Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Tidligere samboer nekter å betale leie.


Schwarzkopf

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min tidligere samboer nekter å betale leiebeløp x for de månedene som er igjen av leiekontrakten. Hun bor ikke lenger i leiligheten, og nekter dermed å betale det beløpet som kreves.

 

Problemet er bare at jeg besitter en skriftlig kontrakt som både hun og jeg har skrevet under på, der vi begge har nevner at beløpet skal være inne på utleiers konto innen en viss dato. Jeg sliter ganske greit dersom hun nekter å betale dette beløpet. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leieavtalen vil normalt bare regulere forholdet mellom dere to og utleier, og gjøre dere solidarisk ansvarlige for leien overfor utleier.

 

Det interne forholdet mellom dere to reguleres ikke av husleieloven, og vanligvis heller ikke av husleieavtalen. Dette vil være gjerne være en formløs avtale. Bevisbyrden for at det er avtalt at hun skal betale husleie også etter at hun er flyttet ut ligger dermed på deg.

 

Hvordan lyder leieavtalen?

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

NN og NN betaler <beløp> innen <oppgitt dato> hver måned. Leietaker er gjort kjent med at leieavtalen ikke kan sies opp i løpet av den tidsbestemte leieavtalen. Fremleie tillates ikke". Og div. formaliteter om innboet o.l

 

Utleier har forøvrig bestemt seg for å ta kontakt med jurist, og fikk samtidig opplyst om at han skulle gjøre sitt beste for å "forsvare" meg. Han hadde lite lyst til å betale ut depositumet hennes, vitende om at det er kun jeg som har stått for leien de seneste månedene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...