Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Agentspoon:

 

Nec MultiSync EA231WMi ser fin ut. Litt høy responstid på papiret, men hvis det ikke ghoster og input lag er lav som nevnt i test så funker det vel.

 

Vilke alternativ finnes som kjøpsalternativ for de som trenger trenger 2x 24" 1980x1200 for å få nok skrivebordsplass? Helst under 15 lapper for begge panelene tilsammen, og helst noe med tynne rammer så skjermene kan settes tett sammen.

 

Vet det finnes EIZO-paneler til 15 lapper stykket, men synes det er en del penger og man må betale ekstra for funksjoner man ikke nødvendigvis trenger.

 

Lurer på om det snart vil komme slike "high end" paneler med bedre bakgrunnsbelysning (bedre lysstyrke og lavere effektbruk) og at det derfor kan være bedre å vente. Litt dumt å kjøpe 2x 100-150W paneler, hvis paneler som bruker 40-50W er like rundt hjørnet?

Det har jo begynt å komme for fult på TN-panelene nå, men jeg har igrunnen ikke tenkt å kjøpe fler TN-paneler. Føler jeg trenger bedre innsynsvinkel mtp flerskjermsoppsett og jeg vet ikke om jeg legner vil kjøre kompromiss på fargegjengivelsen. Ble virkelig positivt overrasket over gaming-egenskapene på TN, men det var strenkt tatt bare noen jeg kjøpte som midlertidig erstatning da den forige skjermen tok kvelden. 2x50W vs 2x100W utgjør nokså mye hvis man tenker at det skal kjøre 16 timer om dagen hver dag i 5 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen, Badcat!:)

 

Jeg spesialiserer meg for øyeblikket ikke i det øverste segmentet av markedet. Angående bredden på rammer er det en detalj jeg til nå definitivt ikke har lagt særlig stor vekt på. Generelt har jeg vel lite peiling på kvalitetsforskjellen hos modeller som koster 7000 kroner og oppover, slik som du her etterspør. 100-150W på slike dyre skjermer er forsåvidt det eneste jeg har registrert opptil nå, men forhåpentlig vil nye gjennombrudd også på dette området bli notert. Egentlig burde vi fått tak i en skjermguru her på forumet. Føler tross alt at det på dette området ikke er så sinnsykt med ekspertise ute og går. Å kunne bruke tester for å sammenligne konkrete modeller er vel og bra, men hadde vært flott med en type ala GullLars som bare visste alt om fargenøyaktighet, unformitet, luminans osv.

Lenke til kommentar

Etterspør ikke til 7000, det skal være rimeligst mulig, men iallefall ikke mer enn 8 lapper per stykk.

 

Skulle hatt noe lignende som EA231WMi, men 24", 1920x1200 og rimeligst mulig, men det virker som prisen dobles fra 3 til 6 lapper og at det heller ikke er noe godt utvalg.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Takk for feedback.

 

Får vurdere 2x Nec EA231WMi selv om oppløsningen ikke er helt hva jeg skulle hatt, eller vente til høsten.

 

NEC MULTISYNC 2490WUXI2 24# WIDE TFT BLACK Jeg får se om jeg finner ut noe om input lagen på denne. Ser ut til å matche de fleste kriteriene uten at prislappen går helt i taket.

 

Synes likevel at det koster mye i forhold til Nec EA231WMi. Dobbel pris for 1" og noen piksler. Får jo to Nec EA231WMi til prisen av én 2490WUXI2.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Orderen min ble kanselert av ukjente grunner, og jeg må nå ta opp bestillingen på nytt.

 

Men nå så jeg at Radeon+HD+5770 koster 100kr mer enn 5750, ville du da anbefalt 2x 5770 istedenfor 2x 5750?

 

Begge har 1gb minne.

 

Satser på å bestille imorgen om jeg får svar.

Endret av PaperWalls
Lenke til kommentar

Egentlig er det noe feil med prisguiden som gjør at den lenker til feil produkt. Jeg har skrevet det under "OBS!"-erklæringen i første innlegg med rød skrift. Du må søke på HD 5750 for å finne den billigste varianten. Disse i Crossfire vil i mange spill yte cirka likt eller litt over HD 5850, mens HD 5770 CF med 1GB yter som HD 5870. :thumbup:

Lenke til kommentar
Our input lag test revealed no issues either, with the NEC keeping up to the millisecond with our virtually input lag-free Dell 3008WFP-HC control monitor. While we were worried that the quoted 14ms response time would lead to blurry images and ghosting in games, the NEC displayed roughly the same level of lag as the HP - it was fine, if not exceptional.

Ut i fra dette er det greit å anta at den ikke sliter særlig med etterslep, og ellers gir skjermen uovertruffen bildekvalitet, som tross alt også viser seg i spill. Så at den fungerer skal være sikkert og visst!:thumbup:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Tror det blir veldig subjektivt om det er godt nok. Noen mener at 3008WFP er helt ok mens andre mener at den har etterslep som et langt brudefølge og bør styres unna for spilling.

 

Hadde tenkt å kjøpe 3008WFP og 2x5970 men jeg ble rett og slett usikker etter å ha forhørt meg litt rundt omkring.

 

Skal være fantastiske farger på 3008 etter den er justert.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakker vi om samme Dell modell her?:p Ja, dette beviser vel bare til de grader at det ligger et subjektivt preg over det. Nec ligger veldig i grenseområdet, selv om den ligger litt innenfor. Er jo bare så trist med de TN-skjermene som har utrolig høy luminans, men ekstremt dårlig kontrast / sortnivå, slik at scener framtoner seg som en kvitrende morgenstund uansett hvor alvorpreget og dystre de er. Slike skjermer passer på så måte litt dårlig til film og spill synes nå jeg da i hvert fall. Finnes såklart unntak, og de burde jeg kanskje prøve å få fatt i.

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alexhoop:

Tok og sjekket ut litt siden jeg ikke orker rote bort penger eller knote med unødvendige returer.

 

Skulle ønske det var annerledes men det virker dessverre som IPS ikke er egnet til spill.

 

Kan godt være at input lag varierer mellom ulike skjermer og at Nec MultiSync EA231WMi ikke sliter på den biten, men ghosting + input lag vil medføre store ulemper i forhold til motstanderen i onlinespill. Det er garantert etterslep på IPS og jeg synes det blir litt for risky å teste om det i tillegg er masse inputlag.

 

Vurderer Nec MultiSync EA231WMi til programmer/web/film, men dropper IPS-panel til spill og holder meg på TN-2ms til det kommer noe nytt.

 

Bilder tatt med 1/1000 s lukker.

 

 

2 ms TN:

http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/22/IMG0022178.jpg

 

8 ms IPS:

http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/22/IMG0022174.jpg

 

"Their conclusion:

"The 3008WFP-HC is a great and very practical screen but don?t expect high performances. It has poor factory presettings, is subject to latency, input lag, shimmering in movies and it consumes too much energy. If only the inside had gotten as much attention as the exterior!"

 

"IPS 8 ms : Dell 3008WFP-HC

 

Once again, the 3008WFP-HC scores low while a growing number of screens come with no input lag, even in the entry-level. This screen is consistently 3 images behind."

 

"Gaming

In terms of response time, this monitor is halfway between an average TN panel's 5 ms and the very best of the bunch, which clock in at around 2 ms.

 

That's not the main worry for gamers, though, who will no doubt want to avoid this monitor because of its problems with display lag, unsolved from Dell's 24-inch series.

 

The delay is around 47 ms, or three frames, behind the actual image sent by the graphics card. This is just too slow.

 

One final note: IPS technology is known for using a lot of power, and, once again, the 3008WFP was true to form.

 

It sucks in about 130 Watts, where as an average 24-inch TN panel would only use 40 W, and a PVA panel 80W."

 

http://www.behardware.com/articles/703-5/dell-3008wfp-hc.html

 

IPS 3-skjerm oppsett:

 

Agentspoon:

Jeg er enig i at det er "triste" farger på TN og jeg er på utkikk etter noe nytt, men responsiv skjerm er absolutt viktigst ved spilling.

Virker som Nec MultiSync EA231WMi er flott for allround-bruk som web, programmer og film, men spørs om du ikke burde finne étt TN-panel å anbefale for spill. At det er subjektivt hvor mye IPS ghoster og gir i input lag hjelper lite. Hvis det setter deg flere bilder bak motstanderen pga dårlig skjermvalg, er det rett og slett ubrukelig til seriøs spilling.

Meningen med online-spill er å gjøre det så bra som overhodet mulig, ikke å betrakte korrekt gjengitte farger. Det beste ville jo være å få begge deler på en gang.

 

Virker som nyere TN-paneler er en del bedre enn 2-3 år gamle.

 

Vil for all del understreke at jeg ikke mener TN er godt egnet for arbeidsstasjon, foto, publishing osv.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar poenget ditt BadCat, og har allerede begynt jakten på en dugelig TN-skjerm. Vet ikke helt hva slags prislapp jeg bør legge meg etter. Med TN-panel vil det hovedsaklig være å få lav ghosting osv., framfor riktig fargeframstilling. Men dersom noen skiller seg ut som betraktlig bedre enn andre, så velger jeg ikke nødvendigvis de billigste BenQ skjermene til rundt 1000 lappen for eksempel. Vi får se. Takk for tilbakemeldingen! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er noe som gjør at eksempelbildene ikke kommer vises. Det var dumt, for det var gode eksempler.

 

Slik jeg forstod det så var det ikke ghostingen som var det største problemet med IPS, men mer i banen "tar du sjansen på at det ikke er for mye input lag". IPS ghoster mindre enn de gamle TN-panelene, men de nye har veldig bra responstid. Det kan godt være det finnes IPS med lav input lag, men du så at den skjermen de brukte som referanse i det du siterte vistnok har oppunder 50ms input lag. Virker som de fleste reviews av skjermer er subjektive meninger. Det er vel unntaket der de faktisk måler om det er ghosting eller input lag tilstede. Har det ikke vært slik at hardware.no igrunnen bare kjørte opp bouble trouble + noen fps-spill og gitt en subjektiv vurdering?

 

Ville nok også styrt unna de rimeligste modellene. Det er mok i prisområdet 1800-3500 godsakene finnes.

 

Jeg driver og leter etter en 26-27" TN med 1920x1200, har allerede 2ms 24" 1920x1080 og den blir akkurat for knapp i høyden. Hvis ikke så hadde jeg nok ikke orket å bytte den ut fordi den har funket utmerket i spill i halvannet år. Trenger 1200 i høyden slik at jeg slipper overlappede vinduer.

 

LG har kommet med en 120 Hz TN.

 

Det har begynt å komme TN med LED-baklys og halvert effektbruk. Det synes jeg virker positivt, bortsett fra at de merkene jeg sikter meg inn mot fremdeles ikke har kommet med oppdaterte modeller.

 

Kan dette være noe for de som trenger IPS med 1920x1200?

http://www.dustinhome.no/pd_5010330369.aspx

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...