Gå til innhold

Strømkabel, Hvordan kobler jeg til riktig her?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vet ikke om dette er akkurat det riktige stedet for å poste, men fant ingen andre steder her på forumet.

 

Jeg har strømledninger som fører til gang og rom 2 etasje, men de ble koblet ifra hverandre av en elektriker, han kan ikke komme før på Tirsdag for å fikse opp i dette og dette haster virkelig for meg.

 

Dette er sånn jeg koblet sammen uten hell:

Gul/Grønn- koblet sammen

Svart- koblet sammen

Blå/Brun- koblet sammen

Hvit/Beige- ....??

 

Håper dere kan svare meg på hvilken ledning som skal kobles sammen?

post-118757-0-07377300-1338732445_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette hørtes ikke akkkurat særlig sikkert ut. Og jeg ville nok absolutt ventet. Det er selvsagt ikke lov å koble selv. Og nå er dette ikke engang to like kabler som skal kobles sammen...

 

 

Kabelen på høyre side er en 1-fase med nøytral-tilkobling ?

Mens kabelen til venstre er en ganske standard 1-fase kabel.

 

Gul/grønn kabel er i hvert fall jord, og skal kobles i gul/grønn.

Men når det kommer til lederene så ville jeg nok heller målt meg frem med multimeter enn å koblet for å teste...

Men uansett, så er det ikke sikkert at du bare kan koble på to ledere uten videre til en krets som elektrikker ikke har satt opp ferdig, spesielt ikke når utstyret du kobler på ikke matcher.

 

F. eks mål spenningen fra jord-kabelen til en av de andre kabelene. Har du funnet en leder så skal multimeteret måle 115V ca. Denne lederen kobler du til enten blå eller brun (spiller ikke rolle hvilken, da AC ikke er rettningstyrt). Når du finner den andre lederen (sikkert den hvite), så kobler du den til blå eller brun leder.

 

Dette høres mest logisk ut i mine øyne, men vil på ingen måte stå ansvarlig for det, da jeg er ingen elektriker. :ph34r:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nå må vel fastinstallasjoner utføres av eletrikere i utgangspunktet.

 

Gjør man feil her kan brann og støt være livsfarlig, så hadde heller ventet jeg.

 

Jeg går i tap på overkant av 8.000 kr om jeg ikke fullfører ordre og sender inn noen papirer inn idag før 00:00, derfor så måtte jeg bare prøve meg fram...

 

Bruk en skjøtekabel. Fra fungerende kurs.

Lenke til kommentar

Hei, elektrikker her.

 

Tipset til troari er det du skal bruke frem til elektrikkeren kommer tilbake på tirsdag, dette fordi du kan komme borti et tilfelle hvor det er stor fare for brann og/eller personskade dersom du ikke kobler riktig eller det som er i andre enden ikke er tilstrekkelig skjermet/isolert.

 

Det kommer også i stor grad ann på hvilket forsyningsnett du har i ditt område og risikoen for å koble til kortsluttning er relativt stor.

 

...og nå ser jeg at du får hjelp men jeg har alt skrevet så jeg poster lell :p

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke gjort noe enda, naboen ble litt usikker, og elektrikeren kan ik komme idag, ny tid på fredag, sånn har han holdt på i 2 uker nå.

 

Jeg har gått tap på 4.000 kr og jeg skal aldri betale elektrikeren etter at han får fiksa det.

Jeg hadde ikke lang nok skjøtekabel og det var helg og ingen butikker oppe. Jeg mistet halvparten av mine salg pga han denne uken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

pga grunn av han. hadde du kontrakt med han? skulle han ha vert ferdig? hva var avtalt? de fleste pcer kan flyttes, det er bare de på flere tonn som ikke er så lett å flyttes på.

 

hvis du nå hadde klart å koblet lederne sammen igjen så kunne du ha skap fare for elektrikeren også når han kommer å skal fortsette arbeidet. hvis det bare var fjernet en stikk eller noe sånt så kunne han bare ha koblet de isammen igjen og sikret de. hvis han har plombert kursen så er det lite du kan gjøre. med mindre det er en plast hengelpås som du vil klippe. da håper jeg du får en saftig kortslutning hvis du berører noe. ja du kan skape farlige situvasjoner uten at du vet det. alltid en amatør elektriker som ikke har vett til å isolere ledere som ikke er i bruk. også ved tråd/folie skjermet kabler som ikke er isolert godt nok i avmantlingen. husk at jord er ikke potensial fritt, med kan vere feil på nettet eller i utstyr. med alt det elendige arbeidet som blir gjort i norske hus så er det ikke rart at husbrann oppstår. det ser kanskje fint ut på utsiden, så ser det ut som et kråkereir inne i sikringskapet ditt. ledere som stikker fram her og der. hvis alle elektrikere på land installasjoner hadde brukt endehylse/nite og klasse 2 kortslutningstrømpe på alle ledere så skal det veldig mye for å få brann som elektriker er med å foråsaker. landkrabber, ingen adgang til skip og andre flytende innretninger som rigger.

 

ikke alle elektrikere kobler fasene etter farger som er logisk da samme type kabel kan ha farger man ikke er vant med. derfor har man en koblingskode/fargekode som sier hvilken farge som er hvilken fase. fargene er bare til hjelp. det er fase rekkefølgen i andre enden som bestemmer hvordan det skal kobles. dette kan også endres med en fase velger. er du så sårbar for strøm, så får du skaffe deg aggregat eller en generator til å ha i stua. husk at elektrisk energi AC kan ikke lagres. så da må du fram med å lade batterier. det beste for deg er egentlig å kjøpe deg en liten UPS så du kan jobbe selv om det er strømbrudd. den går da på batteri. når jeg skal på sjukehus/aldersheim så skal jeg ha et eget generatorsett-genset, så jeg er uavhengig av de. men jeg trenger også en changeover/crossover fra nett til generator. enkelt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...