Gå til innhold

5 års reklamasjonstid på barbermaskin? Elkjøp sier 2 år


2bb1

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte for 2 år siden en Philips trimmer/barbermaskin. Ser på DinSide at småelektronikk som er ment for å vare lenger enn 2 år har 5 års reklamasjonstid, men der sto ikke noe spesifikt om barbermaskiner.

 

http://www.dinside.no/880927/hvor-lang-reklamasjonstid-er-det-paa-smaaelektronikk

 

Batteriet var dårlig fra dag 1 og har alltid måttet ha den støpslet for å bruke den, så jeg burde jo selvfølgelig levert den tilbake med en gang, og ikke 2 år og 2 uker etter kjøpstidspunktet som jeg prøvde nå hos Elkjøp. Så har jeg krav på reparert/ny maskin hvis min Philips trimmer ikke virker lenger, eller må jeg bare kjøpe ny? :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I lovverket står det ingenting annet enn at varer som er ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år, skal ha 5 års reklamasjonrett. Det blir altså en vurderingssak fra vare til vare og gruppe til gruppe...

I forarbeidet til loven så står det at pris blant annet kan brukes som en av faktorene for å avgjøre dette.

 

Videre så kan en spørre seg om en barbermaskin til 199 er ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år i motsetning til en til 4000? Min mening er små "billigprodukter" ikke burde anses å ha 5 års reklamasjonsrett, men at dyrere produkter burde ha det. Hvor den grensen går er det ingen som med sikkerthet kan si.

Lenke til kommentar

Ok, takk for alle svar. :) Problemet for meg er forøvrig ikke at batteriet ikke virker, men at maskinen er slik oppbygd at den ikke virker i det hele tatt såfremt batteriet ikke klarer å ta til seg lading - virker det som. På en annen maskin jeg har så kan jeg ta ut batteriet og maskinen virker fortsatt såfremt ledningen er koblet til. Så jeg bryr meg ikke om at jeg må bruke ledning, men nå virker altså ikke maskinen uansett hva jeg gjør. Blir saken en annen da, eller er det ikke noe å gjøre med?

 

Maskinen kostet vel 6-700, så er ikke noe jeg har tenkt å gå til butikken for å krangle om, men er jo alltids greit å vite hva man har rett på. Når det gjelder at man må "reklamere innen rimelig tid", så var jeg ikke klar over dette. Men maskinen har jo virket og gjort jobben helt til nå, så det er jo først nå jeg har hatt behov for å reklamere på den?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Du mister ikke all reklamasjonsrett bare fordi du ikke reklamerer på en mangel. Strengt tatt har det jo oppstått en ny mangel ettersom maskinen ikke virker når du har tilkoblet strøm, uavhengig av batteriet. Det forutsetter selvfølgelig at maskinen skal kunne virke uten batteri. Hvis det er tilfellet så ville jeg klagd til butikken. Når det gjelder hvor lenge den skal vare så bør du sjekke reklamene. Noen reklamerer med barbermaskiner som varer i flere år og det vil jeg tolke som vesentlig lengre enn 2 år.

Lenke til kommentar

En barbermaskin til 500-600kr er nok ikke ment for å vare i vesentlig lengre enn 2 år.

 

Du kan jo selvfølgelig levere den inn hos elkjøp, så kan de evt sende den inn til reparasjon om du ønsker det, men skulle det ikke dekkes av garanti \ reklamasjon, så vil du nok få regningen på frakt + tiden verkstedet har brukt på det.

 

Men siden den koster under 1000kr er det fare for at du får en ny en i butikken :)

Lenke til kommentar

...Strengt tatt har det jo oppstått en ny mangel ettersom maskinen ikke virker når du har tilkoblet strøm, uavhengig av batteriet...

Juristene ser det kanskje sånn, men teknisk så er det samme feil. Batteriet blir kladdladet ved hver bruk og etter et par år er batteriet utslitt.

Lenke til kommentar

Juristene ser det kanskje sånn, men teknisk så er det samme feil. Batteriet blir kladdladet ved hver bruk og etter et par år er batteriet utslitt.

Dersom batteriet i en bærbar pc er utslitt så er det fremdeles mulig å ta ut batteriet, plugge inn kontakten og bruke maskinen. Da er det ikke samme feil når pc-en slutter å fungere på strømnettet.

Jeg vet det finnes barbermaskiner som funker likedan. Derfor er det en ny feil om maskinen kan fungere uten batteri.

 

Edit: Jeg er fagmann innen elektro (produksjonselektronikerfaget) og ikke juss. Selv om jeg har noen jussfag gjør ikke det meg til jurist.

Endret av nicho_meg
Lenke til kommentar

Nicho meg har selvfølgelig helt rett i at manglende reklamasjon på én mangel ikke hindrer senere krav som springer fra en annen mangel, men her kan det være vanskelige grensedragninger. Og ikke minst: Subsumsjonen kan være ganske vanskelig, altså spørsmålet om hvorvidt dette er én mangel eller to.

 

For øvrig er jeg ganske uenig i at en barbermaskin til 600 kroner ikke er verd å vare vesentlig lenger enn 2 år. Pris er selvfølgelig viktig når en ser på forventet levetid, men det er slettes ikke det eneste momentet, og en må se på relativ pris innen markedssegmentet, ikke bare på pris i absolutte tall.

Lenke til kommentar

 

Juristene ser det kanskje sånn, men teknisk så er det samme feil. Batteriet blir kladdladet ved hver bruk og etter et par år er batteriet utslitt.

Dersom batteriet i en bærbar pc er utslitt så er det fremdeles mulig å ta ut batteriet, plugge inn kontakten og bruke maskinen. Da er det ikke samme feil når pc-en slutter å fungere på strømnettet.

Jeg vet det finnes barbermaskiner som funker likedan. Derfor er det en ny feil om maskinen kan fungere uten batteri.

 

Edit: Jeg er fagmann innen elektro (produksjonselektronikerfaget) og ikke juss. Selv om jeg har noen jussfag gjør ikke det meg til jurist.

Ikke for å avspore, men jeg kunne tenke meg å få vite hvilken oppladbar barbermaskin som kan brukes med nettkabel hvis man fjerner batteriet. Etter ganske mange år i bransjen har jeg ikke sett det. Kanskje en obskur kineser levere noe slikt, men finnes ikke fra kjente leverandører.

Lenke til kommentar

Ikke for å avspore, men jeg kunne tenke meg å få vite hvilken oppladbar barbermaskin som kan brukes med nettkabel hvis man fjerner batteriet. Etter ganske mange år i bransjen har jeg ikke sett det. Kanskje en obskur kineser levere noe slikt, men finnes ikke fra kjente leverandører.

 

 

Denne? http://www.netonnet.no/art/personlig-pleie/personlig-pleie-menn/barbering/barbermaskin/braun-series55030s/176274.4767/

Spesielt siden det står at den er oppladbar. Det impliserer vel at den kan brukes uten batteri.

Lenke til kommentar

Denne? http://www.netonnet.no/art/personlig-pleie/personlig-pleie-menn/barbering/barbermaskin/braun-series55030s/176274.4767/

 

 

Spesielt siden det står at den er oppladbar. Det impliserer vel at den kan brukes uten batteri.

Helt feil! Trodde du visste hva du snakket om da du skrev "Jeg vet det finnes barbermaskiner som funker likedan.", men nei....

Dette er en vanntett maskin og slike er det ikke mulig å åpne engang. På innsiden er det helt sikkert samme løsning som på alle moderne oppladbare barbermaskiner. Batteri og elektronikk er bygget sammen som en del og fjerner du den så kan den ikke fungere. Det finnnes ingen barbermaskiner med utskiftbart batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt feil! Trodde du visste hva du snakket om da du skrev "Jeg vet det finnes barbermaskiner som funker likedan.", men nei....

 

Dette er en vanntett maskin og slike er det ikke mulig å åpne engang. På innsiden er det helt sikkert samme løsning som på alle moderne oppladbare barbermaskiner. Batteri og elektronikk er bygget sammen som en del og fjerner du den så kan den ikke fungere. Det finnnes ingen barbermaskiner med utskiftbart batteri.

 

Selvfølgelig er det mulig å åpne den. Det krever riktignok spesialkunnskap, men vet du hva man gjør så går det fint.

Fjerner du kun selve batteriet og ikke alt annet så vil de fleste maskiner kunne kjøre direkte på strømnettet. Batteriet er i nesten alle maskiner parallellkoblet med strømforsyninga og da er det fint mulig å bruke den uten batteri.

Derfor mener jeg at dersom batteriet er defekt så skal maskinen kunne kjøres direkte på strømnettet.

 

Edit: Se det som en gir på en bil. Selv om 3.-5. gir er ødelagt så skal bilen kunne fungere i R-1-2. Gitt at man må bytte ut hele girkassen for å fikse et defekt gir så betyr ikke det at bilen er avhengig av at 5. giret fungerer. Slik er det også med det meste av elektronikk. Batteriet er parallellkoblet og dingsen skal kunne fungere på strømnettet selv om batteriet er utslitt og ikke tar til seg lading. Batteriet er jo tilnærmet en svær kondensator i parallell med kretsen.

Endret av nicho_meg
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det mulig å åpne den. Det krever riktignok spesialkunnskap, men vet du hva man gjør så går det fint.

Ja, alt kan jo åpnes. Men hvis du åpner den maskin du lenket til, så klarer du uansett ikke å sette den sammen så den beholder egenskapene (vanntett). Moderne barbermaskiner er (dessverre) blitt bruk og kast, og de produseres billigst mulig uten mulighet for å åpnes/repareres på en fornuftig måte.

 

 

Fjerner du kun selve batteriet og ikke alt annet så vil de fleste maskiner kunne kjøre direkte på strømnettet.

Men man kan ikke bare fjerne batteriet fordi alt er bygget sammen. Da må man modifisere. Og da er vi vel rimelig langt unna sammenlikningen med PC-batterier?

 

 

Derfor mener jeg at dersom batteriet er defekt så skal maskinen kunne kjøres direkte på strømnettet.

Mulig du mener det, men jeg har erfart (mange ganger) at en moderne barbermaskin ikke fungere direkte fra nett når batteriet er helt defekt.

 

 

Har du noen gang åpnet og sett innmaten i en moderne barbermaskin?

Lenke til kommentar

Mulig du mener det, men jeg har erfart (mange ganger) at en moderne barbermaskin ikke fungere direkte fra nett når batteriet er helt defekt.

t.

 

 

Har du noen gang åpnet og sett innmaten i en moderne barbermaskin?

 

Det har du nok rett i, men jeg vil likevel påstå det er en mangel. At batteriet slutter å ta imot lading ,dvs. det er kjemisk dødt, så er jo det det samme som om batteriet ikke er der. (Gitt at det ikke lekker syre etc.) Siden "alle" batterier er koblet i parallell med kretsen så skal det kunne fungere på kabel. Og derfor tror jeg TS har en sak når han ber om å få rettet mangelen. (Gitt at det er mulig å koble den direkte på nettet.)

 

Er noen år siden sist jeg åpnet en barbermaskin. Er ikke helt enkelt å modifisere/reparere dem ...

(Resten av innlegget ditt lot jeg stå ubesvart. Vi er vel egentlig ganske enige på resten.)

Lenke til kommentar

Er noen år siden sist jeg åpnet en barbermaskin. Er ikke helt enkelt å modifisere/reparere dem ...

Hvorfor sammenlikner du da det med utskiftbare PC-batterier når du har sett at det ikke er slik?

 

 

Jeg har ingen dokumentasjon, men tror ikke at alle batterier er koblet i parallell så emkelt som du mener. Og det er ogå av egen efraring. Hvis du prøver de billigste barbermaskinene med 8 eller 16 timers lading, så vil de ikke starte med en gang de tilkobles strøm hvis batteriet er helt tomt. De tar heller ikke lading hvis strømbryteren står på i samme situasjon.

Lenke til kommentar

Hvorfor sammenlikner du da det med utskiftbare PC-batterier når du har sett at det ikke er slik?

 

 

 

Jeg har ingen dokumentasjon, men tror ikke at alle batterier er koblet i parallell så emkelt som du mener. Og det er ogå av egen efraring. Hvis du prøver de billigste barbermaskinene med 8 eller 16 timers lading, så vil de ikke starte med en gang de tilkobles strøm hvis batteriet er helt tomt. De tar heller ikke lading hvis strømbryteren står på i samme situasjon.

 

Fordi jeg mener at det skal kunne fungere på samme måte. Sammenligningen var en grov forenkling, jeg innser nå at det ikke kom klart nok fram. Det var for å illustrere hva jeg mener er en mangel.

 

Mulig du har rett, jeg har sikkert sett meg blind på litt eldre tegninger, men likevel vil jeg påstå TS kan reklamere på mangelen. Det er oppstått en ny feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...