller om dagen i drøye 1år før jeg stoppa helt plutselig.

Fikk noe jævlig til hjertebank, måtte ta EKG 3 ganger og fikk valium for det. Vet ikke om det var sammenhengen med at jeg slutta helt brått, men man burde trappe ned.

Gikk så over til Venlafaxin 150mg (effexor) som jeg nettopp har slutta på nå. Anbefales ikke, sinnsykt sterke bivirkninger i form av svimmelhet og merkelig følelse i hode og øyne.

Er veldig sinna for dagen også, helt sikkert pga disse dritt pillene. En annen dum ting er at man må regne med å legge på seg.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg begynte med Effexor (Venlafaxin) er at jeg fikk mageproblemer når jeg kombinerte Zoloft med Relifex, som jeg tar pga. leddgikt. Jeg startet på 75mg, og er på 150mg nå. Tas en gang om dagen, helst på morgenen, og er foreløpig bieffektfritt. Men jeg har hatt veldig lite problemer med bivirkninger på alle medisinene jeg har prøvd...

 

Verdt et forsøk imho.

Lenke til kommentar
Jeg også har gått på Cipralex helt til jeg slutta, fikk rett og slett panikk når jeg tok dem. Jeg tok bare 20mg, 2 piller om dagen i drøye 1år før jeg stoppa helt plutselig.

Fikk noe jævlig til hjertebank, måtte ta EKG 3 ganger og fikk valium for det. Vet ikke om det var sammenhengen med at jeg slutta helt brått, men man burde trappe ned.

Gikk så over til Venlafaxin 150mg (effexor) som jeg nettopp har slutta på nå. Anbefales ikke, sinnsykt sterke bivirkninger i form av svimmelhet og merkelig følelse i hode og øyne.

Er veldig sinna for dagen også, helt sikkert pga disse dritt pillene. En annen dum ting er at man må regne med å legge på seg.

 

 

Slutte brått med slike medisiner anbefales ikke, måtte gjort det flere ganger pga. helsen og mildt sagt ubehaglig. Så nedtrapping er det beste, men hvis du er som meg som blir dritlei( ikke noe poeng og gå på noe som ikke gjør noe positivt ) av en type og bare slutter så forstår jeg det også.

Men på noen av typene jeg har gått på så har de satt meg på sobril så man slipper nedtrappingen.

Det som med med denne type medisiner er at det varierer voldsomt hvordan mennesker reagerer på de.

Så man skal aldri si at det og det er dritt, kanskje en type ikke funker på meg...kan funke bra på deg igjen.

 

Hvis man legger på seg og man vet det ikke er pga. mat så er det vann veldig ofte. du kan da spørre legen din om en type medisin som gjør at du pisser utrolig mye:P, men du kan motvirke det litt ihvertfall.

( fikk hjernteppe på hva navnet på den medisinen var:S )

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Sant. Folk reagerer forskjellig, men i det pakkningsvedlegget som er med venlafaxin står det noe om at ubehag/bivirkinger oppstår når man slutter, evt slutter brått. Det påstås jo at disse pillene ikke er vanedannende, men det er såpass sterke bivirkninger om man lar være å ta de kun 1 dag, i allefall opplever jeg det slik.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...